Sök:

Sökresultat:

5454 Uppsatser om Barns sprćkutveckling - Sida 2 av 364

Lekens betydelse för barns lÀrande och utveckling

Syftet med denna studie a?r att underso?ka lekens betydelse fo?r barns la?rande och utveckling. Studien bygger pa? en kvalitativ metod da?r vi har intervjuat sju stycken fo?rskolla?rare. Resultatet visar att fo?rskolla?rarna anser att leken a?r grunden till la?rande och leken beskrivs som en grundpelare i fo?rskolan.

Att leka med kompisar Àr det bÀsta som finns pÄ fritids : Barns perspektiv pÄ fritidshemmets meningserbjudande

Syftet med vÄrt arbete var att belysa vad det Àr för meningserbjudande som barnen tillskriver fritidshemmets verksamhet. Den ledande frÄgan var barns resonemang om lÀrandet liksom fritidshemmets meningsfullhet..

Barns lÀrande och utveckling genom lek : ur förskollÀrares perspektiv

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka samt belysa hur förskollÀrare arbetar med barns lÀrande och utveckling i leken samt förskollÀrares syn pÄ lekens frÀmjande av barns utveckling och lÀrande. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ forskningsstrategi under vÄrt arbete. Vi har intervjuat samt observerat fyra förskollÀrare under arbetets gÄng och vi valde att anvÀnda oss utav öppna observationer och semistrukturerade intervjuer för att samla in materialet till vÄrt arbete. VÄrt resultat visar att leken Àr betydelsefull för barns utveckling och lÀrande samt att förskollÀrare anpassar sig efter barns intressen samt kunskapsnivÄ för att frÀmja barns lÀrande och utveckling i leken. Resultatet visar Àven att barn ska fÄ tid till att leka pÄ förskolan och att förskollÀrare ska finnas tillgÀngliga för barn i deras lek.

Barns "fria" och styrda lek i förskolan : Ett examensarbete om pedagogers syn pÄ den fria och styrda leken i förskolan och lekens betydelse för barns utveckling.

Syftet med studien Àr att undersöka vilket förhÄllningssÀtt pedagoger i förskolan hartill barns lek med fokus pÄ fri och styrd lek och hur de upplever att leken kan pÄverkabarns utveckling och lÀrande. Vi anvÀnder oss av kvalitativa intervjuer ochobservationer. I resultatet framgÄr det tydligt att barns lek inom förskolan oftainnebÀr styrd lek pÄ bekostnad av fri lek. VÄr slutsats Àr att pedagoger mÄsteobservera varandra inom förskolans verksamhet för att utveckla sig sjÀlva och vÄga?slÀppa kontrollen? och lÄta barnen pÄverka verksamheten mera..

Barns sjÀlvkÀnsla : En studie om förskollÀrares syn pÄ barns sjÀlvkÀnsla

Det huvudsakliga syftet med det hÀr arbetet var att undersöka verksamma förskollÀrares syn pÄ barns sjÀlvkÀnsla. De frÄgestÀllningar som behandlats Àr; hur anser förskollÀrare att sjÀlvkÀnslan inverkar pÄ barnets beteende, vad anser förskollÀrare har betydelse för hur barnens sjÀlvkÀnsla utvecklas samt hur arbetar förskollÀrare med att utveckla barns sjÀlvkÀnsla. Studien bygger pÄ en kvalitativ undersökning dÀr fem förskollÀrare intervjuats. Resultatet visar att förskollÀrare anser att dÄlig sjÀlvkÀnsla ofta leder till inbundenhet eller sjÀlvhÀvdande beteende. FörskollÀrarna anser att sjÀlvkÀnslan grundlÀggs i hemmet och att negativ kritik frÄn omgivningen sÀnker sjÀlvkÀnslan.

Pedagogers förhÄllningssÀtt till leken : ur barns perspektiv

Det hÀr arbetet Àr en kvalitativ studie som handlar om pedagogers förhÄllningssÀtt till leken sett ur barns perspektiv. Syftet Àr att fÄ en större inblick i barns uppfattningar om pedagogernas förhÄllningsÀtt till leken. I forskningsbakgrunden lyfts tidigare forskning inom ÀmnesomrÄdet fram och begrepp tydliggörs. Bland annat ges en förklaring av skillnaden mellan barnperspektiv och barns perspektiv.Insamling av materialet till studien har skett genom filmade barnintervjuer som sedan har transkriberats och bearbetats med analysredskapet barns perspektiv. Studien vill lyfta barns tankar och se vÀrlden genom deras ögon, vilket synliggörs i resultatdelen.

Pedagogers deltagande i leken ? sett ur barns perspektiv

Detta arbete belyser pedagogers deltagande i leken, sett ur barns perspektiv. VÄrt syfte Àr att belysa hur barn ser pÄ pedagogers deltagande i leken. Vi vill ?se vÀrlden genom barns ögon? (Arnér och Tellgren, 1998, s. 70) och med deras ord beskriva hur pedagogers deltagande i barns lek kan te sig för dem.

Barns inflytande i förskolan : En studie om vilka möjligheter och begrÀnsningar som finns för barns inflytande i förskolan

Examensarbetet handlar om hur barns inflytande ser ut i förskolan. I arbetet redovisas det hur förskollÀrare stödjer barns inflytande och vilka faktorer som begrÀnsar inflytandet. I undersökningen intervjuas förskollÀrare om hur de arbetar och vilka metoder som anvÀnds för att stödja barns inflytande i förskolan. För att se vilka faktorer som begrÀnsar barns inflytande anvÀnds observationer, en metod som ger en inblick i hur förskollÀrarna agerar i verksamheten.  Resultatet visar att det finns olika metoder som förskollÀraren anvÀnder sig av för att fÄ in barns inflytande i förskolan bland annat den pedagogiska dokumentationen. Vidare fÄr barnen inflytande genom att exempelvis göra aktiva val och vara med i förskolans planering. Resultatet visar Àven att förskollÀraren har en ambition att frÀmja barns inflytande men det finns olika faktorer som begrÀnsar förskollÀrarens ambition.

Varför mÄste barn leka? En observationsstudie om barns spontana lek under raster

Arbetet handlar om barns motoriska och sociala utveckling och hur leken pÄverkar och Àr en förutsÀttning för att barnen ska utvecklas inom dessa omrÄden. I arbetet har en observation av barns lek under raster utförts. Observationerna Àr genom förda pÄ en skola i södra Sverige, i en 1:a klass..

FrÄn barns berÀttande till sagotering som metod : - hur pedagoger arbetar med barns berÀttande i förskolan.

AbstraktSyftet med vÄr studie Àr att ta reda pÄ hur pedagoger arbetar pÄ förskolan kring barns berÀttande som leder till muntliga och skriftliga berÀttelser. VÄrt val av metod bestÄr av standardiserade frÄgor. I vÄr tillvÀgagÄngssÀtt anvÀnde vi kvalitativa intervjuer dÀr tre förskollÀrare blev intervjuade pÄ olika förskolor. I vÄr studie fÄr vi reda pÄ vilka metoder och material de anvÀnder sig av för att stÀrka barns sprÄkutveckling. Pedagogerna i vÄr undersökning anvÀnder sig av en metod dÀr de ordagrant skriver ner det barnet berÀttar, vilket vi anser Àr en sÄ kallad ?sagoteringsmetod?.

Design ur ett barns perspektiv

Jag beundras av barns sÀtt att se pÄ vÀrlden. Deras Àrlighet, nyfikenhet och förmÄga att sÀga precisvad de tycker och tÀnker. Hur barn ser pÄ allting med nya ögon och hur de kan förklara saker ochting pÄ det mest sjÀlvklara sÀtt. Dessa egenskaper försvinner med tiden och i takt med att vi blirÀldre, men det Àr nÄgonting jag vill bevara. Jag vill i mitt projekt överföra barns tolkning ochförstÄelse av begrepp till objekt och produkter..

Hur arbetar tre förÀldrar med sina barns sprÄkutveckling

Mitt syfte med examensarbetet har varit att undersöka hur förÀldrar stimulerar sina barns lÀsutveckling. Jag intervjuade dÀrför tre förÀldrar till barn i 6 Ärs Äldern. Genom intervjumaterialet fann jag att förÀldrarna har olika tillvÀgagÄngssÀtt för att stimulera sina barns lÀsutveckling samt att de vÀrdesÀtter olika aspekter av höglÀsningens effekter. Samtliga förÀldrar lÀser högt för sina barn, de lÀser pÄ olika sÀtt och i olika utstrÀckning. FörÀldrarnas krav pÄ förskolan nÀr det gÀller deras barns lÀsutveckling varierar..

Kommunikation mellan barn och pedagoger i förskolan - Barns upplevelser av sitt eget och pedagogers kroppssprÄk i konfliktsituationer

Uppsatsen beskriver en studie av barns upplevelser av pedagogers kroppssprÄk i den dagli-ga förskoleverksamheten. Uppsatsen berör sÀrskilt barnens och pedagogernas uttryckssÀtt i konfliktsituationer samt konsekvenserna av detta. I intervjuer fick barn svara pÄ hur de uppfattade pedagogens kroppssprÄk. Genom observationer studerades barns beteenden i olika konfliktsituationer. Resultaten antyder att det kan finnas samband mellan pedagogers uttryckssÀtt i konfliktsituationer och barns beteenden..

Barns Samspel En studie av barns samspel i olika situationer i förskolan

Abstract Jeppsson, Malin & Widesson, Karolina (2008). Barns samspel. En studie av barns samspel i olika situationer i förskolan. Malmö: LÀrarutbildningen Malmö högskola Examensarbetet handlar om hur barns samspel tar sig uttryck i förskolan verksamhet. Syftet med examensarbetet Àr att fÄ förstÄelse för hur barns samspel ser ut i olika situationer och hur lÀrande kan vara synligt i barns samspel.

SprÄkstörning & SprÄksvÄrigheter hos barn i förskoleÄldern

Denna studie syftar till att underso?ka sex fo?rskolla?rares syn pa? arbetet med barn med spra?ksto?rningar och spra?ksva?righeter. Jag valde att intervjua fo?rskolla?rare fra?n tva? olika verksamheter: traditionella fo?rskolor samt spra?kfo?rskolor. Det som intresserade mig a?r vilka arbetssa?tt och hja?lpmedel som erbjuds fo?r barn med spra?ksva?righeter i de olika verksamheterna.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->