Sök:

Sökresultat:

5713 Uppsatser om Barns folkbokföring - Sida 39 av 381

FörskollÀrares förhÄllningssÀtt gentemot flersprÄkiga barn : En studie om förskollÀrarnas syn och arbetssÀtt gentemot flersprÄkiga barns sprÄkutveckling i tvÄ olika förskolor

De senaste Ären har det blivit ökade krav pÄ förskollÀrare utifrÄn förskolans styrdokument att förhÄlla sig och arbeta med flersprÄkiga barns sprÄkutveckling och lÀrande. Samtidigt visa intresse och engagemang för deras kultur och identitet. Examensarbetet syftar till att undersöka och analysera hur förskollÀrare förhÄller sig gentemot flersprÄkiga barns sprÄkutveckling i förskolan. Studien grundar sig pÄ den sociokulturella teorin dÀr det lÀggs vikt pÄ interaktion och kommunikation i lÀrandet. För att undersöka forskningsomrÄdet kommer följande frÄgestÀllningar att behandlas:Hur definierar förskole pedagogerna flersprÄkighet?Hur beskriver pedagogerna flersprÄkiga barns sprÄkutveckling?Vilken syn pÄ flersprÄkiga barn uttrycker förskollÀrare?Hur beskriver pedagogerna arbetet med flersprÄkiga barns sprÄkutveckling?Hur ska förhÄllningssÀtt se ut för flersprÄkiga barns sprÄkutveckling enligt förskollÀrare?Vilka problem och hinder beskriver förskollÀrare?Vilka ÄtgÀrder kan tillÀmpas för en bÀttre verksamhet?I undersökningen valde vi att anvÀnda kvalitativa intervjuer för att besvara vÄra frÄgestÀllningar.

Intentionen till generositet - Hur den pÄverkas av gener, hormoner och religiositet

Many studies have pointed out that generosity depends on different things like gender, age and nationality. We wanted to see if predetermined factors like genetics also had an effect on the intention of generosity. There is a ratio between the index finger (2D) and ring finger (4D) that is determined by the levels of testosterone in the amniotic fluid and that have had some significant effect on personality attributes like musical and leadership skills. We wanted to see if that ratio had any effect on the intention of generosity. We experimentally examined a group of priest student and two groups of young handball players and let the groups answer a survey that included a sort of dictator game and we photo copied their hands to get their 2D:4D-ratio.

Fri lek eller styrd aktivitet? : En studie kring vad som hÀnder nÀr pedagoger deltar i barns skrivaktivitet i den fria leken

Syftet med denna studie Àr att utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv dÀr samspel Àr betydelsefullt för lÀrande, fÄ en ökad kunskap om hur barns skrivaktiviteter pÄ förskolan kan se ut och utvecklas i den fria leken genom att studera vad som sker nÀr pedagoger deltar i barns skrivaktivitet under den fria leken samt om barns fria lek övergÄr till styrd vid pedagogers deltagande. Studien utgick frÄn en kvalitativ inomhusstudie pÄ en förskola dÀr videoobservationer anvÀndes för samla in vÄrt empiriska material. Studien utgick frÄn de tvÄ frÄgestÀllningarna: Vad hÀnder nÀr pedagogerna deltar i barnens skrivaktivitet under den fria leken och övergÄr barns fria lek till att bli styrd vid pedagogers deltagande. Studien visade pÄ att pedagogerna Ä ena sidan Àr medvetna om sin roll i den fria leken och pÄ sÄ sÀtt blir som ett stöd för barnen men Ä andra sidan kan vi se att pedagogerna försökte locka barnen vidare mer Àn vad det fanns intresse för. I dessa fall anser vi att den fria leken övergÄr till en styrd aktivitet.

"Nu kan vi flyga med vÄra mantlar och vÄrt nya hÄr" : En kvalitativ studie om utklÀdningsklÀder som pedagogiskt material i förskolan

Syftet med denna studie har varit att lyfta fram utklÀdningsklÀder som pedagogiskt material i förskolan. Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och bestÄr av fallstudier frÄn tre förskolor med olika pedagogisk inriktning. Genom intervjuer med förskollÀrare och barn samt observationer av barns lek har vi undersökt vilken funktion olika utklÀdningsklÀder kan ha för barn i förskolan. Vi har Àven undersökt pÄ vilket sÀtt placering och utbud av utklÀdningsklÀder kan pÄverka barns anvÀndande av dem. Med hjÀlp av ett posthumanistiskt perspektiv och begreppen agens och intra-aktivitet har vi sett hur utklÀdningsklÀder fÄtt liv och gjort saker med barnen.

Se mig för den jag Àr!: Pedagogers olika sÀtt att stÀrka barns sjÀlvkÀnsla och barns uppfattningar om detta

Mitt syfte med examensarbetet Àr att skapa en förstÄelse av hur pedagoger pÄ en förskola arbetar med att stÀrka barns sjÀlvkÀnsla och fÄ en uppfattning av hur barnen upplever pedagogernas intentioner. Genom min bakgrundstudie har jag uppmÀrksammat ett samband mellan forskarnas sÀtt att beskriva utveckling av sjÀlvkÀnsla och det Àr att sjÀlvkÀnslan formas genom interaktion med andra mÀnniskor. Forskare och teoretiker jag anvÀnder mig av utgÄr utifrÄn det interaktionistiska synsÀttet Àr frÀmst Stern, Mead och Brodin & Hylander. Undersökningen har utförts genom ostrukturerade observationer och kvalitativa intervjuer och stöd för dessa metoder finner jag bland annat i Patel & Davidson (1991). I min studie finner jag att pedagogerna arbetar med att stÀrka barns sjÀlvkÀnsla i organiserade aktiviteter och i vardagliga situationer pÄ olika sÀtt.

"Vad vill du göra idag?" : En kvalitativ studie om förskollÀrares syn pÄ barns inflytande och delaktighet i förskolans planering av aktiviteter.

Syftet med denna studie var att undersöka förskollÀrares syn pÄ barns inflytande och delaktighet i förskolans planering av aktiviteter. Vi utgick frÄn en kvalitativ forskningsstrategi och metoden vi anvÀnde oss av var semistrukturerade intervjuer. I studien har Ätta förskollÀrare vid fyra olika förskolor intervjuats. Resultatet visar att förskollÀrarna tycker att det Àr viktigt att barn Àr delaktiga och har inflytande i planeringen samt att de anvÀnder sig av olika arbetssÀtt och metoder för att möjliggöra detta. Det kan dels innebÀra att förskollÀrarna tar fasta pÄ barnens intressen och planerar verksamheten efter dessa och dels att barn har inflytande inom omrÄden som presenteras av förskollÀrarna.

Barn, skriftsprÄk och skola : Fyra lÀrare i förskoleklass och Ärskurs 1 berÀttar om sitt arbete med barns literacyutveckling.

Denna uppsats syftar till att belysa och diskutera lÀrares didaktiska val i arbetet med barns literacyutveckling i förskoleklass respektive Ärskurs 1. Som grund ligger ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande samt forskning om barns literacyutveckling, och med utgÄngspunkt i detta samt i min studie har didaktiska val i arbetet med barns literacyutveckling kunnat belysas och diskuteras.Inför min studie stÀllde jag mig den vida forskningsfrÄgan: Hur arbetar ett par lÀrare i förskoleklass respektive Ärskurs 1 i tvÄ olika skolor för att befrÀmja barns literacyutveckling och vilka skÀl anger de till detta? Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med och observationer av fyra olika lÀrare frÄn tvÄ olika skolor, som alla Àr eller nyligen varit verksamma i förskoleklass eller Ärskurs 1. I analysen av lÀrarnas tankar kring arbetet med barns literacyutveckling har olika kategorier vuxit fram, dÀr den mest övergripande, som genomsyrar hela analysen och diskussionen, kom att bli huruvida arbetet med barns literacyutveckling sker i för barnen meningsfulla sammanhang eller ej.I min studie framkom det att lÀrarna delvis arbetar enligt traditionell behavioristisk teori och ett syntetiskt synsÀtt, men ocksÄ enligt en modernare sociokulturell teori och ett analytiskt synsÀtt. Att utgÄ frÄn en meningsfull helhet, som lÀsning med meningsinnehÄll, eget skrivande samt samtal och lek/dramatisering, och att i detta jobba med de viktiga bestÄndsdelarna, det vill sÀga bokstav ljudförhÄllandet, lyfts fram i detta arbete.

Fördelar med utevistelse i förskolan. : En studie om pedagogers syn pÄ barns utevistelse  och hur den kan frÀmja barns fysiska hÀlsa och  lÀrande.

Den hÀr studien utgÄr ifrÄn pedagogers arbetssÀtt och syn pÄ utevistelsen i förskolan. Studienriktar in sig pÄ fördelarna som finns med utevistelse. Studien belyser utevistelsens betydelse för barns fysiska hÀlsa och lÀrande. Metoden som Àr anvÀnd i studien Àr enligt kvalitativ forskningsprincip dÀr sex olika pedagoger intervjuats. Pedagogerna i studien Àr ovetande om varandra och varandras arbetssÀtt.

MÄltider pÄ förskolan - Barns delaktighet och inflytande

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur mÄltider pÄ förskolor ser ut idag. Det undersöktes kring hur barns och pedagogers möjligheter till att pÄverka och samspel pÄverkar mÄltiden. DÀr fokus lÄg pÄ om barn har delaktighet och inflytande över sin situation. Litteraturen har haft sin utgÄngspunkt kring barn och deras inflytande i förskolan. För att undersöka kring hur barns inflytande ser ut och pedagogernas möjligheter till att pÄverka densamma anvÀndes det strukturerade observationer.

Pedagogers tankar kring och arbete med yngre barns fysiska hÀlsa

Bergén, Katarina & Berglund, Anna (2010). Pedagogers tankar kring och arbete med yngre barns fysiska hÀlsa. Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Huvudsyftet med vÄrt examensarbete Àr att bidra med ökade kunskaper om hur lÀrare och pedagoger tÀnker kring och arbetar för att frÀmja barns fysiska hÀlsa och hÀlsosamma livsstil. Ett annat syfte med studien Àr att undersöka om det finns likheter och skillnader mellan lÀrare och pedagoger som arbetar i förskolor och förskoleklasser som har en hÀlsoprofil respektive inte har en hÀlsoprofil. Arbetet utgÄr ifrÄn följande frÄgestÀllningar: Hur tÀnker lÀrare och pedagoger kring barns fysiska hÀlsa i förskola och förskoleklass som har respektive inte har en hÀlsoprofil? Hur arbetar lÀrare och pedagoger för att frÀmja barns fysiska hÀlsa och hÀlsosamma livsstil i förskola och förskoleklass som har respektive inte har en hÀlsoprofil? Vad finns det för likheter och skillnader mellan lÀrares och pedagogers tankar kring och arbetssÀtt för att frÀmja barns fysiska hÀlsa i förskola och förskoleklass som har respektive inte har en hÀlsoprofil? I arbetets teoretiska del förklaras studiens centrala begrepp, samt innebörden i hÀlsofrÀmjande arbete i förskolan och skolan.

Ensamlek bland förskolebarn. : En kvalitativ studie om förskolepedagogers erfarenheter av och arbete med barn som leker ensamma i barngruppen.

Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka förskolepedagogers tankar om och erfarenheter av barn som leker ensamma i barngruppen, vilka orsaker de anser ligga bakom barns ensamlek samt vilka metoder förskolepedagogerna beskriver att de anvÀnder för att fÄ in ensamlekande barn i det sociala samspelet i barngruppen. Studiens problemstÀllning innefattar hur man som förskolepedagog kan tÀnka nÀr det kommer till barn som leker ensamma dÄ samspelets betydelse för barns sociala utveckling ofta ses som mycket viktigt. Teoretisk utgÄngspunkt Àr den sociokulturella teorin som belyser bÄde samspelets och ensamtidens betydelse för social utveckling och lÀrande. I studien har Ätta förskolepedagoger intervjuats och studiens resultat visar att förskolepedagogerna resonerar pÄ ett liknande sÀtt kring barns ensamlek, varför barn leker ensamma samt vilka metoder de anvÀnder för att stödja ensamlekande barn. En viktig slutsats Àr att förskolepedagogerna menar att ensamleken inte bör pÄgÄ under en lÀngre tid eftersom de anser att detta inte Àr bra för barns sociala utveckling och lÀrande.

Naturens betydelse för barns hÀlsa

Syftet med denna uppsats var att undersöka naturens betydelse för barns hÀlsa. PÄ tvÄ förskolor har vi undersökt bÄde naturförskolegrupper och traditionella förskolegrupper. Vi valde olika metoder som jÀmfördes med varandra och litteratur/tidigare forskning. Vi har försökt förstÄ och tolkat de olika uppgifter vi fÄtt fram via litteratur, barnobservationer, barnintervjuer, pedagogenkÀter samt nÀrvarostatistik. Genom dessa har vi fÄtt svar pÄ vÄra frÄgor om naturens koppling till barns hÀlsa och deras möjlighet till rekreation genom leken.

LÀrares lÀs- och skrivlÀrandemetoder: en intervjustudie om
lÀrares uppfattningar om lÀs- och skrivlÀrandemetoder

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka lÀrares uppfattningar om vad som Àr bra och fungerande metoder som stödjer barns lÀs- och skrivutveckling. VÄra frÄgestÀllningar Àr vilka olika metoder som lÀrare anvÀnder för att frÀmja barns lÀs- och skrivlÀrande, hur lÀrare hanterar elevers olikheter vid lÀs- och skrivlÀrande samt om det finns en medveten variation i undervisningen för att möjliggöra elevers lÀs- och skrivlÀrande. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi gjort intervjuer med lÀrare i tidigare Är frÄn Norrbotten. FrÄn resultatet kan vi utlÀsa att lÀrarna berÀttar att de anvÀnder sig av olika metoder i sin undervisning för att stödja barns lÀs- och skrivutveckling. Det vi kan konstatera utifrÄn denna studie Àr att lÀrarna Àr vÀl medvetna om vikten av variation av metoder dÄ de arbetar med olika individer som har olika behov och förutsÀttningar..

?Smutsigt? material i förskolans innemiljö : FörskollÀrares Äsikter om och erfarenheter av ?smutsigt? materials betydelse för barns lek och lÀrande.

Syftet med examensarbetet Àr att ta del av förskollÀrares Äsikter om och erfarenheter av materialets betydelse för barns lek och lÀrande, med fokus pÄ ?smutsigt? material i innemiljön. ?Smutsigt? material Àr material som kan skapa oordning och kladda ner, t.ex. vatten, sand, lera, fÀrg m.m.

"Dom Àr nyfikna och vill veta vÀldigt mycket om det" : En studie om pedagogers bemötande i samband med barns existentiella frÄgor och nÀr de har sorg

Studiens syfte var att analysera om pedagoger introducerar existentiella frÄgor och vad de har för motiveringar till om de gör det eller inte. Syftet var vidare att analysera de förhÄllningssÀtt som pedagoger har och som de tycker Àr viktiga dÄ de bemöter barns frÄgor om döden och nÀr de har sorg. Den kvalitativa intervjumetoden har anvÀnts, eftersom mÄlet var att fÄ nyanserade beskrivningar av pedagogernas förhÄllningssÀtt. Fyra pedagoger med förskollÀrarutbildning som arbetar i förskoleklass har varit med i studien. Enligt pedagogerna Àr barn mottagliga för att kommunicera om vad döden innebÀr, nÀr de sjÀlva fÄr erfarenhet av det dÄ t.ex.

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->