Sök:

Sökresultat:

5713 Uppsatser om Barns folkbokföring - Sida 10 av 381

"FÄr barn inte leka kan de inte heller lÀra för livet" : FörskollÀrares perspektiv pÄ barns lek och anvÀndandet av lek i förskolans verksamhet

Learning for life through playPreschool teachers? perspective of children?s play and the use of play in the nursery settingStudien behandlar förskollÀrares perspektiv pÄ barns lek i förskolan och hur de anvÀnder sig av lek i verksamheten. Syftet med studien Àr att fÄ en större uppfattning om hur förskollÀrare ser pÄ barns lek, hur de anser sig anvÀnda leken i verksamheten och om deras synsÀtt pÄ nÄgot sÀtt prÀglar hur barns lek kommer till uttryck i förskolans verksamhet. Problempreciseringen i studien innefattas av: Hur anser förskollÀrare att de anvÀnder sig av barns lek i förskolans verksamhet? Vad anser förskollÀrare om barns olika lekar i förskolan? samt Vilken roll anser förskollÀrare att de har i barns lek pÄ förskolan? Studien bygger pÄ intervjuer med Ätta förskollÀrare.

?Man vill ju inte kÀnna sig osÀker och rÀdd? : En studie utifrÄn barns perspektiv om social trygghet pÄ fritidshemmet

Syftet med studien Àr att utgÄ ifrÄn barns perspektiv och belysa hur de upplever den sociala tryggheten pÄ fritidshemmet. I detta arbete belyses barns sociala trygghet pÄ fritidshemmet i förhÄllande till olika relationer, samt till barns sjÀlvförtroende, sjÀlvkÀnsla och social kompetens. LitteraturgenomgÄngen kommer presentera olika aspekter som Àr viktiga för att nÄ den sociala tryggheten.Barns perspektiv kommer studien utgÄ ifrÄn och studiens deltagare Àr flickor och pojkar i Ärskurs ett frÄn tvÄ olika fritidshem. Genom samtalspromenader som sedan följs av observationer synliggörs det hur den sociala tryggheten ser ut. Resultatet visar att barnen kÀnner sig trygga i relationer med kamrater och fritidslÀrare pÄ fritidshemmet och utifrÄn detta kan sjÀlvkÀnslan och sjÀlvförtroendet frÀmjas.

Barns TV- och filmerfarenheter i förskolan

VÄrt problemomrÄde handlar om barns TV- och filmerfarenheter i förskolan. VÄra huvudfrÄgor Àr: Vilka erfarenheter ser vi i förskolan som barn har fÄtt genom massmedia samt hur kommer dessa till uttryck? Hur möter förskollÀrarna dessa eventuella erfarenheter? Hur ser förskollÀrarna pÄ att tillvarata barns TV- och filmerfarenheter i förskolan? Vi tar utgÄngspunkt i det sociokulturella perspektivet. I vÄr framtida roll som förskollÀrare Àr det av stor vikt att vi kÀnner till barns erfarenheter, Àven de frÄn TV och film. Vi mÄste kÀnna till vad det Àr barnen ser pÄ för att kunna hjÀlpa dem att ifrÄgasÀtta och reflektera kring vad de har sett.

Djur i interaktion med barns lÀrande : En studie om samband mellan barns lÀrande och deras umgÀnge med djur

Syftet med den hÀr studien syftar till att synliggöra möjliga samband mellan barns umgÀnge med djur och barnets lÀrande i ett sociokulturellt perspektiv. Genom litteraturstudier analyserades vilka faktorer som pÄverkar barns utveckling och lÀrande. Vidare genomfördes en enkÀtundersökning i 2 klasser i Är 6, vilket visade enskilda elevers kontakt med djur. Detta jÀmfördes med bedömningar av varje elevs lÀrande, gjorda av en lÀrare i teoretiska Àmnen och en lÀrare i sociala och motoriska Àmnen. Resultaten diskuterades utifrÄn teorier om lÀrande, barns umgÀnge med djur samt barns behov att utvecklas psykologiskt, kognitivt och socialt.

Konflikthantering i förskolan : UtifrÄn barns perspektiv

I denna studie har syftet varit att studera barns konflikthantering i förskolan. De metoder som anvÀndes i detta arbete var gruppintervjuer med barnen och observationer av barns konflikthantering i den fria leken. Detta med utgÄngspunkt i Husserls fenomenologi som handlar om att se fenomen sett frÄn individens perspektiv. Dessa dokumenterades med videoinspelning och loggbok. Resultaten visade att barnen hade flera rika och varierande lösningar pÄ konflikter i förskolan.

PÄ tal om sprÄk - pedagogers förhÄllningssÀtt i förskolan till barns anvÀndning av sitt modersmÄl vid inlÀrning av ett andrasprÄk

Det hÀr arbetet utgÄr frÄn citat i LÀroplanen för förskolan 1998, som tar upp barns sprÄkutveckling och att barn med annat modersmÄl Àn svenska fÄr möjlighet att utveckla modersmÄlet och det svenska sprÄket. Syftet med examensarbetet Àr att undersöka pedagogers förhÄllningssÀtt till, och deras syn pÄ, betydelsen av barns anvÀndning av deras modersmÄl nÀr de lÀr sig ett andrasprÄk, i förskolan. Vi fokuserar oss pÄ talsprÄket. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ undersökningsmetod med intervju som datainsamlingsmetod.I resultatet har vi kommit fram till vilket förhÄllningssÀtt pedagogerna har till barns anvÀndning av sitt modersmÄl, vid inlÀrning av ett andrasprÄk. Det lyftes fram om betydelsen av barns modersmÄl nÀr de lÀr sig ett andrasprÄk.

FörskollÀrares perspektiv pÄ lek och medverkan i barns lek

Syftet med denna studie Àr att studera förskollÀrares instÀllning till att medverka i barns lek samt att studera vad förskollÀrare anser om leken och dess betydelse. Som metod i denna kvalitativa studie har intervjuer anvÀnts. Det genomfördes sju stycken intervjuer med verksamma utbildade förskollÀrare. I resultatet framkom att förskollÀrare anser att leken Àr grunden för allt lÀrande och att det vore konstigt som förskollÀrare att inte anvÀnda sig av leken i verksamheten. InstÀllningen till att medverka i barns lek berodde pÄ barnens Älder och att det skulle ske pÄ barnens villkor.

Stimulera intresse för naturkunskap : En studie av hur förskollÀrare stimulerar barns intresse för naturkunskap

SmÄ barn visar tidigt intresse för naturkunskap och det Àr förskolans uppdrag att fÄnga upp och ta tillvara detta intresse. Examensarbetet syftar till att undersöka hur förskollÀrare arbetar för att stimulera barns intresse för naturkunskap. Studien baseras pÄ sex kvalitativa intervjuer med förskollÀrare frÄn tre olika förskolor i en medelstor svensk stad. Studien behandlar hur förskollÀrare ser pÄ innebörden av ett utforskande arbetssÀtt samt hur de tar barns intresse för naturkunskap vidare. Resultatet Àr att förskollÀrarna stimulerar barns intresse för naturkunskap genom att vara nÀrvarande, stÀlla framÄtstrÀvande frÄgor, fotografera hÀndelser, diskutera i arbetslaget och genom att arbeta efter ett temainriktat arbetssÀtt.

Tatjana - en hjÀltinna i tvÄ tolkningar : Tatjana Larinas roll och karaktÀr i Tjajkovskijs opera och i Pusjkins versroman

Studien belyser tvÄsprÄkiga barns sprÄkutveckling och lÀrande. Resultatet presenteras utifrÄn sex kvalitativa intervjuer av personal verksamma inom förskolan. Intervjuerna beskriver pedagogernas resonemang gÀllande tvÄsprÄkighet hos barn samt vilka metoder de anvÀnder sig av för att stimulera och stödja tvÄsprÄkiga barns sprÄkutveckling och lÀrande. Resultaten av undersökningen visar att förskollÀrarna aktivt arbetar med tvÄsprÄkiga barns sprÄkutveckling och lÀrande. FörskollÀrarna lyfter upp modersmÄlets betydelse och anser att det Àr viktigt att barnen lÀr sig sitt första sprÄk, dÄ det Àr grunden för inlÀrning av andra sprÄk.

Den fysiska klassrumsmiljön och lÀrande

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ vad verksamma lÀrare tÀnker om den fysiska klassrumsmiljön och dess pÄverkan pÄ barns lÀrande. Jag gjorde kvalitativa intervjuer med fyra verksamma lÀrare pÄ tvÄ olika skolor. Jag har en övergripande frÄgestÀllning och fyra underfrÄgor för att precisera. Den övergripande frÄgan lyder: Vad tÀnker lÀrare om den fysiska klassrumsmiljöns betydelse för barns lÀrande? UnderfrÄgorna tar upp inredningens, verktygens, de sociala samspelens och inflytandets och förÀndringens betydelse för barns lÀrande och vad lÀrarna tÀnkt om detta. De slutsatser jag dragit utifrÄn min undersökning Àr · LÀrarna har tÀnkt pÄ att den fysiska klassrumsmiljön pÄverkar barns lÀrande men inte alltid hur eller varför.

FÖRSKOLLÄRARES SYN PÅ BARNS DELAKTIGHET I SAMLINGEN

Syftet med denna studie var att undersöka förskollÀrares uppfattning om samlingens betydelse avseende barns delaktighet. Studien har utforskat pÄ vilket sÀtt förskollÀrare arbetar för att frÀmja barns delaktighet i samlingen. Studien Àr kvalitativ dÀr Ätta förskollÀrare intervjuats för att synliggöra deras uppfattningar om barns delaktighet i samlingen. Materialet analyserades utifrÄn en innehÄllsanalys som resulterade i sex kategorier. Resultatet visade att förskollÀrarna ville och försökte fÄ barnen delaktiga i samlingen, dock bidrog den traditionella samlingen med hela barngruppen till att detta inte möjliggjordes i större utstrÀckning.

Barnens val i förskolan : Examensarbete om pedagogers arbete med barnsinflytande och barnens uppfattning om eget inflytandeoch delaktighet

Jag har undersökt hur pedagoger arbetar med barns inflytande och hur barnen upplever sitt eget inflytande, vilket Àven var undersökningens syfte. FrÄgestÀllningarna jag utgÄtt frÄn Àr: Vilka möjligheter och begrÀnsningar finns för pedagogers arbete med barns inflytande? Vilken betydelse har regler för barns inflytande? Hur upplever barn att de har inflytande pÄ förskolan? Jag har anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer och barnsamtal som metod för insamling av data och undersökningen genomfördes pÄ en förskola i Norrland. Undersökningen visar att pedagogerna arbetar aktivt med barns inflytande bÄde genom specifika, praktiska arbetssÀtt men Àven genom förhÄllningssÀtt och förmedlande av vÀrderingar och synsÀtt. Undersökningen visar Àven att barnen upplever att de fÄr vara delaktiga och utöva inflytande i verksamheten men samtidigt Àr barnen överens om att det Àr de vuxna som bestÀmmer pÄ förskolan..

Barnens möte med skriftsprÄket i förskolan

Syftet med denna studie har varit att lyfta fram utklÀdningsklÀder som pedagogiskt material i förskolan. Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och bestÄr av fallstudier frÄn tre förskolor med olika pedagogisk inriktning. Genom intervjuer med förskollÀrare och barn samt observationer av barns lek har vi undersökt vilken funktion olika utklÀdningsklÀder kan ha för barn i förskolan. Vi har Àven undersökt pÄ vilket sÀtt placering och utbud av utklÀdningsklÀder kan pÄverka barns anvÀndande av dem. Med hjÀlp av ett posthumanistiskt perspektiv och begreppen agens och intra-aktivitet har vi sett hur utklÀdningsklÀder fÄtt liv och gjort saker med barnen.

Lekens betydelse för leksvaga barns utveckling

Detta arbete handlar om leksvaga barn i leken. Arbetet berör lekens betydelse för utveckling, barn som inte fÄr, kan och/eller inte vill vara med och leka samt hur man som pedagog arbetar för att integrera leksvaga barn i leken. Att leka Àr bra för ett barns utveckling, det Àr med hjÀlp av leken som ett barn i stor utstrÀckning formas. Undersökningen Àr gjord i tvÄ mindre stÀder i SkÄne. PÄ skolorna har leksvaga barn 7-8 Är gamla blivit observerade i den fria leken pÄ fritidshemmet.

Sandby borg : En komparativ studie av Ölands folkvandringstida befĂ€stningsanlĂ€ggningar

This essay is a comparative study on Migration period ring forts, centered on Sandbyborg, a ringfort situated on the southeastern shore of the Baltic island of Öland.Furthermore this essay focuses on the contemporary Iron Age society, and thestrategical implications of the ringforts in their function as fortifications. Certaininternational comparisons are made, in particular regarding the fortifications in theRoman empire..

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->