
Sökresultat:
3184 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 59 av 213
?Om man Àr man förvÀntas man att vara bra. Som kvinna mÄste man bevisa att man Àr bra." En studie i hur samhÀllets konstruktion av genus pÄverkar en kvinna i hennes roll som musiker.
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur samhÀllets konstruktion av genus pÄverkar enkvinna i hennes roll som musiker. PÄ vilket sÀtt upplevs och hanteras genusrelateradebegrÀnsningar och vad blir konsekvenserna?Jag har i studien anvÀnt mig av observationer och intervjuer med tvÄ olika band, ett bestÄendeav tjejer och ett med killar. De har alla delat med sig av erfarenheter och tankar kring problemde upplever i en musikalisk diskurs. Resultatet visar att det finns ett flertal likheter mellanbanden, inte minst nÀr det kommer till att anvÀnda musik som ett identitetsskapande verktyg.Tydligt Àr att problemen tjejerna upplever, alla Àr förknippade med deras könstillhörighet,medan killarna snarare upplever Äldern vara det största problemet inom musikbranschen.Resultatet visar ocksÄ att studiens kvinnliga informanter blir negativt sÀrbehandlade och mötsav fördomar.
Egentligen fÄr dom inte sÀga att det Àr killek eller tjejlek, för dÄ leker inte man tillsammans : En kvalitativ studie om förskolebarns syn pÄ genus i förhÄllande till lek
Denna studies syfte Àr att beskriva och förstÄ könsmönster i förskolebarns samtal omkring lek. Tidigare forskning har visat att den rÄdande normen i förskolan Àr den heterosexuella normen. Studier har visat att man inte vet hur mÄnga förskolor som arbetar med jÀmstÀlldhet för att det inte finns nÄgon skyldighet att rapportera det. Barn anpassar sig till pedagogers och vuxenvÀrldens normer pÄ hur de förvÀntas vara.UtifrÄn empirin, som bestÄr av tvÄ gruppintervjuer med barn i 4-5ÄrsÄldern, sÄ visar det att barnen applicerar de rÄdande könsstereotypa förestÀllningarna pÄ leksaker och föremÄl i sin nÀrmiljö. Enligt min studie sÄ var barnen medvetna om könsmönster och delade upp lekformationer och leksaker i manligt och kvinnligt kodade positioner.
Du Àr du för du Àr du : En studie om pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan
Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.
KvÀllspressen, ledaren och könet : En studie om mediebevakningen av Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt
Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt har under valet 2010 varit bevakade av medier som statsministerkandidater. Uppsatsen analyserar vilka likheter och skillnader det finns rapporteringen av dem pÄ kvÀllspressens framsidor, hur genus framstÀlls och vad kvÀllspressen fokuserar pÄ i rapporteringen av dem. Med hjÀlp av tabloidformats- och genusteorier av text och bild samt en kritisk diskursanalys och semiotisk analys som metod har slutsatser framkommit.Rapporteringen av dem har inte varit positiv eller negativ i dess motpolsliknande definitioner, men bakom dramaturgiska effekter och en medierad politik döljer sig en struktur som finns i alla sju framsidor. Sahlin passiviseras i sin ledarroll och fÄr inte uttryck för olika delar av sin personlighet medan Reinfeldt Àr aktiv som ledare och portrÀtteras bÄde som en alldaglig man och statsman genom bild och text. Han blir genom detta ett subjekt medan hon portrÀtteras som ett objekt.
"Han behöver bara springa av sig, lÄt honom hÄlla pÄ" : En kvalitativ studie om hur ett antal lÀrare resonerar kring genus och genusmedvetenhet i grundskolans tidigare Är
The national curriculum states that the school actively should promote that women and men have equal rights and opportunities and that there is a responsibility to counteract traditional gender patterns. However do research observations show that teachers often treat girls and boys differently. Studies show that the teachers are influenced by their conceptions and their expectations of gender behavior. The aim of this study is to examine how teachers in preschool and primary school discuss gender awareness and how they state that they work with gender awareness according to the curriculum goals of counteracting the traditional gender patterns.The study is inspired by the phenomenographic research approach and the empirical material has been collected by qualitative interviews with eight teachers in preschool and primary school. The empirical material has together with earlier research and theories been analyzed and discussed in order to reach a conclusion.
Kvinna eller man- spelar kön nÄgon roll? : En genusstudie av LVM-domar.
The aim of the study was to see how men and women taken into custody care byLVM were described in the sentences through a gender perspective. The aim wasalso to lay more focus on young substance abusers and see in which extent youngsubstance abusers are judged to institutional care through custody care by LVM.Through a documentary study of 77 LVM sentences in SmÄland in Sweden, theintention of the study was to see whether women and men are judged and treatedequally or if gender makes a difference and in which way the judgement is different?The questions are in witch extent men and women are judged to institutional carethrough custody care by LVM and how the social indication LVM 4 § 3 b) are usedin the sentences when it is younger men and women that are substance abusers. Thestudy also covered a survey about how women and men are described in the sentencethrough a gender perspective and more focus is laid on younger substance abusersunder 30 years old. The methodological approaches that were used in the study areboth qualitative and quantitative with focus on the qualitative method.
Kön till specialundervisningen. Genusperspektiv pÄ specialpedagogiska insatser i skolan
SyfteDenna studie fokuserar pÄ specialundervisning med avseende pÄ genus. Enligt vÄr yrkeserfarenhet Àr det fler pojkar Àn flickor som fÄr extra stöd av nÄgot slag. Det kan vara sÀrskilda undervisningsgrupper med olika typer av inriktning eller vanlig specialundervisning. Detta belÀggs ocksÄ i forskning och litteratur. VÄrt syfte med studien var att undersöka hur lÀrarna beskriver och bedömer pojkars och flickors behov av specialundervisning.
Har lÀrarens empatiska förmÄga betydelse för elevens studiemotivation ur ett elevperspektiv?
Syftet med denna studie var att se om det fanns ett samband mellan den empatiska förmÄgan hos lÀrare och elvens studiemotivation. Jag vill se om det fanns variationer med hÀnseende pÄ genus och bakgrund i relation till elevernas upplevelse av lÀrares empatiska förmÄgor alternativt oförmÄgor..
Nycirkusundervisning i skolÀmnet idrott och hÀlsa - Contemporary circus education in the school subject Physical Education
FörestÄende examensarbete syftar till att undersöka vad nycirkus kan tillföra skolÀmnet idrott och hÀlsa. Det Àr en studie i hur nycirkus dÀr kan anvÀndas för att förankra intentionerna i lÀroplanen om att motverka traditionella könsmönster och stimulera elevers kreativitet. För att undersöka en grupp elevers erfarenheter av och uppfattningar om nycirkusundervisning har följande metoder anvÀnts: aktionsforskning, deltagande observationer och enkÀtundersökning samt fokusgruppsmöte. Följande frÄgestÀllningar undersöks: hur kan ett undervisningsförslag i nycirkus se ut och hur fungerar det i praktiken?, hur kan nycirkus anvÀndas för att utveckla elevers kreativitet, skapande och estetiska uttryck? och vad har flickor och pojkar för erfarenheter av och uppfattningar om genus utifrÄn deltagande i nycirkus som aktivitet i skolans undervisning i idrott och hÀlsa? Resultatet av den insamlade empirin analyseras och diskuteras utifrÄn teorier om genus, idrott och cirkusverksamhet.
Vad Àr hÀlsa? : En diskursanalys av hÀlsotidningen MÄBra
Denna studie syftar till att visa hur hÀlsa representeras i hÀlsotidningen MÄBra. UtgivningsÄret för tidningen i studien Àr 2008. Studien bygger pÄ en semiotisk analys av de bilder som finns pÄ tidningens omslag. Den bygger ocksÄ pÄ en kvalitativ diskursanalys av ett avgrÀnsat material. De teorier som studien utgÄr frÄn Àr genusteorin, som definieras av Hirdman och Jarlbro, och olika teorier om vad hÀlsa Àr, frÀmst frÄn ett hÀlsopedagogiskt synsÀtt.
Ska du grina som en brud nu ocksÄ? : Hur maskulinitet skapas i idrottsundervisningen
Syftet med studien Ă€r att utifrĂ„n observationer och manliga elevers erfarenheter undersöka hur maskulinitet skapas i idrottsundervisningen. I bakgrunden har anvĂ€ndandet av litteratur om maskluninitet, genus och idrott funnits med. Ăven kursplanen och lĂ€roplanen för det obligatoriska skolvĂ€sendet 94 har anvĂ€nts i bakgrunden. Observationer har gjort enligt ett strukturerat observationsschema. Klasser bestĂ„ende av pojkar och flickor i Ă„rskurs 6-9 har varit mĂ„l för vĂ„r studie, dĂ€r vi observerat pojkar i dessa klasser.
Mamma, pappa och socialtjÀnst : Socialsekreterares förhÄllningssÀtt till förÀldraförmÄga
Syftet med denna uppsats var att undersöka hur barnavÄrdsutredande socialsekreterare förhÄller sig till mamma- och papparoller i utredningsförfarandet. Vi ville studera detta ur ett genusperspektiv för att se om socialsekreterare tolkar egenskaper och förÀldraförmÄgor olika beroende pÄ om de innehas av en man eller en kvinna. Vi valde att göra en vinjettstudie med en kvalitativ ansats. Det deltog sex socialsekreterare i studien, vilka fick resonera kring förÀldraförmÄgor i enskilda intervjuer. Den fiktiva fallbeskrivningen utgick frÄn en orosanmÀlan kring en tvÄÄrig flicka.
?Genusarbete i fokus : En kvalitativ undersökning rörande genusarbete i förskolan.
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om pedagogerna pÄ en förskola i Halmstad arbetar genusinriktat, genom att jÀmföra förskolan i Halmstad med förskolan Tittmyran. Teori kapitlet kommer att ta upp ett par viktiga saker sÄsom vad genus innebÀr eftersom det ska ge en bild av begreppet. DÀrefter kommer genusprojektet Tittmyran att tas upp med fokus pÄ pedagogernas arbetssÀtt före den stora förÀndringen till en mer genusinriktad förskola. Under metod kommer jag att beskriva hur jag gÄtt tillvÀga med mitt arbete, vilka val jag har gjort men ocksÄ hur tillförlitligt jag anser mitt eget arbete Àr. Jag kommer Àven att ta upp viss etik sÄsom att det Àr viktigt att alla deltagande ska vara insatta i vad arbetet gÄr ut pÄ redan frÄn början. Mitt arbete Àr en kvalitativ undersökning dÀr jag valt observationer som mitt sÀtt att samla information angÄende mitt Àmne.
?Ăr alla lika?? : En kvalitativ undersökning av tvĂ„ ungdomsmottagningars frĂ€mjande kring ungdomars sexuella och reproduktiva hĂ€lsa
Vi ansÄg oss ha ett gemensamt intresse kring sex och sexualitet dÄ vi bÄda vill arbete som sexologer. Ungdomsmottagningen sÄg vi som det rÀtta stÀllet att göra vÄr uppsats pÄ. Syftet vi har med vÄr uppsats Àr att titta nÀrmare pÄ tvÄ ungdomsmottagningars mÄl och riktlinjer för att frÀmja sexuell och reproduktiv hÀlsa hos dagens ungdomar. Skiljer sig deras mÄl och riktlinjer mot deras faktiska arbete? Vi vill belysa deras skillnader och likheter ur ett forskningsperspektiv som kommer beröra genus och queerteori.
?Dans har vi lite av och det Àr bra. Fast egentligen gillar jag dans, men det Àr bögigt, sÄ Àr det bara? En intervjustudie ur ett genusperspektiv om hur elever i Ärskurs 9 upplever skolÀmnet idrott och hÀlsa.
Skolan Àr en viktig arena för att frÀmja barns lÄngsiktiga hÀlsa samt att elever ska uppleva idrott och hÀlsa undervisningen som nÄgot positivt. UtifrÄn denna kunskap har syftet för studien utformats. Uppsatsens syfte var att, utifrÄn ett genusperspektiv, undersöka elevers upplevelse av skolÀmnet idrott och hÀlsa. Studien byggde pÄ tvÄ fokusgruppsdiskussioner, en med pojkar och en med flickor i Ärskurs nio. Fokusgruppsintervjuerna har analyserats med inspiration frÄn systematisk textkondensering.