Sök:

Sökresultat:

3184 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 55 av 213

Bilden av lycka : En kvalitativ bild- och diskursanalys av reklam

Syfte: Syftet med studien var att undersöka reklamvÀrldens konstruktion av lycka samt att undersöka om det finns eventuella skillnader i den manliga respektive kvinnliga "lyckokonstruktionen".

SlöjdÀmnets identitet : om slöjdlÀrares syn pÄ sitt Àmne med sÀrskilt fokus pÄ genusaspekter

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur slöjdlÀraren uppfattar slöjdÀmnets identitet och dess syfte. Genom att intervjua nio slöjdlÀrare och genom att ta del av statistik, har jag uppnÄtt ytterligare ett syfte med mitt arbete, nÀmligen att tillföra genusaspekter och framtidsvisioner till studien. Mitt resultat visar att slöjdÀmnet följer sin tradition med uppdelningen i textilslöjd som ett Àmne och trÀ- och metallslöjd som det andra Àmnet. Slöjd har haft ett gemensamt betyg sedan Lgr 80 som ett gemensamt Àmne, men denna ordning Àr alltsÄ i praktiken inte gÀllande. Jag upplevde att fler slöjdlÀrare var kritiskt instÀllda, Àn positiva till införandet av en ny kursplan, och mÄnga slöjdlÀrare sÄg Àmnets framtid som mörk.

Skiljer sig pedagogers förhÄllningssÀtt gentemot barnen i matsituationen beroende pÄ om de Àr pojkar eller flickor?

Syftet med vÄr undersökning var att titta pÄ hur pedagoger förhÄller sig till barn i matsituationer. Eftersom vi Àr intresserade av genus sÄ valde vi specifikt att inrikta oss pÄ hur pedagogen förhÄller sig till pojkar och flickor vid matsituationen.Undersökningen har genomförts med hjÀlp av tvÄ videoobservationer av mÄltiden. NÀr dessa var gjorda och vi skulle analysera filmerna tog vi hjÀlp av olika metoder för att komma fram till ett resultat. Vi började med att göra ett kontaktschema för att se hur pedagogen riktade sin uppmÀrksamhet. DÀrefter skrev vi ned de situationer vi ansÄg hade med genus att göra, för att sedan anvÀnda situationerna för att göra en kvalitativ tabell som innehöll vad pedagogen sa, gjorde och barnens reaktion pÄ detta.

Hur menar du dÄ? : En jÀmförande studie om kvinnors och mÀns intervjuteknik i Gomorron Sverige

Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra manliga och kvinnliga programledares intervjuteknik i morgonprogrammet Gomorron Sverige. Under de 150 Är som intervjun har utvecklats Àr den idag ett av journalistikens viktigaste redskap. Uppsatsen Àr baserad pÄ teorier om hur man uppnÄr en bra intervjuteknik genom olika knep, samt teorier om genus inom journalistiken dÀr den manliga och kvinnliga dikotomin diskuteras. Vi har valt att anvÀnda oss av metoden kvalitativ intervjuanalys, dÀr vi har tagit fram frÄgor frÄn teorierna och som vi sedan stÀllt till vÄrt material.VÄra resultat visar att det finns mÄnga likheter i mÀns och kvinnors intervjuteknik. Resultaten visar Àven att kvinnliga programledare har mer makt över intervjun genom sina frÄgor och hur de agerar.

?Mjukisar, sjal och kofta? : En kvalitativ studie av hur genus konstrueras och pÄverkar undervisningen inom Àmnet idrott och hÀlsa pÄ en muslimsk friskola

SyfteSyftet med studien Àr att undersöka hur genus konstrueras och pÄverkar undervisningen inom Àmnet idrott och hÀlsa pÄ en muslimsk friskola. För att uppfylla syftet har följande frÄgestÀllningar anvÀnts: Hur pÄverkas, ur ett genusperspektiv, undervisningen i idrott och hÀlsa av att skolan Àr konfessionell? Finns det nÄgra skillnader mellan flickors och pojkars möjligheter och begrÀnsningar inom Àmnet idrott och hÀlsa, i sÄdana fall vilka? Kan skolan uppfylla lÀroplanens jÀmstÀlldhetsmÄl och samtidigt vÀrna islamska vÀrderingar? Vilka roller i samhÀllet förbereds flickor och pojkar för?MetodStudien Àr en kvalitativ undersökning dÀr halvstrukturerade intervjuer av bÄde lÀrare och elever valts som datainsamlingsmetod. Med utgÄngspunkt frÄn skolverkets lista över religiösa friskolor i Sverige kontaktades den ena av de tvÄ idrottslÀrarna som intervjuats. Genom snöbollsmetoden har sedan den andra idrottslÀraren samt de sex eleverna som intervjuats valts ut.

Champagneselfies och förevigade barrundor : En kvalitativ studie om hur genus görs i alkoholdiskursen pÄ Instagram

AnvÀndandet av medier har i takt med teknologins framvÀxt eskalerat, och somliga medieteoretiker hÀvdar att bl.a. medier bidrar till att bÄde skapa och upprÀtthÄlla diverse normer ? dÀribland könsnormer. Media speglar de normer och stereotyper som existerar i samhÀllet genom att lÀra oss skilja pÄ ?rÀtt och fel? och bidrar till att mÄla upp vad som Àr typiskt manligt och kvinnligt.

Ändras ditt beteende dĂ„ du reser pĂ„ utlandssemester? : Studie angĂ„ende individers resebeteende med fokus pĂ„ identitet, genus och ojĂ€mlikhet

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur unga mÀn respektive kvinnor boende i Sverige resonerar kring sitt beteende vid resandet till ett annat land och om resandet i sig bidrar till identitetsskapande. Vi Àmnar att undersöka om individer bedömer det mer legitimt att utföra handlingar som i hemlandet anses vara mindre accepterat och om det finns nÄgon skillnad mellan dessa förestÀllningar beroende pÄ individens könstillhörighet. Uppsatsen baseras pÄ ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt dÄ tio intervjuer har genomförts med fem mÀn respektive fem kvinnor i Äldersspannet 20-30 Är. Intervjuerna har kodats och dÀrefter analyserats med hjÀlp av de valda teorierna vilka bland andra Àr identitet, genus och ojÀmlikhet. Vid analysprocessen har Àven tidigare forskning tillÀmpats för att stÀrka de resultat som framkommit under studieprocessen.

"Hon heter Mia, han heter tim" : En diskursanalys av svenska skolors undervisningsmaterial inom sex och samlevnad

Studien undersöker det undervisningsmaterial som anvÀnds inom ÀmnesomrÄdet sex och samlevnad inriktat mot grundskolans senare Är. VÄr avsikt med denna studie har varit att studera huruvida de material som anvÀnds inom ÀmnesomrÄdet reproducerar eller ifrÄgasÀtter rÄdande normer gÀllande genus och sexualitet. Empirin analyseras med ett normkritiskt perspektiv genom att utgÄ frÄn ett genusperspektiv samt ett heteronormativt perspektiv. Detta tillsammans med en diskursiv textanalys medför att underliggande budskap och normer kan blottlÀggas.Studien visar att materialet som anvÀnds i sex och samlevnadsundervisningen till stor del Àr reproducerande av heteronormen och det rÄdande genussystemet. De flesta texter och bilder refererar till ett heterosexuellt par, andra sexuella lÀggningar behandlas separat, och genus beskrivs separat och könsbundet.

Utomhuspedagogik - lÀrande i förskolan

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om pedagogerna pÄ en förskola i Halmstad arbetar genusinriktat, genom att jÀmföra förskolan i Halmstad med förskolan Tittmyran. Teori kapitlet kommer att ta upp ett par viktiga saker sÄsom vad genus innebÀr eftersom det ska ge en bild av begreppet. DÀrefter kommer genusprojektet Tittmyran att tas upp med fokus pÄ pedagogernas arbetssÀtt före den stora förÀndringen till en mer genusinriktad förskola.  Under metod kommer jag att beskriva hur jag gÄtt tillvÀga med mitt arbete, vilka val jag har gjort men ocksÄ hur tillförlitligt jag anser mitt eget arbete Àr. Jag kommer Àven att ta upp viss etik sÄsom att det Àr viktigt att alla deltagande ska vara insatta i vad arbetet gÄr ut pÄ redan frÄn början. Mitt arbete Àr en kvalitativ undersökning dÀr jag valt observationer som mitt sÀtt att samla information angÄende mitt Àmne.

Den hvita stadens tjÀnare : En studie över fackligt arbete och arbetsvilkor bland mentalskötare vid SÀters sjukhus Ären 1912 till 1952

kÀllor: fackliga protokoll frÄn 1912 till 1952, ÄrsberÀttelser frÄn 1927 till 1952.Metod: en kvalitativ textlÀsningSyfte: att undersöka skötarnas arbetssituation, med sÀrskilt hÀnsyn till kvinnornas situation pÄ SÀters sjukhus Ären 1912 till 1952 utifrÄn ett fackligt perspektiv.FrÄgestÀllninigar: Hur arbetade och organiserade sig personalen i den fackliga organisationen för bÀttre arbetsvillkor pÄ SÀters sjukhus. Vilka övergripande förÀndringar skedde för personalen pÄ SÀters sjukhus med avseende pÄ arbetsmiljö och utbildning, speciellt med avseende pÄ genus. Hur gestaltade sig kvinnornas fackliga arbete och villkor pÄ SÀters sjukhus jÀmfört med mÀnnens.Resultat: Det skedde tydliga förÀndringar i fackföreningens medlemsantal under perioden, föreningens viktigaste arbete var kampen för 48 timmars arbetsvecka. Under periodens senare del tillkom arbetarskyddslagstiftning som innebar en förbÀttring i arbetsmiljön. Lön och utbildning var andra frÄgor för fackföreningen, sÀrskilt under 1940-talet förbÀttrades kvinnornas utbildningsmöjligheter.

Risk i en kommunal kontext

SammanfattningI Varbergs kommun kommer ett stort infrastrukturprojekt att genomfo?ras, vilket ga?r under namnet stadsutvecklingsprojektet. Projektet a?r under planeringsfasen och innefattar tre delprojekt. Fo?rst kommer hamnprojektet, sedan kommer tunnelprojektet och sist kommer exploatering av den nya stadsdelen.

Pedagogers bemötande av flickor respektive pojkar

Detta examensarbete handlar om hur nÄgra förskollÀrare bemöter flickor respektive pojkar pÄ en förskola i SkÄne, genom ett genusperspektiv. Syftet Àr att visa hur förskollÀrarna pÄ denna förskola tÀnker och agerar nÀr det gÀller kommunikation, relation samt tillsÀgelser gentemot flickor samt pojkar. Undersökningens frÄgestÀllningar Àr följande: Hur bemöts flickor? Hur bemöts pojkar? Görs det nÄgra skillnader? Hur? För att besvara dessa frÄgor, har jag anvÀnt mig av observationer vid ett antal tillfÀllen samt nÄgra intervjuer. Den teoretiska delen vilar pÄ litteratur om genushistoria, genus i förskolan samt relationskompetens.

?Vi ser olika ut sÄ varför skulle vi inte kunna vara olika till sÀttet ocksÄ??En studie om pedagogers bemötande av elever i grundskolans tidigare Är, med utgÄngspunkt frÄn genus och jÀmstÀlldhet

JÀmstÀlldhet Àr en stor frÄga i dagens samhÀlle. Det har varit mÄnga diskussioner om att pojkar tar mer plats i skolan Àn flickorna. Syftet med denna studie var att undersöka hur nÄgra utvalda pedagoger aktivt bemötte pojkar och flickor utifrÄn ett jÀmstÀlldhetsperspektiv. MÄlsÀttningen var att synliggöra om det var nÄgon skillnad pÄ hur pedagoger beter sig gentemot pojkar och flickor. För att ta reda pÄ detta observerades lÀrarledda klassrumssituationer med fem olika pedagoger samt med kompletterande intervjuer, dÀr pedagogerna fick svara pÄ frÄgor som byggde pÄ tidigare forskning och litteratur kring jÀmstÀlldhet, genus och könsbeteende i skolan.

Symtom och hÀlsorelaterad livskvalitet med angina pectoris kopplat till kropp-sjÀl

Beckman, J & Nilsson, M. Symtom och hÀlsorelaterad livskvalitet med angina pectoris kopplat till kropp-sjÀl, ur ett genusperspektiv. En litteraturstudie. Examensarbete i OmvÄrdnad. 15 högskolepoÀng .Malmö högskola: HÀlsa och SamhÀlle, UtbildningsomrÄde omvÄrdnad, 2009. Syftet med denna litteraturstudie Àr att beskriva symtom och hÀlsorelaterad livskvalitet med angina pectoris ur ett genusperspektiv kopplat till mÀnniskodimensionerna, kropp-sjÀl. Metoden som anvÀnds Àr sökning av relevant litteratur databas Pubmed och Cinahl, vilket resuterar i ett urval av kvantitativa artiklar som granskas enligt Polit & Beck (2001).

Kvinnor söker efter information, mÀn vill bli uppdaterade : Genusperspektiv pÄ revisionsmöten

PÄ 70-talet startades en debatt om skillnaden mellan biologiskt och socialt konstruerat kön och ordet genus kom att bli benÀmningen pÄ det sociala könet. Forskare idag menar att det inte Àr en slump att kvinnor oftare Àn mÀn vÀljer yrken som krÀver en högre social kompetens, dÄ könen besitter olika egenskaper. Bland annat anses mÀn vara bÀttre pÄ abstrakt matematik medan kvinnor har lÀttare för att anvÀnda och tolka icke-verbala signaler. För att kunna se i vilken utstrÀckning könsskillnader visar sig i kontakten mellan revisorn och företagaren har vi valt att formulera vÄrt problem som Hur skiljer sig manliga och kvinnliga mikroföretagare Ät nÀr det gÀller att ta till sig revisionsinformation?.

<- FöregÄende sida 55 NÀsta sida ->