Sök:

Sökresultat:

3184 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 36 av 213

Manligt och kvinnligt: en studie om genus och media

JÀmstÀlldhetsfrÄgor Àr stÀndigt aktuella och dÀrför stÀller vi oss frÄgan varför det inte hÀnt sÄ mycket? Trots mÄnga Är av försök till ett jÀmstÀllt samhÀlle verkar det vara svÄrt att uppnÄ. Sverige bedriver en jÀmstÀlldhetspolitik dÀr alla ska ha samma möjligheter och skyldigheter inom alla omrÄden. Alla ska fÄ komma till tals pÄ likadana förutsÀttningar oavsett kön, ras, religion, social tillhörighet med mera. Syftet med denna uppsats Àr att genom en litteraturstudie undersöka hur genus förmedlas via media.

NÄgra barns uppfattningar om genus i en populÀr barnbok : En studie kring Mamma Mu Äker rutsckana

Syftet med studien Àr att undersöka hur nÄgra barn uppfattar och tolkar genus samt om och hur de i sÄ fall identifierar sig med huvudrollsinnehavarna i Wieslanders bok Mamma Mu Äker rutschkana. Dessutom Àr det av intresse att se om och pÄ vilket sÀtt författaren till den valda boken skriver utifrÄn ett genusperspektiv. Boken i studien valdes subjektivt ut frÄn en lista över de femtio mest utlÄnade barn- och ungdomsböcker pÄ folkbiblioteken i Lunds kommun, 2010. Studien genomförs pÄ en förskola i södra Sverige med tre flickor och tre pojkar i Äldern fem Är. Analysmetoden som anvÀnds i studien Àr kvalitativ och bygger pÄ en hermeneutisk analysmodell.

Hur ser elevens intresse ut i naturvetenskapliga Àmnen och teknik utifrÄn ett genus - och lÀrarperspektiv?

Studien hade som syfte att lyfta fram och utröna förekomsten av genusperspektiv iforskningen samt hur det speglas frÄn lÀrare inom naturvetenskapliga Àmnen och tekniki deras undervisning. En intervjustudie och en litteraturstudie betraktades parallellt.Undersökningen sÄgs frÄn ett intersektionellt perspektiv med tonvikt pÄ genus menbeakta specifikt klass och etnicitet.Fokuseringen i intervjuerna var att försöka nÄ lÀrarnas egna lösningar runt deförestÀllningar de har av genusproblematiken utifrÄn problemfrÄgorna. Resultatet avlitteraturstudien visar att det har hÀnt mycket under de senaste Ären inom de aktuellaproblemomrÄdena bÄde nationellt och internationellt. Flickorna visar ett bÀttre resultatteoretiskt och har generellt högre betyg Àn pojkar i naturvetenskapliga Àmnen. NÀr detgÀller intervjustudierna framgick genusmedvetenhet inte lika klart.

Psykiatriska diagnoser och genus : en undersökning av diagnoskriterier i förhÄllande till förestÀllningar om manligt och kvinnligt  

Denna studie utgĂ„r frĂ„n Judith Butlers genusteori om hur kön görs samt Michel Foucaults teorier om samhĂ€llsnormer och makt i förhĂ„llande till sĂ€rskiljandemekanismer och vansinnesdefinitioner. Studien fokuserar pĂ„ psykiatriska diagnoser ur ett genusperspektiv. Fokus har lagts pĂ„ diagnoserna Aspergers syndrom och borderline personlighetsstörning dĂ„ tidigare forskning visat att könsfördelningen inom dessa psykiatriska diagnoser Ă€r vĂ€ldigt ojĂ€mn. Syftet med studien Ă€r att undersöka genusstrukturers pĂ„verkan pĂ„ psykiatrisk diagnostisering utifrĂ„n DSM-IV. UtifrĂ„n syftet har följande frĂ„gestĂ€llningar utformats: GĂ„r det att benĂ€mna diagnoskriterier som könsneutrala dĂ„ diagnostisering i hög grad handlar om andra mĂ€nniskors (vars egna erfarenheter och vĂ€rderingar fĂ€rgar neutraliteten) bedömningar? Hur kommer det sig att könsfördelningen Ă€r sĂ„ ojĂ€mn inom diagnoser som Aspergers syndrom och borderline personlighetsstörning? En enkĂ€tundersökning har utförts bland verksamma psykologer inom Östersunds kommun.

Att fÄ fler önskningar

Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka vad barn i elvaÄrsÄldern har för tankar om vad som Àr viktigt i livet. Vi har belyst Àmnet ur ett genusperspektiv..

TilltrÀde till urbana rum? En genusanalys av fysisk aktivitet i staden

Denna uppsats syftar till att undersöka hur fysisk aktivitet i urbana rum förhÄller sig till könsstereotypa förestÀllningar och underliggande strukturer. Uppsatsen Àmnar Àven diskutera om det föreligger risk för att planering av fysisk aktivitet i urbana rum reproducerar könsstereotypa förestÀllningar och underliggande strukturer. Uppsatsens problemformulering lyder: ?Hur förhÄller sig förestÀllningar om genus till fysisk aktivitet i det urbana rummet??. För att besvara denna utformas uppsatsen som en litteraturstudie dÀr tvÄ avhandlingar om fysisk aktivitet i urbana rum studeras genom en innehÄllsanalys.

"The simple act of riding a bike" : Svenska och amerikanska kritikers reception av filmen Den Gröna Cykeln

Uppsatsens syfte Àr att granska sexton recensioner publicerade i svensk respektive amerikansk press gÀllande filmen Den Gröna Cykeln (Haifaa Al-Mansour, 2012). Undersökningen grundar i kritikernas syn pÄ genus och jÀmstÀlldhet samt kulturell och nationell identitet som filmen berör. Recensionerna analyseras och jÀmförs för att hitta skillnader och likheter i den svenska respektive amerikanska receptionen. Analysen visar att skillnaden mellan de tvÄ nationernas reception Àr uppdelade mellan de tvÄ fokusomrÄdena, dÀr de amerikanska kritikerna fokuserar pÄ kulturell och nationell identitet och jÀmför filmens skildring av det saudiarabiska samhÀllet med den amerikanska kulturen. De svenska kritikerna tycks generellt ha större fokus pÄ filmens skildring av genus och jÀmstÀlldhet till skillnad frÄn amerikanerna..

Muskler och kön : En kvalitativ studie av genuskonstruktioner inom styrketrÀning pÄ nÀtet.

Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att vidga kunskapen om ett relativt utforskade Àmne, nÀmligen genus inom fÀltet styrketrÀning. Detta undersöks genom analysera bilder pÄ vÀltrÀnade mÀnniskor med rÄdande teorier inom Àmnet för att pÄ sÄ vis bidra till ny kunskap.Mer specifikt sÄ Àr syftet med denna studie att undersöka hur förestÀllningen om manligt respektive kvinnligt reproduceras i form av bilder pÄ tvÄ webbsidor som behandlar styrketrÀning. De olika typer av bilder som Äterfinns pÄ hemsidorna prÀglas av tydliga genusskillnader som pÄ ett extremt sÀtt framhÀver mÀnnens makt över kvinnorna genom att portrÀttera dem pÄ bÄde tydliga och mer subtila sÀtt vilket har lyfts fram i analysen. Genom att belysa dessa aspekter sÄ har ett relativt outforskat omrÄde nu fÄtt en mer nyanserad och genomskinlig bild genom att rikta ljus pÄ hur genus skapas genom bilder i fÀltet för styrketrÀning.FrÄgor som uppsatsen stÀller sig Àr: Hur framstÀlls genus i bild pÄ kvinnor respektive mÀn som i varierande grad utövar styrketrÀning och kroppsbyggning pÄ utvalda webbsidor? Vilka olika typer av bilder av kroppen Äterfinns pÄ webbsidorna? Hur framstÀlls de och vilka skillnader finns mellan könen vad gÀller dessa bilder?Analysen av bilder pÄ tvÄ olika nÀtsidor som riktar sig till kvinnor och mÀn som styrketrÀnar visar att det verkar finnas ett större behov av att skilja mÀn och kvinnor Ät i just styrketrÀningssammanhang, detta eftersom kvinnan hÀr nÀrmar sig vad som anses vara mÀnnens sfÀr..

Kalle Anka & C:o ur ett genusperspektiv : En jÀmförelsestudie mellan en serietidning och den svenska genusuppfattningen.

Denna studie behandlar hur genus i serietidningen Kalle Anka & C:o ser ut jÀmfört med den svenska genusuppfattningen. En kvalitativ metod för att kunna förstÄ och deskriptivt kunna redogöra för detta tillÀmpades. Metoden utformades till en specificerad metod för just denna undersökning utefter tvÄ redan existerande forskningsmetoder; en semiotisk bildanalys och en textanalys. Urvalet bestod av en serie ur en tidning med en tioÄrsperiod mellan varje tidning. Detta för att kunna ÄskÄdliggöra den förÀndring som finns i genusbeskrivningen i sÄvÀl verkligheten som i tidningarna.Studien syftade till att undersöka hur genus gestaltades i de utvalda serierna för att sedan kunna koppla detta till, och undersöka hur det sÄg ut i en jÀmförelse med genusförestÀllningen i Sverige.

Killar gör det grova, tjejer gör det andra: en studie om tjejers och killars syn pÄ kön och genus

The purpose of this essay was to study how surroundings form young peoples gender and where gender patterns are maintained. This was done by interviewing 12 students from two advanced classes at a comprehensive school in a small town in the southern parts of Sweden. The students where divided into four groups. Two groups with three boys in each, and two groups with three girls in each. We used R.W.

Transsexualism - att falla inom ramen för en förstÄelsebar mÀnniska

Syftet med studien Àr att undersöka hur utredare vid könstillhörighetsutredningsenheter i Sverige resonerar kring bedömningskriterier för diagnos och behandling av transsexualism. Tidigare forskning pÄ omrÄdet antyder att transpersoner utesluts frÄn behandling pÄ grund av ett heteronormativt förhÄllningssÀtt i lagen och hur den tolkas. Denna forskning baserar sig inte pÄ empiriska studier dÀr utredarna fÄtt beskriva sin praktiska tillÀmpning av lagen, utan pÄ teorier som sedan applicerats pÄ könstillhörighetsutredningen. VÄr studie grundar sig pÄ kvalitativa intervjuer och materialet har analyserats genom socialkonstruktivistiska begrepp, vilka jÀmförts med de riktlinjer utredarna har att förhÄlla sig till. VÄrt tolkningsresultat stÀmmer till stor del överrens med tidigare genusforskning pÄ omrÄdet, men vi har ocksÄ kommit fram till att det inte finns nÄgra entydiga svar pÄ vilka krav och förvÀntningar som stÀlls pÄ transpersonens kön och genus under utredningen.

Att synliggöra genus utifrÄn organiserade samlingar : En studie ur barns och pedagogers perspektiv

JÀmstÀlldhet har en stor betydelse i förskolans verksamhet. Pedagogerna i förskolan skall bemöta alla barn pÄ lika villkor oavsett barnens kön. Vi Àr intresserade av hur könsroller framkommer utifrÄn de organiserade samlingarna som förekommer i verksamheten. Detta för att fÄ en förstÄelse om barnens samt pedagogernas Äsikter utifrÄn begreppen pojkaktigt och flickaktigt. Studien utgÄr frÄn en kvalitativ undersökning dÀr bÄde observationer och intervjuer har anvÀnds som en datainsamlingsmetod.

Bildskapande i en förskoleklass ur ett genusperspektiv

I detta arbete undersöks skillnader mellan flickors och pojkars bildskapande i en förskoleklass. En kombination av semiotik och genusperspektiv har varit ett redskap i studien för att undersöka om det finns nÄgra innehÄllsskillnader i flickors och pojkars bilder nÀr de utgÄr frÄn en gemensam saga. Undersökningen genomfördes med videoobservation som metod. Resultatet visar att genus har betydelse i barnens visuella uttryck och att det finns skillnader i pojkars och flickors bildskapande. Till exempel visar studien att pojkar bara vÀljer manliga aktörer och flickor ofta kvinnliga i sina bilder, men nÀr flickor vill gestalta en manlig aktör görs detta alltid i förhÄllande till kvinnliga aktörer.

Boucher och kvinnorna : En bildanalys om François Bouchers konst som ett symptom för sin samtid.

François Boucher kritiserades redan under sin levnadstid för att vara alltför lÀttsam och oseriös i sin konst, en uppfattning som alltjÀmt lever kvar Àn idag. Men all konst kan ses som en produkt av sin tid. Undersökningens syfte Àr att visa pÄ hur samtidens syn pÄ genus och sexualitet i förhÄllande till rÄdande politiska klimat speglas i François Bouchers konst. Observation anvÀnds som datainsamlingsmetod och resultaten presenteras i form av Panofskys bildanalys pÄ pre-ikonografisk och ikonografisk nivÄ. Detta diskuteras sedan pÄ en ikonologisk nivÄ.


<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->