
Sökresultat:
3184 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 35 av 213
Den deduktiva grammatikundervisningens inverkan pÄ tyskelevers interlanguage
Detta examensarbete baserar sig pÄ fyra frÄgestÀllningar och en hypotes kring hur den deduktiva grammatikundervisningen pÄverkar tyskelevers interlanguage. Undersökningen försöker visa om den deduktiva metoden t.ex. gynnar en viss elevgrupp beroende pÄ etnicitet och genus. Undersökningen bestÄr av ett Grammaticality Judgement Test och en intervjuundersökning bland elever i grundskolans senare Är skolÄr 8 och 9 som lÀser tyska som sprÄkval. De grammatiska strukturerna som undersöks har eleverna redan blivit testade pÄ vt 2008 i samband med den ordinarie tyskundervisningen.
Genus : med fokus pÄ pojkar
Stadsmissionen i Stockholm initierade denna studie dĂ„ personalen uppmĂ€rksammat en vĂ€xande grupp unga bostadslösa förĂ€ldrar. Sex unga bostadslösa mammors upplevelse av sitt förĂ€ldraskap, relation till sitt barn samt egen psykisk hĂ€lsa och stress undersöktes genom halvstrukturerade kvalitativa intervjuer samt med enkĂ€tinstrumenten CES-D och SPSQ. Intervjumaterialet bearbetades med hjĂ€lp av tematisk analys. Ă
tta teman framkom: Social situation, Egen individuation, De egna förÀldrarna, NÀtverk, Syn pÄ barnet, Konfliktfyllda eller emotionellt pÄfrestande situationer mellan mamma och barn, Interaktion med barnet och Coping. Mammorna upplevde att bostadssituationen pÄverkade förÀldraskapet negativt.
Förskolebarns fria lek och kommunikation ur ett genusperspektiv
Szabo, Victoria och Christiansson, Linus (2014). Förskolebarns fria lek och
kommunikation ur ett genusperspektiv. Malmö högskola: LÀrarutbildningen
Det hÀr arbetet syftar till att fÄ en ökad förstÄelse kring förskolebarns lek och
kommunikation i den fria leken ur ett genusperspektiv. DÀrutöver Àr avsikten att bidra
till en ökad inblick om hur samhÀllet och genus formar barn redan i tidig Älder.
I studien deltog 15 barn pÄ en mÄngkulturell och kommunalt driven förskola, dÀr
skriftlig observation anvÀndes som metod.
I studiens resultat framkommer det att barn formas av samhÀllets förvÀntningar och
normer men Àven att barn prövar och utmanar dessa för att hitta sin plats pÄ förskolan.
Vidare visar resultatet att maktpositioner bÄde skapas och utmanas i leken och Àven
kommunikationen bland pojkar och flickor, det var ingen roll eller position som enbart
tillhörde ett kön..
Ekonomiskt bistÄnd en frÄga om kön? : En uppsats om könets betydelse i socialtjÀnstens bedömningar om ekonomiskt bistÄnd
SAMMANFATTNING: Syftet med uppsatsen har varit att undersöka berydelsen av kön vid bedömningar och beslut vid ansökan om ekonomiskt bistÄnd. Vi ville ta reda pÄ vilken betydelse av genus som skapas i socialtjÀnstens akter, hur detta pÄverkar hanteringen av Àrendena samt om socialtjÀnsten i sitt arbete bidrar till reproduktion av stereotypa könsbilder. För att kunnna besvara vÄra frÄgestÀllningar valde vi att genomföra en kvalitativ studie dÀr vi granskat 12 akter gÀllande ekonomiskt bistÄnd frÄn socialtjÀnsten pÄ vuxenenheten utförda i en medelstor kommun i Sverige. Metoden kÀllanalys valdes dÄ vi var intresserad av att se vad socialtjÀnsten pÄ den aktuella orten faktiskt gjort och inte vad de sÀger att de har gjort. Efter insamlandet och genomlÀsningen av akterna valdes tre centrala teman ut: Familj och nÀtverk, hÀlsa och arbete och sysselsÀttning.
"Minns du att killar kan ha rosa?" : Ett utvecklingsarbete om fÀrger som könsmarkörer
I vÄrt samhÀlle anvÀnder sig mÀnniskor av könsmarkörer för att markera sin könstillhörighet. För barn Àr fÀrger det mest tillgÀngliga sÀttet att bÄde att visa sitt eget kön med och lÀttare kunna dela in andra barn i flickor och pojkar. Syftet med vÄr studie var att vÀcka tankar hos barnen om att de inte behöver begrÀnsas utifrÄn det socialt konstruerade könet, genus, nÀr det gÀller fÀrger som könsmarkör. Genom olika aktiviteter skapade vi möjligheter för barnen i studien att samtala om, reflektera kring och anvÀnda fÀrger som de annars möjligen skulle valt bort. Resultatet visade att det finns en ambivalens hos barnen i deras förhÄllande till vissa fÀrger.
Genus i sportjournalistik : En studie av rapporteringen frÄn tvÄ mÀsterskap i fotboll i SVT och TV4
Den hÀr uppsatsen har undersökt och jÀmfört rapporteringen av dam- respektive herrlandslaget i fotboll under varsitt mÀsterskap i tv-kanalerna SVT och TV4. Uppsatsens frÄgestÀllningar var hur mycket utrymme vardera landslag fick och vad som kÀnnetecknade rapporteringen av de bÄda landslagen.För att besvara frÄgestÀllningarna anvÀndes en kombination av kvantitativ undersökning och kvalitativ innehÄllsanalys. I den kvantitativa undersökningen studerade vi 128 inslag medan 16 inslag valdes ut för den kvalitativa innehÄllsanalysen. Uppsatsen utgick frÄn tvÄ teoretiska utgÄngspunkter, en genusteori som innebÀr att genus Àr en social konstruktion och en medieteori om att medier kan pÄverka samhÀllets genusbild.Den kvantitativa undersökningens resultat var att herrlandslaget nyhetsvÀrderades som viktigare och fick mer utrymme Àn damlandslaget i bÄda kanalerna. BÄda kanalerna hade fler inslag och lÀngre sÀndningstid för herrlandslaget.
Lek ur ett genusperspektiv i förskolan med fokus pÄ digital teknik
Denna studie handlar om digital teknik, lek och genus i förskolan. Vi har besökt en förskola som anvÀnder sig av digital teknik i vardagen pÄ förskolan. För att genomföra studien har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer och observationer. Vi började med att observera barn pÄ en förskola och vid ett senare tillfÀlle intervjuade vi barnen pÄ förskolan i grupper om fem barn.
Syftet med vÄr studie var att studera lek ur ett genusperspektiv med fokus pÄ digital teknik
Resultatet av vÄr studie visade att bÄde leken och anvÀndandet av den digitala tekniken skiljer sig Ät mellan flickor och pojkar. Pojkar leker aktivare och högljudda lekar medan flickor leker stillsammare.
Genus i popjournalistik : En studie av Ätta personportrÀtt i Sonic Magazine
Omfattande forskning har gjorts pÄ hur genus framstÀlls i medier. Undersökningarna som har genomförts har fokuserat pÄ hur genusframstÀllningen ser ut i bland annat nyhetsmedier och livsstilsmagasin. Genusforskning pÄ medietexter har visat klara skillnader i hur mÀn och kvinnor framstÀlls i text och bild.Denna uppsats berör ett hittills outforskat omrÄde, popjournalistik. Vi undersöker hur genus framstÀlls av manliga och kvinnliga artister, om det förekommer stereotyper och hur dessa i sÄdana fall ser ut. VÄr tes Àr att det förekommer klara stereotyper.
Faser och teman i en hiphopares liv : BerÀttelser om hiphop som ungdomskultur
Denna uppsats Àr en narrativ studie om hiphopkulturen som ungdomskultur. MÄlet med undersökningen har varit att förstÄ hur hiphoparna blir en del av den egna kulturen och hur de ser sig sjÀlva som medlemmar av hiphopkulturen. Som insamlingsmetod har jag anvÀnt mig av tre fokusgrupper samt en enskild intervju. Informanterna har varit 20-26 Är och kommer frÄn tvÄ mellanstora stÀder i Sverige.Det resultat som framkommit Àr att hiphoparen gör en slags karriÀr inom kulturen. För att kunna göra denna karriÀr Àr hiphoparen beroende av mer erfarna personer.
Rockbrudar : - en intervjustudie
Denna studie har som syfte att undersöka relationerna mellan musikanvÀndande, sociokulturell bakgrund, identitet och genus hos fyra kvinnor vars musikanvÀndande frÀmst hÄller sig inom rockgenren. Materialet som ligger till underlag för undersökningen Àr kvalitativa forskningsintervjuer med dessa fyra kvinnor. För att analysera intervjusvaren anvÀnds teoretiska perspektiv som utgÄr frÄn tre teman gÀllande habitusbegreppet och den sociokulturella bakgrundens betydelse, genus samt musik och identitet. I studiens bakgrund presenteras ocksÄ en mÀngd tidigare forskning för att ge en bred bild av Àmnet.Resultatet visar att samtliga fyra kvinnor kommer ifrÄn landsorten och de Àr uppvÀxta i hem som Àr prÀglade av en stark arbetarkultur. Det Àr ocksÄ i hemmet som kvinnorna mötte rockmusik första gÄngen genom en manlig familjemedlem.
Genus i sportjournalistiken: en bild- och rubrikanalys av manlig och kvinnlig representation i Sportbladet
Vi har tittat pÄ hur mÀn och kvinnor representeras i Sportbladet genom att göra en bild- och rubrikanalys pÄ förstasidor och utvalda uppslag av tidningen, det under en begrÀnsad period pÄ tvÄ veckor under februari 2006. Vi har tittat pÄ hur ofta kvinnor och mÀn förekommer pÄ bilderna och vilka idrotter som Àr oftast förekommande. Men ocksÄ hur bilderna Àr tagna, frÄn vilken vinkel exempelvis och vad det fÄr för betydelse för framstÀllningen av manliga och kvinnliga idrottsutövare. Sport Àr ett omrÄde som Àr strikt uppdelat i mÀn och kvinnor och det mÀrks följaktligen i sportjournalistiken. Det finns en tydlig hierarki inom omrÄdet dÀr det Àr Mannen som Àr den dominerande.
Folkbildning, genus och klass : En jÀmförelsestudie mellan Göteborgs kvinnliga diskussionsklubb och Halmstads kooperativa kvinnogille
Denna uppsats har kommit till för att undersöka vad som diskuterades inom Göteborgs kvinnliga diskussionsklubb och Halmstads kooperativa kvinnogille under perioden 1911-1921. Folkbildningsforskningen har tenderat att utgÄ frÄn ett klassperspektiv, syftet Àr dÀrför att göra en undersökning dÀr tonvikten delas av ett genusperspektiv, som stora delar av tidigare forskning negligerat. Men ocksÄ ett klassperspektiv i jÀmförelsen mellan de tvÄ diskussionsklubbarna. Min studie utgÄr i huvudsak frÄn tvÄ antologier frÄn Mimer som mer eller mindre har ensamrÀtt pÄ folkbildningsforskningen i Sverige. Huvudslutsatsen som jag med denna studie kan göra Àr att genusstrukturer i samhÀllet kan likstÀllas med klasskillnader i frÄga om vilken betydelse de har för innehÄllet i diskussionsklubbarna..
Elektronisk mobbning : En kvantitativ studie om elektronisk mobbning med fokus pÄ genus, anonymitet och konsekvenser
Abstract:Today many adolescents have access to computers and mobile phones. They prefer to socialize through these means which has led to a new kind of bullying, the electronic bullying. The purpose of this study has been to examine the electronic bullying from the perspective of gender, anonymity and the consequences that it may lead to. We have chosen a quantitative approach by using a questionnaire survey targeting young people between the ages of 15-16 years in Kalmar county. 163 respondents took part in the survey, 78 girls and 85 boys. The gathered material is presented by means of contingency tables and has been interpreted by gender socialization, deindividuation and dehumanization.
FörÀldraperspektiv pÄ genus- och jÀmstÀlldhet i förskolan : En studie om förÀldrars tankar kring kön, genus och jÀmstÀlldhet i förskolan
Syftet med denna undersökning har varit att granska nÄgra förÀldrars tankar kring genus- och jÀmstÀlldhetsarbete i förskolan. Med hjÀlp av enkÀter och intervjuer har vi samlat in vÄrt empiriska material. I enkÀtundersökningen var deltagandet lÄgt vilket kan tyda pÄ ett svalt intresse för dessa frÄgor bland förÀldrarna. Intervjupersonerna var dock av den uppfattningen att genus- och jÀmstÀlldhetsarbete i förskolan Àr nÄgot av stor vikt. Intervjupersonerna var eniga bÄde vad gÀller den negativa instÀllningen till enkönade grupper i förskolan och vikten av förebilder av bÄda könen bland förskolans personal.
?Allt du behöver göra nu Àr att stÄ dÀr och lÄta mig kolla pÄ dig? : En genus- och ekokritisk analys av tvÄ tecknade filmer utan mÀnskliga huvudkaraktÀrer
Vi lever i ett samhÀlle som prÀglas av tydligt uttalade och outtalade förestÀllningar kring hur mÀn och kvinnor ska vara och se ut. Dessa förestÀllningar lÀr vi oss redan som smÄ barn, genom sÄvÀl förÀldrar som vÀnner och Àven den media som stÀndigt omger oss. I tv och film presenteras stÀndigt stereotypiserade bilder av mÀn och kvinnor, ofta i miljöer som ytterligare förstÀrker det stereotypa budskapet; till exempel starka mÀn i mörka och farliga miljöer och vackra kvinnor i ljusa och varma miljöer. Eftersom media Àr en sÄ stor del av elevernas vardag valde vi att genom en kvalitativ textanalys undersöka hur genus skapas i tvÄ filmer för barn dÀr mÀnskliga karaktÀrer saknas, samt undersöka huruvida olika miljöer anvÀnds för att förstÀrka intryck. UtifrÄn ett genus- och ekokritiskt perspektiv analyserade vi sedan filmerna Bilar (2006) och Wall-E (2008).Genom vÄr analys har vi kunnat dra slutsatsen att genus skapas tydligt Àven i kontexter dÀr mÀnskliga karaktÀrer saknas, ofta med hjÀlp av olika miljöer som anvÀnds för att förstÀrka olika stereotypa budskap.