Sökresultat:
3175 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 3 av 212
Genus i fritidshemmet: en studie om fritidspedagogens
genusarbete ur elevers och fritidspedagogers perspektiv
Arbetet och syftet med studien var att undersöka hur fritidspedagoger och elever uppfattar genusarbetet pÄ fritidshemmet, samt hur kvinnliga och manliga pedagoger pÄ fritidshemmet frÀmjar arbetet med genus för eleverna. I undersökningen sÄ intervjuades fritidspedagoger samt elever..
Betydelsen av genus/kön i samhÀllsplanering med hÀnseende pÄ miljökonsekvensanalyser
Syftet med denna uppsats Àr att studera betydelsen av genus/kön i samhÀllsplanering med hÀnseende pÄ arbete med miljökonsekvensanalyser. I studien speglas framstÀllningar av varianter i begreppen natur, kultur och miljö samt hur de behandlas i relation till genus/kön. Varianter pÄ begreppen stÀller jag i förhÄllande till att arbeta med miljökonsekvens analysbeskrivningar (MKB). Vidare tar jag upp hur arbete med MKB kan pÄverkas av genus/kön i Sverige 2003. Startpunkten i studien Àr en intervjuundersökning pÄ ett konsultföretag som genomför miljökonsekvensanalyser.
"Svarten var hans - bara hans!": en studie av hur genus framstÀlls i böckerna om Svarta Hingsten
Den hÀr uppsatsen syftar till att undersöka hur genus framstÀlls i böckerna om Svarta Hingsten. Detta Àr baserat pÄ Michael Kimmels teorier om maskulinitet och Judith Butlers teorier kring genus som performativ handling . Genom att anvÀnda mig av dessa teorier hoppas jag kunna urskilja hur genus förmedlas utifrÄn det urval av böckerna jag anvÀnder mig av. Fokus ligger frÀmst pÄ hur det maskulina genuset framstÀlls dÄ huvudkaraktÀrerna Àr maskulina och femininitet i princip inte Àr aktuellt annat Àn som en kontrast mot det maskulina. Genom att lÀgga fokus pÄ fyra teman som Äterkommer i alla texterna har jag försökt analysera framstÀllningen av genus..
"Vi har liksom inget sÀtt" : - om hur vÄrdare förhÄller sig till genus och sexualitet i socialterapeutiska LSS-elevhem
Uppsatsen syftar till att undersöka hur personal pÄ socialterapeutiska LSS-elevhem förhÄllersig till rÄdande diskurser för genus och sexualitet. Materialet bestÄr av tre djupintervjuer medpersonal frÄn socialterapeutiska LSS-elevhem. Informanterna har i intervjuerna utgÄtt frÄn trescenarier pÄ temana sex, sexualitet och genus. Undersökningen har gjorts med endiskursanalytisk ingÄng och genom ett crip- och queerteoretiskt perspektiv. Resultatet avundersökningen visar pÄ att det finns en utbredd heteronormativ syn i elevhemmen samt enokunskap om samkönat sex, identitetsuttryck och genuskonstruktioner..
Ett manligt hantverk? : En studie om genus inom hantverk
Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn kvalitativa data undersöka hur genus framstÀlls inom dettextila hantverket, samt vad som hÀnder nÀr en hantverkare/konstnÀr inte följer de normersom finns inom det omrÄdet. Teorin utgÄr ifrÄn genus, hur den textila normen har skapats ochvilka drag det finns idag. Som metod har en ideologikritisk textanalys anvÀnts, dÀr datan ianalysen delats upp i fyra teman. Resultatet visar att normen att textil Àr feminint Ànnu leverkvar, men att det börjar bli mer accepterat för mÀn att utöva textila hantverk..
Genus och jÀmstÀlldhet i förskolan : - Hur nÄgra pedagoger arbetar med och tÀnker kring genus och jÀmstÀlldhet
En utgÄngspunkt för vÄrt arbete har varit det som stÄr skrivet i förskolans lÀroplan, att vuxnasförvÀntningar och krav skapar traditionella könsmönster och könsroller. Förskolan skamotverka dessa genom att flickor och pojkar ska ges samma möjligheter att pröva och utvecklaförmÄgor och intressen (Utbildningsdepartementet 1998). VÄrt syfte med det hÀr arbetet harvarit att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med genus och jÀmstÀlldhet. Arbetetbygger pÄ en kvalitativ undersökning, dÄ vi vill fÄ fram respondenternas Äsikter ochuppfattningar. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar gjordes Ätta semistrukturerade intervjuer.Undersökningen har visat att pedagogerna pÄ de bÄda förskolorna arbetar olika med genus.
The Gender Gap
Syftet med denna studie Àr att fÄ en inblick i verksamma lÀrares förestÀllningar och förhÄllningsÀtt kring genus. Samt skolans syn pÄ begreppet och vilka faktorer som pÄverkar arbetet kring genus.
VÄr huvudfrÄgestÀllning Àr:
? Vilka förestÀllningar har lÀrarna kring genus och hur förhÄller sig de till detta?
VÄra underfrÄgor Àr:
? Vilka svÄrigheter anser lÀrare att det finns för att arbeta genusmedvetet?
? Vilket stöd ges Ät genuspedagogik i skolan för lÀraren?
Vi har utgÄtt frÄn Hirdmans och Butlers teorier kring genus.
Tidigare forskning visar att lÀrare anser att genus Àr ett komplext och komplicerat begrepp. De anser att tidsbrist och saknaden av didaktiska övningar som negativa faktorer.
Kvalitativa intervjuer och observation har gjorts med sex lÀrare i grundskolans tidigare Är.
Resultatet i studien visar att lÀrarna arbetar vÀldigt hÄrt med att behandla alla lika, men det saknas kunskap kring genus som perspektiv.
Kommunicera för bestÄende kunskaper! Att skapa jÀmlika förutsÀttningar för lÀrande oavsett genus och etnicitet
Arbetet undersöker huruvida en konstruktivistisk undervisning som fokuserar pÄ elevernas egen kommunikation kan ge mer bestÄende kunskaper inom NO. Olika elevgrupper jÀmförs för att se om det finns nÄgra skillnader beroende pÄ genus eller etnicitet..
Barns samtal om genus : med utgÄngspunkt frÄn illustrationerna i tvÄ barnböcker
Denna studie belyser hur barn i förskolan anvÀnder sina tidigare erfarenheter nÀr de samtalar om genus utifrÄn illustrationerna i tvÄ utvalda barnböcker. De tvÄ barnböcker som anvÀnds i studien Àr "Grodan och fÄgelsÄngen", och "Hej och godnatt-vi har lekfnatt". Syftet med studien Àr att undersöka hur barnen i förskolan anvÀnder sina tidigare erfarenheter nÀr de samtalar om genus. Med detta syfte lyfts Àven frÄgestÀllningarna vilka yttre faktorer fokuserar barnen pÄ nÀr de beskriver genus utifrÄn illustrationerna i barnböckerna samt vilka erfarenheter anvÀnder barnen nÀr de samtalar om genus. Studien Àr genomförs pÄ tvÄ olika förskolor och barnen som ingÄr i studien Àr 3-5 Är.
"BĂ€r dig Ă„t som folk" : en studie i bilderbokens normbrott och dess konsekvenser
I mitt examensarbete har jag undersökt vilka konflikter som gestaltas och förankras i tre bilderböcker. Jag har undersökt vilka normer som blir synliga genom dessa konflikter. Om normbrott leder till straff hur ser de dĂ„ ut? Min empiri bestĂ„r av tre av de mest utlĂ„nade bilderböckerna pĂ„ Stockholms stadsbibliotek 2007; KĂ€nner du Pippi LĂ„ngstrump, NĂ€pp! sa Alfons Ă
berg och Pricken.Som blivande konst- och mediepedagog funderar jag över bilders medverkan, hur saker som gestaltas och visualiseras har del i skapandet av jaget. Jag har anvÀnt semiotiken som metod i mitt arbete, genom dess begrepp har jag delat upp bilden i dess bestÄndsdelar för att fÄ en inblick och djupare förstÄelse i vad bilden vill sÀga.
En jÀmstÀlld förskola
En studie om förskolans arbetssÀtt med genus och jÀmstÀlldhet.
?Det hÀr luddiga genusperspektivet? Intervjuer med lÀrarstuderande om genus i lÀrarutbildningen och i yrkesrollen
Studien utgÄr frÄn ett genusperspektiv och har som syfte att beskriva vilka kunskaper om genus lÀrarstuderande uppfattar att de fÄtt i sin lÀrarutbildning och hur man uppfattar att genuskunskaper kan omsÀttas i praktiken. Jag har intervjuat tre gymnasielÀrarstuderanden, som lÀser sista terminen pÄ AU60 pÄ högskolan i Kristianstad. Resultaten frÄn intervjuerna har kategoriserats och mynnat ut i tre teman, genusalibi, genusambivalens och genusförsök. Resultaten visar bland annat pÄ skilda uppfattningar om lÀrarutbildningen tar upp genus eller inte, vilket kan förstÄs mot en bakgrund av hur informanterna uppfattar genus. Genuskunskaperna som informanterna fÄtt i sin utbildning har till största delen handlat om att flickor och pojkar bemöts pÄ olika sÀtt i skolan, vilket jag bedömer som en icke- könsmedveten pedagogik.
Genus i barns samtal : En observationsstudie med ljudinspelningar av förskolebarns samtal med varandra.
Mitt examensarbete handlar om hur förskolebarns samtal med varandra rekonstruerar, samt ger uttryck för genus. Jag utgÄr frÄn ett socialkonstruktivistiskt, poststrukturalistiskt och i synnerhet ett queerfeministiskt perspektiv. För att möjliggöra detta arbete har jag anvÀnt mig av ljudinspelningar och observation som metod, som fÄngat upp förskolebarns samtal med varandra..
"Tysta flickor och brÄkiga pojkar?" : En studie om hur förskollÀrare ser pÄ genus och konflikter.
Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur förskollÀrare ser pÄ genus och konflikter samt hur de agerar i konfliktsituationer utifrÄn hur de ser pÄ genus. Enligt lÀroplanen för förskolan (1998) ska alla barn behandlas lika oavsett kön. Genom att observera och intervjua förskollÀrare har vi fÄtt ta del av deras tankar och synsÀtt kring Àmnena. Litteratur bearbetades och tillsammans med undersökningen ligger detta som grund för arbetets innehÄll. Vi har sett att litteraturen stÀmmer överens med förskollÀrarnas synsÀtt och agerande pÄ vissa punkter men det finns Àven skillnader.
Hur genus förmedlas av barn och till barn : En studie om genus i bilderboken som en genre
Genus Àr ett begrepp som beskriver hur det socialt och kulturellt Àr att vara kvinna eller man. Inom litteraturvetenskapen vÀxer intresset för genusinriktade studier dÀr man tittar pÄ hur genus konstrueras i litteraturen. Den hÀr studien undersöker hur genus förmedlas till barn genom en bilderbok. En bilderbok idag Àr nÄgot som Àr sjÀlvklart för mÄnga men samtidigt oklart. Bilderboken har sin plats pÄ biblioteket och i bokhandeln men det finns inte alla gÄnger en klar definition av vad bilderböcker Àr.