Sök:

Genus och jämställdhet i förskolan

- Hur några pedagoger arbetar med och tänker kring genus och jämställdhet


En utgångspunkt för vårt arbete har varit det som står skrivet i förskolans läroplan, att vuxnasförväntningar och krav skapar traditionella könsmönster och könsroller. Förskolan skamotverka dessa genom att flickor och pojkar ska ges samma möjligheter att pröva och utvecklaförmågor och intressen (Utbildningsdepartementet 1998). Vårt syfte med det här arbetet harvarit att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med genus och jämställdhet. Arbetetbygger på en kvalitativ undersökning, då vi vill få fram respondenternas åsikter ochuppfattningar. För att få svar på våra frågeställningar gjordes åtta semistrukturerade intervjuer.Undersökningen har visat att pedagogerna på de båda förskolorna arbetar olika med genus. Enförskola arbetar medvetet med genus och jämställdhet genom exempelvis flick- ochpojkgrupper samt genom diskussion och reflektion i arbetslaget och i barngruppen. Den andraförskolan arbetar inte uttalat med genus och jämställdhet. Personalen reflekterar enskilt över sitteget bemötande gentemot barnen samt lyfter frågor kring genus och jämställdhet när barnen harfrågor kring ämnet. Trots det här visade det sig att de flesta pedagoger hade liknande tankarkring genus och jämställdhet. De pedagoger som deltog i undersökningen var överens om attdet behövs mer tid och kunskap kring genus och jämställdhet för att kunna arbeta medvetet meddet.

Författare

Marie Persson Sara Elwér

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Institutionen för pedagogik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..