Sök:

Sökresultat:

11944 Uppsatser om Barn till omsorgssviktande föräldrar - Sida 28 av 797

Konstruktionen av barn. En diskursanalytisk studie av underrÀttsdomar i mÄl om sexualbrott mot barn

Uppsatsen ?Konstruktionen av barn - en diskursanalytisk studie av underrÀttsdomar i mÄl om sexualbrott mot barn? Àr en studie av det sÀtt pÄ vilket barn mellan 12 och 15 Är beskrivs och bemöts i sexualmÄl dÀr de medverkar som mÄlsÀganden. Uppsatsen intresserar sig för de förestÀllningar om kön och sexualitet som ges och fÄr betydelse i rÀttens bedömning i mÄlet. De strikt straffrÀttsliga aspekterna av bedömningen kommer emellertid lÀmnas Ät sidan och lÀmna plats Ät den genusrÀttsliga intressesfÀren, vilken fokuserar könets betydelse inom rÀtten och riktar en kritik mot förestÀllningen om rÀtten som objektiv, saklig och opÄverkad av kulturella förestÀllningar.Uppsatsens frÄgestÀllningar ringar in de beskrivningar av mÄlsÀganden som gÀller dennes agerande och upptrÀdande innan, under och efter den i mÄlet prövade gÀrningen. Vidare undersöks hur rÀtten beskriver den eventuella sexuella erfarenhet eller kunskap som mÄlsÀganden besitter sen tidigare..

UttalssvÄrigheter: Orsaker och ÄtgÀrder för barn i förskolan

Syftet med vÄr C ? uppsats har varit att söka djupare kunskap om vad uttalsvÄrigheter hos barn Àr, vad det kan bero pÄ och vad pedagoger kan göra för att hjÀlpa barn med den problematiken. Vi har lagt upp arbetet med vÄr C ? uppsats genom att först söka i den litteratur som funnits om barns uttalsutveckling. DÀrefter intervjuade vi tre förskollÀrare, en talpedagog samt en logoped för att ta till oss mer kunskap om vad olika professioner som arbetar med barn har för uppfattning om barns uttalsutveckling, vilka svÄrigheter som kan förekomma samt hur förskollÀrare kan arbeta med barn som har nÄgon form av uttalssvÄrigheter.

Att smÀrtbedöma barn : en litteraturstudie om svÄrigheter och möjligheter att smÀrtbedöma barn

En bra smÀrtbedömning Àr en förutsÀttning för att ge adekvat smÀrtbehandling till barn. MÄnga studier visar att barns smÀrta ofta Àr underskattad och dÀrmed blir den underbehandlad. Eftersom barnen befinner sig i olika utvecklingsstadier Àr det sÀrskilt svÄrt att tolka deras smÀrtupplevelser. Syftet med studien var att belysa svÄrigheter och möjligheter för sjuksköterskan att avlÀsa smÀrta hos förskolebarn. Litteraturstudien bygger pÄ Ätta stycken vetenskapliga artiklar.

Sjuksköterskans möte med barn med smÀrta inom primÀrvÄrden : en empirisk studie

Sjuksköterskans huvudsakliga uppgift Àr att förebygga smÀrta och att planera sitt arbete kring barnet sÄ att de utsÀtts för minsta möjliga smÀrta. Faktorer som pÄverkar sjuksköterskan i detta Àr erfarenhet och personlighet.Syftet med studien var att beskriva hur sjuksköterskor bemöter och hanterar barn med smÀrta inom primÀrvÄrd. Den metod som valts för denna studie Àr en kvalitativ innehÄllsanalys. Resultaten i studien grundar sig pÄ tio intervjuundersökningar utförda pÄ sjuksköterskor inom primÀrvÄrd. Resultaten visade hur sjuksköterskan inom primÀrvÄrd bemöter och hanterar barn med smÀrta.

Barn med sprÄksvÄrigheter i förskolan. FörskollÀrares tankar och arbetsÀtt.

Genom att göra den hÀr studien ville vi undersöka och beskriva fyra förskollÀrares tankar om sitt eget arbetssÀtt kring barns sprÄkutveckling. Studiens syfte Àr att undersöka hur barn med sprÄksvÄrigheter upptÀcks och fÄr hjÀlp i förskolans verksamhet. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Hur arbetar förskollÀrarna för att upptÀcka, kartlÀgga och frÀmja barn med sprÄksvÄrigheter? Vilka pÄverkande faktorer kan förskollÀrarna se gÀllande barns sprÄkutveckling? Vilken hjÀlp ger specialpedagog samt tal- och sprÄkspecialist förskollÀrarna? Hur fungerar samarbetet mellan förskolan och hemmet för de barn som har sprÄksvÄrigheter? Vi anvÀnde oss av kvalitativa intervjuer dÀr fyra förskollÀrare intervjuades. TvÄ av förskollÀrarna arbetade med yngsta barnen i Äldrarna ett till tre Är och de andra tvÄ arbetade pÄ tvÄ olika resursavdelningar med barn i Äldrarna tre till sex Är.

Barn och livsfrÄgorHur tÀnker barn kring livsfrÄgor och Gud?

Med denna uppsats vill vi belysa barns funderingar kring livsfrÄgor och gudssyn. Vi vill Àven titta pÄ religionsundervisningen i skolan, samt hur mycket tid som Àgnas Ät ovanstÄende frÄgor. Detta Àr nÄgot vi finner intressant och spÀnnande men Àven lÄgprioriterat och i mÄnga fall kÀnsligt.VÄr frÄga Àr ?Hur tÀnker barn kring livsfrÄgor och Gud och hur kan vi som pedagoger möta barns funderingar kring livsfrÄgor och religion??Funderingar kring livsfrÄgor Àr vanligt dÄ detta Àr frÄgor som vi varje dag tampas med i vardagen, vuxna som barn. Att tro att barn och ungdomar inte funderar i den utstrÀckning som vuxna gör Àr inte sant.

Barns förstÄelse för reklamens sÀljande syfte : En litteraturstudie

Marknaden för barn Àr lukrativ och omsÀtter Ärligen mycket pengar. Barn ses som tre marknader i en; de spenderar sina pengar pÄ den existerande marknaden, pÄverkar förÀldrarnas köpvanor och kan genom sina erfarenheter bli trogna ett mÀrke i framtiden. DÀrför Àr det viktigt för företag att göra reklam för sina produkter och tjÀnster och teknikerna för att fÄnga uppmÀrksamhet Àr mÄnga, till exempel produktplaceringar. Reklam finns idag pÄ mÄnga platser i vÄrt samhÀlle och barn utsÀtts dagligen för den. Syftet med detta examensarbete var att genom en litteraturstudie undersöka hur mycket av reklamens sÀljande budskap barn förstÄr och frÄgestÀllningen som knöts till syftet var: I vilket kognitivt och socialt stadium förstÄr barn reklamens sÀljande syfte? PÄ grund av variationer i de valda vetenskapliga artiklarnas resultat var det svÄrt att göra nÄgra generaliseringar och studien gav inget entydigt svar pÄ i vilket kognitivt och socialt stadium barn förstÄr reklamens sÀljande syfte..

InÄtvÀnda barn i förskolan

VÄrt examensarbete handlar om inÄtvÀnda barn i förskolan. Syftet med arbetet Àr att ta reda pÄ inÄtvÀnda barns vardagliga situation i förskolan. Vi vill ocksÄ ta reda pÄ hur pedagoger och andra barn i barngruppen bemöter inÄtvÀnda barn. Men Àven vilken betydelse leken och den övriga samvaron i förskolan har för inÄtvÀnda barns förmÄga att lita pÄ sig sjÀlva och sin egen förmÄga samt att vara delaktiga och pÄverka den pedagogiska verksamheten i förskolan. Vi anvÀnde oss av kvalitativ undersökning nÀr vi gjorde vÄra deltagande observationer i tvÄ förskolor i SkÄne.

Barn vill veta varför? : En litteratur studie av barns upplevelse vid röntgenundersökningar

Bakgrund: Antal besök och inplanerade undersökningar pÄ radiokliniska avdelningar har ökat under de senaste Ären. Eftersom avdelningarna bestÄr av högteknologisk apparatur kan det vara en frÀmmande miljö som skrÀmmer barn. För att röntgensjuksköterskor bÀttre ska kunna bemöta barnen och ge dem anpassat vÄrd med hÀnsyn till deras Älder och utvecklingsnivÄ, behövs kunskap och förstÄelse för hur barn upplever röntgenundersökningar. Syfte: Syftet var att fÄ mer kunskap om barns upplevelser vid röntgenundersökningar.Metod: Studien utfördes som en systematisk litteraturgranskning av Ätta kvalitativa artiklar som analyserades och stÀlldes samman enligt Granheim & Lundman (2004) analysmetod för kvalitativa studier. Resultat: Resultatet visar att barnen upplevde lidande men ocksÄ vÀlbefinnande i samband med röntgenundersökningar. Analys av artiklarna gav fem kategorier, barns rÀttigheter, tid och kommunikation, kunskap och röntgenmiljö, familjen och lekterapi.  Slutsats: Röntgenmiljön kan vara frÀmmande och skrÀmmande för barn.

Att göra genus och bryta normer : En studie om barns möjligheter att inta grÀnsöverskridande positioner i förskolan

Vi har genomfört en kvalitativ studie med syftet att öka förstÄelsen kring vilka möjligheter barn kan ha att inta grÀnsöverskridande positioner i förskolan. Vi har studerat tvÄ barngrupper pÄ tvÄ olika förskolor genom ostrukturerade, icke-deltagande observationer för att se hur dessa barn intar olika positioner samt vilka faktorer som pÄverkar positionstagandet. Under analysens gÄng vÀxte fyra teman fram; miljö, traditionella genusroller, grÀnsöverskridande samt möjligheter och begrÀnsningar, som sedan analyserats med inspiration frÄn ett normkritiskt perspektiv för att fÄ syn pÄ hur barnen trÀder över grÀnser utifrÄn de olika temana. Resultatet visar olika faktorer som kan pÄverka hur barn intar grÀnsöverskridande positioner som sedan diskuteras med hjÀlp av vÄra tre frÄgestÀllningar: Hur överskrider barn grÀnser? Vilken betydelse har miljön för hur barn agerar grÀnsöverskridande? Hur ser möjligheter och begrÀnsningar ut för olika barn?.

Samband mellan kostrelaterad övervikt eller fetma och karies hos barn

En av de ledande dödsorsakerna i vĂ€rlden beror pĂ„ övervikt och fetma, dĂ€rför Ă€r det viktigt att barn utvecklar bra kostvanor under tidig Ă„lder. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka sambandet mellan kostrelaterad övervikt/fetma och karies hos barn. Artiklarna söktes i den medicinska databasen PubMed. ÅldersbegrĂ€nsning gjordes pĂ„ barn mellan 0-18 Ă„r pĂ„ grund av att studien Ă€r fokuserad pĂ„ barn. Resultatet baseras pĂ„ 10 vetenskapliga artiklar.

Hur ska jag göra med Lisa?! : En studie om vilket stöd klasslÀrare kan fÄ i arbetet med barn i socioemotionella svÄrigheter

Syftet med uppsatsen var att undersöka vilket stöd klasslÀrare kan fÄ i arbetet med barn i socioemotionella svÄrigheter, om det finns nÄgon form av handledning att tillgÄ samt hur man arbetar med barn- och ungdomspsykiatrin. Studien genomfördes med bakgrund att det finns mÄnga barn i socioemotionella svÄrigheter i skolan och fÄ vet hur man ska bemöta dessa barn. Dessa socioemotionella svÄrigheter visar sig ofta som en beteendeproblematik som kan skapa problem i samspelet med andra, det hÀr leder sÀllan till en diagnos och barnen fÄr dÄ sÀllan det stöd de behöver. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer och antalet informanter Àr fyra specialpedagoger och en speciallÀrare som arbetar pÄ olika skolor i samma kommun. Resultatet visar pÄ att arbetet med barn i svÄrigheter Àr komplext och Äsikterna skiljer sig mellan informanterna hur man ska bedriva det arbetet.

Barn med alkoholmissbrukande förÀldrar

Detta examensarbete handlar om barn som har alkoholmissbrukande förÀldrar. Syftet med mitt arbete har varit att fÄ kunskap om hur det Àr att vÀxa upp i en miljö dÀr alkoholmissbruk förekommer, samt vilka konsekvenser det fÄr för ett barn. Jag har ocksÄ velat lÀra mig mer om hur man som lÀrare kan stötta de hÀr barnen i en svÄr livssituation. Arbetet bestÄr dels av en litteraturgenomgÄng och dels av en egen empiridel, som innefattar intervjuer med tre personer som i sitt dagliga arbete kommer i kontakt med den hÀr kategorin barn. Efter att ha gjort detta arbete kan jag konstatera att alkoholmissbruk Àr ett komplext och mÄngtydigt begrepp - barn reagerar vÀldigt olika pÄ att utsÀttas för alkohol- missbruk.

FörÀldrar som mördar sina barn : En innehÄllsanalys av Aftonbladets konstruktioner

Media Àr en central aktör nÀr det kommer till konstruktionen av hur kriminalitet ses pÄ i samhÀllet. Av den anledningen ville vi undersöka hur Aftonbladet rapporterar om hÀndelser dÀr förÀldrar har mördat sitt/sina barn. Syftet har varit att undersöka hur mÀn och kvinnor som dödat sitt/sina barn konstrueras. VÄrt underlag har bestÄtt av fyra stycken hÀndelser som Aftonbladet har rapporterat om. VÄr analytiska utgÄngspunkt har varit ett socialkonstruktivistiskt perspektiv, och vi har anvÀnt oss av genusteori.

"...det luktar nÄnting nÀr de hÀmtar..." : Pedagogers erfarenheter om barn i förskolan som lever i hem med alkoholmissbruk

VÄrt syfte med denna studie var att fÄ mer inblick samt bidra till ökad kunskap kring de barn i förskolan som lever i hem med alkoholmissbruk. För att nÄ vÄrt syfte har vi genomfört kvalitativa intervjuer med tio pedagoger i förskolan. De resultat som framkommit i studien Àr att övervÀgande av de intervjuade pedagogerna har mött barn som lever i hem med alkoholmissbruk. UpptÀckterna gjordes frÀmst genom förÀldrar som luktat vid hÀmtning eller lÀmning. Bland de barn som nÀmns i intervjuerna Àr det bara ett som sjÀlv berÀttat för en pedagog.

<- FöregÄende sida 28 NÀsta sida ->