Uttalssvårigheter
Orsaker och åtgärder för barn i förskolan
Syftet med vår C ? uppsats har varit att söka djupare kunskap om vad uttalsvårigheter hos barn är, vad det kan bero på och vad pedagoger kan göra för att hjälpa barn med den problematiken. Vi har lagt upp arbetet med vår C ? uppsats genom att först söka i den litteratur som funnits om barns uttalsutveckling. Därefter intervjuade vi tre förskollärare, en talpedagog samt en logoped för att ta till oss mer kunskap om vad olika professioner som arbetar med barn har för uppfattning om barns uttalsutveckling, vilka svårigheter som kan förekomma samt hur förskollärare kan arbeta med barn som har någon form av uttalssvårigheter. Vi har utgått från ett hermeneutiskt perspektiv samt av fenomenologin då vi analyserade resultatet vi fick i intervjuerna. Slutsatserna vi kommit fram till utifrån resultatet av intervjuerna visade att det är befogat att öka pedagogers kunskaper om barns uttalsutveckling eftersom samtliga förskollärare uttryckte att de inte visste speciellt mycket om uttalssvårigheter hos barn. Vi har bifogat övningar som kan användas av pedagoger inom förskolans verksamhet för att arbeta med barns uttalsutveckling (se bilaga).