Sök:

Sökresultat:

12003 Uppsatser om Barn i svćrigheter - Sida 60 av 801

Lika rÀtt för barn : En studie av rÀttssÀkerheten för barn i skyddat boende pÄ ideella kvinnojourer.

I föreliggande studie undersöks hur rÀttssÀkerheten tillÀmpas och tolkas allmÀnt för barn som placeras utanför det egna hemmet av socialtjÀnsten samt hur rÀttssÀkerheten tolkas och tillÀmpas nÀr det rör barn som Àr placerade pÄ ideella kvinnojourer. Studien Àr av rÀttssociologisk art. Metoden som anvÀnds i studien Àr en kombination av rÀttsdogmatisk metod och samhÀllsvetenskaplig metod. Detta för att genom den rÀttsdogmatiska metoden studera lagstiftning och den samhÀllsvetenskapliga undersöka hur lagen tillÀmpas i praktiken. Materialet bestÄr av texter samt intervju.

Hur förskollÀrare inkluderar barn med autism i förskolan

Syftet med studien Àr att undersöka hur förskollÀrare arbetar med att inkludera barn med autism i förskolan och hur de bidrar till social utveckling, och vilka verktyg som anvÀnds. Studien baseras pÄ kvalitativa intervjuer med sju förskollÀrare som arbetar pÄ olika förskolor. Resultatet visar att förskollÀrarna ansÄg att det var svÄrt att bygga upp ett socialt samspel mellan det autistiska barnet och de övriga barnen. Det uppkom inga leksekvenser mellan det autistiska barnet och de övriga barnen eftersom barn med autism har svÄrt med socialt samspel och att kommunicera. Det framkom att de vuxna har en betydelsefull roll för barn med autism, eftersom vuxna lÀttare förstÄr dem.

FörÀldrars upplevelser av teamarbete inom barn- och ungdomshabilitering: en kvalitativ studie

Barn med funktionshinder Àr ofta i behov av habiliteringsinsatser. Dessa insatser bygger pÄ multidisciplinÀrt teamarbete och idag Àr utgÄngspunkten i habiliteringsarbetet ett familjecentrerat synsÀtt. Detta innebÀr att insatserna riktas till barnet med sitt funktionshinder, barnets förÀldrar samt hela det nÀtverk som finns runt barnet. FörÀldrar till barn med funktionshinder Àr ofta djupt involverade och engagerade i sina barn och i de habiliteringsinsatser som barnen fÄr. Syftet med denna studie Àr att belysa förÀldrars upplevelser av teamarbetet och sin delaktighet i habiliteringsprocessen.

TRÄNINGSMÄNGDENS BETYDELSE VID DATORSTÖDD ARBETSMINNESTRÄNING FÖR NIO- TILL TRETTONÅRIGA BARN

LÄg arbetsminneskapacitet hos barn medför ofta svÄrigheter med attlÀra sig lÀsa, skriva, rÀkna och problemlösa. Barnen kan Àvenuppfattas som distrÀa och glömska. Datorstödd arbetsminnestrÀninghar visats förbÀttra prestationer dels pÄ programspecifika ochgeneraliserade arbetsminnestester samt tros pÄverka beteende. Dennastudie utreder huruvida trÀningsmÀngd, mÀtt i antal repetitioner ochtid, pÄverkar trÀningsutfallet. 23 barn med undergenomsnittligarbetsminneskapacitet inkluderades.

Plötsligt förÀlder : Litteraturstudie om att bli förÀlder till ett för tidigt fött barn

Bakgrund: Barn som föds före 37 fullgÄngna graviditetsveckor benÀmns prematura barn och har ökad risk för sjuklighet och dödlighet. De flesta prematura barn behöver vÄrdas pÄ en neonatalavdelning. FörÀldraskapet pÄverkas av den för tidiga födseln, barnets hÀlsa och vÄrdmiljön. För att frÀmja förÀldrarnas nÀrhet till sitt barn och deras delaktighet i barnets omvÄrdnad kan sjuksköterskan erbjuda dem stöd och vÀgledning. Syfte: Att beskriva hur mödrar och fÀder upplever att bli förÀlder till ett för tidigt fött barn som vÄrdas pÄ neonatal-avdelning.

Samspelet mellan pedagog och barn vid lunchbordet pÄ förskolan : En observationsstudie kring samspel och kommunikation

Denna studie bygger pÄ filmobservationer av pedagoger och barn kring lunchbordet. Syftet Àr att undersöka i vilken utstrÀckning och pÄ vilket sÀtt pedagogen samspelar och kommunicerar med barnen under mÄltiden i förskolan. VÄra frÄgestÀllningar Àr:? I vilken utstrÀckning Àr lunchen ett tillfÀlle för samtal?? Hur fördelar en pedagog sin samtalstid mellan barnen under en mÄltid?? Hur ser samspelet och kommunikationen ut mellan pedagog och barn?? I vilken utstrÀckning stödjer och bekrÀftar pedagogens förhÄllningssÀtt barnen?I studien ingÄr tvÄ förskollÀrare och sjutton barn i Äldrarna 4 ? 5 Är. Det analyserade materialet Àr fyra filmer som Àr cirka 30 minuter vardera.

Barns ÄterhÀmtning efter tonsillektomi

Tonsillektomi Àr en av de vanligast utförda operationerna pÄ barn i vÀrlden och kan innebÀra en lÄng och smÀrtsam ÄterhÀmtning. Syftet med denna studie var att belysa vilka upplevelser som framkom under ÄterhÀmtningen efter tonsillektomi pÄ barn. Metoden var en litteraturstudie dÀr tolv vetenskapliga studier ingick. Resultatet visade att halssmÀrta var den dominerande upplevelsen och varade i dagar till veckor. Att svÀlja gjorde smÀrtan vÀrre.

TillgÀnglighet för barn med funktionsnedsÀttning i förskolans utomhusmiljö

I denna studie undersöker vi hur förskolegĂ„rdar Ă€r tillgĂ€ngliga för barn med funktionsnedsĂ€ttning utifrĂ„n förskollĂ€rarna och förskolechefernas perspektiv samt hur kommunen ser pĂ„ detta. Hur eventuella brister hanteras, sĂ„ att alla barn kan vara delaktiga i aktiviteter pĂ„ förskolegĂ„rden. En central del i denna studie Ă€r tillgĂ€nglighet, som Ă€r en viktig del av förskolans verksamhet. Är inte utomhusmiljön tillgĂ€nglig för barn med funktionsnedsĂ€ttning sĂ„ kan de inte vara delaktiga pĂ„ samma villkor. Pedagogerna Ă€r en viktig del att fĂ„ barn med funktionsnedsĂ€ttning delaktiga i aktiviteter pĂ„ förskolegĂ„rden Ă€ven olika hjĂ€lpmedel kan vara till stöd för detta.

SamhÀllsoro och neutralitet : En fallstudie om grannars reaktioner inför boende för ensamkommande barn och ungdomar

Antalet ensamkommande barn och ungdomar som kommer till Sverige ökar för varje Är. Det har gjort att fler kommuner nu tar emot dessa barn och ungdomar. Syftet med denna studie Àr att undersöka grannskapsrelationer med boende för ensamkommande barn och ungdomar i VÀrnamo kommun samt grannskapsrelationernas betydelse för barnens och ungdomarnas integration. I studien genomfördes 9 intervjuer med grannar i grannskapet till boendet för ensamkommande barn och ungdomar. Intervjuer genomfördes Àven med verksamhetschefen Anna Thuresson pÄ HVBhemmet Bryggan samt med medborgarnÀmndens ordförande Maria Johansson i VÀrnamo kommun.

Konflikter mellan pedagoger och barn i förskola-utifrÄn egna observationer i tre rum/situationer

Studien handlar om samspel mellan pedagog och barn i förskolan. Fokus ligger pÄ konflikter. Syftet med studien Àr att söka förstÄelse för hur samspelet mellan pedagog och barn i förskolan fungerar och vad som hÀnder vid uppkomst av konflikter. Rolltagande och pedagogernas engagemang Àr ocksÄ nÄgot som kommer att undersökas. Metoder som anvÀnds Àr observationer av samspel i vissa rum och situationer (hall, matsituation och samling) dÀr jag studerat vilka slags konflikter som uppstÄr och om det Àr samma typ av konflikter som uppkommer i alla tre situationer.

Sagosnurran : Ett redskap och en undersökning för att förbÀttra medicineringen av smÄ barn med astma.

Arbetet handlar om att skapa en bÀttre stÀmning kring medicinering av barn mellan 0-3 Är med astma.    Produkten fungerar som en distraktion för barnet dÄ barnet ska medicineras, den tar bort barnets fokus pÄ sjÀlva medicineringen. Produkten ger barnet möjlighet att vara med och bestÀmma över situationen och tillsammans med sina förÀldrar skapa en trevlig rutin.    I mitt arbete har jag Àven undersökt hur man kan förbÀttra informationsflödet mellan sjukvÄrden och förÀldrarna. Ett effektivt informationsflöde Àr en grundlÀggande förutsÀttning för att medicineringen ska bli sÄ effektiv och trevlig som möjligt, med trygga förÀldrar har man ett tryggt barn.?.

StyrketrÀning för barn - skadligt eller livsviktigt? : en kvantitativ studie av svenska idrottsförbunds instÀllning vad gÀller styrketrÀning för barn

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie Àr att undersöka vilka rekommendationer samt instÀllning svenska idrottsförbund har till styrketrÀning för barn.FrÄgestÀllningar:1. Vilken policy har utvalda svenska idrottsförbunden vad gÀller styrketrÀning för barn?2. Vilka styrketrÀningsrekommendationer ger idrottsförbunden för barn i Äldrarna 7-12 Är?3.

Barn som drabbas av sorg - vad gör vi? : FörskollÀrares kompetens i mötet med barn i sorg

VÄrt valda ÀmnesomrÄde Àr ?barn som drabbas av sorg?. Med denna studie ville vi fÄ en förstÄelse för och beskriva i vilken utstrÀckning förskollÀrare upplever sig ha kompetens att möta barn som drabbas av sorg. Vi ville ocksÄ ta reda pÄ om vi kunde se en skillnad mellan förskollÀrare i kommunala förskolor och fristÄende förskolor nÀr det gÀller denna kompetens.För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor valde vi att studera litteratur och forskning inom Àmnet. Vi genomförde telefonintervjuer för att göra ett första respondenturval och dÀrefter gjorde vi Ätta personliga intervjuer med förskollÀrare, fem i kommunala förskolor och tre i fristÄende förskolor med kristen profil.Intervjuerna med förskollÀrarna visade att de flesta ansÄg sig ha fÄtt nÄgon form av kompetensutveckling, men ville ha vidare utbildning i Àmnet.

Barn med Asperger syndrom

Det hÀr examensarbetet handlar om barn med Asperger syndrom. Syftet med arbetet var att ta reda pÄ vad Asperger syndrom Àr och hur man som lÀrare kan hjÀlpa dessa elever pÄ bÀsta sÀtt. Jag Àr intresserad av elever som har det svÄrt och antar att jag nÄgon gÄng under min tid som lÀrare kommer att stöta pÄ dessa elever. Arbetet inleds med en teorigenomgÄng dÀr jag frÀmst gÄr igenom de utmÀrkande dragen hos barn med Asperger syndrom. DÀr gÄr jag ocksÄ bl a igenom orsaker till Asperger och diagnostisering.

Göra gott förÀldraskap : Med normerande idéer om barn och andra diskursiva verktyg som resurs

Kategorierna barn och förÀlder Àr intimt sammanbundna: nÀr förÀldrar talar om barn sÄ talar de Àven om sitt förÀldraskap. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka idéer kring görandet av gott förÀldraskap med kategorin barn som resurs. Studien vilar pÄ ett diskursivt perspektiv dÀr tyngdpunkten frÀmst lutar mot Foucaults idéer kring makt och styrning. Det insamlade materialet bestÄr av observation och transkriberat material frÄn tvÄ förÀldramöten, tvÄ förÀldragrupper och fyra enskilda intervjuer. FörÀldrarna i studien berÀttar om sitt goda förÀldraskap pÄ olika sÀtt.

<- FöregÄende sida 60 NÀsta sida ->