Sök:

Föräldrars upplevelser av teamarbete inom barn- och ungdomshabilitering

en kvalitativ studie


Barn med funktionshinder är ofta i behov av habiliteringsinsatser. Dessa insatser bygger på multidisciplinärt teamarbete och idag är utgångspunkten i habiliteringsarbetet ett familjecentrerat synsätt. Detta innebär att insatserna riktas till barnet med sitt funktionshinder, barnets föräldrar samt hela det nätverk som finns runt barnet. Föräldrar till barn med funktionshinder är ofta djupt involverade och engagerade i sina barn och i de habiliteringsinsatser som barnen får. Syftet med denna studie är att belysa föräldrars upplevelser av teamarbetet och sin delaktighet i habiliteringsprocessen. Fyra föräldrar till barn med funktionshinder intervjuades. En strukturerad intervjuform med öppna berättande svar användes. Samtliga intervjuer spelades in och transkriberades för vidare analys med innehållsanalys. Föräldrarna i denna studie beskrev sina upplevelser av BUH, teamarbetet och sin delaktighet i habiliteringsprocessen på olika sätt. Fyra kategorier identifierades: ?Resurser och kompetens?, ?Kontinuitet och tillgänglighet?, ?Insatser och stöd? och ?Kommunikation och delaktighet?. De huvudsakliga teman som genomsyrade resultatet och dess kategorier var vikten av information samt behovet av stöd.

Författare

Marica Eitzenberger Miriam Englund

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..