Sök:

Sökresultat:

12003 Uppsatser om Barn i svćrigheter - Sida 53 av 801

Det Àr ju jag som ska skriva och du som ska tÀnka: en studie om samspelet i arbetet med spökskriftsmetoden

Syftet med denna studie var att undersöka om samspelet i spökskriftsmetoden bidrar till barnens motivation att lÀra sig att lÀsa och skriva. VÄrt intresse för spökskriftmetoden vÀcktes nÀr vi reflekterade över hur mÄnga elever som har svÄrigheter med lÀs- och skrivförstÄelsen. Vi tÀnker frÀmst pÄ de tillfÀllen under vÄra praktikperioder dÄ vi stött pÄ barn som kÀmpar sig igenom bokstÀverna i de ordinÀra metoderna. Detta har undersökts, genom kvalitativa intervjuer av tvÄ pedagoger och Ätta barn samt observationer av sjÀlva arbetet med spökskriftsmetoden pÄ tvÄ skolor, förskoleklasser, med fem skrivarpar. Resultaten visar att hÀlften av barnen pÄ den skola vi valt att kalla Antilopen vill anvÀnda sig mer av metoden.

FörÀldrars syn pÄ stödinsatser och bemötande gÀllande barn med ADHD/ADD

Syftet med denna studie var att undersöka om förÀldrar till barn med ADHD/ ADD upplevde att barnet fick det stöd som det behövde i skolan samt hur barnet blev bemött av skolpersonalen. Vidare undersökte vi hur förÀldrarna upplevde att samspelet mellan skolan och eleven pÄverkade deras barn. I studien anvÀndes en kvalitativ metod dÀr det insamlade materialet tolkades utifrÄn symbolisk interaktionism samt stÀmplingsteorin. Fyra förÀldrar till barn med ADHD/ADD har intervjuats. Resultatet visade att förÀldrarna upplevde att deras barn hade bristfÀlliga eller obefintliga stödinsatser dÀr somliga av dessa barn bemöttes ofördelaktigt av skolpersonalen.

Lek och rörelse - om attityder kring lek och rörelse i skolan

Syftet med arbete Àr att undersöka vilka attityder pedagoger och barn har till barns lek och rörelse. Med hjÀlp av enkÀtundersökningarna och observationerna kom vi fram till att barn generellt tycker om att leka och röra pÄ sig. Litteraturens syn pÄ pojkar och flickors lek stÀmde dock inte alltid överens med vad vi sÄg pÄ vÄr verksamhets förlagda utbildning (VFU). Vi vill Àven se hur barn vill ha det nÀr de leker. Om de vill leka ensam eller flera tillsammans, bestÀmma sjÀlva vad de ska leka eller om de vill att nÄgon ska bestÀmma vad de ska leka mm.

En studie om inÄt- och utÄtagerande barn

En studie om inÄt- och utÄtagerande barn av Christian Antoft. Studien baseras pÄ kvalitativa djupintervjuer av lÀrare. Syftet med denna studie Àr att försöka klargöra lÀrarnas syn pÄ inÄt- respektive utÄtagerande barn samt hur lÀrarna bemöter dessa och vilka ÄtgÀrder lÀrarna kan vidtaga för att hjÀlpa och stötta dessa barn. Intervjupersonernas svar kan ha pÄverkats av deras personliga erfarenheter vilket framgÄr av resultatredovisningen. Min slutsats Àr att intervjupersonerna och litteraturen i stort sett Àr överens om att de utÄtagerande barnen söker all form av kontakt vare sig den Àr positiv eller negativ, dÀrför Àr det viktigt att lÀgga fokus pÄ positivt beteende.

Sk?rmtidens konsekvenser p? h?lsan hos barn 0?6 ?r

Bakgrund: Sk?rmtid hos barn har ?kat markant de senaste ?ren. Idag har b?de sp?dbarn och sm? barn tillg?ng till sk?rm och den anv?nds till s?v?l avledning, underh?llning och som avlastning till f?r?ldrar. Specialistsjuksk?terskan inom barnh?lsov?rden tr?ffar m?nga barn och f?r?ldrar och har genom sitt h?lsofr?mjande uppdrag m?jlighet att arbeta proaktivt och informera f?r?ldrar och ge kunskap om sk?rmtid.

Pedagogers upplevelse av skolans fysiska miljö för barn i behov av sÀrskilt stöd

Syftet med den hÀr studien Àr att utifrÄn pedagogernas perspektiv undersöka den fysiska miljöns betydelse i skolan för barn i behov av sÀrskilt stöd. Genom observationer och intervjuer med pedagoger som har utgÄtt ifrÄn studiens huvudfrÄga ?Hur upplever pedagogerna den fysiska miljön i skolan för barn i behov av sÀrskilt stöd??, har det insamlade empiriska materialet analyserats med hjÀlp av studiens tvÄ teoretiska perspektiv: salutogent synsÀtt/KASAM och Vygotskijs utvecklingspsykologi samt tidigare forskning och bakgrund. Resultatet av studien visar att pedagogerna upplever att den fysiska miljön har stor betydelse för barn i behov av sÀrskilt stöd. För en elev kan endast en liten förÀndring i miljön vara skillnaden mellan att uppleva KASAM och kÀnna sig inkluderad eller att uppleva kaos..

Förlusten av ett barn : En sorg man inte ÄterhÀmtar sig ifrÄn - endast anpassar sig till

Syftet med den hÀr studien var att fÄnga upplevelsen samt se vilka kÀnslor och vad som Àr karakteristiskt hos de förÀldrar som har förlorat ett barn. Den tidigare forskningen utgörs till största del av psykologiska perspektiv om mÀnniskans upplevelse kring sorgen och förlusten av sitt barn. Sex djupintervjuer har gjorts enligt fenomenologisk metod med mÀnniskor som har upplevt förlusten av ett barn för att fÄ en fördjupad förstÄelse av fenomenet. Uppsatsen applicerar Aaron Antonovskys KASAM teori som innebÀr begrepp, kÀnsla av sammanhang som omfattar de stressorer som mÀnniskan dagligen utsÀtts för. Det empiriska resultatet mynnade ut i sju essenser bestÄende av: De drabbades insikter, personlig utveckling, skakad i sina grundvalar ? mÀrkt för livet, behov av kontakt med andra, de drabbades överlevnad, behov att mildra sorgen samt acceptans.

Ett livsberÀttelseperspektiv : A special needs educators narrates, about her work with children and their speech, language and communication

Genom metoden livsberÀttelse fÄr vi hÀr ta del av specialpedagogen Evas berÀttelse. Denna kvinna har arbetat inom skolans vÀrld i 45 Är och har en stor livserfarenhet att dela med sig av. Arbetets mÄl Àr att ge en bild av en specialpedagogs kompetensutvecklig och arbetsmetoder i skolan under Ärtionden. Inriktningen pÄ intervjuerna Àr berÀttelser om Evas arbete med barn och deras tal, sprÄk och kommunikation. Uppsatsen tar upp sprÄkutvecklingen hos barn samt Evas arbetsmetoder för att kartlÀgga förskolebarns sprÄkutveckling.

Insatsen kontaktfamilj : en studie av barn i kontaktfamilj via intervjuer av barn, socialsekreterare och genomgÄng av akter

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur nÄgra barn upplever insatsen kontaktfamilj, hur nÄgra socialsekreterare anser att bistÄndet kontaktfamilj ter sig ur barnens perspektiv samt via intervjuerna av socialsekreterarna och aktstudier undersöka hur barnens perspektiv tas tillvara i handlÀggningen kring kontaktfamiljsÀrenden.Studiens frÄgestÀllningar fokuserar pÄ hur det Àr för barn att vara i en kontaktfamilj. Ytterligare frÄgestÀllningar Àr hur barnens perspektiv tas tillvara i möten och handlÀggning i beslut gÀllande kontaktfamilj.Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metod, dÀr jag intervjuat tolv barn, nio socialsekreterare i barn- och familjegrupp och gÄtt igenom 25 akter. De teoretiska utgÄngspunkterna Àr det utvecklingsekologiska perspektivet, salutogena teorier, teorier om samtal med barn och familjemönster.Resultaten visar att barnen till stor del Àr positiva till insatsen kontaktfamilj och att de genom kontaktfamiljerna fÄr möta positiva och vÀlfungerande vuxenförebilder och att socialsekreterarna tror att det Àr positivt för barnen att vara i en kontaktfamilj. I intervjuerna med barnen framskymtar förstÄelse inför förÀldrarnas situation och barnens svÄrigheter att pÄverka sin vistelse i kontaktfamiljen. I intervjuerna och akterna framkommer att barnens perspektiv inte alltid blir synligt.

FörÀldrars pÄverkan i utvecklingen av övervikt och fetma hos barn

Övervikt och fetma hos barn Ă€r ett allvarligt och vĂ€xande problem. Det Ă€r ett tillstĂ„nd som för med sig mĂ„nga olika sjukdomar och i och med att antalet överviktiga barn ökar hastigt kommer det att vara en stor belastning för den framtida hĂ€lso- och sjukvĂ„rden. Prevalensen Ă€r sĂ€rskilt stor i vissa delar av vĂ€rlden och inom vissa grupper i samhĂ€llet. FörĂ€ldrar spelar en vĂ€sentlig roll i huruvida barnen lever hĂ€lsosamma liv eftersom de bĂ€r ansvaret för barnen. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka förĂ€ldrars pĂ„verkan i utvecklingen av övervikt och fetma hos barn och genom en systematisk bearbetning av litteraturen granskades och bearbetades slutligen 19 vetenskapliga artiklar till resultatdelen i studien.

Kognitiv och sprÄklig utveckling hos barn med cochleaimplantat i ett longitudinellt perspektiv

Cochleaimplantat (CI) Àr ett tekniskt hjÀlpmedel som ges till personer med dövhet eller grav hörselnedsÀttning. Ett CI kan hos barn ge en möjlighet till ökad utveckling av kognitiva och sprÄkliga förmÄgor. Syftet med föreliggande studie var att undersöka utvecklingen av kognitiva och sprÄkliga förmÄgor hos barn med CI. Studien Àr en del av en longitudinell studie som tidigare genomförts 2007 och 2008. Deltagarna var sju barn med CI mellan 8;8 och 14;5 Är.

CI-metoden och dess effekter pÄ barn och ungdomar med CP-hemiplegi : - en systematisk litteraturstudie

CI-metoden Àr en ny behandlingsmetod för barn och ungdomar med CP-hemiplegi. Metoden innebr att man genom en restrikion pÄ den intakta armen och handen frÀmjar rörelse i den hemiplegiska armen oc handen i syfte att förbÀttra anvÀndningen av den armen och handen i dagliga aktiviteter.Syftet med litteraturstudien Àr att beskriva CI-metoden och dess effekter pÄ funktions- och aktivitetsförmÄga hos barn och ungdomar med CP-hemiplegi.För att fÄ svar pÄ studiens syfte och frÄgestÀllningar gjordes en systematisk litteraturstudie som baseras pÄ vetenskapliga artiklar om effekter av behandling med CI-metoden pÄ barn och ungdomar med hemiplegi till följd av en CP-skada. Studien baseras pÄ sammanlagt 12 artiklar, varav 11 studier frÄn Ären 2001-2006 och en studie frÄn 1997. Artiklara Àr sökta i AMED, Cinahl samt Medline.Resultatet visar att barnen och ungdomarna genom behandling med CI-metoden gjorde förbÀttringar i bÄde funktions- och aktivitetsförmÄga. MÄnga av de förbÀttringar som gjorts under behandlingen kvarstod Àven vid uppföljningen, fyra veckor till sex mÄnader senare.

Maskrosbarn berÀttar : det dagliga livet med psykisk sjuk och/eller missbrukande förÀlder

För att utvecklas och vara trygg Àr barn beroende av sina förÀldrar under uppvÀxttiden. I familjer dÀr en förÀlder har psykisk sjukdom och/eller missbrukar finns en risk att barnens fysiska och psykiska behov inte tillfredsstÀlls. Detta kan leda till att barnen hamnar i ett destruktivt leverne eller att de sjÀlva upplever psykisk ohÀlsa. Majoriteten av denna grupp barn kÀnner bland annat utanförskap, mindre vÀlbefinnande, har problem i skolan, drogmissbruk eller kan komma att fungera som "ung vÄrdgivare" Ät sin förÀlder. Flertalet av dessa barn har Àven visats behöva stöd, men endast hÀlften har mottagit nÄgot.

"Systerskap, SjÀlvkÀnsla och SjÀlvförtroende" : En studie av empowerment vid en tjejjour

Syftet med det hÀr arbetet Àr att fÄ reda pÄ hur barn, femÄringar respektive sjuÄringar, mÀrker av genusperspektivet i reklam riktad till dem. Jag har anvÀnt mig av gruppintervjuer dÀr jag tillsammans med barn undersökt hur barn reflekterar över genusperspektivet i reklamen riktad till barn. FrÄgestÀllningarna har undersökts genom fem olika reklamavsnitt som vÀnder sig till barn. Uppsatsens teoretiska perspektiv vilar pÄ en grund frÄn genusvetenskapen och socialiseringsprocessen. Resultatet av min analys dÀr jag anvÀnt mig av gruppintervjuer, visar att barn ser genusperspektivet och enligt femÄringarna sÄ Àr det fÀrgen som mest visar vem reklamen Àr riktad till.

Barn som anhörig

I sjuksköterskans dagliga arbete möter han eller hon mÄnga olika individer i olika Äldrar. Ett gott bemötande frÄn vÄrden kan resultera i att individen upplever en trygghet och vÄgar uppsöka vÄrden vid lidande. I Sverige finns det ett flertal barn som har en förÀlder med en somatisk sjukdom med minst en veckas sjukhusvÄrd. DÄ barn inte fÄr utrymme till att hantera den ovana situationen kan barnet skapa vanförestÀllningar om att det Àr barnets fel att förÀldern vÄrdas pÄ sjukhus. Sjuksköterskan bör möta varje individ utifrÄn dennes förutsÀttningar och anpassa kunskapsnivÄn efter detta.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->