
Sökresultat:
800 Uppsatser om Bank - Sida 33 av 54
How to ensure that the nightmare won?t happen again : Bankernas nyckeltal, kapitalstruktur och riskreglering i ett konjunkturperspektiv
Syftet är att evaluera Baselramverkets riskreglering i en konjunkturcykel med hänsyn till Östersjöregionens storBankers systemviktiga funktion.Studien antar främst en kvantitativ ansats i de två första delarna, nyckeltalsanalysen och buffertsimuleringen men även en kvalitativ ansats antas i den tredje delen, intervjuer. Studien utgår från teorierna om Basel I och Basel II, nyckeltalsteori samt från tidigare forskning.Resultatet i studien består av nyckeltalanalys och simulering av åtta, i Östersjöregionen verksamma, Bankers nyckeltal och buffert under 21 år samt sex djupintervjuer med representanter för såväl Banker som regulatorer. SlutsatserAtt det inte finns något samband mellan Baselregleringens kapitaltäckning och Bankernas risk eller konjunktur, att riskvägningen tenderar till att vara godtycklig och har större påverkan på buffert än Baselregleringens kapitaltäckning samt att mer transparens behövs i Bankerna tyder på att Baselregleringens kapitaltäckningskrav i mycket liten utsträckning visar Östersjöregionens storBankers faktiska risk..
Hur ska vi kommunicera med våra investerare? : En studie om bankernas roll i bolagens kommunikation vid investerarmöten
Investor Relations har två syften att uppfylla. Investor Relations ska öka marknadens effektivitet, genom att vara ett verktyg för att kommunicera med marknadens olika aktörer. Investor Relations kan också vara ett relationsmarknadsföringsverktyg, där dess uppgift är att marknadsföra bolaget på bästa sätt. Utvecklingen i de svenska bolagens ägarstrukturer går ifrån några stora ägare till ett mer spritt ägande, vilket är resultatet av fler börsnoteringar och den globalisering som skett. Detta har lett till att kraven på bolagens Investor Relations har ökat under åren.
Vi ska ju inte provocera dem om de inte provocerar oss : en studie i bankpersonals hantering av missnöjda kunder
I dagsläget är en stor del av de svenska Bankkunderna missnöjda med sin nuvarande Bank, men väljer ändå inte att byta. Samtidigt har Bankmarknaden genomgått förändringar den senaste tiden, vilka bland annat innebär att det är lättare att byta Bank och att konkurrensen bland Bankerna hårdnat till följd av fler aktörer på marknaden. En ytterligare faktor som påverkar situationen för Bankerna är det faktum att Bankkunderna känner mindre lojalitet gentemot sin huvudBank jämfört med tidigare. Det faktum att många Bankkunder faktiskt är missnöjda i kombination med förändringar på den marknad som Bankerna agerar på ser vi ökar incitamenten för de nuvarande så kallade storBankerna att säkra tillfredsställelsen bland sina kunder. Det är i första hand kontaktpersonalens arbetsuppgifter att hantera missnöje bland kunder, då det är dessa som tar emot företagets kunder.
Kundlojalitet : en studie om vad banker gör för att optimalt uppnå lojalitet via kundrelationer
Banksektorn har en betydande inverkan i vårt vardagsliv, då den uppfyller viktiga funktioner för oss individer. Teknik- samt marknadsföringsutveckling har bidragit till en situation med ökad konkurrens mellan Banker där kundens val av Bank baseras på tillfredsställelse. Kundlojalitet är ett välkänt nyckelbegrepp med flera definitioner. Uppsatsen kommer att ge läsaren en övergripande bild av vad Banker gör för att optimalt uppnå kundlojalitet.Även om ambitionen för alla analyser är att ha en stor inklusionsbas har utformning av denna studie ställt krav på stoleken av analysen, vilket medfört att studien begränsats till två Banker; Svenska HandelsBanken och Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) i Malmö, som är etablerade och bedöms vara representativa Banker för sektorn.Syftet med uppsatsen är att via modellen "Customer Relationship Management" identifiera på vilket sätt effekterna av Bankens fokus och nerlagda vikt på kundrelationer leder till kundlojalitet. Undersökningen genomförs via den kvalitativa metoden och har avsikt att öka kunskapen inom gränserna för ovannämnda ämne.Rapporten består av två modeller som utformats av tidigare forskning.
Wikipedia som källa? : Är det accepterat vid studier i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet?
AbstractTitle: Wikipedia as a source? Is it accepted in the studies of Media and Communications at Uppsala University? (Wikipedia som källa? Är det accepterat vid studier i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet?)Number of pages: 38 (39 including enclosures)Author: Susanna SalomonTutor: Else NygrenCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Autumn 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/ Aim: The purpose is to study whether or not the Internet encyclopedia Wikipedia is an accepted source when a student writes a paper in Media and Communications at Uppsala UniversityMaterial/ Method: Qualitative research method based on interviews with teachers and on litterature.Main results: The study shows that there is no common view within the faculty whether or not Wikipedia could be used as a source when writing a paper in Media and Communications. Some accept it, others do not. The results show that the teachers of this subject at Uppsala University have not yet decided upon how to adjust to the new large information Bank wich is Wikipedia.Keywords: Wikipedia, Uppsala University, sources, reliability, objectivity, collective intelligence, the Internet.
Aktievärdering : En studie om vilka aktievärderingsmodeller som främst tillämpas av finansanalytiker inom bankväsendet
Introduction: Analysts worldwide valuates stocks and companies by using different valuation models. The models are used to calculate how much public company?s stocks are worth and to identify whether stocks are over- or undervalued. Objective: The objective of this essay is to study which valuation models are mainly used by financial analysts in Swedish Banks. The purpose is also to study how reliable these models are considered. Method: The empirical study is based on a qualitative approach through interviews with financial analysts. The study includes both primary data (interviews) and secondary data (literature, websites and scientific articles)Theory: The theory chapter includes methods of analysis (fundamental and technical analysis), Valuation models, components of valuation and an example of a valuation with the Discounted cash flow model. Empirical study: The study includes a qualitative research that consists of interviews with financial analysts.
Högre risk ger högre avkastning : Bankers tillvägagångssätt vid riskklassificering av fonder
Uppsatsen kommer att beskriva hur HandelsBanken, SkandiaBanken och SwedBank går tillväga när de ska riskklassificera sina fondportföljer. Intervjuer har genomförts med respektive Bank för att få en klarare bild på hur dessa använder olika teorier och räknesätt för att fastställa en risknivå på en specifik fond och även material från Bankernas hemsidor har använts för att komplettera ämnet. Bankerna använder sig av olika riskskalor vid kategorisering av olika fondportföljer och standardavvikelsen samt value at risk ger svar på den faktorn som dessa tar mest hänsyn till vid kategoriseringen utav aktiefonder, räntefonder, blandfonder samt hedgefonder. Standardavvikelsen som majoriteten av Bankerna använde sig som det väsentliga måttet för rikklassificering som beräknas på historiska värden från en tidsperiod på för det mesta 3 år men beräkningar på 5 år kan även förekomma. Detta mått gör det möjligt för investerare att förstå hur hög risk en fond har för desto högre standardavvikelse desto högre risk.
Styrning - En form av jonglering? : En studie av styrningen inom Handelsbanken och Nordea
Syfte: Syftet med studien är att genom begreppen styrprocess, styrverktyg och styrmått försöka skapa en förståelse för hur styrningen skiljer sig åt mellan Nordea och HandelsBanken för att identifiera eventuella skillnader mellan Bankerna. Metod: Denna studie har ett hermeneutiskt inslag och genomförs med hjälp av en kvalitativ arbetsmetod samt en abduktiv ansats. Det empiriska materialet har samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer från två Banker, Nordea och HandelsBanken. Slutsats: Intervjupersonerna har haft olika åsikter av hur styrningen påverkar respektive Bank, utifrån deras olika befattningar och erfarenheter inom området. Som helhet har det framkommit att Nordea och HandelsBanken skiljer sig på ett flertal punkter. Nordea är värdeorienterad i sin styrning och arbetar med helhetstänkande samt med budget medan HandelsBanken är kostnadsorienterad och arbetar med delmål samt med målstyrning främst. Överlag sammanfattas styrningen som en form av jonglering.
Är Guldkunderna lönsamma? : En studie av Länsförsäkringar Skaraborgs kundbonussystem
AbstraktTitel: Är Guldkunderna lönsamma?Nivå: C -uppsats i FöretagsekonomiFörfattare: Patrik Sandberg & Fredrik ÖstmanHandledare: Ann Wetterlind DörnerDatum: 2011 ? MajSyfte: Uppsatsens syfte är att, på uppdrag av Länsförsäkringar Skaraborg, undersöka om företagets kundbonussystem är lönsamt för företaget i praktiken.Metod: Uppsatsen bygger i huvudsak på en kvantitativ metod där data som har behandlats erhållits från uppdragsgivaren i form av ett Excel-dokument. X2- tester har gjorts i statistikprogrammet Minitab för att på så sätt undersöka den verkliga effekten av bonussystemets utformning.Resultat & slutsats: Utifrån de uppgifter och data som har erhållits visar resultaten på att bonussystemet är lönsamt för företaget även i praktiken.Förslag till fortsattforskning: I uppsatsen har hänsyn tagits till redan givna variabler. Ytterligare variabler skulle kunna vägas in i analysen för att på ett kvantitativt plan öka trovärdigheten för resonemanget och på ett kvalitativt plan öka förståelsen för kundernas agerande.Uppsatsens bidrag: Resultaten i den här uppsatsen har visat att kundbonussystemet är lönsamt för företaget även i praktiken. Ett resonemang har förts om var de största effekterna finns och detta kan eventuellt sedan användas för att effektivisera verksamheten..
Etablering i Dubai. En fallstudie om en svenskbanks möjligheter på en marknad med en stark växande ekonomi
Vårt syfte i denna uppsats är att undersöka om Dubai kan vara en potentiell marknad för SwedBank och detta kommer att göras genom en jämförelse med etableringsprocessen i Kina. Vi vill även poängtera att vi genom denna undersökning kommer fokusera på sökningsfasen som är början på ett företags ingångsfas på en ny marknad. Därefter är vi intresserade att ta reda på de möjligheter som marknaden och dess aktörer erbjuder, vilket i sin tur leder till en ny fas, dvs. projektfasen. Vi har med denna uppsats kommit fram till att Dubai har en stor potential för Bankbranschen vid en etablering då man bland annat kan vara en del av frizon med full ägandekontroll.
Whistleblowing i bankvärlden : -en metod för internrapportering
Frågeställning: Vilken uppfattning har Bankanställda om begreppet whistleblowing och begreppets användning som metod för internrapportering?Hur tror Bankanställda att deras arbetssituation kommer att påverkas av användandet av whistleblowing som internrapportering?Syfte: Syftet med uppsatsen är att utveckla förståelsen för anställdas uppfattning om begreppet whistleblowing och användandet av whistleblowing som en metod för internrapportering i den befintliga organisationen och verksamheten.Metod: Studien utfördes med en abduktiv ansats och en kvalitativ undersökning utfördes för datainsamling, det i form av semistrukturerade intervjuer med sju anställda på tre olika Banker. Resultatet från intervjuerna analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod.Slutsats: Studien visar att flertalet av respondenterna vet om att det finns interna rapportsystem inom organisationen men inte hur de ska använda de om det skulle bli aktuellt. De vet heller inte något om att Finansinspektionen har kommit med nya regler som behandlar just detta. De säger sig vara positiva till att det finns möjlighet till att rapportera internt men skulle helst undvika att behöva rapportera själva om det var möjligt.
Phishing
I takt med den snabba utvecklingen av tjänster på Internet har flera av de ärenden som förr utfördes ansikte mot ansikte hamnat i den virtualiserade världen på Internet. Bankerna har tagit del av denna utveckling och fått de flesta kunder att utföra sina ärenden via deras Internettjänster. Denna möjlighet att utföra sina Bankärenden på Internet har inte enbart varit positiv. Phishing är ett problem som dykt upp i samband med den här utvecklingen. Syftet med denna uppsats är att undersöka utifall det finns en medvetenhet hos Bankanvändaren gällande InternetBankens säkerhet samt hur användarna hanterar den säkerhetsinformation som Banken ger ut.
Hur blir politiska skapelser virala succéer? : En komparativ argumentationsanalys.
Since the beginning of the 1990s, Swedish society has gone through a great change. Firstly with the personal computer and then with the internet moving in to everyday life, a new arena for interaction with society evolved. Work, education, doing Bank errands and reading or discussing the news, just to name a few, now all take place in the virtual world online. Not to mention social media sites such as twitter, instagram or facebook, the last of which has over half of the Swedish population represented as members. Companies, corporations, interest groups, political parties and politicians must be aware of the massive impact that a post spread through social media can have. This thesis will, with the text analyzing tool, argumentation analysis, and on the theoretical platform of political communications theory, analyze three of the most viral Swedish political posts spread over 120 000 times each, to see if there are any combined qualities that point to the fact that there is a formula for getting a post to become a viral success on social media. The main result showed that of the three posts analyzed, all were built up around a factual thesis, argued for with foremost example arguments, not only appealing to the logical branch of argumentation but also to the ethical, and that they tended to be of high relevance and sustainability. The conclusion must therefore be that these are all qualities that tend to be of relevance for making a political post on social media into a viral success..
Kapitalreglering - Finansmarknadernas räddning, eller bara ett spel för galleriet?
Background: The regulation of Banks is increasing in order to stabilize the financial market. Despite this increase in regulation, financial crises still continue to occur. The Basel Committee on Banking Supervision is gradually increasing the capital requirements for Banks, yet the increase in capital requirements doesn?t seem to solve the problem. This raises the question: how does capital regulation affect Banks? Purpose: The purpose of this study is, primarily to illustrate the effects that capital regulation has on risk and efficiency on Banks within the European Union, but secondary also study the relationship between risk, efficiency and capital regulation.Method: To achieve the purpose of this study, a deductive approach has been used, where the problem is assumed to be due to an agency problem.
Utomhuspedagogik ? hur kan det konkretiseras och anpassas till skolans behov?
Syftet med studien är att konkretisera och anpassa utomhuspedagogik som undervisningsmetod för en F-6 skola. För att besvara syftet med studien undersöktes vad elever och lärare skulle vilja göra när de har undervisning utomhus. Undersökningen innefattar även hur skolans närmiljö uppfattas och vilka möjligheter den har för undervisning utomhus samt vilka satsningar som skulle behövas för att utomhuspedagogik ska bli ett vardagligt inslag i skolans verksamhet. Tidigare forskning har visat att utomhuspedagogik har positiva effekter på minnet, förståelsen, lärandet, hälsa och förståelse för en hållbar utveckling. Forskningen har dock visat på en mängd hinder för utomhuspedagogik såsom administrativa hinder, väder, tidsbrist, resurser, rädsla, kompetens, materialbrist och lämpliga områden där aktiviteterna kan utföras.