Sök:

Sökresultat:

800 Uppsatser om Bank - Sida 29 av 54

Finansieringsmöjligheter, inte finansieringssvårigheter! : Externfinansiering av nystartade företag

Att finansiera nystartade företag med externt kapital kan vara problematiskt, två vanliga sätt att erhålla externt kapital är genom Banklån och riskkapital. Syftet med denna uppsats har därför varit att undersöka vilka finansieringsmöjligheter nystartade aktiebolag har idag, år 2009, hur Banker och riskkapitalbolag agerar vid finansiering av nystartade aktiebolag, samt om finanskrisen kan komma att medföra förändringar i finansieringsbeslut. Utgångspunkten i uppsatsen är ett hermeneutiskt synsätt samt en kvalitativ metod. Sju intervjuer har gjorts; med två nystartade aktiebolag, tre Banker samt två riskkapitalbolag.Då vi sett till vilka finansieringsmöjligheter nystartade aktiebolag har idag, har vi sett att aktiebolag, utöver Banklån och riskkapital även har goda möjligheter att finansieras genom andra externa källor, såsom statlig finansiering. Att beviljas Banklån eller finansieras genom riskkapital anser vi inte vara lika problematiskt som referensramen föreskriver.

Incitamentsprogram : En studie om incitamentsprogrammen i Danmark, Finland och Sverige

Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan kvantitativ anställningsotrygghet (oron för att förlora arbetet) samt kvalitativ anställningsotrygghet (oron för att förlora värdefulla aspekter av arbetet) och hälsa respektive arbetstrivsel. Vidare kontrollerades det för hur och om socialt stöd från chef och medarbetare hade en modererande effekt i denna relation. Resultat av hierarkiska regressionsanalyser visade att kvalitativ anställningsotrygghet predicerade lägre arbetstrivsel men inget samband med ohälsa erhölls. Socialt stöd visade sig inte heller ha någon modererande effekt på anställningsotrygghet. Socialt stöd från medarbetare hängde dock samman med högre arbetstrivsel men inte med hälsa, medan stöd från chef inte predicerade något av utfallen.

Managing Credit Risk: Assessing the Probability of Corporate Bankruptcy using Quantitative Risk Analysis

Managing credit risk might be the single most important business area for any commercial Bank. The assessment of "good" and "bad" corporate clients is a important task for a creditor. A bad debtor is a corporate client with hardships in meeting the continous claims (interest payments) that a creditor requires. One way of evaluating or separating a "bad" client from a "good" client is to assess the propensity for the client to file for Bankruptcy. This thesis examines 226 firms in the Swedsh market in the quest of predicting corporate Bankruptcy.

Kundnytta eller Egennytta : En studie av försäljning inom ett tjänsteföretag

Under de senaste åren har de flesta Bankerna i Sverige gått från att vara traditionella administrativa tjänsteföretag till att utvecklas mot försäljningsorganisationer. Detta har påverkat de Bankanställdas arbetssituation så att de ska kombinera att vårda kundrelationen genom att lyssna på kunden och skapa lösningar samtidigt som pressen att nå försäljningsmål är stor. Förändringen kan kopplas till att fler Banker numera är vinstdrivande företag och måste se till aktieägares och andra parters intressen, därtill har konkurrensen hårdnat. Det är denna förändring vi har fördjupat oss i för att se vilken påverkan det haft på Bankpersonalens arbete.Vår problemformulering lyder:Vilka effekter har utvecklingen mot en försäljningsorganisation haft på personalens arbete inom Banksektorn och hur uppmärksammas dessa av ledningen?Med denna uppsats försöker vi att öka förståelsen för hur marknadsorientering i form av relationsskapande upplevs av personal och chefer inom Banksektorn.

Individens lärande på arbetsplatsen : En studie av hur formellt och informellt lärande sker och samverkar

Background: Learning is important for companies? existence in today?s society and many studies discuss the importance of life long learning and learning organizations. An increased understanding for how the individual learn at the work place is importance to study to gain an accepting for how learning occurs, both formal and informal. Purpose: The purpose with this study is to describe the process of learning at the work place from an individual perspective, with focus on how formal and informal learning occur and interact. The purpose is also to confirm, contradict or develop existing theories.

Balanserat styrkort i bank: en fallstudie av flerdimensionell styrning i FöreningsSparbanken, Norra regionen

Företagen i dag existerar i en turbulent och snabbt föränderlig omvärldsmiljö. Det innebär att de måste vara flexibla för att vara konkurrenskraftiga och skapa långsiktig lönsamhet. De finansiella nyckeltalen måste kompletteras med icke-finansiella. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur ett tjänsteföretag kan använda sig av ett balanserat styrkort. Undersökningen baserar sig på en fallstudie i FöreningsSparBanken, Norra regionen.

Kreditgivningsprocessen - En studie av Swedbank och Svenska Handelsbanken

Bakgrund: Sedan år 2008 har världen befunnit sig i ekonomisk kris. Denna kris har drabbat såväl svenska som utländska Banker runt om i världen, men i olika grad. Bankerna och deras arbete anses ha haft stor del i den rådande finanskrisen, vilket skapar frågor om hur de regleringar som finns fungerar och påverkar Bankerna i den meningen de är avsedda att påverka Bankerna och hur Bankens arbete med kreditrisker ser ut.Problemformulering: Både SwedBank och Svenska HandelsBanken har drabbats av finanskrisen men SwedBank pekas ut som den största förloraren av dessa två Banker. Ser man till respektive Banks prestation på den svenska marknaden är det dock SwedBank som visar de bättre siffrorna vad gäller kreditförlust i relation till Bankens utlåning och har gjort så sedan 2008. Vi fann det intressant att jämföra hur dessa två Banker arbetar med sin kreditgivningsprocess, särskilt då fördelning av kreditförluster skiljer sig åt och då båda Bankerna anser sig hålla en låg riskprofil.

Hur organiserar forskare sitt material? : Personlig informationshantering i en vetenskaplig forskningsmiljö

The domain of this thesis is Personal Information Management (PIM) which is a sub-domain to human-computer interaction (HCI) that specifically concerns the interaction between human and information. The purpose of the study is to make an exploration of information management in a scientific research setting, to study which tools and strategies for information interaction that are used in the context and to suggest possible improvements of today's practices. Three in-depth interviews with scientific researchers have been conducted followed by a qualitative analysis of the results. The results show that there are great variations among the three respondents and that there can be distinguished as much as 15 different dimensions that when put together forms a unique PIM profile for each individual. The recommendation following this is that tools for PIM have to allow a high degree of individualisation.

Bonus, ju mer desto bättre?

The economic climate that has been going on for the last years has more or less affected everyone. This has created a need to get more knowledge about how our Banks work and also how peoples own personal financial situation looks like. When our Banks over this last period have compensated their employees with even greater deals of money, reactions has gone to the roof. This discussion has made us interested in the subject, which led to the decision to write an essay about remunerations within Banks.The purpose of this essay is to investigate if our Banks remunerations to their employees have any effect on their profit numbers. Does the size of the compensations vary with changes in the market? Do larger compensations contribute to a greater result?The study will look at Sweden?s four largest Banks, HandelsBanken, SEB, Nordea and SwedBank.

Feedback som grund för lär- & utvecklingsprocesser i ledarskapet : - "Det feedbackas alldeles för lite"

Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur ledare på en Bank upplever att de kan lära och utvecklas som ledare. Detta genom feedback, medarbetare, omvärlden och om­organisationen. Studien är av kvalitativt slag och har ett fenomenologiskt perspektiv. Data­insamlingen gjordes genom sju semistrukturerade intervjuer. Resultatet i relation med tidigare forskning och teorier visar på att när reflektion görs så sker lärande och utveckling.

Mäns upplevelser av föräldraledighet och faktorer som upplevs påverka uttaget av föräldraledighet

Det finns uppenbara könsskillnader i samhället, inte minst när det gäller föräldraledighet. Svenska män tar endast ut cirka 20 procent av föräldradagarna. Studiens syfte var att få djupare förståelse för hur män upplever sin föräldraledighet, eventuella förändringar av familje- och arbetsrelationer, samt för vilka faktorer de upplever påverkar uttaget av föräldraledighet. Nio män som hade varit föräldralediga från ett företag i Bank- och finansbranschen intervjuades. Intervjuerna var halvstrukturerade och analyserades med hjälp av tematisk analys.

Communicating criteria

In the light of the criticism from the Swedish Consumers? Association towards the actions of modern fund managers on the Swedish Sustainable and Responsible Investment (SRI) market, discussions of change has increased. The reasons underlying a change and communication process are scarcely focused on. Thus, grounded on theories in the fields of Critical Management Studies (CSR), Corporate Social Responsibility (CSR), change and communication, this study analyses how a change of implementing revised SRI communication is carried out at HandelsBanken Asset Management, existing motives for the change in communication, and how key actors can affect the process. A participant observation and in-depth interviews were carried out enfolding a discussion that contributed with a critical analysis and discussion, concluding external motives to be dominant and that key actors of the change process are influential to a various extent.

Investerargrupper : En studie utifrån Wärneryds investerarmodell

Listed corporations achieve effectiveness through segmentation of investors. Categorization of like- minded investors diminishes goal incongruence. This thesis aim to examine an Investor models accuracy, provided by a Professor Emeritus in Economic Psychology in 2001. This model segments investors as active, passive, speculative and naive investors. This thesis has a demarcation to private investors on the Swedish stock market. It has a deductive and qualitative approach as the purpose is to study the Investor model.

ANSTÄLLNINGSOTRYGGHETENS KONSEKVENSER I SYDAFRIKA OCH SOCIALT STÖD SOM MODERATOR

Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan kvantitativ anställningsotrygghet (oron för att förlora arbetet) samt kvalitativ anställningsotrygghet (oron för att förlora värdefulla aspekter av arbetet) och hälsa respektive arbetstrivsel. Vidare kontrollerades det för hur och om socialt stöd från chef och medarbetare hade en modererande effekt i denna relation. Resultat av hierarkiska regressionsanalyser visade att kvalitativ anställningsotrygghet predicerade lägre arbetstrivsel men inget samband med ohälsa erhölls. Socialt stöd visade sig inte heller ha någon modererande effekt på anställningsotrygghet. Socialt stöd från medarbetare hängde dock samman med högre arbetstrivsel men inte med hälsa, medan stöd från chef inte predicerade något av utfallen.

Välbefinnande och positiva känslor i arbetslivet : En balansakt som kräver samspel

Syftet med denna studie var att undersöka vad som ger medarbetare välbefinnande ochpositiva känslor på arbetsplatsen. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer med sexmedarbetare på fyra Bank- och försäkringskontor i mellersta Sverige. Resultatet analyseradesmed hjälp av tidigare forskning samt teorier.Resultatet visar att det som skapar positiva känslor och välbefinnande i stor grad är relationer,dels med kollegor men också med kunder. Positiva känslor kan ha en väldigt högspridningsförmåga bland kollegor, kunder och i organisationen. Det visade också att det ärviktigt att det finns en balans mellan arbetsliv och privatliv samt mellan krav och kontroll.

<- Föregående sida 29 Nästa sida ->