Sök:

Banksäljarnas attityd till personlig försäljning

en
enkätundersökning av ett bankkontor i Luleå


Efter avregleringen av den svenska kreditmarknaden och bankkrisen ökade antalet banker i Sverige avsevärt med en ökad konkurrens som följd. Den hårdare konkurrensen resulterade i minskade marginaler på traditionella bankprodukter som lönekonto och lån. Flertalet banker har som ett resultat av de minskade marginalerna flyttat fokus från de traditionella produkterna till försäljning av nya och mer lönsamma produkter samt tjänster. Detta nya försäljningsfokus har mött stort motstånd i facktidningen Finansvärlden på grund av den stressfaktor som det medfört. Syftet med denna uppsats är att fastställa banktjänstemäns attityder till personlig försäljning, samt se samband mellan attityderna och bakgrundsfaktorerna kön, ålder, antal studieår utöver gymnasial utbildning, antal år i nuvarande bank och antal år i bankbranschen. För att kunna besvara syftet har vi genomfört en litteraturstudie och en enkätundersökning av ett bankkontor i Luleå. De 17 respondenterna som ingick i studien hade ett attitydpoängsmedelvärde på 7,8, vilket kan tolkas som att gruppen inte har en negativ attityd till personlig försäljning. Dock är det svårt att säga hur positiv en attitydpoäng på 7,8 är då skalan är relativ. Resultatet från denna studie kan användas som referenspunkt för framtida attitydundersökningar med samma metod för den berörda banken för att kunna urskilja trendskillnader efter implementerade strategiska beslut. Generella slutsatser från studien skall dras med försiktighet då urvalet var litet, men en antydan finns om möjliga samband mellan attityd till personlig försäljning och bakgrundsfaktorerna ålder, antal studieår utöver gymnasial utbildning, antal år i bankbranschen samt antal år i nuvarande bank. Bakgrundsfaktorn kön blev svår att tolka då många respondenter inte uppgett könet i enkäten. Bakgrundsfaktorn antal studieår utöver gymnasial utbildning visade på ett svagt positivt samband till attityd till personlig försäljning medan ålder, antal år i bankbranschen och antal år i nuvarande bank hade ett svagt negativt samband. Dock fanns en stark korrelation mellan ålder, antal år i nuvarande bank och antal år i bankbranschen vilket försvårar tolkandet av samband till attityd till personlig försäljning då det är svårt att avgöra vilka av de tre bakgrundsfaktorerna som direkt påverkar attityden.

Författare

Patrik Löfgren Henrik Näslund

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..