Sök:

Sökresultat:

844 Uppsatser om Bank- och finansbranschen - Sida 2 av 57

Mikrokrediter, kvinnor och empowerment - Exemplet Grameen Bank

Since Muhammad Yunus, founder of the microloansorganization Grameen Bank, was awardedthe Nobel Peace Prize in 2006, the microloansorganization has received much attention. Thewoman has come to play a central role in the microloansorganizations. Her access to capital isis considered to improve her socioeconomic status. The overall aim of the paper is to examinehow access to microcredit considered leading to empowerment of women. To get an idea ofwhat a microloansorganization is the Grameen Bank is used as an example.

Viktiga faktorer vid lantbrukares val av bank

The bank market for farmers in Sweden is dominated by Swedbank and Landshypotek. One of the most aggressive challengers is Länsförsäkringar Bank, which in 2009 had seven per cent of the Swedish bank market for farmers, but 57 per cent of all new lending. This paper deals with the problem of new banks to break into the bank market where farmers are slow in terms of change in their attitudes and loyal to their banks. The study has been carried out in cooperation with Länsförsäkringar Gävleborg which is a new actor in the banking market and thus eager to take part in the outcome of the study. This essay thus seeks to examine the attitudes farmers have against bank switching and the factors that influence their choice of bank.

Barriärer mot användandet av bank via Internet

Bankerna strävar efter att med tjänsten bank via Internet erbjuda bättre kundservice och bekvämlighet i en säker elektronisk miljö. Bankerna ser den möjlighet som Internet utgör som en ersättning, inte bara som ett alternativ åt någon av deras traditionella tjänster. Varför används tjänsten bank via Intenet endast i en begränsad utsträckning hos privatpersoner?En intervju av bankkunder tar fram privatpersoners viktigaste orsaker till att inte använda bankernas Internettjänster. Resultatet av den undersökningen jämförs med en liknande undersökning från Australien.Viktiga orsaker till att inte använda bank via Internet: bankkunder saknar tillgång till Internet, de tycker traditionellt tillvägagångssätt är tillräckligt bra, de är osäkra på säkerheten, de känner inte till servicen och fördelarna tillräckligt eller de vill ha den personliga kontakten med bankpersonalen..

Inte bara en rättvisefråga : En studie av jämställdhet som en förutsättning för innovation

År 2014 uppmärksammades en liten andel kvinnor på ledande positioner på Danske BankSverige, vilket ledde till ett samarbete med Näringslivets Ledarskapsakademi. Danske BankSverige har idag en tillväxtvision att öka dagens marknadsandel från 6 % till 10 %. För attuppnå visionen insåg banken att det behövs ett klimat som kan skapa idéer kring hur måletska nås. Denna kvalitativa studie avser undersöka varför en bank väljer att användajämställdhet för att främja ett innovationsklimat och vilka förutsättningar anställda på en bankanser kunna möjliggöra att en bank når ett innovationsklimat. Det empiriska materialet harsamlats in genom semistrukturerade intervjuer.

Medarbetares upplevelser av motivation på en arbetsplats i finansbranschen

Intresset kring vad som motiverar medarbetare har ökat drastiskt. Företagen har ett allt större behov av motiverade medarbetare för att kunna hålla den höga produktivitet som marknaden kräver. Syftet med denna studie var att beskriva vad som motiverar unga medarbetare på en arbetsplats i finansbranschen. Som utgångspunkt för denna studie har vi Herzbergs tvåfaktorsteori. Eftersom arbetslivet förändras är det intressant att studera om Herzbergs tvåfaktorsteori går att applicera på vårt moderna arbetsliv.

Relativvärdering som investeringsstrategi : En kvantitativ studie om relativvärdering inom finansbranschen i Sverige

Bakgrund: Det finns ma?nga aktier att va?lja mellan pa? aktiemarknaden. Fo?r en person som aldrig tidigare har handlat med aktier kan det vara sva?rt att veta vilken investering som efter en tid kan generera ett ho?gre va?rde a?n det satsade kapitalet. Relativva?rdering a?r en investeringsstrategi som kan tilla?mpas fo?r att identifiera dessa aktier.Syfte: Syftet med studien a?r att underso?ka om va?rdemultiplarna P/E-talet, P/BV-talet och direktavkastning kan generera o?veravkastning genom investeringar i underva?rderade aktier i finansbranschen.

Inträdes- och utträdesbarriärer : en studie över kunders rörlighet på den privata bankmarknaden

The purpose of this thesis is to map out and investigate how the banking sector affects a customer?s willingness to change bank, and what the switching costs are for a customer when making these changes. A case study was performed through qualitative and quantitative questionnaires and interviews. The qualitative part was carried out to create hypotheses. The hypotheses was tested in a quantitative survey to be able to either accepted or rejected these them.

En jämförelse mellan en traditionell och en ung bank : -ur ett ledarskapsperspektiv

Date: June 10, 2011Level: Bachelor Thesis in Business Administration, 15 credits.Authors: Erica Halvarsson Caroline Lundberg Moa RydbeckSupervisor: Peter SelegårdTitle: A comparison between a traditional and a new bank ? from a leadership perspectiveProblem: The study focuses how different organizational structures and leadership styles appear in a traditional bank compared to a young bank. The questions we asked ourselves in this study is whether there is any differences?Purpose: The purpose of the study is to from a leadership perspective see if there are any differences between organizational structures, leadership and communication depending on whether it is a traditional or a new bank.Method: In this study, primary and secondary data was used to best obtain comprehensive information, which was analyzed on the basis of a set of question. In order to obtain our raw data, interviews with staff from Swedbank and IKANO bank were conducted.

Bankens färd till kunderna : En studie om bankernas strategier för att nå ut till bankkunder med brister i det svenska språket

The competition has increased with the establishment of the new banks and the credit institutes taking on the market, the big banks are no longer alone on the market.In speed with the increased range, have also the marketing and the recruit of new bank customers become more driven.Bank customers with lacks in the Swedish language, is a segment with potential which doesn?t get used by the banks and in turn of that the bank customers doesn?t get their needs satisfied.The purpose with this survey was to analyze if the four largest banks, Föreningssparbanken, Handelsbanken, Nordea and SEB had prepared strategies that were directed to bank customers with lacks in the Swedish language. In those cases the banks had strategies, respective measures were presented.Furthermore the bank customers with lacks in the Swedish language were studied if they experienced that the banks were using measures to satisfy their language needs in contact with the banks and presented the benefit of them.The information about the banks strategies was assembled through interviews with persons from each bank. The bank customers experience was assembled through a questionnaire survey.The result showed that the banks hade different strategies for reaching out to these customers, it was from showing understanding to multicultural offices. Half of the customers appreciated that the banks pressured themselves for them by being patient, explained the services and in some cases had staff that could several language.

Agricultural and forestry business owners? perceptions of banks

Over the course of the past the agricultural sector has been characterized by radical market changes. Changing market conditions have forced owners of agricultural and forestry businesses to make further investments. This increase in investments has led to a greater need for external capital, which has increased the relationship between banks and owners of agricultural and forestry businesses. The financial sector is characterized by strong rivalry, which forces banks to create strategic positions in the financial market. Since agricultural and forestry businesses are generally seen as secure customers by banks, due to high property and land values, the competition between banks with agricultural and forestry businesses as customers has amplified.

Effektivitet och utveckling : Grameen Banken i Bangladesh

Vi undersöker i denna studie en organisation, Grameen Bank, och vill på så vis upplysa om ett problem i världen. Det finns många hjälporganisationer som hjälper fattiga och utsatta länder men för att en bättre infrastruktur ska kunna etableras i u-länder krävs även nya metoder så att nya entreprenörer kan etablera sig på marknaden. Muhammad Yunus är en entreprenör, han skapade Grameen Bank i Bangladesh för att hjälpa den fattiga befolkningen att utvecklas och förbättra levnadsstandarden genom att låta dem ta mikrolån.Studiens syfte:? Undersöka hur Grameen Bankens organisation fungerar? Ta reda på Grameen Bankens syfte, mål och vision? Undersöka faktorer som påverkar Grameen Bankens effektivitet och utveckling.

Kundens val av bank

Titel: Kundens val av bank Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Sanna Westling och Angelica Kjellin Handledare: Lars-Johan Åge Datum: 2012- januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa vilka faktorer som påverkar kunden i valet av bank och jämföra dessa med bankernas syn på vilka faktorer som avgör kundens val av bank. Målet är att presentera ett resultat som kan vara till nytta för bankerna i deras framtida marknadsföring. Metod: En kvantitativt inriktad enkätundersökning har via metoden snowballing spridits till respondenter. Resultat har mätts och presenterats empiriskt via staplar och diagram. Kvalitativa intervjuer har skett med bankerna där resultatet har kopplats till enkätundersökningen och en diskussion förts med kopplingar till teorierna vi presenterat och bearbetat med inhämtad sekundärdata. Resultat & slutsats: Vår studie utmynnade i att de tre viktigaste faktorerna för val av bank är kunskap, kundbehandling och säkerhet. Det visade sig att bankerna var på ungefär samma linje men att det fortfarande finns några kunskapsluckor här att fylla ut. Förslag till fortsattforskning: Vi har bara skrapat på ytan bland alla de orsaker som kan finnas till valet av bank.

Vad kommer ett avskaffande av revisionsplikten att innebära?

Då avskaffandet av den lagstiftade revisionsplikten för småföretag är under utredning, är vårt syfte med denna uppsats att se vad ett avskaffande kan innebära för några utvalda intressenter..

Vad kommer ett avskaffande av revisionsplikten att innebära?

Då avskaffandet av den lagstiftade revisionsplikten för småföretag är under utredning, är vårt syfte med denna uppsats att se vad ett avskaffande kan innebära för några utvalda intressenter..

Konsumentrörlighet på den svenska bankmarknaden : Att byta eller inte byta det är det som är frågan

Efter ett antal lagändringar har förutsättningarna för nyetablering på finansmarknaden blivigt allt enklare. Den tekniska utvecklingen har ytterligare förändrat förutsättningarna. I Sverige har de fyra storbankerna som består av Skandinaviska Enskilda Banken (SEB), Nordea, Föreningssparbanken (FSB) och Handelsbanker ca 80 % av marknadsandelarna. För de flesta hushållen är finansiella tjänster av vital betydelse och utgör i många fall en stor del av hushållets utgifter. Konkurrensverket menar att många hushåll skulle spara ett betydande belopp genom att aktivt välja bank.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->