Sök:

Sökresultat:

2014 Uppsatser om Avhopp frćn gymnasiet - Sida 2 av 135

Avhopp bland ishockeyungdomar : En intervjustudie om hur ischokeyföreningar arbetar för att motverka avhopp i ungdomsishockey i Ångermanland

Ångermanland has at the last five years lost 420 hockey players. This is a qualitative study that focus on investigating the main problems of dropouts among young hockey players and how ice hockey associations in Ångermanland act to find solutions to the problem. The main questions of the study are: How can the dropout problems in Ångermanland be understood or explained in terms of youth operators' perspective and what are the potential strategies that the ice hockey associations are using to deal with the dropout problem and what approaches to youth hockey is reflected in the youth operators' statements? The study was based on semi-structure interviews with 6 different ice hockey sports clubs in Ångermanland. The results showed that the leadership programs ought to be more educational, and more oriented toward understanding the children instead of mainly technical learning objectives about how to shoot, dribble, and skate.

Jag hoppade av skolan. Och? I'm a Dropout. So what?

Syftet med vÄr studie har varit att ta reda pÄ varför vissa ungdomar gör avbrott frÄn sin gymnasieutbildning. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod och genomfört totalt Ätta semistruktuerade intervjuer. VÄra respondenter Àr tvÄ dropoutungdomar, som vi intervjuat för att fÄ en inblick i och djupare förstÄelse för individuella och strukturella orsaker som ligger bakom beslutet att hoppa av skolan. De övriga sex respondenterna Àr samtliga studie- och yrkesvÀgledare, varav fyra Àr verksamma pÄ kommunala och fristÄende gymnasieskolor, en inom grundskolan och en arbetar inom det kommunala uppföljningsansvaret. Intervjuerna med dessa professionella personer har vi gjort i syfte att undersöka vilka subjektiva och objektiva förklaringar de har till att elever slutar skolan i förtid och hur de arbetar med dropoutsen.

Attityder till studier och övertygande kommunikation som motivator - för ungdomar som avbrutit sina gymnasiestudier

Hur ungdomar kan motiveras till att Äteruppta sina studier efter avhopp frÄn gymnasieskolan har legat till grund för denna undersökning som genomfördes i samarbete med LÀnsstyrelsen i Norrbotten. Syftet var att kartlÀgga attityder och intentioner vad det gÀller studier hos ungdomar som avbrutit sina gymnasiestudier. Den erhÄllna kunskapen kunde sedan anvÀndas som ett underlag för att lÀgga fram förslag om vad skolan kunde göra för att försöka förhindra avhopp och motivera unga till att Äteruppta sina studier. En undersökningsmetod utformades med hjÀlp av Theory of Reasoned Action (TRA) av Fishbein och Ajzen, samt olika utredningar. Tretton intervjuer genomfördes med ungdomar som hade valt att avbryta sina gymnasiestudier under Ären 2002 och 2003 i en mindre och en större kommun i Norrbotten.

?Du mÄste ju styra upp ditt liv?? Om normers och förvÀntningars roll i nio berÀttelser om avhopp i grund- och gymnasieskola.

Individer med erfarenheter av skolavhopp tenderar att i bland annat forskning och medier buntas ihop och kategoriseras som en homogen grupp med liknande bakomliggande orsaker till avhoppen. Dessa individer benÀmns inom forskning som dropouts och kan av samhÀllet betraktas som en problematisk grupp pÄ arbetsmarknaden. Studiens syfte Àr att öka förstÄelsen för hur nio unga vuxna resonerar kring det egna skolavhoppet. Detta i relation till hur normer och förvÀntningar kan pÄverka hur skolelever upplever att de blivit bemötta av vuxna i deras omgivning. Studiens frÄgestÀllningar Àr enligt följande: Hur talar föreliggande studies intervjupersoner om bemötande frÄn lÀrare, skolpersonal och övriga vuxna under uppvÀxten? Hur kan intervjupersonernas handlande förstÄs i relation till normer och förvÀntningar de tycks ha förhÄllit sig till under uppvÀxten? Kvalitativ metod har tillÀmpats dÀr intervjuer gjorts med nio individer som har erfarenheter av avbruten grundskole- eller gymnasieutbildning.

Generell begÄvning som prediktor till sjÀlvskattad hÀlsa, sjÀlvskattad sömn, betyg och avhopp i en militÀr studiepopulation

The aim of this study is to through six interviews, with six experienced, social workers?, in three cities, understand how the child?s position in the Swedish child protective services? enquiries has change, and the factors behind it. The aim is also to compare if the social workers? view of the child?s position in the enquire has change accordingly to Socialstyrelsens intentions of BBIC. The theoretical approaches that was used is the new institutionalism, the Shier?s pathways to participation and the term discretion.

Demokrati och politik i skolan : En studie av likheter och skillnader i arbetet med demokrati och politik i samhÀllskunskap pÄ grundskolan och gymnasiet

Syftet med examensarbetet var att beskriva och analysera vilka likheter och skillnader som finns i arbetet med demokrati och politik i samhÀllskunskap pÄ grundskolans senare del och gymnasiets samhÀllskunskap A vad gÀller uppnÄendemÄl, undervisning och bedömning. Studien genomfördes utifrÄn en kvalitativ metod dÀr tvÄ lÀrare pÄ grundskolan och tvÄ lÀrare pÄ gymnasiet blev intervjuade. Resultatet visar att det finns flera likheter i planering, undervisningsmetoder, anvÀnt material och bedömning mellan grundskolan och gymnasiet i arbetet med demokrati och politik. LÀrarna pÄ grundskolan och gymnasiet har en liknande syn pÄ vad eleven bör kunna för att uppnÄ mÄlen. Studien visar dock att uppnÄendemÄlen uttrycker att det ska rÄda en progression och en viss repetition av ÀmnesomrÄdet pÄ gymnasiet.

DistriktstrÀnarnas syn pÄ ungdomsfotboll i JÀmtland/HÀrjedalen och förslag för ökad utveckling

Syftet med studien var att undersöka distriktlagstrÀnarnas syn pÄ hur ungdomar i J/Hförbereds tekniskt, taktiskt och socialt för att spela fotboll pÄ elitnivÄ samt förslag pÄförÀndringar för att uppnÄ högre resultat. Metod: Fyra distriktstrÀnare för pojkar ochflickor i J/H intervjuades med semistrukturerade intervjuer. Genom innehÄllsanalyskondenserades svaren för att korta ner intervjun men samtidigt behÄlla kÀrnan ibudskapet. Intervjuerna innehöll fem teman talang, tidiga avhopp frÄn fotbollen,budskap/lÀrande, omgivning och satsning mot elit. Resultatet frÄn studien visade atttalang Àr subjektivt och svÄrt att definiera.

Gemenskap & tillit - Om samhÀllsformens pÄverkan pÄ en arbetsgrupp vid en extraordinÀr hÀndelse

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur en liten arbetsgrupp pÄ nio individer, belÀgen pÄ en liten ort, pÄverkas av en arbetskamrats plötsliga avhopp till följd av en oegentlig handling. Fallet undersöks genom att utröna om, och i sÄ fall hur, det lilla samhÀllet sett genom begreppsparet Gemeinschaft och Gesellschaft har haft nÄgon betydelse för arbetsgruppens reaktioner och handlingar efter gruppmedlemmens avhopp. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av enskilda kvalitativa intervjuer med arbetsgruppen. Det genomfördes Àven en gruppintervju med utgÄngspunkt i resultaten frÄn de enskilda intervjuerna diskuterades. Resultaten frÄn undersökningen visade att gruppen kÀnnetecknas av en stark familjekÀnsla, dÀr tilliten och samhÀllet har stor betydelse för gruppens karaktÀr.

FramstÀllning av vÀlfÀrdens organisering i tvÄ samhÀllskunskapsböcker för gymnasiet

Undersöka vilken bild av vÀlfÀrdens organisering som framstÀlls i tvÄ samhÀllskunskapslÀroböcker för gymnasiet..

Orsaker till att 18-19-Äriga manliga fotbollstalanger avslutar sin tipselitsatsning, samt deras syn pÄ sin tid i tipselit

Syftet med föreliggande studie var att undersöka den idrottsspecifika bakgrunden och direkta orsaker till att 18-19-Äriga manliga fotbollsspelare i tipselitlag slutar med tipselit. Intervjuer genomfördes med tio före detta tipselitspelare i södra Sverige och analyserades med hjÀlp av tematisk innehÄllsanalys. Fem kategorier utkristaliserades vilka beskrev det övergripande temat; Den idrottsspecifika bakgrunden, samt direkta orsaker till avhopp frÄn tipselit: Att leva med tipselit, trÀnaren, syn pÄ sig sjÀlv som fotbollsspelare, skador, och att sluta. Resultatet pÄvisade att de vanligaste orsakerna till att sluta med tipselit var att det tog för mycket tid och att det sociala livet utanför fotbollen dÀrav blev lidande, samt att intresset för elitsatsning avtog. Vidare uttrycktes önskemÄl om en trÀnare, vilka spelarna kan ha en personlig relation med.

Terapeutbeteenden vid iKBT : Vad gör terapeuten och spelar det nÄgon roll? Terapeutbeteenden vidinternetbaserad kognitiv beteendeterapi (iKBT) för depression

IKBT Àr en effektiv behandling för olika typer av problematik och terapeutstöd Àr en viktig faktor för behandlingens framgÄng. Det finns dock lite kunskap om vad terapeutstödet bestÄr av och vad i det som bidrar till behandlingens effektivitet. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vad terapeuter gör vid iKBT för depression och om detta har ett samband med behandlingsutfall. Data bestod av 644 e-postmeddelanden skickade frÄn 5 terapeuter till 42 klienter vid en Äterfallspreventionsbehandling för egentlig depression. Kvalitativ innehÄllsanalys resulterade i 10 beteendekategorier.

Avhopp inom tolvstegsbehandling : En studie om vilka faktorer som finns till klienters avhopp inom tolvstegsbehandling och eventuella skillnader mellan könen

Today is one of the reasons that Sweden works for improved public health to reduce the incidence of the most common diseases. The eleven objectives are the key determinants of public health work and are thus assigned as the common positions for players to work towards the same goal. The purpose of this study was to examine which aspects of health promotion in Sweden examined in the scientific articles. The method is a literature review based on scientific articles. Searches have been conducted in the databases SAGE Journals Online, ASSIA and Cinahl.

Ungas avhopp frÄn kommunfullmÀktige : En studie om unga fullmÀktigeledamöters beslut att lÀmna sina uppdrag

Young councillors are currently under-represented in Sweden's municipalities. Young councillors are also stepping down in greater numbers than older members. This paper explores the reasons why young councillors choose to resign from their mission, so to identify possible remedies to the problematic trend of underrepresentation of younger people in local authorities in Sweden.This qualitative essay intends, through interviewing politically-active young people who has left their assignment, to study the reasons for resignations from elected posts. To see what could be the reason I have looked at previous studies and theories about opting out but also tried to remain open to identifying new and emerging trends previously undetected in existing surveys.The results showed that the political assignment proved to be too time-consuming, with young people choosing to spend their time on career and leisure. Those who resign from political life often express criticism towards the Municipal Council; they consider it tedious and many complain of having little influence.

Varför jag vÀljer att sluta eller fortsÀtta med föreningsidrott

Med anledning av forskning som visat att dÄlig fysisk form i barn- och ungdomen Àr förknippat med sÀmre hÀlsa i vuxen Älder, var denna studies syfte att kartlÀgga SkellefteÄ ungdomars relation till föreningsidrott. En enkÀt delades ut till slupmÀssigt valda skolor och bestod av frÄgor rörande nÀr och isÄfall varför de vÀljer att sluta med föreningsidrott, samt vad det Àr som gör att de som fortsÀtter med föreningsidrott? Data frÄn 196 deltagare analyserades statistiskt. Resultaten visade att ungefÀr 55 procent av deltagarna slutat med idrott och medeÄldern för avhopp var 14 Är. De tre vanligaste anledningarna till avhopp var ?Jag tappade motivation?, ?Annan aktivitet/intresse tog min tid? och ?TrÄkiga trÀningar?.

Lyrik pÄ gymnasiet - varför anvÀnder gymnasielÀrare lyrik i undervisningen? Och vad tycker eleverna?

Syftet med föreliggande uppsats Àr att undersöka hur lÀrare och elever pÄ gymnasiet resonerar kring lyrikanvÀndning pÄ gymnasiet. TvÄ lÀrare och fyra elever har intervjuats, och resultatet av författarens tolkningar av intervjusvaren Àr att en framgÄngsrik lyrikundervisning bygger pÄ lÀrarens engagemang och pÄ varierande undervisningsmetoder. LÀrarnas olika tolkningar av styrdokumenten medför ocksÄ att de vÀljer att fokusera pÄ olika saker i sin undervisning. Det förefaller emellertid inte vara sÄ att eleverna anser att de kan ha nÄgon speciell nytta av lyrikundervisningen i framtiden..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->