Sök:

Sökresultat:

1171 Uppsatser om Auditing trend - Sida 55 av 79

Svenskt venture capital och dess lönsamhet - i ett internationellt perspektiv

In this thesis, the Swedish venture capital market and its profitability is analyzed. Venture capital is defined as capital that is invested in the early stages of a company's life cycle, in the two investment stages seed/start-up and expansion.A common view is that the profitability of Swedish venture capital has not been, is not and will probably not become high either. With this in mind, we try to answer to the following questions in this thesis:? What has the profitability of Swedish venture capital actually been historically?? Which reasons could be found in order to explain the historical returns for Swedish venture capital, and which factors has been identified in international comparative studies between venture capital markets?In order to answer these questions, data showing historical returns for the Swedish, European and American venture capital market has been gathered, an extensive literature study has been performed, and three interviews with participants from the Swedish venture capital market has been conducted.We conclude that the historical returns of Swedish venture capital is in line with the general view that they have been low. We also see a trend where Swedish venture capital funds that are not specialized in one investment stage generate lower returns than more specialized funds.

Färjestad BK: Hur man bör öka den totala kundupplevelsen

Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur markandsföringen ser ut i dagsläget för Färjestad BK, ta fram förslag på förbättringar och ändringar angående marknadsföringen och upplevelsen för att uppnå en vändning på en negativ trend.För att få fram information till uppsatsen valdes två respondenter, en representant från Färjestad BK respektive Wolfpack, i form av personliga djupgående intervjuer. Därmed genomfördes en kvalitativ metod för att få så ingående och relevant information som möjligt.Som teoretiskt underlag användes teorier inom marknadsföring, sportmarknadsföring, strategier, relationsmarknadsföring samt upplevelseekonomi. Underlaget valdes utifrån syftet med uppsatsen för att kunna lösa de problemformuleringar som ställdes.Informationen som samlades in från intervjuerna med respondenterna beskrevs i ett empirikapitel och används som ett underlag till de analyser, resultat och slutsatser som drogs.Analysen baserades på det teoretiska kapitlet och empirin samt egna tankar och åsikter med syftet som utgångspunkt. I analysen diskuterades främst Färjestad BKs marknadsföring, varumärke, aktiviter på och utanför isen samt publiksnitt. Viss vikt lades på hur det ser ut idag men störst vikt lades vid vad Färjestad BK har tänkt göra samt vad som bör göras.

Kundanalys av tryckpappersförbrukare i Finland

The negative trend of newspapers reading gives the owner of several paper manufacturingcompanies in the West worries. Producers should be more concern to strengthen their marketpositions in order to maintain profitability in the paper mills. Holmen Paper is a medium sizedpaper mill company with all of their production in Europe. Sales are mainly made to printingcompanies operating in European countries. In order to strengthen their economic strengthHolmen Paper needs to increase the market share in markets where they have the greatestprofit margins.

Ett parti i marknadsföring - Strategier på en föränderlig spelplan

På modemarknaden råder idag en stor konkurrens och det blir allt svårare att differentiera sitt företag. Ett ökat mediebrus distraherar kontinuerligt det budskap företaget vill sända ut till kundgruppen. Idag tvingas företagen ta ett allt större socialt ansvar främst av kommersiella skäl. Miljöengagemanget blir allt större och framför allt attityden och beteendet hos konsumenterna leder till en annan slags konsumtion eller rent av till en ny trend. Utifrån problematiseringen har vi undersökt, beskrivit samt analyserat marknadsförings-strategin av en kedjeägd- respektive en privatägd butik.

Harry Martinson - en tidsresa i lyriken och dess förändringar

The aim of this study is to examine the significance of having a music department at the public library in Enköping, and how the organization of the phonograms is handled. The different areas examined are the reason of the reintroduction of a music department, its budget, its users, the work with selection, the marketing, statistical data concerning loans, the work with classification, indexing, and organization of the phonograms and the future of the music department. The empirical material consists of qualitative interviews with staff connected to the music department at the public library in Enköping. For the theoretical frame, Sanna Taljas discourse analysis of music libraries in Finland is used. Talja presents three discourses which all show different views on what kind of material a music library should contain.

Bedömning, betyg och statistik : En studie om lärares kommunikation och elevers förståelse för bedömning på gymnasiet

Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur skolledare, lärare och elever på en gymnasieskola i södra Sverige resonerar om bedömning och betygsättning samt att ta reda på hur betygsfördelningen ser ut vid antagning till och avgång från gymnasiet för årskullen 2008-2011 på den aktuella skolan. Genom insamling av listor med jämförelsetal för de elever som antagits 2008 och över jämförelsetal vid avgång 2011 har diagram över procentuell fördelning av jämförelsetal skapats. Intervjuer med en skolledare, tre gymnasielärare samt tre elever i årskurs tre har gjorts. Min studie visar att det inte finns någon nedskriven bedömningspolicy på den aktuella gymnasieskolan samt att det i relativt stor utsträckning är upp till varje enskild lärare att hitta sätt att förklara bedömning och betygssättning för eleverna. De intervjuade lärarna hade olika strategier för att nå förståelse hos elever för bedömning och betygssättning.

Equity issue announcement vs. the stock price : En eventstudie om hur ett tillkännagivande av en nyemission påverkar aktiekursen

Marknadens reaktion när ett företag informerar och annonserar om en eventuell nyemission sägs vara oförutsägbar. Enligt tidigare forskning pressas aktiekursen i de flesta fallen nedåt vid en nyemission. Under det senaste året har en del nyemissioner utförts i synnerhet på grund av den globala lågkonjunkturen då många företag haft för lite kapitalbas. Vad gäller företag på Stockholmsbörsen som valt att nyemittera aktier har även här de flesta fått se sin aktiekurs rasa.Författarna till denna uppsats avser att studera hur marknaden reagerar på ett offentligt tillkännagivande av en kommande nyemission. Det undersöks även om det förefaller någon skillnad mellan tillkännagivanden av nyemissioner genomförda innan eller under lågkonjunkturen och skillnader branscher emellan.Då vi ville se hur denna händelse påverkar ett företags aktiekurser valde vi att göra en eventstudie.

Läsförståelse ? ett fantastiskt skådespel?

BAKGRUND: Det finns flera olika perspektiv på vad begreppet läsförståelse innebärberoende på vilken författare eller forskare som man väljer. Vissa författare menar t.ex. attavkodningen ingår i läsförståelseprocessen, medan andra menar att så inte är fallet. Under1900-talets gång har det pendlat mellan olika uppfattningar. Ett tag var det synen påläsförståelse som en aktiv process som var starkast för att sedan skifta fokus till ordförrådetsbetydelse.

Vän eller fiende ? hur konsumenten uppfattar modeannonser

In advertising, the target has traditionally been aimed towards the product?s advantages.Today the trend is that the advertisers want to create a restless and unsatisfied consumer. Theconsumer on her part is not trying to achieve a goal with her consumption, but experiences theconsumption itself as a goal. Because of this the consumer demands a fast and variedselection.In order to sell their products the companies must create a non-existent need amongst theconsumers. Therefore it is very common in advertising today to use emotions instead ofinformation to attract the customers.

En branschanalys av den svenska mobilmarknaden -Strategi, konkurrenssituationen och 4G:s påverkan

Background and problemThe Swedish mobile market is highly competitive despite the oligopoly that currently exists. A short product life cycle together with fads and new innovations puts pressure on the operators to respond to the ever changing environment and to develop and adapt their strategies after it.As a previous study regarding a specific operator?s strategy was cancelled due to the extensive confidentiality surrounding it, an interest was sparked to perform an industry analysis as this is clearly something the actors spend a great deal of time on developing. The launch of the 4G network will offer new opportunities for the operators regarding products services. It may also impact the competition on the overall market.PurposeThe purpose of this thesis is to present a deep analysis of the industry and give the reader a comprehensive picture of existing conditions.

Klimatkompensering - En bra strategi för miljömedvetna företag eller ett enkelt sätt att köpa sig ett rent samvete?

På senare år har en ny trend inom miljöarbetet uppstått. Istället för att bara vara miljövänliga tar vissa företag och organisationer det hela ett steg längre och klimatkompenserar för de utsläpp de har. Företag som klimatkompenserar hävdar att de gör allt de kan för att först och främst minska de direkta utsläpp som de förorsakar. Som en sista åtgärd, för att ytterligare minska företagets påverkan på miljön, kompenserar företagen för sina utsläpp genom att delta i något miljöfrämjande projekt. De bakomliggande motiven till att klimatkompensera är främst ett starkt miljöengagemang inom företaget sedan tidigare.

En studie av kundrelationer och CRM-system ? ur ett företagsperspektiv

Bakgrund/problem: CRM-system används i allt större utsträckning för att hantera och bearbeta relationer med hjälp av nödvändig information om kunder. Forskare talar dock både för och emot CRM och CRM-system. En del anser att det kan ses som överskattat och som något som har vuxit fram till någonting större än det egentligen borde vara, likt en trend. ?Hur kritiskt är ett CRM-system för ett företags hantering och bearbetning av kundinformation, sett ur ett CRM-perspektiv??Syfte: Syftet med uppsatsen är dels att beskriva hur företag (med och utan CRM-system) arbetar på ett formellt sätt med kundinformation i kontakten med sina kunder och dels analysera hur kritiskt eller relevant ett CRM-system är i detta arbete, sett ur ett CRM-perspektiv.Metod: En kvalitativ och kvantitativ ansats som utgår från en deduktiv metod.

Retention av tungmetaller i en anlagd våtmark : studier av Vattenparken i Enköpings kommun

The aim of this study was to examine the amounts of heavy metals in the sediment of a wetland constructed for stormwater treatment. The wetland is called Vattenparken and is located in the city of Enköping. The heavy metals which were analysed were Pb, Cd, Ni, Zn, Cu, Cr and Hg. The total metal concentrations were determined using HNO3 chemical extraction. From 8 sampling sites 5 sediment cores were taken.

Mobiltelefon utformad med EcoDesign

The environmental demands are increasing when it comes to product development. EcoDesign isabout minimizing the environmental impact of a product, considering the entire life cycle of it,without compromising other qualities like function or cost. In this master of science thesis amobile phone has been analysed with Ten Golden Rules in EcoDesign regarding production, useand End of Life. Also a functional and an environmental profile were made. The goal was tomake a new concept phone, based on the previous analysis, which communicates userfriendlinessand sustainable development.

Tradition, kultur och kunskapsöverföring : En studie om användningen och betydelsen avskogens ätliga resurser bland personer med polsk bakgrund boende i Stockholmsregionen

Det övergripande syftet med denna studie är att bidra till kunskap om hur dagens urbanamänniska använder sig av skogens ätliga resurser, såsom svamp och bär. Dessa resurser kallas iforskningssammanhang ofta för non-timber forest products (NTFP). Användningen av NTFP harbelysts ur ett kulturellt perspektiv och undersökts som tradition, det vill säga kunskap somtraderas mellan generationer. Fokus har legat på hur vanor förändras över tid och rum, vad debetyder för personer i gruppen och hur de vidareförmedlas. För att avgränsa studien är detgruppen Personer med polsk bakgrund boende i Stockholm (PPBS) som har undersökts.

<- Föregående sida 55 Nästa sida ->