Sök:

Klimatkompensering - En bra strategi för miljömedvetna företag eller ett enkelt sätt att köpa sig ett rent samvete?


På senare år har en ny trend inom miljöarbetet uppstått. Istället för att bara vara miljövänliga tar vissa företag och organisationer det hela ett steg längre och klimatkompenserar för de utsläpp de har. Företag som klimatkompenserar hävdar att de gör allt de kan för att först och främst minska de direkta utsläpp som de förorsakar. Som en sista åtgärd, för att ytterligare minska företagets påverkan på miljön, kompenserar företagen för sina utsläpp genom att delta i något miljöfrämjande projekt. De bakomliggande motiven till att klimatkompensera är främst ett starkt miljöengagemang inom företaget sedan tidigare. Emellertid finns även andra anledningar som ligger till grund för att företaget klimatkompenserar. Efterfrågan från företagets kunder och hårdare regleringar var några andra motiv till att klimatkompensera. Vad som också framkommit är att inget av företagen klimatkompenserat i syfte att vilseleda sina kunder, så kallad greenwash, även om företagen använder klimatkompenseringen i marknadsföringssyfte och för att profilera företaget. Kostnaden för att kompensera är inte speciellt stor i förhållande till företagens vinst och omsättning. När ett företag valt att klimatkompensera är det bra att göra det på en gång och inte vänta tills de egna utsläppen minskat. Genom att ta kostnaden initialt ser företaget bättre hur stor dess miljöpåverkan är och var den kommer ifrån. För att få så stor effekt av klimatkompenseringen som möjligt bör kostnaden läggas där den uppstår. Om varje del av företaget själv får bära sin del av företagets påverkan på klimatet uppstår även ekonomiska incitament för att minska de egna utsläppen. Implementeringen av företagets arbete med klimatkompensering kommer också att fungera bättre då en större del av personalen blir delaktig i processen.

Författare

Daniel Sjans Henrik Åslund

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..