Sök:

Sökresultat:

246 Uppsatser om Attraktivitet - Sida 1 av 17

Vilka faktorer bidrar till en plats attraktivitet? : En fallstudie över stortorget i Karlskrona

Vad kan räknas som attraktivt? Är det helt upp till en plats besökare om platsen är attraktiv eller kan det påverkas av den fysiska planeringen? I detta arbete kommer begreppet Attraktivitet diskuteras och definieras utifrån vald litteratur. Principer och riktlinjer på saker som kan bidra till Attraktivitet i det offentliga rummet kommer att lyftas fram och tillämpas på stortorget i Karlskrona för att först se om torget redan idag kan räknas som attraktivt samt förslag på hur det kan förbättras utifrån framtagna kriterier..

Skönhetssömn - sanning eller myt?

Det har aldrig tidigare gjorts några studier som kopplar ihop utseende med sömnbrist. Det är väl känt att sömndeprivation påverkar hälsa. Tanken att Attraktivitet också skulle bli negativt påverkat kan baseras på studier som visar att ett friskt utseende och hudkvalitet har effekter på Attraktivitet. Förmågan att avgöra om en person är trött utan signaler från beteenden har heller inte tidigare blivit undersökt. I den här studien fotograferades 23 deltagare vid ett baselinetillfälle och efter 36 timmars sömndeprivation.

Vilka faktorer bidrar till en plats attraktivitet? - En fallstudie över stortorget i Karlskrona

Vad kan räknas som attraktivt? Är det helt upp till en plats besökare om platsen är attraktiv eller kan det påverkas av den fysiska planeringen? I detta arbete kommer begreppet Attraktivitet diskuteras och definieras utifrån vald litteratur. Principer och riktlinjer på saker som kan bidra till Attraktivitet i det offentliga rummet kommer att lyftas fram och tillämpas på stortorget i Karlskrona för att först se om torget redan idag kan räknas som attraktivt samt förslag på hur det kan förbättras utifrån framtagna kriterier..

Hur påverkar nöjes/fritidsaktiviteter ett köpcentrums attraktivitet?

Köpcentrum har under de senaste 20 åren utvecklats och blivit en plats för mer än bara inköp av varor. I och med nöjesrevolutionen är nöjes/fritidsaktiviteter inte längre ett främmande inslag i köpcentrum för konsumenter. Flertalet författare har identifierat faktorer som skapar Attraktivitet och ofta nämns dessa aktiviteter som en faktor. Syftet med denna uppsats var att undersöka hur dessa nöjes/fritidsaktiviteter påverkar ett köpcentrums Attraktivitet. I teorin förklaras begreppet Attraktivitet och hur det kan påverkaa konsumenternas syn på köpcentrumet.

Ledning och övriga anställdas upplevelser av attraktivitet på arbetsplatsen "Mora of Sweden".

Ledning och övriga anställdas upplevelser av Attraktivitet på arbetsplatsen ?Mora of Sweden? looks at how management and employees at the Swedish manufacturing company ?Mora of Sweden? perceive an ideal attractive company and what factors that determine one, as well as how these two groups perceive the situation at their own company. The main purpose of the essay is to compare the management?s point of view with that of the rest of the employee respondents? perspective. While doing so the author concludes that there are several factors such as how the employees feel about their physical working environment as well as their salary, of which the management lacks understanding or perceive differently and that there needs to be more of an open dialogue between the management and the employees..

Images i Balans : revisionsprofessionens images och dess attraktivitet

Revisionsprofessionen images a?r sedan la?nge ett omdiskuterat fenomen. Genom denna studie o?nskades det att kartla?gga hur images pa?verkar uppfattningar om professionen och dennes Attraktivitet. Syftet med studien var att underso?ka revisionsprofessionens images samt hur dessa images pa?verkar nya intra?dandes uppfattningar om professionen.

Råder likhet inför lagen? Bedömningar av dråp utifrån gärningspersonens kön, attraktivitet och ålder.

Eftersom människor använder stereotyper som tumregler i sociala situationer, är det möjligt att de förekommer i rättsprocessen när bedömningar görs. Forskning har funnit bedömningsskillnader relaterade till gärningspersonens utseendemässiga karaktäristika. Syftet med studien var att undersöka om gärningspersonens kön, Attraktivitet och ålder påverkar graden av klandervärdhet och längd på fängelsestraff samt om de påverkar motiveringarna till fängelsestraffets längd. Utifrån en fallbeskrivning om ett dråp med varierad ansiktsbild på gärningspersonen fick 192 deltagare svara på frågor om klandervärdhet och straff. Resultaten visade att männen tilldelades ett längre fängelsestraff än kvinnorna.

En attraktiv investering? ? hur stadsdelars attraktivitet påverkar byggföretagens investeringsvilja

Denna rapport är en litteraturstudie i geometri, topologi och fysik, skri- ven med avsikten att förbereda för studier i allmän relativitetsteori. Den har karaktären av en lärobok och dess målgrupp är personer med kunskaper likvärdiga med en kandidatexamen i teknisk fysik, teknisk matematik eller liknande. Rapportens fokus ligger på matematiska metoder för allmän relativitetsteori och förkunskaper nödvändiga för att förstå detta. Texten avslutas med några inledande exempel på allmän relativitet som demonstrerar några av begreppen som avhandlas i rapporten. Rapporten behandlar sitt ämne på en inledande nivå och dess främsta syfte är att ge en överblick och en motivation för fortsatta studier..

Ökad aktivitet ger ökad attraktivitet - En analys av samspelet mellan tillfällig och stationär handel i innerstaden

Många gator och torg i svenska innerstäder, berörs inte avsevärt av stadens människoflöden, och blir därmed B-lägen för handel. Att genom handel levandegöra dessa ytor, kan vara ett sätt att öka stadens Attraktivitet. Tillfällig handel, såsom utomhusmarknader, har historiskt varit en del av gatubilden, men inslagen blir allt färre i innerstaden. Syftet med uppsatsen är att undersöka om organiserad tillfällig handel påverkar stationär handel, och att genom teori och empiri analysera vilka effekter, i ett större perspektiv, handeln har på innerstadens Attraktivitet. Uppsatsens är skriven ur ett butiksperspektiv med fokus på butiker i citynära områden.

En studie om stereotyper och fördomar i hänsyn till attraktivitet

Studiens avsikt vara att studera huruvida människor tar hänsyn till utseendet vid personbedömningar som gäller egenskaper och kompetenser vilka inte påverkas av utseendet. Vidare även undersöka vilka de rådande stereotyperna och fördomarna gentemot attraktiva och oattraktiva människor är. Här undersöktes även eventuella kön och ålderskillnader.Totalt består studien av 156 manliga och 128 kvinnliga deltagare. Varav 155 studenter tillhörande den "yngre" åldersgruppen och 129 äldre vuxna tillhörande den "äldre" åldersgruppen. Deltagarna fick med hjälp av en bild och tillhörande kort personlighetsbeskrivning bedöma en person utifrån nio st.

Ett attraktivt Söder : stadsförnyelse i Helsingborg

Arbetet inleds med en teoretisk del som behandlar begreppet Attraktivitet och fysisk forms betydelse för denna. Först görs några allmänna reflektioner om Attraktivitet samt en genomgång av olika aspekter av Attraktivitet. Därefter görs en kunskapsöversikt med kopplingar mellan olika teorier om den fysiska miljöns betydelse för Attraktiviteten samt vad denna Attraktivitet består i. Avslutningsvis dras några allmänna slutsatser. Därefter tillämpas på Söder det som framkommit i den generella kunskapsöversikten.

Vem är du, vem är jag?: En litteraturstudie om preferenser och strategier inom onlinedejting

Nära relationer är ett grundläggande mänskligt behov och viktiga för individens välbefinnande. Inte minst parrelationen har en stor plats i de flesta människors liv. Detta examensarbete syftar till att genom en litteraturgenomgång av forskning om onlinedejting besvara frågor om vad individer söker hos en potentiell partner och de strategier individer använder sig av vid självpresentation samt vilka teorier inom psykologi som bäst förklarar dessa preferenser och beteenden. Resultaten visar att utövare av onlinedejting använder sig av ett flertal medvetna strategier vid självpresentation som ärlighet och självutlämnande, kompensation av de begränsade ledtrådar internetmiljön ger med historier från verkliga livet eller bilder, editering samt experimenterande med självframställningen beroende på gensvar, framhållande av fysisk Attraktivitet samt manipulation av informationen om en själv. Oärligheten kan bestå av allt från små försköningar till rena lögner.

Attraktivitet och moral : Ett experiment om hur attraktivitet påverkar graden av moralisk förkastlighet

Syftet med studien var att studera om Attraktiviteten hos en person kan påverka graden av hur moraliskt förkastlig en handling som utförs av personen bedöms vara och huruvida det föreligger någon könsskillnad. Med ett experiment undersöktes 151 studenter på ett medelstort universitet i södra Sverige. Deltagarna tilldelades ett fiktivt moraliskt scenario med ett bifogat foto av antingen en oattraktiv eller en attraktiv person. En kontrollgrupp blev tilldelade samma scenario men utan något foto. Därefter fick deltagarna svara på hur moraliskt förkastlig de upplevde handlingen som beskrevs i scenariot och hur attraktiv de upplevde personen på fotot vara.

Arbetssökandes uppfattning om tjänstens och organisationens attraktivitet samt benägenhet att söka en tjänst beroende på annonsplats

Hur platsannonser påverkar kandidaters inställning till tjänsten och organisationen är ett relativt outforskat område inom rekryteringsforskningen. Denna studie undersöker hur tjänstens och organisationens Attraktivitet samt benägenheten att söka en tjänst, påverkas av annonsplatsen. Tre grupper fick bedöma samma annons publicerad på de digitala annonsplatserna Platsbanken, Monster och organisationshemsida (en annonsplats per grupp). Resultatet visade att både tjänsten och organisationen bedöms som mest attraktiv, att benägenheten att söka tjänsten är som störst med organisationens hemsida som annonsplats samt att denna rankas som mest attraktiv jämfört med de två andra. Resultatet diskuteras utifrån tidigare forskning och förslag på vidare forskning presenteras..

Ett attraktivt Söder - stadsförnyelse i Helsingborg

Arbetet inleds med en teoretisk del som behandlar begreppet Attraktivitet och fysisk forms betydelse för denna. Först görs några allmänna reflektioner om Attraktivitet samt en genomgång av olika aspekter av Attraktivitet. Därefter görs en kunskapsöversikt med kopplingar mellan olika teorier om den fysiska miljöns betydelse för Attraktiviteten samt vad denna Attraktivitet består i. Avslutningsvis dras några allmänna slutsatser. Därefter tillämpas på Söder det som framkommit i den generella kunskapsöversikten.

1 Nästa sida ->