Sök:

Ökad aktivitet ger ökad attraktivitet - En analys av samspelet mellan tillfällig och stationär handel i innerstaden


Många gator och torg i svenska innerstäder, berörs inte avsevärt av stadens människoflöden, och blir därmed B-lägen för handel. Att genom handel levandegöra dessa ytor, kan vara ett sätt att öka stadens attraktivitet. Tillfällig handel, såsom utomhusmarknader, har historiskt varit en del av gatubilden, men inslagen blir allt färre i innerstaden. Syftet med uppsatsen är att undersöka om organiserad tillfällig handel påverkar stationär handel, och att genom teori och empiri analysera vilka effekter, i ett större perspektiv, handeln har på innerstadens attraktivitet. Uppsatsens är skriven ur ett butiksperspektiv med fokus på butiker i citynära områden. Det empiriska materialet är insamlat i två städer i Europa, där organiserad tillfällig handel verkar i områden med etablerade stationära butiker. För att få kunskap om olika påverkansfaktorer har butiksrepresentanter intervjuats. Frågor har ställts om inställning till marknadsaktiviteten, skillnader i butiken en dag då marknaden är aktiv i området jämfört med en dag då den inte är verksam samt frågor om samverkan. Teori och empiri har behandlats självständigt utifrån uppsatsens syfte, och kopplats ihop genom en analys där arbetets slutsatser tas fram. Undersökningen har visat att majoriteten av butikerna i vår studie, påverkas positivt av att vara etablerade i ett område där marknader äger rum. I ett större perspektiv kan samspelet mellan tillfällig och stationär handel även stimulera stadens attraktivitet.

Författare

Åsa Lindblom Pernilla Nilsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..