Sök:

Sökresultat:

212 Uppsatser om Artist - Sida 11 av 15

Igenkänning, lånat gods och minnesfragment : En tematisk studie av de narrativa egenskaperna i tre bilder av Karin Mamma Andersson

The purpose of this thesis is to examine the narrative elements in three of the Swedish Artist Karin Mamma Anderssons paintings and try to see what kind of stories that might be hidden in these paintings. I have chosen three different themes as tools for this study. They are: the meaning or the importance of the titles, painting as a medium and the narrative elements or components in the paintings. Furthermore I also use the semiotic method in my analysis based on the ideas of Roland Barthes combined with a feminist theoretical standpoint with a gender perspective. This means my study is based on the reception of these images and what kind of message they might carry.

Excess och kontroll : an Analysis of Annika Larsson?s Videos Pink Ball and Poliisi

The aim of the thesis is to identify and investigate central themes in two video artworks, Poliisi and Pink Ball, by Swedish Artist Annika Larsson. Moreover it is an investigation of the configurations of violence, and an enquiring whether these works have a social-minded intention.Elements in scenery, framing and narration are analysed with the term ?crystalline regime? (régim cristallin), described by French philosopher Gilles Deleuze, which defines the artificial as opposed to the purely representational. Processes within the narrations of the two works are analysed as rituals, which leads to an investigation of an internal sign-system and to the question whether the rituals in these works have a function. Theory by French philosopher Georges Bataille is used to analyse the ritual with no external purpose, which aims at an intense experience of life.

Vulvan, förlossningen och mötet med modergudinnan : Om Monica Sjöös målning God giving birth

This study is about the Artist Monica Sjoo?s (1938-2005) painting God giving birth (1968) that was accused of being blasphemous and obscene in the early 1970s. God giving birth could have had much in common with Niki de Saint-Phalle?s She ? a cathedral (1966), both works suggesting a mother goddess image. The main difference however can be found in the fact that Monica Sjoo?s painting had connection to the women?s movement in the 1970s.

"För man lär genom leken" : En studie kring förskollärares syn på leken som ett pedagogiskt verktyg i barnens lärande.

The purpose of this study was to analyze recent appropriations of works of art in advertising. Why was art infused into magazine advertisements, how were the works of art tampered with to achieve commercial goals, how well did they function together with the ad copy? What did these advertisements want? What did the artwork contribute to the commercial message? These were some of the questions asked in the study that involved a closer look at four appropriations: one based on a battle painting by the Swedish 1900th century Artist Carl Wahlbom, with a commercial message printed on top;  one a collage including an 18th century portrait of Marie Antoinettte by Elisabeth Vigée-Lebrun; one advertisement was influenced by Dutch 1700th century still lifes, and, finally, one paraphrased Velázquez?s famous painting Las Meninas from 1655. Companies behind the advertisements featured a Swedish trade journal, a fashion exhibition in Paris, a shop for kitchen utensils in Stockholm, and an up-scale department store in Madrid.The ads, in different ways based on works of art, were evaluated as reasonably successful commercial messages. These ads, however, hardly qualified as works of art in their own right ? if that was the intention.

Cirkushallen i Alby : Mot nya höjder

När det pulserar i cirkustältets hjärta sprids vibrationerna även vidare till publiken, som bär med sig upplevelsen och styrkan hem.Cirkus Cirkör jobbar med cirkusformens hjärta, de vibrationer som publiken bär med sig hem och som ger dem ny energi och inspiration. Deras vision är att sprida dessa vibrationer till små många som möjligt.Åskådarna får en ny plats i cirkusformen, då de i den nya hallen placeras i fokus, centralt i byggnaden, och får chansen att vara del av det pulserande hjärta de så länge inspirerats av.Vibrationerna sprider sig ut i byggnaden och varje enhet av byggnaden får ett eget pulserande liv. Det tydliggörs i dess exteriöra form och material. Byggnadens eget engagemang attraherar och inspirerar ankommande besökare.En Artist måste alltid sikta mycket högre än vad hen önskar nå, för att lyckas med det som redan frän början verkar omöjligt.Den nya cirkusbyggnaden har försetts med ett pulserande hjärta som för både Artister och åskådare vidare mot nya höjder. Trappans storhet gör den till en naturlig mötesplats och en central del av byggnaden och dess verksamhet.

Där konst och natur möts : om hur konsten kan fungera som en ingång till naturen

På vilket sätt kan konst var ett sätt att locka människor till att besöka naturen? Kring denna fråga, sett ur ett landskapsarkitektperspektiv, kretsar det här examensarbetet. Uppsatsen inleds med en litteraturstudie där avsikten är att få en djupare förståelse om begrepp såsom landskapsarkitektur, konst, natur och Land Art. Även vårt behov av naturen och teorier om att fånga platsens själ behandlas. Härpå följer intervjuer med personer som genom sin yrkesroll och erfarenheter är kopplade till mötet mellan konst och natur.

Dirigenten bakom scenen - producentens betydelse för det klingande resultatet vid inspelning av klassisk musik

Den klassiska musikens inspelningshistoria sträcker sig från det sena 1800-talets fonograf fram till dagens pluralism av digitala standarder. Parallellt med inspelningsteknikens utveckling har producentens yrkesroll emanerat och förändrats med tidernas skiftande ideal.Syftet med denna uppsats är att utforska vilken betydelse producenten har för det klingande resultatet före, under och efter inspelning av klassisk musik. Metodarbetet är uppdelat på tre avsnitt. Först görs en litteraturöversikt med en historisk genomgång av producentrollens utveckling. Därpå följer kvalitativa intervjuer med två etablerade svenska producenter av klassisk musik.

Musikbranschen underifrån : En kvalitativ studie om hur oetablerade artister upplever sin omvärld

Under 2000-talet har nya tekniska innovationer både förändrat hur musik spelas in,distribueras och konsumeras. Därmed har nya möjligheter skapats för Sverigesoetablerade Artister, samtidigt som utbudet blivit större och svårare att tränga igenom.Uppsatsen undersöker vad oetablerade Artister har för åsikter om läget idag ochfokuserar kring tre huvudområden; musikutgivning, Artistens egen karriär samtmusikbranschen i stort. Med djupintervjuer som metod syftar studien till att undersökavilka problem som står i vägen för en Artist som försöker etablera sig och nå ut med sinmusik till en större publik. Studien har visat på att Artister nuförtiden mycket enkelt kanspela in och ge ut sin musik vilket skapat en direkt länk till allmänheten. Det är dockmycket svårt att få den uppmärksammad, varför branschkontakter fortfarande värderashögt i Artisters ögon.

Svenska Hårdrocksproducenter på 2000-talet

Detta examensprojekt innehåller olika frågeställningar gällande hur några av Sveriges främsta hårdrocksproducenter arbetar. Eftersom hårdrock är Sveriges andra största musikgenre när man talar om den svenska musikexporten idag 1, måste det finnas något unikt med de producenter som arbetar med denna genre i Sverige, bortsett från att vi har bra Artister, musiker och låtskrivare här. Är det samarbetet mellan Artist och producent som gör att en skiva låter bra, eller kanske är det den nya digitala teknikens förtjänst att det går bra för svensk hårdrock? Detta är några av de frågor som kommer att behandlas i projektet.Projektet kommer även att innehålla intervjuer med olika hårdrocksproducenter i Sverige och deras syn på de frågeställningar projektet inkluderar, vilket vidare resulterar i en analys av intervjuerna och producenternas sound. Dessa analyser kommer att vara kopplade till en framställning av viktiga saker man bör ta i beaktande vid musikproduktion av hårdrock.

Finrummets reklam : Appropriation av konstverk i annonser

The purpose of this study was to analyze recent appropriations of works of art in advertising. Why was art infused into magazine advertisements, how were the works of art tampered with to achieve commercial goals, how well did they function together with the ad copy? What did these advertisements want? What did the artwork contribute to the commercial message? These were some of the questions asked in the study that involved a closer look at four appropriations: one based on a battle painting by the Swedish 1900th century Artist Carl Wahlbom, with a commercial message printed on top;  one a collage including an 18th century portrait of Marie Antoinettte by Elisabeth Vigée-Lebrun; one advertisement was influenced by Dutch 1700th century still lifes, and, finally, one paraphrased Velázquez?s famous painting Las Meninas from 1655. Companies behind the advertisements featured a Swedish trade journal, a fashion exhibition in Paris, a shop for kitchen utensils in Stockholm, and an up-scale department store in Madrid.The ads, in different ways based on works of art, were evaluated as reasonably successful commercial messages. These ads, however, hardly qualified as works of art in their own right ? if that was the intention.

Artisters identitet och image - ett varumärkesperspektiv

Title: Artists? identity and image ? a brand perspective The purpose of this study has been to create an understanding of how Artists in the music business can be seen as brands and to see what stands out when having this approach. During the study we have focused on the two terms identity and image. We find this issue interesting and relevant since branding has been widely discussed in business economy, but not enough when it comes to Artists in the music business. To answer our research question we have targeted three aims for this essay, which is to clarify and analyze:? Identity and image when people are viewed as brands? What specifically characterizes the image of the Artists when they are seen as brands and what it might mean that Artists are considered as brands? How Artists identity and image can be highlighted, shaped, influenced and how it can changeIn this study we have used a qualitative approach to get the topic in depth and gain a greater understanding for the subject.

Rak hård pop - Mottagandet i svensk press av The Jimi Hendrix Experiences konserter 1967

Erik Andersson: RAK HÅRD POP: Mottagandet i svensk press av The Jimi Hendrix Experiences konserter 1967. Uppsala universitet: Institutionen för musikvetenskap uppsats för 60 p., 2005Jimi Hendrix var en komplex Artist med en karismatisk personlighet. Han var även en skicklig musiker och kompositör. Dessutom var han en färgad rockArtist som främst lockade till sig en vit publik. Det fanns med andra ord mycket för en svensk journalist att lägga vikt vid.

Ondskans ansikte : från brodermord och barnamord i medeltida konst till det onda skildrat av dagens konstnärer

The study focuses the evil within human beings and evil actions against other humans and the human kind. The evil is defined as evil actions such as murder and actions in war. The questions asked is whether the evil has a face and if it is possible in that case to paint that kind of face. The medieval mural paintings in old churches include Cain murdering his brother Abel based on the Bible. The study also includes reliefs, sculptures in stone describing Cains´s murder of Abel and sculptures with the Massacre of the Innocents in Bethlehem according to the Bible.

Populärmusikens roll i reklamfilm- En studie om populärmusikens möjligheter att attrahera konsumenten via reklamfilm

Syfte: Vi vill undersöka hur betydelsefull populärmusik är för att attrahera konsumenten i reklamfilm. Syftet med vår undersökning är därmed att undersöka hur livsstil påverkar konsumentens preferenser, att förstå vad konsumenten uppmärksammar i reklamfilmer, hur förebilder påverkar konsumenten samt hur reklamfilm och populärmusik tillsammans förmedlar ett budskap. Utifrån dessa områden vill vi besvara vår forskningsfråga.Metod: En kvalitativ forskningsansats med ett hermeneutiskt perspektiv. Teoretiska perspektiv: På grund av forskningsfrågans karaktär har vi valt att använda teorier inom följande områden: Livsstilsreklam, Selektiv uppmärksamhet, Referensgrupper, Celebrity endorsement, Musikens inverkan på individen, Reklam och musik.Empiri: En semistrukturerad intervjuguide användes för att genomföra tolv djupintervjuer med möjliga konsumenter. Valet av intervjudeltagare baserades på ett bekvämlighetsurval eftersom det inte var nödvändigt med expertkunskaper.

Rockstjärnor har inga tuttar : En innehållsanalys om genusrepresentationen i musikmagasinet MOJO

The purpose of this study is to give an insight in how music press is presented gender wise. The focus area lies in rock music and the study is made on British music magazine MOJO in the year of 2010. The study contains quantitative analyses showing how much room men are given compared to women. The study is also supplemented with image analyses of four covers spread out over the year. The main question is formulated as in, how much room do women get in music magazine MOJO 2010 and what output does this have on rock music?s gender characteristics? The main results show, amongst other things that 79% of all the articles are written with focus on one or more male musicians.

<- Föregående sida 11 Nästa sida ->