
Sökresultat:
259 Uppsatser om Artist formations - Sida 14 av 18
Där konst och natur möts : om hur konsten kan fungera som en ingång till naturen
På vilket sätt kan konst var ett sätt att locka människor till att besöka naturen? Kring denna fråga, sett ur ett landskapsarkitektperspektiv, kretsar det här examensarbetet. Uppsatsen inleds med en litteraturstudie där avsikten är att få en djupare förståelse om begrepp såsom landskapsarkitektur, konst, natur och Land Art. Även vårt behov av naturen och teorier om att fånga platsens själ behandlas. Härpå följer intervjuer med personer som genom sin yrkesroll och erfarenheter är kopplade till mötet mellan konst och natur.
Dirigenten bakom scenen - producentens betydelse för det klingande resultatet vid inspelning av klassisk musik
Den klassiska musikens inspelningshistoria sträcker sig från det sena 1800-talets fonograf fram till dagens pluralism av digitala standarder. Parallellt med inspelningsteknikens utveckling har producentens yrkesroll emanerat och förändrats med tidernas skiftande ideal.Syftet med denna uppsats är att utforska vilken betydelse producenten har för det klingande resultatet före, under och efter inspelning av klassisk musik. Metodarbetet är uppdelat på tre avsnitt. Först görs en litteraturöversikt med en historisk genomgång av producentrollens utveckling. Därpå följer kvalitativa intervjuer med två etablerade svenska producenter av klassisk musik.
Väninnor, älskarinnor och goda styvmödrar : Kvinnliga vänskapsrelationer i tre svenska romaner 1836-1857
This study focuses on romantic friendship between women in three Swedish novels written between 1836 and 1857: Sophie von Knorring?s (1797?1848) Illusionerna (1836), Fredrika Bremer?s (1801?1865) En dagbok (1843) and Marie Sophie Schwartz? (1819?1894) En fåfäng mans hustru (1857). Also, the connection between women and passion as well as the interesting occurrence of step- and foster mothers is looked upon in the study.The romantic friendship is freely expressed in these novels; love between women is neither presented as unnatural or unchaste. It both challenges the heterosexual matrix? claim on intelligibility and its rules for how desire should be expressed.
Patologiska förändringar och säsongsmässiga variationer i testiklar från svenska brunbjörnar (Ursus arctos) :
Functioning reproductive organs are essential for the survival of a species. The reproductive system is very sensitive to exposure of chemical substances of anthropogenic origin. Humans release great amounts of chemical substances to the environment by our means of life and these substances have been proved to have a negative effect on the reproductive ability of different vertebral classes. In the polar bear (Ursus maritimus) a declined reproductive ability as an effect of decreased testosterone levels and decreased testicular size has been connected to the presence of high levels of organohalogenic compounds like PCBs. Although the Swedish brown bear (Ursus arctos) is not as carnivorous as its close relative the polar bear it is still exposed to environmental.
Musikbranschen underifrån : En kvalitativ studie om hur oetablerade artister upplever sin omvärld
Under 2000-talet har nya tekniska innovationer både förändrat hur musik spelas in,distribueras och konsumeras. Därmed har nya möjligheter skapats för Sverigesoetablerade artister, samtidigt som utbudet blivit större och svårare att tränga igenom.Uppsatsen undersöker vad oetablerade artister har för åsikter om läget idag ochfokuserar kring tre huvudområden; musikutgivning, artistens egen karriär samtmusikbranschen i stort. Med djupintervjuer som metod syftar studien till att undersökavilka problem som står i vägen för en artist som försöker etablera sig och nå ut med sinmusik till en större publik. Studien har visat på att artister nuförtiden mycket enkelt kanspela in och ge ut sin musik vilket skapat en direkt länk till allmänheten. Det är dockmycket svårt att få den uppmärksammad, varför branschkontakter fortfarande värderashögt i artisters ögon.
Svenska Hårdrocksproducenter på 2000-talet
Detta examensprojekt innehåller olika frågeställningar gällande hur några av Sveriges främsta hårdrocksproducenter arbetar. Eftersom hårdrock är Sveriges andra största musikgenre när man talar om den svenska musikexporten idag 1, måste det finnas något unikt med de producenter som arbetar med denna genre i Sverige, bortsett från att vi har bra artister, musiker och låtskrivare här. Är det samarbetet mellan artist och producent som gör att en skiva låter bra, eller kanske är det den nya digitala teknikens förtjänst att det går bra för svensk hårdrock? Detta är några av de frågor som kommer att behandlas i projektet.Projektet kommer även att innehålla intervjuer med olika hårdrocksproducenter i Sverige och deras syn på de frågeställningar projektet inkluderar, vilket vidare resulterar i en analys av intervjuerna och producenternas sound. Dessa analyser kommer att vara kopplade till en framställning av viktiga saker man bör ta i beaktande vid musikproduktion av hårdrock.
Finrummets reklam : Appropriation av konstverk i annonser
The purpose of this study was to analyze recent appropriations of works of art in advertising. Why was art infused into magazine advertisements, how were the works of art tampered with to achieve commercial goals, how well did they function together with the ad copy? What did these advertisements want? What did the artwork contribute to the commercial message? These were some of the questions asked in the study that involved a closer look at four appropriations: one based on a battle painting by the Swedish 1900th century artist Carl Wahlbom, with a commercial message printed on top; one a collage including an 18th century portrait of Marie Antoinettte by Elisabeth Vigée-Lebrun; one advertisement was influenced by Dutch 1700th century still lifes, and, finally, one paraphrased Velázquez?s famous painting Las Meninas from 1655. Companies behind the advertisements featured a Swedish trade journal, a fashion exhibition in Paris, a shop for kitchen utensils in Stockholm, and an up-scale department store in Madrid.The ads, in different ways based on works of art, were evaluated as reasonably successful commercial messages. These ads, however, hardly qualified as works of art in their own right ? if that was the intention.
Artisters identitet och image - ett varumärkesperspektiv
Title: Artists? identity and image ? a brand perspective The purpose of this study has been to create an understanding of how artists in the music business can be seen as brands and to see what stands out when having this approach. During the study we have focused on the two terms identity and image. We find this issue interesting and relevant since branding has been widely discussed in business economy, but not enough when it comes to artists in the music business. To answer our research question we have targeted three aims for this essay, which is to clarify and analyze:? Identity and image when people are viewed as brands? What specifically characterizes the image of the artists when they are seen as brands and what it might mean that artists are considered as brands? How artists identity and image can be highlighted, shaped, influenced and how it can changeIn this study we have used a qualitative approach to get the topic in depth and gain a greater understanding for the subject.
Rak hård pop - Mottagandet i svensk press av The Jimi Hendrix Experiences konserter 1967
Erik Andersson: RAK HÅRD POP: Mottagandet i svensk press av The Jimi Hendrix Experiences konserter 1967. Uppsala universitet: Institutionen för musikvetenskap uppsats för 60 p., 2005Jimi Hendrix var en komplex artist med en karismatisk personlighet. Han var även en skicklig musiker och kompositör. Dessutom var han en färgad rockartist som främst lockade till sig en vit publik. Det fanns med andra ord mycket för en svensk journalist att lägga vikt vid.
Ondskans ansikte : från brodermord och barnamord i medeltida konst till det onda skildrat av dagens konstnärer
The study focuses the evil within human beings and evil actions against other humans and the human kind. The evil is defined as evil actions such as murder and actions in war. The questions asked is whether the evil has a face and if it is possible in that case to paint that kind of face. The medieval mural paintings in old churches include Cain murdering his brother Abel based on the Bible. The study also includes reliefs, sculptures in stone describing Cains´s murder of Abel and sculptures with the Massacre of the Innocents in Bethlehem according to the Bible.
Populärmusikens roll i reklamfilm- En studie om populärmusikens möjligheter att attrahera konsumenten via reklamfilm
Syfte: Vi vill undersöka hur betydelsefull populärmusik är för att attrahera konsumenten i reklamfilm. Syftet med vår undersökning är därmed att undersöka hur livsstil påverkar konsumentens preferenser, att förstå vad konsumenten uppmärksammar i reklamfilmer, hur förebilder påverkar konsumenten samt hur reklamfilm och populärmusik tillsammans förmedlar ett budskap. Utifrån dessa områden vill vi besvara vår forskningsfråga.Metod: En kvalitativ forskningsansats med ett hermeneutiskt perspektiv. Teoretiska perspektiv: På grund av forskningsfrågans karaktär har vi valt att använda teorier inom följande områden: Livsstilsreklam, Selektiv uppmärksamhet, Referensgrupper, Celebrity endorsement, Musikens inverkan på individen, Reklam och musik.Empiri: En semistrukturerad intervjuguide användes för att genomföra tolv djupintervjuer med möjliga konsumenter. Valet av intervjudeltagare baserades på ett bekvämlighetsurval eftersom det inte var nödvändigt med expertkunskaper.
Rockstjärnor har inga tuttar : En innehållsanalys om genusrepresentationen i musikmagasinet MOJO
The purpose of this study is to give an insight in how music press is presented gender wise. The focus area lies in rock music and the study is made on British music magazine MOJO in the year of 2010. The study contains quantitative analyses showing how much room men are given compared to women. The study is also supplemented with image analyses of four covers spread out over the year. The main question is formulated as in, how much room do women get in music magazine MOJO 2010 and what output does this have on rock music?s gender characteristics? The main results show, amongst other things that 79% of all the articles are written with focus on one or more male musicians.
När duktigheten går överstyr : En intervjuundersökning om duktiga flickor och deras hälsoproblem
Erik Andersson: RAK HÅRD POP: Mottagandet i svensk press av The Jimi Hendrix Experiences konserter 1967. Uppsala universitet: Institutionen för musikvetenskap uppsats för 60 p., 2005Jimi Hendrix var en komplex artist med en karismatisk personlighet. Han var även en skicklig musiker och kompositör. Dessutom var han en färgad rockartist som främst lockade till sig en vit publik. Det fanns med andra ord mycket för en svensk journalist att lägga vikt vid.
När det privata blir offentligt : En kvalitativ studie om hur privatliv framställs i två kända bloggar
I bloggar hittar vi mängder av personlig information som berör både blogginnehavaren och dennes anhöriga, medvetet eller omedvetet. Den här studien avser att öka förståelsen för hur privatliv och personligt relaterad information framställs i två kända personers bloggar. Studien baseras på två bloggar skrivna av offentliga, kända personer - Alex Schulman och Pernilla Wahlgren. Han är en känd medieentreprenör och skribent, hon är en folkkär artist och sångerska från en teaterfamilj. Dessa bloggare är redan kända av allmänheten, något som gör att gränsen för vad som är privat och offentlig information blir väldigt suddig. Genom en kvalitativ textanalys i två steg, en beskrivande samt en tolkande textanalys, kommer resultatet visa vilka ämnen som tas upp i bloggarna.
Att designa konst : En kvalitativ studie av likheter och skillnader i den kreativa processen hos art directors och konstnärer
Art directing i en digital kommunikationsbyrå och att arbeta heltid eller deltid som konstnär är två yrken som har en sak gemensamt. I egenskap av professionella roller har de en nyckeluppgift de måste uppfylla ? att vara kreativa. I denna uppsats fokuserar vi på den kreativa processen vid generering av idéer i områden av digital media och konst för att se om det finns tydliga skillnader eller likheter i hur kreativt arbete för sig inom båda områden. För att jämföra den kreativa processen mellan de två parterna har vi gjort flertalet intervjuer och observationer med yrkesverksamma konstnärer och art directors.