Sök:

Sökresultat:

122 Uppsatser om Arla Foods - Sida 5 av 9

IKEA Foods hållbarhetsarbete -om och hur CSR-aktiviteter kan skapa kundvärde inom IKEA Food

Denna fallstudie tar upp enskilda kvinnors upplevelser i samband med mediala diskurser och identitet utifrån deras position som tidigare utsatta för direkt patriarkalt våld. Vissa diskursiva begrepp diskuteras, exempelvis ?offer?. Centralt för respondenterna är att inte identifiera sig med dessa termer. Våldserfarenheterna har påverkat samtliga respondenter och det präglar hur de förhåller sig till diskursiva termer.

Hållbarhet på mjölk

En del i debatten om att minska matsvinnet diskuterar nyttan av att sänka kyl- skåpstemperaturen, för att undvika att mat förskäms. Den här studiens syfte är att undersöka fördelarna och förbättra hållbarheten på mjölk genom att förvara den i en lägre temperatur, ur ett mikrobiellt och sensoriskt perspektiv. Miljöaspekten kommer också beröras kort. Hållbarheten studeras genom att lagra mjölk i 4 ?C och 8 ?C i två veckor och analysera den mikrobiologisk genom att räkna totalantal bakterier och värmeresistenta bakterier och sporer.

Måste det vara så grönt? Ett visuellt Förpackningskoncept för ett ekologiskt livsmedelsmärke

»Does it have to be so green?« is a visual communication project focused on packaging design. I attempted to challenge the clichés of graphic design for organic products and designed a packaging concept for a fictional food brand. The project had a special objec¬tive which was to explore ways to use the package as carrier for in¬formation about the enviromental impact of the packaging itself.The process included research about packaging design and its ef¬fect on the consumer, an investigation of the Swedish market for organic foods, creating and defining a brand, and designing a cohe¬rent packaging concept for a product line which communicates the brand?s values and appeals to the intended target group.The project resulted in prototypes for a muesli package, tea car¬ton and honey jar, as well as a manual that explains the application of the graphic program..

FORL : Feline Odontoclastic Resorptive Lesions

This report was written in an attempt to summarize old and new theories and scientific results regarding FORL (Feline Odontoclastic Resorptive Lesions). Several different kinds of treatment are presented in this study. Among them teeth extraction and crown amputation seems to give the best long-term results. It seems clear that the domestic cat of today have no trouble digesting dry foods without their teeth. The most accurate way to diagnose FORL is by using intraoral dental radiology technique.

Momentumstrategier - Kan analys av historisk data ge överavkastning?

Syftet med uppsatsen är att ur ett företagsperspektiv undersöka hur en linjeutvidgning påverkar varumärket samt vilka faktorer som gör att en linjeutvidgning lyckas.Vi har använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer.Intervjuer har genomförts med marknadsdirektören för Cloetta Fazer, Sverige, en marknadschef på Leaf Sverige, en marknadschef på Kraft Foods samt med en ekonomilärare på Europaskolan i Strängnäs, med tidigare chefspositioner inom konfektyrbranschen.Vi kallar ökningen av linjeutvidgningar för en ?accelererande linjeutvidgningstrend?. Ett varumärke påverkas positivt av en linjeutvidgning när de kärnvärden varumärket står för kan föras vidare till den nya produkten. Riskerna som följer med linjeutvidgning är kannibalisering och urholkning av varumärket. Inga av företagen i studien har ett mätverktyg för att mäta kannibalisering.

Linjeutvidgning- En studie av linjeutvidgning inom konfektyrbranschen på den svenska marknaden

Syftet med uppsatsen är att ur ett företagsperspektiv undersöka hur en linjeutvidgning påverkar varumärket samt vilka faktorer som gör att en linjeutvidgning lyckas.Vi har använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer.Intervjuer har genomförts med marknadsdirektören för Cloetta Fazer, Sverige, en marknadschef på Leaf Sverige, en marknadschef på Kraft Foods samt med en ekonomilärare på Europaskolan i Strängnäs, med tidigare chefspositioner inom konfektyrbranschen.Vi kallar ökningen av linjeutvidgningar för en ?accelererande linjeutvidgningstrend?. Ett varumärke påverkas positivt av en linjeutvidgning när de kärnvärden varumärket står för kan föras vidare till den nya produkten. Riskerna som följer med linjeutvidgning är kannibalisering och urholkning av varumärket. Inga av företagen i studien har ett mätverktyg för att mäta kannibalisering.

Chemical and sensory analyses of juice, cider and vinegar produced from different apple cultivars

The interest for locally produced food is increasing due to consumer concern about the environment, distrust of industrial foods and a demand for high quality products. Apple is the predominant fruit crop in Sweden, and by processing apples into cider and vinegar, these products could significantly contribute to the development of the market of local foods.In this study different yeast types and different bacterial cultures were evaluated for their suitability in cider and vinegar production from cloudy apple juice. Ten apple cultivars (Aroma, Baldwin, Belle de Boskoop, Bramley, Cortland, Gravensteiner, Ingrid-Marie, Jonathan, Rubinola and Spartan) were also evaluated for their suitability for production of juice, cider and vinegar. Chemical analyses including total soluble solids, titratable acidity and total phenols were performed on the products along with sensorial evaluation by taste panels.The yeast strains were shown to have an effect on fermentation rate and the resulting content of total phenols in ciders fermented from cloudy apple juice. Dry commercial starter strains gave a higher appreciated cider compared to cider that was spontaneously fermented, and the ale yeast Safale S-04 was concluded to be the most suited for fermentation of cloudy apple juice.For vinegar production, the bacterial culture had an effect on TSS, but not on any other chemical or taste characteristics.

En explorativ studie inom bolagsstyrning av det globala företaget H&M

Det första intrycket av en produkt är mycket viktigt, därför har förpackningar en stor betydelse för kunder i beslutsprocessen vid val av produkt. När det gäller mejeriförpackningar är ofta innehållet det samma, oavsett om mjölken kommer från Milko, Arla eller Skånemejerier är innehållet mjölk. Det är förpackningen som särskiljer produkten från olika varumärken genom att sätta sin identitet på den. Vi ska därför genom denna uppsats undersöka vilka kvalitetsattribut hos mejeriförpackningar som bör prioriteras för att uppnå kundtillfredsställelse. Detta ska vi undersöka genom att använda oss av teorin om attraktiv kvalitet, hedonistisk kontra funktionell nytta, kvalitetsattributs livscykler samt genom att dela in attribut i dimensioner.

Dagligvaruhandelns egna premiumprodukter : hur och var skapas & hur upplevs mervärdet?

Från introduktionen av detaljisternas egna märkesvaror har utvecklingen gått från att produkterna varit av lågpriskaraktär till att idag även vara mervärdesprodukter, så kallade premiumprodukter. Uppsatsens syfte är tvådelat; dels att ur ett företagsperspektiv undersöka hur och var detaljisten genom sin produktutvecklingsprocess skapar premiumprodukternas mervärde, dels att ur ett konsumentperspektiv undersöka vilka mervärden konsumenterna ser med detaljisternas premiumprodukter. För att uppnå detta studeras premiumprodukter i livsmedelsbranschen, närmare bestämt ICA Gott Liv. Som teoretisk utgångspunkt används produktutvecklingsprocessens fem faser samt olika faktorer/värden som påverkar konsumenters val av varumärke. För att svara på företagsperspektivet ställdes frågor till ICA, den största svenska detaljisten, och Arla, en stor leverantör på den svenska marknaden.

Dagligvaruhandelns egna premiumprodukter : hur och var skapas & hur upplevs mervärdet?

Från introduktionen av detaljisternas egna märkesvaror har utvecklingen gått från att produkterna varit av lågpriskaraktär till att idag även vara mervärdesprodukter, så kallade premiumprodukter. Uppsatsens syfte är tvådelat; dels att ur ett företagsperspektiv undersöka hur och var detaljisten genom sin produktutvecklingsprocess skapar premiumprodukternas mervärde, dels att ur ett konsumentperspektiv undersöka vilka mervärden konsumenterna ser med detaljisternas premiumprodukter. För att uppnå detta studeras premiumprodukter i livsmedelsbranschen, närmare bestämt ICA Gott Liv. Som teoretisk utgångspunkt används produktutvecklingsprocessens fem faser samt olika faktorer/värden som påverkar konsumenters val av varumärke. För att svara på företagsperspektivet ställdes frågor till ICA, den största svenska detaljisten, och Arla, en stor leverantör på den svenska marknaden.

De osynliga möjligheterna - Hur synergi uppfattas i praktiken

Syftet med den här studien är att empiriskt undersöka hur ett relaterat diversifierat företag kan ta tillvara de möjligheter till synergieffekter, som flera olika produktgrupper ger. Vi har undersökt detta genom en kvalitativ fallstudie på Procordia Food. Där undersökte vi tillvaratagandet av synergier som genereras av osynliga resurser - kunskapsöverföring. Utifrån en analys av Procordia Foods organisation, i förhållande till den referensram vi har valt att använda oss av, formulerade vi följande hypoteser: Hypotes 1 - Den begränsade medvetenheten om synergiers innebörd hos relaterat diversifierade företag förhindrar att en potential för effektivisering utnyttjas. Hypotes 2 - Relaterat diversifierade företag går miste om potentiella fördelar då de inte utformar organisationsstrukturen efter synergigenererande faktorer.

Skapa kundtillfredsställelse genom kvalitetsattribut : En studie av mejeriförpackningar

Det första intrycket av en produkt är mycket viktigt, därför har förpackningar en stor betydelse för kunder i beslutsprocessen vid val av produkt. När det gäller mejeriförpackningar är ofta innehållet det samma, oavsett om mjölken kommer från Milko, Arla eller Skånemejerier är innehållet mjölk. Det är förpackningen som särskiljer produkten från olika varumärken genom att sätta sin identitet på den. Vi ska därför genom denna uppsats undersöka vilka kvalitetsattribut hos mejeriförpackningar som bör prioriteras för att uppnå kundtillfredsställelse. Detta ska vi undersöka genom att använda oss av teorin om attraktiv kvalitet, hedonistisk kontra funktionell nytta, kvalitetsattributs livscykler samt genom att dela in attribut i dimensioner.

Gravidas hälsovanor

Abstract Westerholm, I. (2011). Gravidas hälsovanor. Hälsopedagogiska programmet. Akademin för hälsa och arbetsliv, Högskolan i Gävle.This study aimed to investigate whether pregnant women change their health habits following recommendations and, if so, find out where they get this information from.

Kommunikationens betydelse för samspelet mellan identitet och image : En fallstudie av ASM Foods AB

Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka kommunikationens betydelse för samspelet mellan identitet och image och hur detta uppfattas av ledning, medarbetare, kunder och agenter.Referensram: Vi har i denna studie beskrivit vad identitet är utifrån bland annat Balmer och Greysers (2002) teori om multipla identiteter. Vidare tillämpas teorier kring intern kommunikation och intern marknadsföring för att belysa deras betydelser för den interna bilden. Utöver denna interna bild beskriver vi även vad image är och vilken betydelse den integrerade marknadskommunikationen har för dess uppfattning.Empiri: Vår empiri baseras på en semi-strukturerad intervju med en person ur ASMs ledningsgrupp samt enkätstudier med medarbetare, kunder och agenter. Vi har även studerat företagets hemsida.Slutsats: Vi kommer fram till att ASMs identitet överensstämmer med ASMs image. Företaget har en väl fungerande extern kommunikation, men uppvisar interna brister i kommunikationen..

Evaluation of specificity of a walnut antiserum and detection of English walnut (Juglans regia) in food with ELISA and Real-Time PCR

Nuts of all kinds are common ingredients in food. For nut allergy sufferers the frequent use of nuts cause problems and "hidden" nuts in food products may elicit allergic reaction when such foods are consumed. Methods for detecting and quantifying walnut (and other nuts) with high sensitivity and specificity are therefore very important.The objective of this project was to verify the specificity of a rabbit antiserum against walnut with immunodiffusion and to determine the size of the dominant walnut antigens with Western blotting. In addition, a commercial sandwich ELISA for walnut quantification was validated and compared with a qualitative real-time PCR.The rabbit antiserum proved to be less specific but after absorption with cross-reacting nuts and seeds it showed high specificity. The ELISA kit reacted, except for walnut, with pecan and slightly with other nuts and seeds tested.

<- Föregående sida 5 Nästa sida ->