
Sökresultat:
4636 Uppsatser om Archaeological science - Sida 55 av 310
Paralellhandel - Hur ett dominerande företags leveransvägran skall bedömas
Att upprätthålla en effektiv konkurrens är något som EG-rätten syftar till. Genom artikel 82 i EG-fördraget förhindras dominerande företag att via ensidiga förfaranden utestänga konkurrenter eller begränsa konkurrensen. Det finns flera sätt, för ett dominerande företag, att påverka konkurrensen negativt och därmed göra sig skyldigt till missbruk enligt artikel 82. Ett förfarande som under vissa omständigheter kan anses som missbruk är att leveransvägra för att stoppa eller begränsa parallellimporten. I denna uppsats diskuteras och analyseras det om under vilka förutsättningar en leveransvägran kan anses som ett missbruk av en dominerande ställning.
Komfortvärme i svenska flerbostadshus - Inställning och synpunkter hos hyresgäster på LKF
Syftet med detta examensarbete var att ta fram en modell för att attrahera innovationsmöjligheter till Munktell Science Park i Eskilstuna. Detta gjorde författarna genom att från befintliga teorier deducera fram en hypotetisk modell. Modellen används inte för att skapa innovationer utan för att hitta komplexa problem. Det är lösningarna på de komplexa problemen som i sin tur kan vara innovationerna. Därför har vi kallat de komplexa problemen för innovationsmöjligheter. .
DEN GODA MARKNADSFÖRINGEN
The term ?good marketing practice? in the 4 § 1 section Swedish marketing law (Marknadsföringslagen 1995:450) has a wide meaning. Besides 5-13 d §§ and 17 §, the term also covers other non legal rules. The essay intends to define the legal meaning of the term as well as examine how it is experienced of laymen in the area. According to 1 § Swedish Marketing law aims to protect business men and consumers from unjustified marketing.
Medarbetaravtal vid motorproduktionen i Skövde - inverkan på anställningsrätten, förläggning av arbetstiden, arbetstagarorganisationernas inflytande, samt arbetstagares arbetsskyldighet
White- and blue collar workers traditionally belong to different unions and, therefore, are covered by different collective agreements. Collective agreements for different employee categories create internal divisions, which mean that white collar workers are not obliged to do work that falls under a blue collar agreement and reversed. Historically the difference between white- and blue collar work has been fairly sharp and so has the difference between collective agreements. Due to the continuous development of technology white- and blue collar work within production has become less clear. This has resulted in an increasing amount of disagreements regarding what collective agreement should apply and whether the employee is obliged to perform different work tasks.
Upplevelser av måltidsmiljön : Små förändringar kan göra skillnad
För att få nöjda gäster eller kunder är det för företag och verksamheter viktigt att arbeta med upplevelser. Speciellt gäller det för verksamheter med tjänstebaserade produkter. I denna explorativa studie undersöks om måltidsmiljön, i ett tjänstebaserat företag, kan påverka helhetssynen av företaget. I undersökningen genomfördes en förändring på måltidmiljön, mellan två olika grupper. Undersökningen tillämpades på konferensanläggningen Krinova Science Park, Kristianstad.
Framtagande av kravspecifikation för standardsystem
There are several methods and models within the areas of software engineering
on how to proceed during a software development process. For each of these
methods and models there are benefits and drawbacks, depending on how you
choose to look at them. A difference of principle between the different models
is that they either advocate iterative development or not.
In parts of software engineering one makes use of different methods depending
on which is most fitting in a specific situation. There are several methods on
how to recieve more qualitative data from the end-users during the requirement
collection, but the reappearing pattern is still user centric participation,
which means that the user participates more actively in part of or the entire
development process.
En profession med mission Barnbibliotekariens yrkesidentitet
TitleThe profession of Children's Librarians. Identity and vocation.AbstractThe aim of this Master's thesis is to investigate the professional identity of Children's Librarians in order to contribute to a deeper understanding to the professions of librarians. This places the thesis in the field of Library and Information Science that studies the profession. The definition we use to understand profession suggests that all librarians take an active part in negotiating their professional role and library enterprise.Our empirical material consists of interviews with eight Children's Librarians. Using a qualitative method was the best way to gain an understanding for the participant's own experiences of their professional identity.
Remburser och andra säkerhetsarrangmang vid internationell handel
AbstractWe live in a world today that is characterized by the Internet. We can get hold of people on the other side of the globe whenever we want and we can purchase what ever we want, from who ever we want, anytime we want. This development has made it important to find systems of dealing with the payment in a safe and secure way, both for a private person as well as for a company, when you do transactions with people far away, and those systems is the core of this essay. As a private person you sometimes need to transfer money to family members who live abroad and you can then use clean payments. This means that banks all over the world has systems which makes it easier when their customs wishes to transfer money abroad.
Söka eller browsa? : En undersökning om personliga mönster i sökbeteendet vid informationssökning på nätet
This Master's thesis in Library and Information Science aims to explore if personal patterns can be detected in web-searching. It is based on a study where the search sessions of nine test persons were video-recorded, transcribed into logs and analysed.A major objective was to find out whether there is a correlation between individual searchers' personal attributes and their web search behaviour. The logs were therefore compared with the test persons' results in a learning style test (Kolb's Learning Style Inventory) and with interview answers about information behaviour and personal background.While several patterns were indeed discovered, none of them turned out to be strictly personal. The nine test persons could be divided into five types of searchers: the purely analytic searcher; the generally analytic searcher; the balanced searcher; the mixed searcher and the browser. All types of searchers were found to have the attribute learning style in common.
Kommunicera rätt! - En studie om kommunikation mellan systemutvecklare med kundkontakt och kund
Titel:
Kommunicera rätt! ? En studie om kommunikation mellan systemutvecklare med
kundkontakt och kund.
Författare:
Peter Johansson
Oskar Hanson
Handledare:
Johanna Törnquist
Examinator:
Guohua Bai
Problemområde:
Anledningen till detta examensarbete är att problem som kan uppstå vid
systemutvecklingsprojekt vanligtvis har sin grund i kommunikationen mellan
systemutvecklare med kundkontakt och dess kunder. Exempelvis hör en
systemutvecklingsgrupp och ett bageri till två vitt skilda yrkesområden och
därmed pratar de ?olika språk?, vidare kan det skapas semantiskt brus i
kommunikationskanalen som i slutändan kan leda till en felaktig
kravspecifikation och de verkliga förändringsbehoven förblir oupptäckta.
Hypotes:
Examensarbetet baseras på hypotesen: ?Semantiskt brus[1] i
kommunikationskanalen[2], otillräcklig negativ feedback[3] från sändare[4] och
mottagare[5] och svårighet att hitta rätt nivå på samtalet med hjälp av
kodning[6] och avkodning[7] ger upphov till en felaktig bild av kundens
verkliga förändringsbehov[8] .?
Slutsats:
Alla delar ur Shannons kommunikationsmodell tillsammans med cybernetikens
negativa feedback påverkar resultatet vid framtagande av kravspecifikation.
Delar som både teori och respondenter tar upp är att som konsult måste denne
?kunna tala kundens språk?, hitta rätt nivå på samtalet, ge och ta negativ
feedback samt undvika semantiskt brus i kommunikationskanalen.
Energibolagens framtida datainsamling
The Swedish energy companies have several different systems for data collection
of the energy consumption of their clients. Often computerized remote meter
readers are put in practice in order to register the energy consumption of
large companies. The majority of household clients, however, are read off by
the assistance of manual methods.
Household power consumption is read off once a year. As a result, these clients
are not debited for their actual consumption; their invoices during the year
are the result of estimations. At times when the electricity supply system is
highly loaded, electricity is more expensive.
Svensk offentlig diplomati i förändring : En fallstudie om Svenska institutet
The Swedish Institute is a public agency promoting Swedish interest, national image and confidence around the world. This work attempts to investigate how communication and a process over time influences and effects public diplomacy. The analytic discussion is based on a single case study research of this Institute representing ideas in the international science field of public diplomacy. The theoretical ideas of public diplomacy are placed in a theoretical perspective of social constructivism. The method is qualitative, with excerpts taken from interviews, literature, newspapers, articles, state public reports and social media.
Arbetstagarinflytande i europabolag
Efter drygt trettio år av diskussioner och förhandlingar kunde enighet bland EUs medlemsländer uppnås och rättsakterna: förordningen om stadga för europabolag och det kompletterande direktivet om arbetstagarinflytande i europabolag antas den 8 oktober 2001. Då medlemsländerna ej kunde enas om att europabolagen endast skulle lyda under EUs lagar, överlämnades flertalet frågor att regleras via nationell rätt. Syftet med uppsatsen är att klargöra hur direktivet om arbetstagarinflytande i europabolag är utformat och hur detta överfördes till svensk rätt. Förutom det faktum att direktivet ej är skrivet på ett tillräckligt klart och tydligt sätt, framkommer även att utredarens betänkande var i behov av flertalet ändringar för att få samma innebörd som direktivet. Dock kvarstår viktiga och därmed oreglerade frågor i avvaktan på direktivets revidering.
Kommuner & Facebook : Hur hanteras regelverket kring allmänna handlingar?
The aim of this one-year master thesis in archival science was to examine how municipalities take regulations concerning public records into account when they use Facebook. Another aim was to examine the involvement of archivists, registrars or similar staff in the management of the regulations. Since Swedish archival theory and practice has a close connection to the application of these regulations, such an examination was hopefully going to reveal tendencies of importance for archival science. The method used to collect information was a web questionnaire and the result was based on answers from 21 municipalities with an official Facebook page. The questionnaire showed that six of the municipalities regarded documents originating from their Facebook page as public records.
Den EG-rättsliga bedömningen av lojalitetsskapande rabatt- och bonussystem. Förändring i sikte?
Denna uppsats handlar om lojalitetsskapande rabatt- och bonussystem inom ramen för artikel 82 i EG-fördraget. Kommissionen och gemenskapsdomstolarna har i sin rättspraxis ansett att lojalitetsrabatter som används av ett dominerande företag strider mot artikel 82, eftersom sådana rabattsystem knyter kunden närmare till det dominerande företaget. I de flesta fall har lojalitetsskapande rabattsystem även ansetts ge upphov till diskriminerande effekter. Kritiker hävdar att kommissionen och gemenskapsdomstolarna, framför allt i några senare avgöranden, i det närmaste har ansett att lojalitetsskapande rabattsystem är olagliga i sig. Kritikerna hävdar att lojalitetsrabatter kan ha såväl konkurrenshämmande som konkurrensbefrämjande effekter på marknaden ? även om rabatterna erbjuds av ett dominerande företag ? och att konkurrensmyndigheter således måste ta hänsyn till båda dessa effekter vid bedömningen av ett visst rabattsystems inverkan på marknaden.