Sök:

Sökresultat:

14 Uppsatser om Arbetsrutin - Sida 1 av 1

Upprättande av arbetsrutiner för bullerutredare

Buller defnieras som oo?nskat ljud och a?r idag ett va?xande miljo?problem i Sverige. Vectura a?r ett teknikkonsultfo?retag inom infrastruktur. Bland deras tja?nster inga?r kartla?ggning och fo?rebyggande av omgivningsbuller.

Motstånd eller Medhåll : en studie om förändringsprocesser

Slutsats: Det finns ingen perfekt mall som ska användas vid förändringar. Detta gäller i synnerhet förändringar som handlar om införande av en ny IT baserad Arbetsrutin i en traditionsbunden organisation. Reaktioner på en förändring och på införande av ny teknik är olika från person till person, från organisation till organisation. Vi har genom denna uppsats kommit fram till att det finns ett antal nyckelord som borde tas i beaktande samt tillämpas om en förändring ska accepteras av personalen. · Information · Kommunikation · Väcka intresse och motivation · Uppföljning av arbetets gång.

Motstånd eller Medhåll - en studie om förändringsprocesser

Slutsats: Det finns ingen perfekt mall som ska användas vid förändringar. Detta gäller i synnerhet förändringar som handlar om införande av en ny IT baserad Arbetsrutin i en traditionsbunden organisation. Reaktioner på en förändring och på införande av ny teknik är olika från person till person, från organisation till organisation. Vi har genom denna uppsats kommit fram till att det finns ett antal nyckelord som borde tas i beaktande samt tillämpas om en förändring ska accepteras av personalen. · Information · Kommunikation · Väcka intresse och motivation · Uppföljning av arbetets gång.

Sjuksköterskans läkemedelshantering : En litteraturstudie om faktorer som påverkar patientsäkerheten

Inom hälso- och sjukvården är patientsäkerhet ett högaktuellt ämne. Läkemedelshantering är en av sjuksköterskans huvuduppgifter där det varje år sker misstag som kan leda till vårdskada för patienten. För ökad patientsäkerhet är det viktigt att sjuksköterskan har kunskap om olika faktorer som påverkar säkerheten vid läkemedelshantering. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskans uppfattningar om faktorer som påverkar patientsäkerheten i samband med läkemedelshantering. Metoden som användes var en litteraturstudie med kvalitativ ansats som baserades på tio vetenskapliga artiklar.

Nattfastans påverkan på äldres vikt : Ett pilotprojekt på särskilt boende

Nutritionsproblem är vanligt hos äldre på särskilt boende. Trots att problemet varit känt sedan länge, fortsätter de äldre att minska ofrivilligt i vikt. Nattfastan på särskilt boende är längre än riktlinjerna från Livsmedelsverket och Socialstyrelsen, vilket är 11 timmar.Syftet med studien var att belysa betydelsen av nattfastans längd i relation till de äldres viktdifferens före och efter intervention som genomfördes i två steg. Interventionen utmynnade i en ökad tillgänglighet av dryck/mat för de äldre under kväll och natt.Den långa nattfastan minskade efter intervention 1, de äldre blev mer viktstabila. Intervention 2 medförde ytterligare förkortning av nattfastans längd, fler äldre ökade i vikt.

Sjuksköterskans läkemedelshantering - En litteraturstudie om faktorer som påverkar patientsäkerheten

Inom hälso- och sjukvården är patientsäkerhet ett högaktuellt ämne. Läkemedelshantering är en av sjuksköterskans huvuduppgifter där det varje år sker misstag som kan leda till vårdskada för patienten. För ökad patientsäkerhet är det viktigt att sjuksköterskan har kunskap om olika faktorer som påverkar säkerheten vid läkemedelshantering. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskans uppfattningar om faktorer som påverkar patientsäkerheten i samband med läkemedelshantering. Metoden som användes var en litteraturstudie med kvalitativ ansats som baserades på tio vetenskapliga artiklar. Artiklarnas resultat analyserades med en kvalitativ innehållsanalys. Resultatet presenterades utifrån tre huvudkategorier: organisationsfaktorer, informations- och kommunikationsfaktorer samt stödsystem. Faktorer som minskade patientsäkerheten var: låg bemanningsnivå, hög arbetsbelastning, övertidsarbete, dysfunktionella beredningsrum, otydliga Arbetsrutiner, otillgänglig information, otillräcklig kommunikation och otydliga läkemedelsordinationer.

Plattform för intern marknadsinformation, Banverkets Marknadsavdelning

Detta examensarbete är genomfört på uppdrag av kundansvariga på Banverkets Marknadsavdelning. Avdelningen ansvarar bland annat för samordning av marknadskontakter och avtalssystem rörande bannätets trafikering. Arbetet syftar till att utreda och beskriva det optimala sättet för kundansvariga för kundsegmentet Järnvägsföretag, att nå ut med intern kundrelaterad information. Förutom en grundlig förstudie av den nuvarande Arbetsrutinen genomfördes även jämförelser med liknande rutiner hos fem andra stora organisationer. Idéer från dessa organisationer har anpassats till Banverkets egna förutsättningar och de identifierade behoven.Utredningens resultat är tio förbättringsförslag som syftar till att stärka serviceinriktningen, stärka kundansvarigas roll internt samt att skapa en helhetssyn på kunden.

... och glöm inte att webba! : en fallstudie av hur nyhetspublicering på Internet påverkar en lokaltidnings organisation

Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och förklara hur publiceringen av nyheter på Internet, i form av en Internettidning, har påverkat en lokal morgontidnings organisation och verksam-het. Målet är redogöra för de faktorer som bidrar till den attityd som den studerade dagstid-ningens reportrar har gentemot Internettidningen.Metod: Studien är en kvalitativ fallstudie där intervjuer med reportrar, chefer och Internetan-svariga har använts för insamling av empiriskt material.Huvudresultat: Denna studie har visat att den studerande lokaltidningens reportrar har haft svårt att inkorporera nyhetspublicering till Internettidningen i sin dagliga Arbetsrutin. Report-rarna har anammat en negativ attityd till den nya verksamheten och vill inte arbeta med den trots att de finner Internettidningen vara viktig och ha många möjligheter för företaget och dem själva. Resultatet visar att ledningens osäkerhet och bristande ledning gällande Internet-tidningens status samt utveckling har skapat oro i organisationen och bidragit till reportrarnas inställning till Internettidningen, de ser den vara endast ytterliggare en arbetsuppgift. Studiens resultat pekar på vikten av att tidningsledningen kommunicerar sina mål till organisationen och utvecklar tydliga strategier för en ny verksamhet, för att den nya produkten ska accepteras av medarbetarna och för dess eventuella framgång inom och utanför organisationen..

Produktionseffektivisering inom HMLV-miljöer

Flertal små företag med stor produktflora i små volymer har uttryckt en vilja för att implementera Lean-verktyg i deras företag och ofta har det inte genererat de goda resultat de förväntat sig. För att dessa företag ska bli framgångsrika i sitt implementerande av Lean gäller det att de utvärderar vilka verktyg som gynnar företaget och vilka som inte medför förbättring.Problematiken som uppstår i detta är kulturella förändringar där det är vanligt att arbetare inte visar motivation eller intresse för att förändra sin tidigare Arbetsrutin och här har ledningen stort ansvar att motivera arbetarna till att vara delaktiga och välkomna förbättringar. För att kunna undersöka detta utförligt har en fallstudie och litteraturstudie utförts för att studera: 1) Hur HMLV-företag bör gå tillväga för att arbeta med Lean, 2) vilka Lean-principer som går att implementera i HMLV-miljön och slutligen 3) hur man övertygar medarbetarna att ändra sitt befintliga arbetssätt till en mer standardiserad arbetsform.Resultat från litteraturstudien visar hur viktigt det är att studera vilka verktyg som passar in i ett specifikt företag och att man ska samla information om hur man ska gå tillväga innan man beslutar sig för något. Litteraturstudien visar även att ledningen har en stor roll i att övertyga medarbetarna till att engagera sig i förändringsarbetet. Resultat från fallstudien styrker litteraturstudiens påståenden om hur viktigt det är att studera vilka verktyg som passar in i ett specifikt företag och hur dessa företag bör gå tillväga.

Arbetsbeskrivning av  allmänna kostnader : För bedömning och uppföljning inom husbyggnation

I samarbete med Skanska Sverige AB, Region Hus Stockholm Bostäder har detta examensarbete upprättats. Examensarbetet handlar om bedömning och uppföljning av de allmänna kostnaderna, (AK), inom regionen.  Inom husbyggnation är de allmänna kostnaderna en del av projektets totalkostnad och är i de flesta fall svåra att beräkna. Delar av Region Hus Stockholm Bostäder har arbetat med att ta fram erfarenhetsvärden och nyckeltal, för att få ökade kunskaper om AK i projekten och därigenom underlätta bedömningarna för prissättning i kommande projekt. Syftet är att försöka bidra till högre produktivitet genom att göra bättre bedömning, uppföljning och erfarenhetsåterföring med hjälp rekommendationer. Målet är ta fram en generell beskrivning av en rekommenderad Arbetsrutin som ska ha en ?best practice? funktion för framtida arbeten.

Partnering ur beställarens perspektiv? intervjuundersökning hos NCC:s beställare av partneringentreprenader

Partnering är ett relativt nytt begrepp i byggbranschen med stora likheter i det som kallassamverkansentreprenad, men även i ersättningsformen löpande räkning med tak. Tanken är attkringgå onödiga konflikter och få ett konstruktivt samarbete mellan parterna i byggprocessen.Detta görs genom att man skapar en ny organisation byggd på förtroende och gemensammamålsättningar för att uppnå goda resultat i projektet. Detta ska resultera i attkompetensutnyttjandet optimeras och att man i och med den öppna ekonomin får en braöverblick på kostnader och resurser. Förhoppningsvis ska detta samarbete ge beställaren enbättre produkt till ett lägre pris.Det finns mycket erfarenhet, både från utlandet, men även inom Sverige om hur ettpartneringsamarbete ska bli framgångsrikt. NCC är en av de stora aktörer som helhjärtatsatsar på att driva och utveckla partnering.

Inverkan av grisningsboxar, arbetsrutiner och utfodring på resultat i smågrisproduktionen

Smågrisdödligheten har ökat de senaste åren och orsaken är till stor del fortfarande okänd. Upp till 80 % av de smågrisar som dör innan avvänjning drabbas redan under de tre första dygnen efter födseln. De vanligaste orsakerna till att smågrisarna dör är att de blir ihjällegade av suggan eller att de svälter ihjäl. Syftet med den här studien var att undersöka om grisningsboxtypen, suggans utfodring, skötsel och Arbetsrutinerna i samband med grisning och digivning har någon koppling till resultatet i smågrisproduktionen. För att hitta svar på vad som orsakat den ökande dödligheten insamlades data från 13 besättningar.

Hinder och drivkrafter för strukturerat riskanalysarbete
inom Peab

Riskanalys och riskhantering har på senare år kommit att bli en stor del i byggföretagens arbete för att minimera risker och på sikt de kostnader som kan uppkomma under projektets gång och efter dess färdigställande. Detta sker under strukturerade former genom exempelvis checklistor och kräver kompetens och erfarenhet, dels för att identifiera riskerna och dels för att på bästa sätt kunna hantera dessa. Genom att utföra riskhanteringen på ett bra sätt har man mycket att vinna, både på resultatet på projektet och att man får en säkrare ekonomi. Riskhantering är inget nytt, men i sin strukturerade form är det relativt modernt inom byggbranschen. Ett flertal entreprenörer ser inte nyttan med fler dokument, utan gör sin riskanalys och kontrollerar sina projekt utifrån egna erfarenheter och dokumenterar lite eller inte alls.

Hinder och drivkrafter för strukturerat riskanalysarbete inom Peab

Riskanalys och riskhantering har på senare år kommit att bli en stor del i byggföretagens arbete för att minimera risker och på sikt de kostnader som kan uppkomma under projektets gång och efter dess färdigställande. Detta sker under strukturerade former genom exempelvis checklistor och kräver kompetens och erfarenhet, dels för att identifiera riskerna och dels för att på bästa sätt kunna hantera dessa. Genom att utföra riskhanteringen på ett bra sätt har man mycket att vinna, både på resultatet på projektet och att man får en säkrare ekonomi. Riskhantering är inget nytt, men i sin strukturerade form är det relativt modernt inom byggbranschen. Ett flertal entreprenörer ser inte nyttan med fler dokument, utan gör sin riskanalys och kontrollerar sina projekt utifrån egna erfarenheter och dokumenterar lite eller inte alls. Detta leder till att erfarenhetsåterföringen inom företagen blir lidande och kunskapen tunnas ut.