Sök:

Sökresultat:

5231 Uppsatser om Ansvar lärande - Sida 51 av 349

LĂ€rarens roll i klassrummet

Inom skolans vÀrld innefattar lÀrarprofessionen en lÄng rad av olika uppgifter. Att leda och organisera skolklasser, att hantera frÄgor om disciplin och att ha omsorg om eleverna. Dessa uppgifter krÀver planering, kontroll och motivering (Stensmo, 2000:9). Dock menar Bergem (2000:83) att respekten för lÀraren som offentlig person har minskat. Detta pekar pÄ att bemötandet mot lÀraren som profession har förÀndrats.

A study of language development among children with hearing disabilities in pre-school

Syftet med studien a?r att fa? en fo?rsta?else fo?r hur pedagoger arbetar med ho?rselskadade barns spra?kutveckling och att synliggo?ra pedagogernas tankar kring a?mnet. En intressant aspekt a?r att se hur de arbetar och fo?rha?ller sig fo?r att alla barn ska utvecklas i spra?ket, ba?de enskilt och i grupp. En annan betydande fra?ga a?r hur de go?r och fo?rha?ller sig fo?r att barnen ska bli trygga i det svenska spra?ket na?r ma?nga av barnen har olika ho?rselskador pa? sina o?ron, samt olika modersma?l.

Efterlevnaden av Förordningen (2007:603) om intern styrning och kontroll : En fallstudie av ledningens arbete inom Sida

Bakgrund/problem: PÄ senare Är har förtroendet för styrningen i ett flertal statliga och privata organisationer ifrÄgasÀtts. Kontrollen och ansvaret inom organisationerna har varit otydlig. Förordningen om intern styr-ning och kontroll Àr en ÄtgÀrd som tagits fram för att regeringen ska kunna sÀkerstÀlla den interna styrningen och kontrollen inom myndigheter genom ett förtydligande av ansvaret. I förordningen stadgas att det inom myndigheten Àr ledningen som bÀr ansvaret för en betryggande intern styrning och kontroll. Fokus i denna studie lÀggs pÄ att undersöka hur ledningen inom Sida efterlever förordningen.Syfte: Huvudsyftet med studien Àr att kartlÀgga hur förordningen om intern styrning och kontroll efterlevs i Sidas organisation.

FackmÀssig medling, vad kan parterna i ett medlingsförfarande krÀva av medlaren?

Uppsatsen syftar till att faststÀlla vilket ansvar medlaren har med utgÄngspunkt i vad som Àr fackmÀssig medling. Inledningsvis redogörs för regler och standarder som en medlare bör efterfölja. Dessa regler utgör grunden för en analys av rÀttslÀget. Analysen ska ge svar pÄ följande frÄgestÀllningar. 1. Vilka krav pÄ fackmÀssighet kan stÀllas pÄ en medlare?2. Vart gÄr grÀnsen mellan hur en medlare bör handla och hur en medlare mÄste handla?3. NÀr har parterna i medlingsprocessen framgÄng med att göra rÀttsliga ansprÄk gÀllande mot medlaren?Medlare tillhör den rÀttsliga kategorin uppdragstagare och rÄdgivare.

Permanent uppehÄllstillstÄnd till syriska flyktingar : diskursanalysom ansvar, stereotyper och EU

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka den diskurs som följde i svensk media efter migrationsverkets beslut att ge syriska flyktingar permanent uppehÄllstillstÄnd.Metoden som vi har utgÄtt ifrÄn Àr kritisk diskursanalys och innehÄllsanalys. Som data har vi valt ut tolv artiklar och tvÄ TV-program.Resultatet visar att media Àger den makt som gör att de fÄr avgöra hur ett sÄdant beslut ska presenteras och diskuteras. Resultatet visar Àven att media anvÀnder idag en annorlunda diskurs jÀmfört med 1980 och 1990 talet.Media kan med sin makt avgöra vem som ska/inte ska uttrycka sig. En ?Vi? och ?De? skapas av media som skiljer mellan den etablerade och den oetablerade i samhÀllet.

UTVECKLING AV MEDARBETARSKAP: MEDARBETARSKAPSPERSPEKTIV PÅ VILKA EFFEKTER SOM UPPKOMMER VID UTVECKLING AV MEDARBETARSKAP

I dagens informationssamhÀlle fattas snabba och Ätskilliga beslut. StÀndiga förÀndringar Àger rum och de företag som har en snabb reaktionsförmÄga med medarbetare som tillÄts fatta sjÀlvstÀndiga beslut lyckas konkurrera pÄ marknaden. Uppsatsens syfte Àr att beskriva utvecklingen av medarbetarskap och urskilja vilka effekter som uppkommer för medarbetaren. Med hjÀlp av teorier frÄn frÀmst HÀllsten, Tengblad, Ackerman, Kinlaw och Altén har empirin analyserats och medarbetarkspsutveckling har beskrivits och effekterna har urskiljts. Resultatet blev att medarbetarskapsutveckling inte Àr generell inom organisationen dÀr medarbetarna arbetar utan skiftar frÄn en avdelning till en annan. Det Àr sÄledes svÄrt att fÄ nÄgra allmÀngiltiga svar pÄ om hur medarbetarskapsutveckling bör se ut för hela organisationen.

Demokratisk skola? En studie av elevers syn pÄ ansvar och inflytande i det dagliga skolarbetet

Enligt skollag och lÀroplan ska skolan vara demokratisk bÄde till sin form och funktion. Jag har valt att studera hur eleverna sjÀlva upplever sin vardag nÀr det gÀller möjligheter till inflytande och ansvarstagande. Studien bygger pÄ ett tiotal intervjuer med elever frÄn Är fem till nio. Studien bygger pÄ ett tiotal intervjuer med elever frÄn Är fem till nio. För att lÀttare prata med eleverna om rÀtt frÄgor genomfördes en förstudie i form av en enkÀt i sex klasser.

Hur organiseras en rehabilitering och vem har ansvaret?

Hur organiseras en rehabilitering och vem har ansvaret?Rehabilitering Àr ett samlingsbegrepp för alla ÄtgÀrder av medicinsk, psykologisk, social och arbetslivsinriktad art som ska hjÀlpa sjuka och skadade att Ätervinna bÀsta möjliga funktionsförmÄga och förutsÀttningar för ett normal liv..

Promenader i Stockholms stad : skillnader inom bistÄndsbedömningar

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om det finns skillnader inom bistÄndsbedömningen i Stockholm stad nÀr det gÀller promenader. De centrala begreppen som anvÀnds Àr promenader, ansvar, helhetssyn, och behov. I bakgrunden beskrivs bistÄndsbedömningens historia, hur myndighetsutövningen gÄr tillvÀga teoretiskt och ute pÄ fÀltet. Det Àr bistÄndbedömning av promenader som denna uppsats kommer att fokusera sig pÄ. Metod delen bestÄr av en vinjettstudie som har skickats via e- mail och brev till sjutton stadsdelar inom Stockholm stad.

Konsten att koncentrera sig

Syftet med denna studie Àr att undersöka nÄgra gymnasieelevers tankar och erfarenheter kring möjligheten att koncentrera sig i sin lÀrmiljö. ForskningsfrÄgorna Àr: 1) Vad lyfter eleverna fram i sina texter som de anser pÄverkar deras förmÄga att koncentrera sig i lÀrmiljön? 2) Hur anser eleverna att det de tar upp pÄverkar deras förmÄga att koncentrera sig i lÀrmiljön? 3) Hur uppfattar eleverna sin lÀrmiljö och sina förutsÀttningar för att kunna koncentrera sig i denna lÀrmiljö? 4)Vilka kunskaper och förutsÀttningar för koncentration kan man av elevernas utsagor se att de har för att kunna ta ansvar för utformandet av sin lÀrmiljö? Studien antar ett interaktionistiskt elevperspektiv dÀr utgÄngspunkten Àr att belysa elevers egna erfarenheter och reflektioner kring koncentration i skolan. Val av undersökningsmetod har dÀrför fallit pÄ elevtexter som sedan analyserats cirkulÀrt pÄ en kvalitativ, förstÄelseinriktad grund. De elever som ingÄr i studien gÄr alla i klass 1 vid det estetiska programmet i gymnasieskolan.

Vem tar ansvar för mÀnskliga rÀttigheter? - En studie av Corporate Social Responsibility, mjuk reglering och Global Compact

Den statsvetenskapliga forskningen har pĂ„visat ett ansvarsskifte frĂ„n offentliga aktörer till privata. I samhĂ€llen dĂ€r grĂ€nsen mellan offentligt och privat luckrats upp har frĂ„gor som tidigare riktades enbart mot offentlig sektor numera Ă€ven adresserats gentemot privat sektor. Sedan 2000-talets början har frĂ„gan om vem som bör bĂ€ra ansvaret för de mĂ€nskliga rĂ€ttigheterna blivit viktigt pĂ„ den internationella dagordningen. År 2000 lanserade FN ett initiativ om Global Compact som baseras pĂ„ ?corporate social responsibility? med mjuk reglering.Denna uppsats belyser frĂ„gan kring detta ansvarsskifte utifrĂ„n de teorier som utvecklats om corporate social responsibility och mjuk reglering.

Att vÄrda vid livets slutskede : Sjuksköterskors erfarenheter av passiv eutanasi

Bakgrund: Passiv eutanasi innebÀr ett undanhÄllande eller tillbakadragande av livsuppehÄllande behandling och Àr bÄde lagligt och etiskt godkÀnt i de flesta lÀnder. Sjuksköterskan spelar en stor och avgörande roll vid passiv eutanasi dÄ hen har en viktig roll gÀllande vÄrdandet av personer i livets slutskede och för att ge stöd och tröst Ät deras anhöriga.Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av att delta vid passiv eutanasi.Metod: Studien Àr en litteraturöversikt med induktiv ansats baserad pÄ tio artiklar dÀr en manifest innehÄllsanalys utfördes.Resultat: Analysen resulterade i fyra huvudkategorier; att ta ansvar, innefattar sjuksköterskans ansvar och dess konsekvenser, att vara en del i beslutstagandet innefattar sjuksköterskans behov av att fÄ dela med sig av sin kunskap, att bli emotionellt pÄverkad beskriver hur vÄrdandet pÄverkar sjuksköterskorna och att ge vÄrd vid livets slutskede, ger en bild av hur man ger ett vÀrdigt avslut. I dessa kategorier Äterfanns Àven tolv underkategorier.Slutsatser: Den mest centrala delen av passiv eutanasi var att ge ett vÀrdigt avslut. Detta kunde göras genom att fÄ vara en del av beslutstagandet samt att se till de anhöriga och inkludera dem i vÄrden..

Arbetsplanering i hemtjÀnsten : En studie av arbetstillfredstÀllelse

FrÄn skillnad till 1950-talets hemsamariter som spenderade hela sin arbetstid hos de gamla Àr dagens vÄrdbitrÀdes arbete allt mer styrt av detaljerade arbetsscheman. I samband med 1990-talets höga krav pÄ effektivisering inom omsorgen ersÀtts den manuella planeringen med IT - planering i allt fler hemtjÀnstverksamheter. Alla dessa förÀndringar har betydelse för vÄrdbitrÀdenas arbetstillfredsstÀllelse. Syfte med denna studie var att jÀmföra tvÄ olika hemtjÀnstgrupper dÀr den ena hemtjÀnstgruppen planerade arbetet manuellt och den andra hemtjÀnstgruppen planerade arbetet med hjÀlp av ett datasystem. Undersökningen skulle visa hur olika former av arbetsplanering pÄverkade vÄrdbitrÀdenas arbetstillfredsstÀllelse: vÄrdbitrÀdenas ansvar för arbetet och deras sjÀlvbestÀmmande/inflytande över det vardagliga arbetet.

Att vÄrda barn med diabetes mellitus typ 1 : FörÀldrars upplevelser ur ett transitionsperspektiv

Diabetes mellitus typ 1 Àr en kronisk sjukdom och en av de vanligaste barnsjukdomarna som pÄverkar det endokrina- och metaboliska systemet. I dagslÀget berÀknas 497 100 barn i vÀrlden ha sjukdomen. NÀr ett barn diagnostiseras fÄr förÀldrarna ett stort ansvar dÄ sjukdomen kan vara livshotande om inte behandlingen sköts pÄ rÀtt sÀtt. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva förÀldrars upplevelser nÀr deras barn diagnostiseras med diabetes mellitus typ 1. En transitionsteori anvÀndes för att strukturera förÀldrars upplevelser i tre faser.

UppnÄs syftet med Àmnet företagsekonomi?: en studie ut ett
elevperspektiv

I Skolverkets författningssamling för Àmnet Företagsekonomi stÄr bland annat att syfte och mÄl med kursen Àr att stimulera intresset för entreprenörskap, utveckla förmÄgan att ta initiativ och ansvar samt att leda och samarbeta. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmÄgor som gör att de kan möta de krav ett snabbt förÀnderligt arbetsliv fordrar. I kursplanen för Àmnet framgÄr det emellertid inte tydligt hur eleverna ska förvÀrva dessa fÀrdigheter. I detta examensarbete har jag via en enkÀtundersökning baserad pÄ teorier om entreprenörskap, jÀmfört elevers upplevelser frÄn nÀmnda kurs med kursen Ung Företagsamhet. Dessa tvÄ kurser överensstÀmmer innehÄllsmÀssigt i stor utstrÀckning.

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->