Sökresultat:
5231 Uppsatser om Ansvar lärande - Sida 29 av 349
SpÀnning i vardagen? ? Ett nedslag i pedagogers verklighet pÄ en grundskola för elever med autism/ Workday tension? - An extract from teachers? reality on a Swedish elementary school for pupils with autism
I denna studie undersöks en outtalad spÀnning som framkom under ett samtal med nÄgra pedagoger vid ett besök pÄ en skola för elever med diagnosen autism under vÄren 2013. Pedagogerna förklarade att de ansÄg det som svÄrt att implementera den svenska lÀroplanen för grundskolan, Lgr 11, i verksamheten samtidigt som de mÄste ta hÀnsyn till sina elevers begrÀnsningar som Àr en följd av deras diagnos. UtifrÄn pedagogernas perspektiv görs ett försök att, med begreppet ansvar och tankeverktyget ramfaktorteori som analysverktyg, förstÄ och tydliggöra den outtalade spÀnningen mellan ramverket Lgr 11 och de villkor som diagnosen autism sÀtter för pedagogernas planering och utformning av verksamheten. Denna studie Àr ett nedslag i nÄgra pedagogers subjektiva verklighet och deras betraktelse av ett fenomen i deras vardagliga arbete..
Beslutsfattande i extrema miljöer : En studie om hur GrupptÀnk, Riskhantering och Eskalerande engagemang pÄverkar beslutsfattandet i extrema miljöer
Problem och syftenNa?r projekt befinner sig i extrema miljo?er a?r betydelsen av ett fo?rdelaktigt beslutsfattande avgo?rande. Om projektdeltagarna inte lyckas ta genomta?nkta beslut finns det risk fo?r att projektet misslyckas vilket involverar allvarliga konsekvenser. Med hja?lp av denna studie vill vi studera beslutsfattandet i projekt i extrema miljo?er: Hur pa?verkas beslutsfattandet av extrema miljo?er? Vi har funnit att ett antal parametrar pa?verkar projekts fo?rma?ga att ta beslut.
Fastighetsköpet
Ett syfte med arbetet var att sammanstÀlla en slags handbok kring fastighetsköpets vÀsentliga delar, frÀmst juridiskt men i viss mÄn Àven tekniskt. Tyngdpunkten Àr lagd pÄ köparens och sÀljarens juridiska ansvar vid försÀljning av fastigheter men Àven fastighetsmÀklarens och besiktningsmannens roll i aktuell affÀr redogörs. Vi ansÄg det angelÀget att belysa de aktuella lagreglerna pÄ omrÄdet för att pÄ sÄ sÀtt utröna huruvida dessa kan anses fördela ansvarsfrÄgan pÄ ett adekvat sÀtt. För att komma fram till ett resultat har frÀmst en traditionell juridisk metod anvÀnts, med kompletterande av byggnadsteknisk facklitteratur, InternetkÀllor samt artiklar av varierande slag. Efter gjord undersökning konstateras att de problem som alltför ofta uppkommer i samband med fastighetsaffÀrer bottnar i ett till viss mÄn oklart rÀttslÀge angÄende de olika aktörernas roll.
En het kopp kaffe med CSR : En studie om kaffeföretaget Löfbergs Lila och deras CSR-arbete
SammanfattningFo?retags samha?llsansvar CSR-Corporate Social Responsibility har fo?r ma?nga en viktig symbolisk innebo?rd da? begreppet va?xer och blir sto?rre i Sverige samt i o?vriga va?rlden. Fo?retag och organisationer har fo?rutom ett ekonomiskt ansvar a?ven skyldigheter fo?r sin omgivning att arbeta fo?r en ba?ttre miljo? samt med ett socialt ansvarstagande. Idag o?kar fo?retagens ansvar och konsumenter anser att detta a?r en sja?lvklarhet.
Ungdomars erfarenhet av att anvÀnda insulinpump
Syftet med denna studie var att beskriva ungdomar med diabetes och deras erfarenhet av att anvÀnda insulinpump. Uppsatsen baseras pÄ narrativa intervjuer med sex ungdomar tre flickor och tre pojkar i Äldrarna 12-18 Är (md=14,5). Kriterier för deltagande i studien var att ungdomarna skulle ha haft insulinbehandlad diabetes i minst ett Är (md=8) och anvÀnt insulinpump i minst tre mÄnader (md=16). Kvalitativ innehÄllsanalys, resulterade i tvÄ huvudkategorier: Att vardagen underlÀttas och Att anvÀnda insulinpumpen pÄ ett ansvarsfullt sÀtt och sex subkategorier. De fyra subkategorierna inom huvudkategorin Att vardagen underlÀttas var: ? Kan Àta lÀnge och vad som helst ? Ger ökad frihet med sovtider ? Kan anvÀndas vid idrott och bad ? Att leva med diabetes blir enklare.
LĂ€xans syfte och konsekvenser
LÀxans syfte och konsekvenser, Àr en kvalitativ undersökning om lÀrares syfte med lÀxor och om lÀrare anvÀnder lÀxan som ett verktyg i förÀldrakontakten. I undersökningen intervjuas tvÄ högstadielÀrare och sex lÄgstadielÀrare dÀr en av dessa arbetar och har utbildning inom montessoripedagogiken. I uppsatsen analyserar jag lÀrarnas svar utifrÄn Antonovskys begrepp, KASAM samt Vygotskijs teori om att lÀrande sker i samspel med andra.
Alla lÀrare i undersökningen ger lÀxor. Studien visar att syftet med lÀxor skiljer sig Ät beroende pÄ vilket stadie lÀraren Àr verksam.
Den auktoriserade redovisningskonsultens yrkesroll efter revisionspliktens avskaffande
Efter revisionspliktens avskaffande har kvaliteten pÄ ekonomiska rapporter försÀmrats dÄ företag vÀljer att varken ta hjÀlp av en revisor eller redovisningskonsult. I samhÀllet Àr det svÄrt att skilja mellan en revisor och redovisningskonsult samtidigt som inte alla företag inser vÀrdet av en redovisningskonsults tjÀnster. I bolag som vÀljer bort revisorn innebÀr det ett större ansvar för redovisningskonsulten vilket Àr ett problem om denne inte kan axla det ökade ansvaret. Syftet med föreliggande studie Àr att förklara hur de auktoriserade redovisningskonsulternas yrkesroll har pÄverkats av revisionspliktens avskaffande och dÀrefter se om de Àr redo att bemöta de nÀmnda problemen. För att studera förÀndringen har redovisningskonsulter, revisorer och branschorganisationerna FAR samt SRF intervjuats.
En frisk arbetsplats : Ledares syn pÄ hÀlsoarbete pÄ arbetsplatsen
Genom en kvalitativ metod har ledares syn och ledarskapets betydelse pÄ promotivt hÀlsoarbete studerats. Intervjuer har genomförts med ledare pÄ tre olika arbetsplatser. Den teoretiska bakgrunden Àr Antonovskys teori om kÀnsla av sammanhang. I analysarbetet anvÀndes komponenterna begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet.[1] Resultatet visade att ledaren har betydelse i det promotiva hÀlsoarbetet och att mÀnniskor med ett starkt KASAM bÀttre tÄl pÄfrestningar i arbetslivet Àn de med ett svagare KASAM. Ett gott ledarskap ger förutsÀttningar till en hÀlsosam arbetsplats med hög arbetstrivsel.
FöretrÀdaransvar : Strikt?
En företrÀdare som har bestÀmmande inflytande i ett bolag kan, om bolaget inte betalar in sinaskatter i tid, bli personligt betalningsansvarig enligt skattebetalningslagen. För att undkommaansvaret mÄste företrÀdaren ha vidtagit avvecklingsÄtgÀrder i samtliga borgenÀrers intresseföre skatternas förfallodag men han mÄste Àven ha handlat uppsÄtligen eller grovt oaktsamt.RÀttspraxis Àr vid tolkningen av lagen snÀv, vilket medför att det Àr svÄrt att bli befriad frÄnansvar, om ÄtgÀrder inte har skett före skatternas förfallodag. Lagstiftningen innehÄller Àvenen paragraf om att ansvaret kan jÀmkas eller efterges om sÀrskilda skÀl föreligger. För att fÄett jÀmkat ansvar krÀvs dock att flera orsaker ligger bakom till att skatterna inte har betalts,Àven hÀr Àr det alltsÄ svÄrt att undkomma ansvaret. Det kan dÀrför tyckas att ansvaret Àr attjÀmstÀlla med strikt ansvar nÀr det vÀl har intrÀtt och att det stÀlls orimligt höga krav pÄföretrÀdaren för att undkomma ansvaret.I vÄr undersökning genomförs en studie av rÀttspraxis frÄn uppbördslagen samt lÀns- ochkammarrÀtts avgöranden.
LÀxor - mest tradition? : LÀxans funktion i Ärskurs 5 och 6 ur ett lÀrarperspektiv.
LÀxor Àr en av skolans mest etablerade traditioner. Syftet med denna studie handlar om lÀxorna och deras funktion.  Varför finns lÀxor? Vilken funktion fyller arbetet med hemuppgifter i dagens skola? I denna studie försöker vi fÄ svar pÄ nÄgra av vÄra frÄgor angÄende lÀxorna och deras funktion. Intervjuerna visar lÀrarnas medvetenhet angÄende vad som stÄr i lÀroplanen.
Studie- och yrkesvÀgledning som hela skolans ansvar
Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka hur en grundskola arbetar för att implementera studie- och yrkesvĂ€gledning i vid bemĂ€rkelse, som hela skolans ansvar. Styrdokument beskriver att skolor bör arbeta med studie- och yrkesvĂ€gledning pĂ„ ett lĂ„ngsiktigt och individanpassat sĂ€tt för att ge elever möjlighet att göra vĂ€l underbyggda val i framtiden. ĂndĂ„ visar olika granskningar att utbudet av studie- och yrkesvĂ€gledning i grundskolan mĂ„nga gĂ„nger Ă€r bristande och av varierad kvalitet. En grundskola i SkĂ„ne arbetar i nulĂ€get för att implementera studie- och yrkesvĂ€gledning under lektionstid, som ett projekt i skolorganisationen. Projektets implementering ska leda till att skolans elever ska fĂ„ verktyg för framtida val men Ă€ven att skolan aktivt ska arbeta med studie- och yrkesvĂ€gledning som ett gemensamt ansvar.
Undersökningen genomfördes med en kvalitativ metod dÀr intervjuer gjordes med fem lÀrare och en studie- och yrkesvÀgledare alla verksamma inom den undersökta skolorganisationen.
RollförÀndringar till följd av förÀndring av ett formellt styrsystem ? en fallstudie av Klippans kommun
Syfte: Syftet Àr att beskriva och analysera ett nytt styrsystems konsekvenser för en organisation, med avseende pÄ förÀndringar i roller. Mer explicit uttryckt avses att utröna om förÀndringar i det formella styrsystemet medför förÀndringar i roller hos de i organisationen ingÄende aktörerna, och vilka dessa rollförÀndringar i sÄ fall Àr. Metod:Studien har genomförts som en kvalitativ fallstudie. DÄ vikt lagts vid vÀrderingar och Äsikter ansÄgs det lÀmpligt att frÀmst samla in material genom semistrukturerade intervjuer med personer pÄ olika hierarkiska nivÄer, det vill sÀga i kommunledningen, pÄ nÀmndsnivÄ och pÄ förvaltningschefsnivÄ. Teori:Det empiriska materialet belyses genom olika teorier och diskussioner.
à tgÀrdsprogram : Rektorers syn pÄ arbetet med ÄtgÀrdsprogram
Syftet med denna kvantitativa studie Àr att undersöka rektorers syn pÄ arbetet med ÄtgÀrdsprogram, att se vilka rutiner som finns vid upprÀttande av dokumenten och att ta reda pÄ om det finns likheter, respektive olikheter vid rutiner och upprÀttande av ÄtgÀrdsprogram, beroende pÄ vilket stadium rektor ansvarar för. Studien genomfördes i en mellanstor svensk kommun dÀr 48 rektorer besvarat en enkÀt.Resultatet visar att det finns likheter vid upprÀttande av ÄtgÀrdsprogram, kring rutiner och innehÄll i dokumenten. Ytterligare likheter som framkommer Àr viss fokusering pÄ individnivÄ liksom att elevens styrkor och svÄrigheter skrivs fram i dokumentet. Att ÄtgÀrdsprogrammet beskriver elevens situation pÄ gruppnivÄ verkar inte vara sÄ vanligt förekommande och det rÄder en viss tveksamhet nÀr det gÀller utformningen pÄ organisationsnivÄ.NÀr det gÀller elevens delaktighet sÄ visade resultatet att elevens ansvar tydliggörs i ÄtgÀrdsprogrammet men att elevens syn pÄ sin skolsituation inte var lika vanligt förekommande nÀr dokumenten skrevs fram.VÄrdnadshavares delaktighet skiljer sig Ät i grupperna. I de lÀgre Äldrarna anser rektorerna att vÄrdnadshavares synpunkter tas tillvara och att deras ansvar framgÄr.
Undervisning för hÄllbar utveckling i historieÀmnet: om
helheter, agerande och ansvar
Uppsatsen undersöker hur gymnasielÀrare tolkar innehÄllet i undervisning för hÄllbar utveckling i historieÀmnet. Fyra gymnasielÀrare i historia intervjuades. Som analysmetod anvÀndes ett intentionellt perspektiv. Resultatet visar att lÀrarna tolkade innehÄllet i sin undervisning som tre teman: helheter, agerande och ansvar. Dessa tre teman har likheter och överlappar varandra.
Prestanda och webbramverk
I denna studie underso?ktes det tio vanliga ramverk inom webb branschen, ba?de de mest anva?nda ramverken samt na?gra nya uppstickare som har va?xt mycket de senaste a?ren. Fo?r att skala upp en hemsida till ma?nga anva?ndare a?r det viktigt att strukturen bakom sidan presterar bra, da?rfo?r a?r det viktigt att va?lja ra?tt ramverk. Sa? hur ska en webbutvecklare da? va?lja ramverk fo?r att kunna uppna? en bra prestanda? Det a?r allma?nt ka?nt att anva?ndare la?mnar sidor na?r responstiden o?kar.