Sök:

Sökresultat:

129 Uppsatser om Anseende - Sida 4 av 9

Anonyma elevtexter: lärare och elevers uppfattning om anonym
rättning och objektivitet

Detta examensarbete bearbetar objektivitet och anonym rättning. Syftet med studien har varit att, efter ett försök där elever fått lämna in texter anonymt, få insikt i lärare och elevers uppfattningar och erfarenheter av området. Hur lärare upplever objektivitet, huruvida elever någonsin utsatts för orättvis betygsättning och om anonym rättning är något som kan eller bör användas på gymnasienivå. Sju lärare har delgett sina uppfattningar via kvalitativa intervjuer och fem klasser har svarat på en enkät om samma område. Elevernas enkätsvar visar att det är relativt ovanligt med orättvis bedömning och att en knapp majoritet tyckte att anonym rättning var bra och vill göra det fler gånger.

Ersättningsutskott : - En studie om vilka faktorer som kan förklara förekomsten av ett ersättningsutskott i styrelser för svenska börsbolag

Titel: Ersättningsutskott ? En studie om vilka faktorer som kan förklara förekomsten av ett ersättningsutskott i styrelser för svenska börsbolag.Bakgrund: År 2005 infördes svensk kod för bolagsstyrning i ett försök att överbrygga förtroendeproblematiken hos näringslivet efter ett antal uppmärksammade bolagsstyrningsskandaler. Syftet med bolagskoden är att den ska vara självreglerande genom följ- och förklaraprincipen. Enligt regel 9.1 i den svenska bolagskoden rekommenderas det att inrätta ett ersättningsutskott i styrelsen som ska hantera ersättningen till ledningen. Kritik har dock väckts gällande självreglering då det framförallt gynnar bolagets Anseende snarare än samhället.Syfte: Syftet med den här studien är att förklara vilka faktorer som kan relateras med förekomsten av ett ersättningsutskott i styrelser för svenska börsbolag.Metod: Studien har en deduktiv forskningsansats för att förklara förekomsten av ersättningsutskott i styrelser för svenska börsbolag.

Nyckeln till framgång i SystematisktArbetsmiljöarbete

Verksamheter som bedriver effektivt Systematiskt Arbetsmiljöarbete (SAM) har visats ha friskare ochnöjdare arbetstagare, bättre Anseende, och större monetära framgångar, än verksamheter som inte gördet. Det saknas emellertid förståelse för vilka arbets- eller förhållningssätt som bidrar eller leder till attvissa verksamheter lyckas bedriva SAM effektivt. Hitintills har fallstudier fokuserat på hur SAM bedrivsi sin helhet eller på vilka brister som finns, oavsett om företaget bedriver SAM effektivt eller inte. Kortsagt saknas relevant underlag. I detta arbete studeras en verksamhet inom äldrevården (ett yrke medöverlag bristande arbetsmiljö och stort behov av effektivt SAM) som bedriver effektivt SAM, i syfte attförstå hur och varför de har lyckats.

Åldersdiskriminering : En utredning om Sveriges implementering utav direktiv 2000/78/EG

I och med friskolereformen i början på 1990-talet har förutsättningarna för skolor förändrats och konkurrensen hårdnat. Marknadsföring av skolor har blivit allt vanligare och vilket Anseende skolan har är avgörande. Tidigare forskning har visat att nöjda anställda leder till att kunder blir tillfredställda och lojala, de som tar hand om sina anställda och agerar på deras idéer visar ett bättre resultat. Därför kan intern marknadsföring ses som ett verktyg för att hantera denna konkurrens.Syftet med denna uppsats är att utifrån ledningens perspektiv få förståelse för och beskriva vilka faktorer inom skolbranschen som påverkar den interna kommunikationen och vilka förutsättningar dessa faktorer ger för intern marknadsföring. Studien har intagit ett Grounded Theory-inspirerat tillvägagångsätt och tillämpar intervjuer för att svara på syftet.

I ett förhållande med Ving : En studie i relationsbyggande interaktion på Facebook

Purpose: Social media is a global phenomenon that has developed from an opportunity of contact between people, into a platform for contact between organizations and people. This essay aims to investigate the public relation strategies of one organization on a popular social network.The main question that this study aims to answer is how the travel agency Ving chooses to create and preserve relationships to the public on Facebook in order to maintain a good reputation. Asub-question explores whether any patterns exist in Ving?s approach of interaction with its stakeholders.Method/Material: This study consists of a quantitative content analysis in which the interaction between the organization and the audience has been studied. Posts published by the public as well as replications from Ving have been categorized and then analyzed using two analytical models.

Polis, polis, kvinnogris : En studie om kvinnliga poliser i dagens samhälle

Polisyrket har alltid varit ett mansdominerat yrke men fler och fler insatser görs för att mängden kvinnor ska öka inom kåren eftersom att de fortfarande är underrepresenterade. Syftet med den här uppsatsen är att ta reda på hur kvinnliga poliser i Anseende med att de är just kvinnor, upplever att de bemöts av allmänheten, manliga kollegor och organisationen. För att ta reda på detta har vi genomfört sex kvalitativa intervjuer med kvinnliga poliser i Sverige. Vi har utgått från litteratur om genus, kvinnliga poliser och andra könsrelaterade teorier. I studien har det framkommit att de kvinnliga poliserna inte upplever kombinationen av deras kvinnlighet och yrket polis som något problemskapande.

Hur kan en handelshögskola marknadsföra sig? : En fallstudie av Handelshögskolan vid Karlstads universitet

Kampen om studenterna blir allt hårdare för handelshögskolorna, och studieplatserna blir allt fler. Det gäller för handelshögskolorna att attrahera studenterna att just välja dem som studieplats. Handelshögskolorna är idag i en kamp där det gäller att sticka ut och erbjuda det lilla extra som skiljer en handelshögskola från dess konkurrenter. Konkurrensen är hård, och utbildningarna är oftast av samma kvalité. Ändå finns det handelshögskolor som Handelshögskolan i Stockholm och Handelshögskolan i Göteborg som ligger i toppskiktet.För Handelshögskolan i Karlstad gäller det att sticka ut bland de etablerade och traditionella handelshögskolorna i landet.

Miljöinriktad CSR i charterbranschen : En hållbarhetsfråga

Trots en låg efterfrågan och ett svagt intresse för miljövänligt resande bland konsumenterna arbetar charterföretagen målmedvetet med miljöförbättringar såväl under flygningen som på destinationen med boende, service och transfer. Denna studie granskar vad charterbolagen ämnar uppnå med sitt miljöinriktade CSR-arbete. Uppsatsen prognostiserar och urskiljer även företagens framtida arbete för miljön. Att arbeta för hållbart resande bidrar till minskade kostnader i form av lägre bränsleförbrukning och leder därmed i förlängningen till ökad avkastning. Högre lönsamhet kan även på sikt uppnås i form av ökad legitimitet och ökat Anseende bland konsumenterna vilket bland annat kan bidra till fler sålda resor.

Motiv och risker med outsourcing av förvaltningstjänster.

Under de senaste årtiondena har det blivit allt vanligare att företag köper in tjänster från externa leverantörer istället för att producera tjänsterna själva, s.k. outsourcing. Idag väljer en majoritet av alla fastighetsbolag att outsourca delar av sin verksamhet, denna metod kan ge både för och nackdelar. Det är därför intressant att undersöka vad som styr dessa beslut och vilka motiv och risker företag tar i Anseende.Syftet med denna uppsats är att beskriva de motiv och risker som påverkar beslutet om out- respektive insourcing av förvaltningstjänster inom ett hyresrättsförvaltande bolag.För att uppnå detta har en kvalitativ metod, i form av en fallstudie valts. Studien granskar det hyresrättsförvaltande fastighetsbolaget HFAB och de motiv och risker de förknippar med outsourcing.

Doing Well by Doing Good : - En studie i hur CSR kan pa?verka svenska modefo?retags anseende

Corporate Social Responsibility (CSR) is a concept that is growing increasingly important, with more and more companies acknowledging that they have an obligation to the environment in which they operate. We were interested in inquiring into why companies chose to do so, even though there are no laws that condition them to engage in CSR. One answer to this might be that companies use CSR as a way to distinguish themselves from the competition as well as to gain trust and goodwill from the stakeholders. When it comes to Corporate Social Responsibility, the question is no longer whether or not companies should engage in it, but how they can gain competitive advantage by doing so. This study aims at providing a framework for possible ways of integrating CSR and branding, as well as different strategies for CSR-communication. We also tried to define how, and why, consumers respond to CSR-initiatives.

Fördelar, nackdelar och framgångsfaktorer med kriskommunikation på sociala medier : En fallstudie av Karlstads kommun

Att som organisation använda den högeffektiva spridningen av information som sociala medier kanbidra med vid krissituationer har sina fördelar och nackdelar. Hur organisationer ska hanterapublicering av krisinformation är en avvägning mellan att hjälpa drabbade intressenter eller attskydda organisationens Anseende hos intressenter. Kommunikationsverktyg som sociala medier ärinte en envägskommunikation vilket gör det möjligt för intressenter att fritt uttrycka sitt missnöjeöver situationer.Syftet med denna fallstudie är att utifrån en organisatoriskt perspektiv beskriva den avvägningmellan fördelar och nackdelar kriskommunikation på sociala medier innebär samt om det finnsspecifika framgångsfaktorer för att lyckas kriskommunicera med drabbade och intressenter under enpågående kris. Detta besvaras med hjälp av intervjuer, dokumentstudier och litteraturstudier.Studiens resulterade i redovisning av fördelar, nackdelar och framgångsfaktorer för en lyckadanvändning av sociala medier vid kriskommunikation. Slutsatsen framtogs med hjälp av resultatetsom stärkte insamlad innehåll i litteraturgenomgången.

Makt, beslut och kreativa processer : om byråverksamheten och kunden

Syfte: Att nå förståelse för relationen mellan en byrå och en kund genom att analysera föreställningen om marknadsföring och reklam som något kreativt, samt beslutsfattande och makt i den kreativa processen.Frågeställningar: Vilken roll spelar föreställningen om marknadsföring och reklam som något kreativt i relationen mellan marknadsavdelning och reklambyrå, framförallt gällande beslut fattade i kreativa processer? Vari ligger makten över de kreativa besluten, och hur gestaltas den?Metod: Kvalitativ, tolkande metod baserad på intervjuer och autoetnografiSlutsats: Vi har funnit att föreställningen om reklambyråer som kreativa spelar stor roll i relation till kunden. Framförallt relaterat till vad vi valt att kalla kreativt kapital. Detta fungerar som ett sätt för byrån att erövra status och Anseende på fältet, och samtidigt bygga tillit och legitimitet hos kunden. Vi har även funnit att den formella makten ligger hos kunden, men byrån sitter på en inte oansenlig indirekt makt genom att välja vad som presenteras för kunden.

Framtagning av nya materialvagnar för kastgrenar inom friidrott

Detta projekt är resultatet av ett examensarbete från en Civilingenjör i Teknisk Design med inriktningen Produktutveckling vid Luleå Tekniska Universitet. Projektet har utförts i samarbete med Nordic Sport AB och handlar om att utveckla nya vagnar för kastgrenarna inom friidrotten; spjut, kula, diskus och slägga.De tänkta kundernas behov av funktion och estetiska krav undersöktes genom informationsinsamlig i form av marknadsundersökningar, konkurrentanalyser, enkäter och intervjuer med företaget. Med hjälp av den insamlade informationen sammanställdes en kravspecifikation som stöd under projektets gång.Genom ett systematiskt arbete med problemlösningsmetoder som bland annat brainstorming och en workshop så togs en stor mängd dellösningar fram som kunde uppfylla de krav och önskemål som ställdes på de nya vagnarna. Utifrån dessa dellösningar konstruerades en helhetslösning utifrån viktningar som sedan låg till grund för konceptgenereringen.Designen på vagnarna togs fram genom diskussioner med Nordic Sport och en 3D-modell skapades, denna modell utvecklades sedan vidare i samspråk med Nordic Sport för att få fram ett slutgiltigt koncept.Resultatet blev en materialvagn, uppbyggt i ett modulsystem, som med små förändringar passar till alla fyra materialen som ska transporteras. Färgen och formen följer Nordic Sports nuvarande sortiment och deras varumärke nordicsport.com.Då vagnen har ett mycket modernare utseende och stora förbättringar kring användbarhet och ergonomi jämte konkurrenterna så kan Nordic Sport behålla sitt Anseende som leverantör av kvalitetsprodukter och ta ännu fler marknadsandelar..

Miljö- och hållbarhetsredovisning : En genomgång av Löfbergs Lila AB

I samband med andra världskrigets start 1939, utvecklades kemiska ämnen för ogräs- och bekämpningsmedel. Numera påträffas de i de flesta floder, grundvatten och i majoriteten av alla mänskliga varelser. Detta har medfört att allt fler krav ställts på omgivningen. Miljöredovisningen föddes i slutet av 1960-talet och själva startskottet för miljöredovisning skedde i samband med Brundtlandrapporten 1987. Inom kaffebranschen har det länge stått stilla när det gäller arbets- och miljöfrågor. Det tog fart när stora aktörer på marknaden, däribland Löfbergs Lila, startade Common Code for the Coffee Community 2006.

Kronofogdemyndigheten, betalningsmoralens fostrare: en kvalitativ undersökning om hur åtta kronoinspektörer upplever och påverkas av sina arbetsuppgifter

Vi lever i ett kreditsamhälle. Kreditsamhället gör det möjligt för icke förmögna att leva upp till den samhällsnorm som råder. Oförutsedda händelser med ekonomisk svacka som följd kan då påverka krediterna till att övergå i skulder. När skulderna skall drivas in skickas de numera oftast till företag som specialicerat sig på indrivning, Inkasso/Intrum Justitia. Deras metoder innebär för den enskillde individen en kraftig ökning av skulden.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->