Sök:

Anonyma elevtexter

lärare och elevers uppfattning om anonym
rättning och objektivitet


Detta examensarbete bearbetar objektivitet och anonym rättning. Syftet med studien har varit att, efter ett försök där elever fått lämna in texter anonymt, få insikt i lärare och elevers uppfattningar och erfarenheter av området. Hur lärare upplever objektivitet, huruvida elever någonsin utsatts för orättvis betygsättning och om anonym rättning är något som kan eller bör användas på gymnasienivå. Sju lärare har delgett sina uppfattningar via kvalitativa intervjuer och fem klasser har svarat på en enkät om samma område. Elevernas enkätsvar visar att det är relativt ovanligt med orättvis bedömning och att en knapp majoritet tyckte att anonym rättning var bra och vill göra det fler gånger. Samtliga lärare ansåg att anonym rättning var bra och att de underlättade deras arbete vid bedömning, samtidigt som oväntade bieffekter växte fram. Anonym rättning kan ta mer tid än vanligt i anseende och trots att många elever känner sig rättvist bedömda av sina lärare finns det elever som upplevde detta arbetssätt som betryggande och avslappnande. Samtliga lärare kan tänka sig att nyttja denna metod fler gånger och det kan användas som hjälpmedel, både för att försäkra sig själva och sina elever att bedömning sker på objektiva och likvärdiga grunder. Anonym rättning kan användas som ett verktyg när elever känner sig orättvist bedömda.

Författare

Agneta Sundqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..