
Sökresultat:
2545 Uppsatser om Analysverktyg Microsoft Access Snittlista Inköpslista Logistik - Sida 31 av 170
Likhet och sÀrart - en studie av Internationella biblioteket och dess besökare ur ett mÄngfaldsperspektiv
The underlying purpose of this study is to see whether a library focused solely on providing literature in other languages than Swedish serves as a unifying, integrating force, or as an agent for division and exclusion. The study focuses on the International Library in Stockholm. The authors have created a profile of the visitors of the selected library, concerning their characteristics, their library habits and their perceptions of the International library. This profile has then been compared with the staff?s perception of the visitors as a group.
Flödesoptimering i begrÀnsande resurs
Most companies have a bottleneck in their production, that is a constraining re-source. When the demand is higher than the capacity in the constraining resource it is impossible to produce the demanded output. This problem leads to delayed deliveries, unhappy customers and ultimately to decreased revenue. Bottlenecks therefore has a significant role in production and must be handled thereof.MW Power in SÀvsjö, Sweden designs and manufactures water and steam boilers for the customer's unique needs. MW Power invested in a new plasma cutting ma-chine but the machine has not reached the expected capacity.
Lera för livet i lek & utforskande : en studie om pedagogers syn pÄ estetiskt arbete i förskolan
This study intends to examine teacherÂŽs thoughts and perception of esthetic activities at preschools. I have chosen to restrict the esthetic area to the significance and function of clay to the teachers and children. On the basis of the belief that children can, and need access to a variety of ways to express themselves, we used the interviews to take part of teachers work and thoughts concerning clay, and the esthetic work. I have in this qualitative study addressed four questions: How do the teachers use clay in preschool activities? What do the teachers think about clay as a tool in the educational work at the preschool? Are the teachers working from the perception of children?s rights to express themselves in different ways and with the help of different tools? What function does clay fill for the children?I have interviewed eight teachers and taken part of both older and more recent theories around children and the creativity in esthetic contexts.
Bibliotek och ungdomar med annan sprÄklig bakgrund Àn svenska ? en enkÀtundersökning
This thesis examines what and in which language young people in Sweden with other linguistic backgrounds than Swedish read, as well as if they have access to the literature that they demand, how they use the library and what kind of role the library plays to them. The chosen method was quantitative and it consisted of a questionnaire as this method is useful in quantifying phenomena, which is the purpose of this thesis. The investigation shows that the studied population is bilingual. I hope that the thesis points out the range of the problems and that these issues need to be solved within the society and not the within the family. We need to make use of the resources of the young immigrants, as their cultural competence, in some cases even bi-cultural competence, can be useful for the Swedish society.
Konkurrensfördelar i fokus, en studie om interna styrkor
Genom globaliseringen och den internationella handelns utveckling har en ökad konkurrens blivit ett faktum pÄ den Svenska marknaden. Detta innebÀr att Àven de Svenska företagen har möjlighet att verka pÄ fler marknader vilket Àven stÀller krav pÄ företagen att skapa en konkurrenskraft som kan motstÄ det ökade konkurrenstrycket. Med detta i fokus utvecklades vÄr problemstÀllning: Hur arbetar företag för att skapa konkurrensfördel pÄ marknaden? VÄrt syfte Àr att skapa en förstÄelse för hur ett företag kan arbeta för att skapa konkurrensfördel pÄ marknaden. Vi har valt att studera detta ur ett företagsperspektiv genom en fallstudie pÄ ett företag och fem djupintervjuer, dÀr vi har valt att fokusera pÄ hur de arbetar med sina interna konkurrensfördelar.
Literacy i ett andrasprÄksklassrum : Fyra lÀrares förstÄelse och anvÀndning av literacy
Föreliggande studie vill undersöka hur fyra verksamma lÀrare i svenska som andrasprÄk, enligt dem sjÀlva, förstÄr och undervisar literacy i ett multimodalt samhÀlle. Genom en kvalitativ metod har de fyra lÀrarna intervjuats enskilt och deras svar har sedan placerats i redan befintliga teman frÄn en studie av Cross (2011) som, tillsammans med ett sociokulturellt perspektiv, utgör teoretiska utgÄngspunkter och analysverktyg för denna studie. Det analyserade resultatet visar bland annat att lÀrarna fokuserar mycket pÄ sociala och kulturella praktiker vid literacyundervisning och att de inkluderar multimodaliteter i begreppet literacy men att det fÄr olika mycket utrymme i undervisningen beroende pÄ tillfrÄgad lÀrare..
Synen pÄ kunskap inom skönlitteraturstudiet i grundskolans lÀroplaner
Eftersom man aldrig kan förutspÄ vilka frÄgor och funderingar en bok kan vÀcka hos en elevgrupp ska man aldrig anvÀnda sig av en bok för höglÀsning som man sjÀlv tidigare inte har lÀst. Jag har i mitt utvecklingsarbete lÀst in mig pÄ barnlitteratur, gjort en sammanstÀllning av dessa verk och utvecklat en litteraturbank för de tidiga skolÄren med hjÀlp av Microsoft Visual studio 2010. Efter att jag har lÀst ett skönlitterÀrt verk har jag utformat en rad diskussionsfrÄgor som man kan föra löpande med höglÀsningen och en konkret uppgift att arbeta vidare med efter att man har lÀst boken. Sedan har verken med dess diskussionsfrÄgor och konkreta uppgift kopplats till LÀroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11. Slutligen har jag gjort dessa verk sökbara efter givna kriterier, sÄ att man snabbt och enkelt ska kunna hitta en lÀmplig bok att arbeta med i klassrummet..
Om informationslogistik Àr svaret. Vad Àr frÄgan?
Studiens syfte Àr att identifiera informationslogistiska problem och behov med utgÄngspunkt i förÀndringsprojekt inom strategi, organisation och IT för att dÀrigenom visa vad informationslogistik kan lösa för problem och behov. Informationslogistik Àr ett tvÀrvetenskapligt Àmne och rör sig inom disciplinerna informatik, ekonomi/management och logistik. UtifrÄn Àmnets tresidighet valdes utgÄngspunkterna strategi, organisation och IT.Forskningen inom informationslogistik redogör för hur IT kan anvÀndas för en behovsorienterad informationsförsörjning. I korthet redogör forskningen för hur information kan lagras i datalager och hur informationen Àr möjlig att bearbetas med olika intelligenta verktyg. Logistik Àr de bakomliggande förhÄllningssÀttet pÄ hur olika IT lösningar kan förse rÀtt information till rÀtt person.
Södra - En studie om koldioxidutslÀpp frÄn externa transporter
Examensarbete G3 i företagsekonomi, 15 hp, Ekonomihögskolan vid VÀxjö universitet, Logistik, FE3583,VT 08.Författare: Stefan Knutsson, Linda Nilsdotter, Martin Svensson.Handledare: Helena ForslundFöretagets kontaktperson: Lars WoxnerydTitel: Södra - En studie om koldioxidutslÀpp frÄn externa transporterBakgrund: En mycket aktuell diskussion i dagens samhÀlle Àr klimathotet och mÀnniskans negativa pÄverkan pÄ miljön. De vÀxande kraven pÄ miljöarbete i företag gör att de stÀndigt mÄste utvecklas. Södra Timber har idag en uppskattad siffra pÄ dryga 13 000 ton koldioxid som slÀpps ut vid distributionen av sÄgade trÀvaror. En siffra som i nulÀget inte Àr helt tillförlitlig dÄ schablonerna och berÀkningarna Àr förÄldrade.Syfte: Studien syftar till att kartlÀgga Södra Timbers koldioxidutslÀpp vid kundtransporter genom att anvÀnda sig av en bÀttre berÀkningsmetod som uppsatsen skall arbeta fram. Studien syftar ocksÄ till att identifiera möjligheter till förÀndringar i distributionen med hÀnseende till koldioxidutslÀpp och ekonomi.AvgrÀnsningar: Uppsatsen Àr avgrÀnsad till att endast behandla transporter som sker frÄn sÄgverken i LÄngasjö och MönsterÄs.Metod: Uppsatsen inleds med fördjupade teoretiska studier för att möjliggöra analys av det empiriska materialet.
Systemintegration baserad pÄ WCF
Denna rapport beskriver arbetet med att utveckla ett API (Application Programming Interface) till Eurocons projekteringssystem SiteBase. Utvecklingen av systemet har bedrivits som ett examensarbete pĂ„ uppdrag av Eurocon Consulting AB i Ărnsköldsvik. Examensarbetet har bedrivits som en examinerande kurs för en högskoleingenjörsexamen med inriktning elektronik med en specialisering mot datorteknik och inbyggda system.Arbetet bestĂ„r av att utveckla ett API, till ett projekteringssystem baserat pĂ„ WCF (Windows Communication Foundation), som Ă€r konfigurerbar sĂ„ att den relativt enkelt ska kunna integreras med andra system.Syftet Ă€r att underlĂ€tta och minska den utvecklingstid det tar att integrera andra system med SiteBase, att skapa en bas att utgĂ„ ifrĂ„n för framtida integrationer.Systemet Ă€r utvecklat i C# med Visual Studio 2010 samt med Microsoft NET Framework 4.0 som ramverk. Utvecklingen av systemet har framstĂ€llts i faser dĂ€r delar av systemet utvecklats innan nĂ€sta del pĂ„börjats..
LÀsförmÄga hos barn med Cochleaimplantat : Relaterat till kognitiva och sprÄkliga förmÄgor
Cochleaimplantat (CI) Àr ett tekniskt hörselhjÀlpmedel som anvÀnds av personer med grav hörselnedsÀttning eller dövhet. Ett CI ger barn med medfödd dövhet möjlighet att höra och utveckla talad kommunikation. CI ersÀtter inte normal hörsel och det finns stora individuella variationer i sprÄk och talfÀrdighet hos personer med CI. Syftet med föreliggande studie var att studera kognitiva och sprÄkliga förmÄgor hos barn med CI med fokus pÄ lÀsförmÄga. I studien deltog 57 barn i Äldrarna 7;3-10;4 Är.
Barns perspektiv pÄ kunskap och lÀrande
Studiens syfte Àr att undersöka barns perspektiv pÄ kunskap och lÀrande, samt hur barn upplever förskolan som utbildningsinstitution. Ingrid Pramling genomförde under 1980- talet en rad studier kring barn och inlÀrning, men sedan dess Àr det relativt ont om forskning pÄ omrÄdet.
Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med tolv barn utgör undersökningens empiri. Analysverktyg Àr begrepp frÄn barndomssociologin; being och becoming samt barnperspektiv och barns perspektiv. Resultatet av studien visar att barnen till största del ser kunskap som en praktisk fÀrdighet samt att individer Àldre Àn de sjÀlva anses besitta mer kunskap. De uttrycker att det Àr viktigt att lÀra inför framtiden.
LÀrcentrum i biblioteket, möjligheter och utmaningar. Tre aktörsgruppers syn pÄ lÀrcentrum och dess samverkan med biblioteket
The aim of this thesis is to investigate the points of view of three groups of actors about their local learning center and its collaboration with the library. By interviewing groups of actors from the municipal sector, the library staff and students, I aim to investigate their associations of the learning centre, what kind of services it should offer, and how they understand the role of the library staff in specific collaboration between the public library and the adult education administration. The study design is based on Gunnar Grepperud?s and Terje Thomsen?s three missions for a local learning centre; the mission of a broker, a meeting place and a motivator. I also use Carol Kuhlthau?s levels of mediation as an approach to investigate how the actors want the library staff to work in relation to the centre.
SprÄkliga och kognitiva förmÄgor hos barn med lÀs-och skrivsvÄrigheter : En jÀmförelse med barn med cochleaimplantat
Children with Reading and Writing Difficulties and Their Language and Cognitive AbilitiesA Comparison with Children with a Cochlear ImplantAbstractThe aim of this study was to examine the cognitive abilities that are important for reading in children with reading disabilities, children with a cochlear implantation and typically developed children. 64 children aged 10-12 years participated in the study. To answer the question at issue we used the following tests: Block Design from WISC III, PPVT III, TOWRE, SL 40 and a few chosen tests out of the SIPS battery. On tests of the lexical access children with reading disabilities performed at the same level as hearing children, while the children with a cochlear implant performed significantly lower. Test of the phonological and complex working memory showed that children with reading disabilities performed significantly higher than children with a cochlear implant, but at the same time lower than typically developed children on the test of phonological working memory.
Ăr den Europeiska Unionen demokratisk? Om öppenheten inom den Europeiska kommissionen
The European Union is seen as democratic, and one of the criteria for a democratic decision process is that it must be fully transparent for the citizens. That is the only way for them to make their own decisions about political issues, and it is only possible as long as the citizens have access to relevant and reliable information. However, this is not always the case within the European Union, since it is often difficult to get a hold of different documents of the institutions, and since the civil servants to a great extent are forbidden to give away any information..