
Sökresultat:
159 Uppsatser om Algoritmer - Sida 4 av 11
Automatisk yrkeskodning med rättstavning och textkategorisering
Statistiska Centralbyrån (SCB) samlar in data i form av enkätundersökningar. Dessa data måste sedan kodas med olika klassifikationer för att kunna användas i statistikproduktion. En sådan klassifikation är Socioekonomisk indelning (SEI).Denna rapport behandlar hur man automatiskt kan SEI-koda sådana enkätundersökningar så att varje enkät tilldelas en SEI-kod. SCB:s nuvarande algoritm kodar ca 50% av enkäterna och bygger på att det yrke som är angivet i enkäten finns med i ett lexikon. Om yrket inte finns med kan enkäten inte kodas.
Winpaz : Ett GUI till en ny komprimeringsalgoritm
Detta är ett 10-poängs examensarbete på C-nivå, som vi under vårterminen avlagt vid Karlstads universitet. Målet med vårt projekt var att skapa ett nytt grafiskt gränssnitt till en komprimeringsalgoritm vid namn PAZ. Nuförtiden finns en hel uppsjö av grafiska gränssnitt till komprimeringsAlgoritmer, men inget av dem stöder möjligheten att plugga in en egenutvecklad algoritm. Därför var vi tvungna att skapa vårt eget gränssnitt, som förutom PAZ också skulle stödja ZIP, RAR och andra etablerade Algoritmer. Vi har alltså skapat ett grafiskt gränssnitt, vilket är anpassat för en implementation av den nya PAZ-algoritmen.Algoritmen har utvecklats av vår uppdragsgivare Martin Larsson.
Om personaliserande sökmotorer ? Styrkor och problemområden
Internet har en allt större roll i vårt samhälle och sökmotorerna är ett av de vanligaste sätten att leta sig fram till relevanta webbplatser. Sökmotorernas Algoritmer visar sig dock bli allt mer invecklade och effektiva genom att blanda in användaren och hämta information om dennes intressen. Sökmotorerna hämtar resultat som inte bara är relevanta i förhållande till sökfrasen, utan också i förhållande till användaren. Sökmotorn skapar en profil av varje användare och med den preciseras resultatet. I studien använder vi oss av litteratursökningar och intervjuer för att undersöka vilken inverkan profilerna har på resultatet samt vilka åsikter användare, inom målgruppen studenter, har angående resultatet och profilerna.
Studie av konstruktion och implementering av CORDIC-algoritmer
Abstract CORDIC (Coordinate Rotation Digital Computer) is an iterative algorithm for the calculation of a two-dimensional vector in circular, linear or hyperbolic coordinate systems. This paper presents a survey of known CORDIC algorithms and architectures for the rotation and vectoring mode in the circular cordinate system. In addition an implementation of the differential CORDIC algorithm in VHDL has been done. The implementation is designed to keep the fast timing and throughput characteristic known for on-line redundant arithmetic..
Representation och algoritmer för optimering av postdistributionsnätverk
Det här arbetet undersöker om heuristik i en algoritm kan förbättra optimeringen av postdistributionsnätverk. Som optimeringsalgoritm används hill climbing och heuristiken appliceras på mutationsoperatorn. För att utvärdera mutationsoperatorn skapas en förenklad modell av ett postdistribueringsnätverk. Ett befintligt postdistribueringsnätverk används som utgångspunkt för den förenklade modellen för att snabbt kunna få en bra och realistisk modell. Resultaten av undersökningen indikerar på att den heuristiska mutationsoperatorn sänker tiden det tar att hitta en bra lösning jämfört med att använda en slumpmässig mutationsoperator..
Pokerboten
Syftet med följande examensarbete är att undersöka teorier och få fram idéer om hur man kan bygga en bot som spelar poker. Ett viktigt ämne som studeras är artificiell intelligens och hur ett AI kan utvecklas hos en bot som ska ersätta en mänsklig pokerspelare spelandes i ett nätverk.
Studien ger en inblick om spelregler för Texas Hold?em och går även in på teori om betydelsefull statistik, sannolikhet och odds.
Resultatet av denna undersökning består av framtagna Algoritmer som kan användas vid utveckling av en bot som spelar poker på ett bord med tio spelare..
Hotutvärderare för luftvärn : automatiska algoritmer för beslutsstöd och beslutsfattande
Med dagens snabba datorer och omfattande informationssystem kan automatiskaAlgoritmer för beslutsstöd i komplicerade situationer konstrueras. I luftvärnet finns detredan s k hotutvärderare som har denna funktionalitet. I föreliggande uppsats ges enöverblick över den stridssituation dessa hotutvärderare skall hantera. Uppsatsen analyserarvidare vilka matematiska metoder som är lämpliga att använda för detta ändamål och hurde är kopplade till rådande doktrin..
Implementering av radarextraktor med DSP
Den här rapporten beskriver hur en radarextraktor kan implementeras med hjälp av en signalprocessor (DSP). En radarextraktor extraherar viktig information ur en radarvideosignal och skapar plottar. En plott anger bäring och avstånd till ett mål, t.ex. ett fartyg eller ett flygplan. Plottarna levereras vanligtvis till en målföljare.
Optimering av databasinformation
Syftet med detta examensarbete är att med avseende på Snow Softwares databas försöka att effektivisera samt omstrukturera de procedurer som hanterar deras regelverk. Den är ej inriktad på att utvärdera eller förändra de Algoritmer som redan finns i Microsoft SQL Server.Ett flertal olika prototyper framställdes och utvärderades. Dessa var ej specifika för just denna databas och kan därför vara intressanta även i andra sammanhang. Den prototyp som visade sig vara mest effektiv implementerades så att den enkelt skulle kunna tas i bruk i det nuvarande systemet. Prototypen gav en ungefärlig förbättring i söktid på 18,8 %.
Modulgenerator för generering av Brent Kung-adderare
För att snabba upp addering av tal, vilket är en vital del inom signalbehandling finns olika Algoritmer. En sådan algoritm är Brent Kungs vilken har en tidsfördröjning proportionell mot log2(N). I rapporten jämförs några olika varianter av adderare med avseende på grinddjup, vilket är proportionelltmot propageringstiden. En modulgenerator för Brent Kung-adderare implementeras med Skill-kod i Cadence. Modulgeneratorn kan genera adderare av obegränsad ordlängd och är även teknologi oberoende.
Beskrivning och exemplifiering av krypteringsalgoritmer
Det finns ett stort behov av att skydda information från obehöriga eftersom inte all information är offentlig. För institutionen för datavetenskap på högskolan i Skövde gäller det att skydda information som tentor, inlämningsuppgifter och lösningsförslag med mera. Detta är information som gör datorsystemet attraktivt för inkräktare. För att höja säkerheten till en nivå som gör det svårare för inkräktare att läsa informationen bör denna krypteras. Olika krypteringsAlgoritmer från de symmetriska och asymmetriska systemen beskrivs, studeras och exemplifieras i rapporten.Resultatet av rapporten ger en rekommendation till vilka Algoritmer som kan vara lämpliga att införa som krypteringsAlgoritmer hos institutionen för datavetenskap på högskolan i Skövde..
Viktoptimering av en jetmotorstruktur
För att vidareutveckla Volvo Aeros konkurrenskraft för stora fläktstrukturer undersöks nu möjligheten att integrera fläktutloppsledskenornas aerodynamiska och akustiska funktion med den lastöverförande funktion som konventionella mellanhus har. Som en del i detta vill nu Volvo Aero kunna skapa en första konstruktionsmodell, i ett tidigt konceptstadie, som har en låg vikt men som ändå uppfyller styvhetskraven som ställs på konstruktionen. Denna rapport avhandlar en optimeringsrutin för optimering av bypass-delen av mellanhuset i en jetmotor. Optimeringsrutinen är anpassad för Ansys och i de optimeringar som genomförts så har två av Ansys inbyggda optimeringsAlgoritmer använts. Resultatet av användandet av dessa Algoritmer visade att om man vill ha med modalkravet i analysen så måste man ha en god startkonstruktion för att optimeringen skall finna den bästa lösningen..
Reglering och navigering av en undervattensfarkostmed hjälp av GPS-utrustade bojar
Examensarbetets mål är att hitta möjligheter till förbättring av navigeringsprestandahos en undervattensfarkost med hjälp av bojar utrustade med GPS. Dessabojar skickar positionsdata till farkosten som med hjälp av ett extended kalmanfilter(EKF) integrerar denna information till att förbättra sin navigering.Ett ytterligare mål med examensarbetet har även varit att skapa en simuleringsmiljöför en liten farkost, där eventuella nya Algoritmer eller sensorer, vidframtida behov, på ett smidigt sätt skall kunna integreras för utprovning. Dettahar i arbetet inneburit en anpassning av en fysikalisk 6-DOF modell till enliten undervattensfarkost samt en reglerdesign för detta system i form av kaskadkoppladePI-regulatorer och parameterstyrning. Simuleringsmiljön är skapad medhjälp av Matlab och Simulink..
Algoritmer för filtrering av MEMS-sensorsignaler
In order to measure the quality of the logs, one can with help of Fast Fourier Transform technique get the signals resonance peaks. With help of these peaks you can see whether the quality of a tree is good or bad. This report contains the work of a where a program has been developed to be able to process a vibration created by an automatic hammer hitting on a log of wood. From the processed signal the program should be able to show both the raw wavesignal and the processed measured data from the resonance peaks. Beyond the raw wavesignal and resonance peaks the program should also be able to control the automatic hammer.
Procedurella Texturer : Skapande av en procedurell textur utifrån en referensbild med hjälp av en genetisk algoritm
Då dataspel blir mer grafiskt tilltalande för var år som går innebär detta också att mer utrymme behövs för att få plats med alla bildtexturer. Detta leder till att spel som annars skulle kunnat läggas ut på exempelvis XBOX Live Marketplace är för stora för att få plats där. Genom att byta ut vanliga bildtexturer mot procedurella texturer skulle detta problem kunna undvikas då de senare tar mindre plats än de förstnämnda.Denna uppsats tar upp och redovisar en metod för att återskapa bildtexturer som procedurella texturer, där en genetisk algoritm används för att evolvera fram procedurella texturer med visuella likheter med referenstexturen..