Sök:

Sökresultat:

3194 Uppsatser om Aktivitet - Sida 4 av 213

Tid- och temperaturoptimering av lipoproteinlipas-aktivitet : -   en studie på Soleus och Vastus lateralis hos möss

Bakgrund: Det är viktigt att främja barns fysiska Aktivitet, eftersom det leder till många positiva hälsoeffekter. Tyvärr är många små barn idag inaktiva och når aldrig den rekommenderade gränsen på 60 minuters fysisk Aktivitet per dag.  Syfte: Att beskriva hur fysisk Aktivitet kan främjas bland barn, i åldrarna 2-8 år. Metod: Studien som utfördes var en litteraturstudie där tio vetenskapliga artiklar granskades. Resultaten sammanfattades genom att söka meningsbärande enheter och därefter skapades teman av dessa.

Samband mellan fysisk aktivitet och livskvalitet hos kvinnor som har eller har haft bröstcancer- en litteraturstudie

SammanfattningSyfte: Att beskriva samband mellan fysisk Aktivitet och livskvalitet hos kvinnor som har eller har haft bröstcancer. Metod: Beskriviande litteraturstudie där de inkluderade artiklarna söktes i databaserna Medline och Cinahl. Sökningen resulterade i 13 artiklar, publicerade mellan år 2001-2010. Resultat: Positiva samband mellan fysisk Aktivitet och livskvalitet kunde ses hos kvinnor som har eller har haft bröstcancer. Det positiva sambandet mellan fysisk Aktivitet och livskvalitet kunde främst ses när den fysiska Aktivitetens intensitet var måttlig till intensiv och utfördes cirka tre gånger i veckan under minst 90 minuter per vecka.

Fysisk aktivitet i klassrummet : sett ur elevers och pedagogers synvinkel

Syftet med vår studie var att från elever i skolår 5 och dess pedagoger, få en beskrivning av hur den fysiska Aktiviteten ter sig i klassrummet. Bakgrundstanken var att fysisk Aktivitet påverkar vår kropp fysiskt och psykiskt vilket kan ha ett samband med skolprestationerna. Om fysisk Aktivitet har en gynnsam effekt på elevens kognitiva utveckling, hur praktiseras då denna i klassrummet i de högre åldrarna? Utifrån vårt syfte att få en Aktivitetsbeskrivning och åsikter om denna från några pedagoger och deras elever, valde vi att intervjua pedagogerna och utföra en enkätundersökning bland eleverna.Det huvudsakliga resultatet visar att pedagogerna inte planerar undervisningen med tanke på elevernas rörelsebehov men att deras arbetssätt ibland ändå medför viss fysisk Aktivitet som genom förflyttningar. Eleverna önskar mer fysisk Aktivitet och många av eleverna tycker inte att deras behov tillfredsställs.

?Skolan skall sträva efter att erbjuda barn daglig fysisk aktivitet?! : En studie om läroplanstilläggets tolkningsbarhet gällande fysisk aktivitet under skoldagen

Syftet med detta examensarbete är att undersöka tolkningsbarheten i läroplanstillägget ?Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk Aktivitet inom ramen för hela skoldagen? (Lpo94). Arbetet syftar också till att visa vilka faktorer som de tillfrågade pedagogerna beskriver som viktiga för den daglig fysik Aktiviteten samt deras medvetenhet gällande fysisk Aktivitet. Det empiriska materialet utgörs av svaren från sju utbildade och verksamma pedagoger i förskoleklasser. I resultatredovisningen framkommer det att läroplanstillägget går att tolka på många olika sätt.

Fysisk aktivitet under skoldagen

Bakgrund Man vet idag att fysisk Aktivitet är viktigt för barns och ungdomars fysiska och psykiska utveckling. Syfte Syftet med undersökningen var att ta reda på elevers motiv till fysisk Aktivitet/inAktivitet samt även att ta reda på vad som skulle kunna öka elevers fysiska Aktivitet under skoldagen. Syftet var även att ta reda på lärarnas åsikter om elevernas fysiska Aktivitet. Metod Undersökningen gjordes med hjälp av tre olika enkätundersökningar. Undersökningen gjordes på två skolor i två olika kommuner. Elever i årskurs 7 och 8 besvarade enkäterna, totalt 139 elever.

Att förändra sin livsstil genom Fysisk aktivitet på Recept

Syftet med studien var att undersöka vad det innebär för den enskilda individen att få fysisk Aktivitet på recept (FaR), samt om deltagande i en FaR-grupp stimulerar till självständig fysisk Aktivitet. Även vad som gör att individerna utnyttjar sina recept samt hur beteendeförändringen, att bli fysiskt aktiv, upplevs har undersökts. Fysisk Aktivitet på recept innebär att man ordinerar fysisk Aktivitet i syfte att förebygga och behandla sjukdomar. Studien genomfördes under våren 2006. Tio deltagare i FaR-grupper remitterade till en idrottsförening från en vårdcentral i Skåne och de tre ledarna för grupperna intervjuades.

Lymfocytstimulering med två olika metoder BrdU-ELISA och CFSE-infärgning

Bakgrund: Det är viktigt att främja barns fysiska Aktivitet, eftersom det leder till många positiva hälsoeffekter. Tyvärr är många små barn idag inaktiva och når aldrig den rekommenderade gränsen på 60 minuters fysisk Aktivitet per dag.  Syfte: Att beskriva hur fysisk Aktivitet kan främjas bland barn, i åldrarna 2-8 år. Metod: Studien som utfördes var en litteraturstudie där tio vetenskapliga artiklar granskades. Resultaten sammanfattades genom att söka meningsbärande enheter och därefter skapades teman av dessa.

Effekterna av fysisk aktivitet och avslappning som rehabilitering efter hjärtinfarkt: en litteraturstudie

Hjärt- och kärlsjukdomar står för ungefär hälften av alla dödsfall i Sverige per år. Det går att förebygga hjärtsjukdom och återinsjuknande efter hjärtinfarkt genom att jobba både primärpreventivt och sekundärpreventivt. En sekundärpreventiv insats är hjärtrehabilitering som är en etablerad form av behandling. Syftet med denna studie är att undersöka genomförandet och effekterna av fysisk Aktivitet och avslappning som rehabilitering efter hjärtinfarkt. 16 artiklar som behandlade effekterna av fysisk Aktivitet och avslappning efter hjärtinfarkt inkluderades.

Könsskillnader i välbefinnande utifrån val av fysisk aktivitet

Samhället uppmuntrar individer att se över sina hälsovanor för att öka välbefinnandet. Syftet var att undersöka om val av fysisk Aktivitet hade effekt på den generella hälsan i ökat subjektivt välbefinnande samt om det fanns könsskillnader i dessa. Sextio män och kvinnor mellan 25-50 år valdes slumpmässigt ut från träningsanläggningar för att besvara the 12-item General Health Questionnaire (GHQ-12) samt Swedish Core Affect Scale (SCAS). Resultatet visade på signifikant ökning av välbefinnande efter fysisk Aktivitet samt inga könsskillnader. Dock fanns en signifikant interaktionseffekt mellan kön och fysisk Aktivitet, de män som promenerade och kvinnor som konditionstränade hade högst välbefinnande och generell hälsa.

NOD B-celler har en ökad benägenhet att binda in IgE antikroppar

Bakgrund: Det är viktigt att främja barns fysiska Aktivitet, eftersom det leder till många positiva hälsoeffekter. Tyvärr är många små barn idag inaktiva och når aldrig den rekommenderade gränsen på 60 minuters fysisk Aktivitet per dag.  Syfte: Att beskriva hur fysisk Aktivitet kan främjas bland barn, i åldrarna 2-8 år. Metod: Studien som utfördes var en litteraturstudie där tio vetenskapliga artiklar granskades. Resultaten sammanfattades genom att söka meningsbärande enheter och därefter skapades teman av dessa.

Barns möjligheter till fysisk aktivitet i förskolans
innemiljö

Syftet med detta arbete har varit att förstå och beskriva personalens inställning till och tillämpning av fysisk Aktivitet i innemiljön på tre olika förskolor. Vi har valt att fokusera på den grovmotoriska aspekten av fysisk Aktivitet och tittat på barnens möjligheter till att utföra sådana Aktiviteter på förskolorna. Detta har vi gjort genom att formulera fem frågeställningar och utifrån dessa satt oss in i forskning samt annan relevant litteratur. Utifrån frågeställningarna utformade vi sedan semistrukturerade intervjuer och systematiska observationer som vi genomförde på de tre förskolorna. Genom våra datainsamlingsmetoder har vi fått ta del av skilda sätt att tillämpa fysisk Aktivitet i förskolan.

Full rulle: om daglig fysisk aktivitet i grundskolans tidigare år

I läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo94, framgår det att skolans uppdrag är att erbjuda alla elever daglig fysisk Aktivitet. Syftet med vårt arbete var att ge en förståelse för hur pedagoger i skolans tidigare år uppfattar uppdraget och beskriver arbetet med att erbjuda eleverna daglig fysisk Aktivitet. Vi använde oss av kvalitativa intervjuer där vi intervjuade fem pedagoger verksamma i grundskolans tidigare år verksamma i norr- och västerbotten. Vårt resultat visar att det fanns oklarheter i vissa avseenden kring hur tillägget ska tolkas och tillämpas. Detta har lett till att arbetet med daglig fysisk Aktivitet på skolorna ser olika ut.

Mikrobiologisk diagnostik vid misstänkt implantatrelaterade infektioner

Bakgrund: Det är viktigt att främja barns fysiska Aktivitet, eftersom det leder till många positiva hälsoeffekter. Tyvärr är många små barn idag inaktiva och når aldrig den rekommenderade gränsen på 60 minuters fysisk Aktivitet per dag.  Syfte: Att beskriva hur fysisk Aktivitet kan främjas bland barn, i åldrarna 2-8 år. Metod: Studien som utfördes var en litteraturstudie där tio vetenskapliga artiklar granskades. Resultaten sammanfattades genom att söka meningsbärande enheter och därefter skapades teman av dessa.

Fysisk aktivitet på fritidshemmet : en intervjustudie om hur fritidspedagoger förhåller sig till barns fysiska aktivitet på fritidshemmet

Syftet med arbetet är att undersöka hur fritidspedagoger förhåller sig till barns fysiska Aktivitet på fritidshemmet. I forskningsbakgrunden belyses fritidshemmets framväxt, fritidspedagogens roll samt hur fysisk Aktivitet påverkar barns utveckling. Forskningsfrågan som ligger till grund för arbetet är vilken roll fritidspedagoger upplever sig ha i arbetet med fysisk Aktivitet på fritidshemmet. En kvalitativ intervjuundersökning har genomförts på ett urval av sex fritidspedagoger som arbetar på olika fritidshem i Skåne. Resultatet av intervjuerna visar att fritidspedagogerna har ett positivt förhållningsätt till fysisk Aktivitet på fritidshemmet och att de anser att en av deras roller på fritidshemmet är att aktivera barnen.

Resurser och hinder i ett bostadsområde för ökad fysisk aktivitet hos barn och ungdomar

Fysisk Aktivitet är en viktig del att belysa i bostadsområden då det är där människor lever stora delar av sin dag. Flera faktorer kan hjälpa och ge möjlighet till ökad fysisk Aktivitet hos barn och ungdomar samt att det finns motverkande faktorer som påverkar och hindrar fysisk Aktivitet. Syftet med studien var att belysa faktorer som ger ökad fysisk Aktivitet för barn och ungdomar inom ett bostadsområde samt undersöka vilka motverkande faktorer i ett bostadsområde som leder till att barn och ungdomar inte är fysiskt aktiva. Studien baserades på 11 vetenskapliga artiklar där innehållsanalysen inspirerades av en manifest innehållsanalys. Detta resulterade i två kategorier med vardera fyra respektive två underkategorier: Faktorer till ökad fysisk Aktivitet med underkategorierna bostadsområdet, barn och ungdomars Aktivitetsplats, exercise games och skillnad mellan pojkar och flickor, samt motverkande faktorer till fysisk Aktivitet med underkategorierna teknikens påverkan på fysisk Aktivitet och teknik är lättillgängligt.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->