Sök:

Sökresultat:

2379 Uppsatser om Akademiska normer och värderingar - Sida 56 av 159

Extubation av nyopererade patienter? : En randomiserad kontrollerad klinisk pilotstudie vid Centrala intensivvÄrdsavdelningen pÄ Uppsala Akademiska sjukhus?

Syfte: Studiens syfte var att jÀmföra en ny extubationsalgoritm med sedvanligtextubationsförfarande. Gruppen som studerades var patienter som genomgÄtt en HIPEC-operationoch vÄrdats pÄ Centrala intensivvÄrdsavdelningen.Metod: I En randomiserad kontrollerad klinisk pilotstudie randomiserades patienterna till en av tvÄgrupper. DÀrefter extuberades patienten enligt en studiealgoritm eller post-operativ standard.Resultat: SyresÀttningen var vÀsentligen oförÀndrad för studiegruppen (37,5 kPa till 36,6 kPa)medan den sjönk för kontrollgruppen (50,1 kPa till 40,6 kPa) vid jÀmförelse mellan 10 minuter efterankomst och 15 minuter efter extubation. Efter 13 till 18 timmars kontroll strax innan patienternalÀmnade intensivvÄrdsavdelningen var syresÀttningen pÄ samma nivÄ som 15 minuter efterextubation för bÄde studiegruppen och kontrollgrupp. SÄledes kvarstod en försÀmrad syresÀttninghos kontrollgruppen vid utskrivning jÀmfört med 10 minuter efter ankomst.Slutsats: Studien visar att det skulle kunna vara fördelaktigt att extubera patienter enligt denstudiealgoritm som testats jÀmfört med dagens kliniska standard.

Reglering av geoengineering -hur, var och varför? : En analys av forskares argumentation kring reglering av geoengineering satt i relation till ett governance-perspektiv

Denna studie syftar att i relation till governance-perspektivet granska forskares argumentation kring reglering avgeoengineering. Detta för att utlÀsa om den reglering som forskare argumenterar för kan vÀntas vara effektiv nÀrklimatfrÄgor styrs allt mer integrerat frÄn samhÀllet.Geoengineering Àr samlingsnamnet för tekniker som Äterbalanserar klimatet för att motverka klimatförÀndringar.Teknikerna innebÀr stora risker dÄ kunskapen idag Àr liten om effekter frÄn anvÀndning. I dagslÀget finns inte hellernÄgon direkt reglering av geoengineeringteknikerna, endast nÄgra tekniker regleras till viss del av internationella avtalfrÄn FN. Detta framhÀvs som ett starkt argument av flertalet forskare för varför reglering Àr nödvÀndigt att utforma.Att en enskild aktör, eller en begrÀnsad grupp aktörer kan anvÀnda teknikerna utan samtycke frÄn andra staterpresenteras som ytterligare ett argument till varför reglering Àr nödvÀndigt.Hur forskarna menar att regleringen bör utformas för största effekt varierar, men överens Àr de om att i slutÀndankrÀvs en internationell reglering, dÄ effekterna frÄn teknikerna Àr globala. En sÄdan utformning Àr inte helt förenlig medgovernance-perspektivet som syftar till en styrning som Àr integrerad i samhÀllet och inte som bindande internationellaavtal som integreras i politiken inom staterna.

Elevinflytandets diskurs - hur talar pedagoger om elevers inflytande?

Uppsatsen intresserar sig för hur pedagoger definierar och talar om fenomenet elevinflytande. Vidare problematiseras begreppet och belyses ur olika aspekter med hjÀlp av Michel Foucaults teorier kring makt och maktutövning. Makten och dess praktik syftar till att kon-trollera och styra elevers beteenden enligt sÀrskilda normer. Syftet med arbetet Àr att belysa teknikerna för denna styrning; sÄsom de framtrÀder i den diskurs som konstituerar och pro-ducerar förestÀllningar om elevinflytande. Arbetets empiriska del bestÄr av inspelade kvalitativa djupintervjuer med sex stycken gym-nasielÀrare verksamma inom skilda Àmnen.

Revisionspliktens avskaffande ? en osÀker framtid för revisorn?

Utredningen kring avskaffandet av revisionsplikten har i början av april 2008 blivitpresenterad för den svenska regeringen. I denna utredning föreslÄs det grÀnsvÀrden som ipraktiken innebÀr att 96 procent av alla aktiebolag i framtiden kan vÀlja bort revisorn ochrevisionen, sÄ som den ser ut idag. RevisionsbyrÄer stÄr inför en stor omstÀllning dÀrABL och revisionsplikten omfattar alla aktiebolag i Sverige och en stor del av dessabolag kommer i framtiden kunna vÀlja bort revisionen vilket innebÀr att revisorernas rollkan förÀndras efter avskaffandet.Undersökningen Àr halvdeduktiv dÀr författarna har haft utgÄngspunkt i teorin som stödtill intervjuerna med respondenter som pÄverkas av förÀndringen. Författarnas syfte medundersökningen Àr att ta reda pÄ vilka konsekvenser och förÀndringar kan komma attpÄverka revisionsyrket i Sverige. Uppsatsen har en bred empirisk undersökning sombestÄr av intervjuer med revisorer, banker och skatteverket.

Mobbning : Fyra pedagogers förebyggande arbete mot mobbning

Bullying is a big problem in schools and many children are afraid of go to school. There are many methods and measures to prevent bullying, but bullying is still remains. This study is about the differences and similarities between methods to prevent bullying at two classes. The purpose of my essay is to research measure that uses by four teachers to prevent bullying and to get description of their work against bullying.My question is: How is the prevention of bullying in the two classes where informants working?This study is focuses on prevent bullying at two classes on two multicultural schools in Stockholm.

En studie i kommunikation

Kommunikation Àr en viktig del i en organisation, kanske en av de viktigaste. Denna undersökning syftar till att undersöka hur kommunikationen fungerar vid ett medelstort svenskt produktionsföretag. Det som undersökts Àr hur kommunikationen ser ut frÄn produktionsledning via mellanchefer till produktionspersonal och vice versa. Undersökningens primÀra syfte Àr att tydliggöra vilka olika former av kommunikation som bedrivs och vilka problem som kan uppstÄ. En kvalitativ undersökning genom intervjuer har genomförts med hjÀlp av anstÀllda i organisationen.

Fusk i gymnasiet: en enkÀtundersökning bland gymnasieelever

Syftet med detta arbete var att undersöka de psykologiska mekanismerna bakom fusk vid prov pÄ gymnasiet. Attityder, sociala normer och upplevd kontroll Àr delar av de psykologiska mekanismerna involverade i fusk. Hur kommer det sig att gymnasiestudenter fuskar och hur ofta gör de det? Theory of Planned Behavior (TPB) (Aizen, 2003) anvÀndes för att undersöka anledningar till att studenter vÀljer att fuska eller att inte fuska. Resultaten visar att elevens upplevda risk att bli ertappad för fusk samt upplevelsen av obehagliga konsekvenser vid ett eventuellt ertappande var de mest dominerande faktorerna för elevens attityd gentemot fusk och att attityden, i sin tur, var den mest avgörande faktorn för huruvida eleven planerar att fuska..

"Om jag hade gett det en chans" : ?elever pÄ IV-programmet talar om sin grundskoletid

Fritidspedagogyrket Àr en viktig yrkesgrupp ute  i vÄra verksamheter  som besitter en vÀldigt stor  kompetens  vad  det  gÀller  konflikthantering,  genus,  barns  sociala  och  emotionella utveckling vilket framgÄr av detta arbete. I detta arbete ingÄr litteraturstudier som visar pÄ hur viktig kommunikation, vÀrden och normer, genus och jÀmstÀlldhet Àr. HÀr finns en kvantitativ undersökning  med  frÄgor  om  konflikter,  om  vuxna  bemöter  pojkar  och  flickor  olika  i konfliktsituationer  och  i  sÄ  fall  varför. UtifrÄn  vad  som  framkommit  i  enkÀtsvaren  har  jag försökt knyta det  till  litteraturen. Ur svaren kan man se att fritidshemmens personal hanterar konflikter pÄ ett bra och rÀttvist sÀtt dÀr det inte Àr sÄ stora skillnader i hur pojkar och flickor bemöts.

Magister Fröken : hur sex mÀn ser sin situation som lÀrare i skolans första tre Är. MÀn reflekterar över sitt yrke i förhÄllande till sina kvinnliga kollegor

Uppsatsen undersöker och beskriver hur sex manliga lÄgstadielÀrare upplever sitt yrke och omgivningens reaktioner pÄ detsamma. MÀnnen som Àr i minoritet i yrkeskÄren fÄr komma till tals och ge sin syn pÄ hur de uppfattar och tycker sig uppfattas av kollegor, elever och elevers förÀldrar. Uppsatsen beskriver en manlighetsnorm som Àr upp till de enskilda lÀrarna att leva upp till eller förkasta i det egna identitetsskapandet och förhÄllningssÀtt gentemot yrket. Grunden ligger pÄ olika institutioners intressen och önskemÄl om fler mÀn i skolans tidigare Är, hur och varför detta skall uppnÄs..

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) : - En komplementÀrbehandling för cancerpatienter

Introduktion: Depression, Ängest, stress och Àtstörningsproblematik har visat sig ha en hög prevalens hos personer som lider av obesitas. Syfte: Att undersöka om och i sÄ fall hur Ängest och depression mÀtt i HADS förÀndras i en grupp som genomgÄtt överviktskirurgi. Av intresse var ocksÄ att undersöka om viktnedgÄng samt om preoperativa symtom pÄ stress, hetsÀtning och kÀnslomÀssigt Àtande predicerar utfallet av symtom pÄ Ängest och depression postoperativt. Metod: 30 patienter som genomgÄtt överviktskirurgi pÄ Akademiska sjukhuset i Uppsala under vÄren 2011 inkluderades i studien. Dessa patienter hade innan genomgÄngen operation och vid en uppföljning sex mÄnader postoperativt besvarat olika screeningformulÀr avseende psykiskt vÀlmÄende, Àtstörningar och stress.

Att minnas sitt sÀtt att vara för att förestÀlla sig sjÀlv annorlunda : Reflektioner kring manlighet, kön, sexualitet och minnesarbete

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att visa hur vi kan förstÄ oss sjÀlva som kvinnor och mÀn utan att betrakta kön som nÄgot naturligt och inneboende.Kön Àr sociala och kulturella konstruktioner och vi lever i ett heteronormativt samhÀlle dÀr könsskillnaden Àr genomgripande ? vi utgÄr frÄn heterosexualitet som den normala sexualiteten och vi skiljer pÄ mÀnniskor i kvinnor och mÀn.Genom att analysera mina egna minnen i ett minnesarbete undersöker jag mina erfarenheter av könsnormer. Hur har normer kring manlighet kommit till uttryck under min grundskoletid och hur har de pÄverkat mitt beteende och min sjÀlvuppfattning?Minnesarbetets fokus ligger pÄ egna erfarenheter och reflektioner, men i förlÀngningen Àr syftet att bygga kollektiva identiteter dÀr traditionella förhÄllanden betraktas pÄ nya sÀtt..

Spelifiering : Spel som engagerande verktyg

Spel har varit en del av ma?nniskans interaktion, inla?rning och fo?rsta?else fo?r ma?nskligt beteende under flera tusen a?r. Pa? senare tid har begreppet 'gamification', eller 'spelifiering', diskuterats na?r det ga?ller informationso?verfo?ring och marknadsfo?ring i ljuset av den o?kande anva?ndningen av internet, smartphones och sociala medier. Analytiker anser att spelifiering a?r ett effektivt sa?tt att skapa engagemang kring och spridning av information samt att begreppet kommer anva?ndas flitigt om fem till tio a?r.Det saknas dock i ma?nga fall fo?rsta?else fo?r hur spelmekaniken a?r kopplad till informationso?verfo?ringens specifika syfte och mottagare och hur man pa? ett relevant sa?tt anva?nder sig av spelmekaniska element fo?r att uppna? det engagemang som efterstra?vas hos mottagaren.Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka hur anva?ndningen av spelifiering ser ut idag, hur spelifiering som begrepp och dess anva?ndning diskuteras ba?de bland praktiker och teoretiker samt vilka mo?jligheter som finns fo?r konceptet.

Generationsskifte : en uppsats om företagvÀrdering av smÄ, onoterade, Àgarledda företag

Facilitering, som begrepp, Àr relativt nytt i Sverige. ArbetssÀttet syftar till att effektivisera och förbÀttra organisationer genom att leda en grupp mÀnniskor mot gemensamt överenskomna mÄl. Intentionen med denna uppsats Àr att beskriva facilitering och undersöka dess effekter vid verksamhetsutvecklingsmöten för att se vad organisationer kan tjÀna pÄ att anvÀnda sig av arbetssÀttet, samt studera i vilken utstrÀckning facilitering Àr tillÀmpbart. Informationen som uppsatsen bygger pÄ, Àr hÀmtad frÄn bÄde svenskt och engelskt material bestÄende av teoretiska böcker, praktiska handböcker och akademiska artiklar. Sammanlagt har Àven sex intervjuer genomförts för att kunna undersöka effekterna av facilitering vidverksamhetsutvecklingsmöten.Studien visar att facilitering Àr tillÀmpbart inom bÄde den offentliga och privata sektorn, samt pÄ olika nivÄer inom en organisation, i bÄda sektorerna.

"Fröken, kaninen rev sönder lÀxan!" : - Att öka lusten till lÀrandet genom meningsfulla lÀxor.

LÀxa Àr en uppgift som ges av lÀraren till eleven att genomföra efter avslutad skoltid. En meningsfull lÀxa har som syfte att utmana elevens förmÄgor gÀllande prestationer och personlig utveckling. De lÀxor som inte ger samma stimulans som meningsfulla lÀxor Àr exempelvis traditionella lÀxor (en lÀxa för alla), ineffektiva lÀxor (som inte pÄvisar elevens kunskaper) eller repetitionsblad. Syftet med denna litteraturstudie Àr att ÄskÄdliggöra effekterna kring lÀxan, och hur de pÄverkar elevernas skolprestationer. Forskning visar att de Àldre eleverna presterar bÀttre akademiskt nÀr de fullföljer sina lÀxor.

Vad vill du bli, flicka eller pojke? En genusstudie pÄ en förskola

Vi har genomfört en studie pÄ en specifik förskoleavdelning dÀr vi undersökte hur pedagogerna pÄ avdelningen interagerar med flickor respektive pojkar. VÄrt syfte med studien var att se om pedagogernas arbete bygger pÄ sÀrskilda genusnormer och genusvÀrderingar, och hur dessa i sÄ fall kommer till uttryck. Genom utförda observationer och intervjuer som förstÀrkts med visuellt material i form av fotografier har vi försökt ge konkreta exempel pÄ hur förestÀllningar om begreppen ?flicka? och ?pojke? konstrueras i sociala sammanhang och i interaktionen mellan pedagoger och barn. VÄr studie visar att pedagogerna Àr bÄde medvetet och omedvetet aktiva i formandet av könsrelaterade normer, traditioner och vÀrderingar.

<- FöregÄende sida 56 NÀsta sida ->