Sök:

Vad påverkar de små barnens språkutveckling?

Syftet med detta examensarbete var att undersöka vad som kan hjälpa små barns tidiga språkutveckling samt vilka pedagogiska verktyg som verksamma pedagoger anser kan underlätta barns tidiga språkutveckling. Studien byggde på tidigare forskning inom området, samt enkäter från verksamma pedagoger. Sex pedagoger ingick i studien varav två av dessa även ställde upp på en muntlig intervju. Efter analys valde jag att presentera resultaten i form av olika teman. Dessa teman speglade jag sedan mot den tidigare forskningen. Både dagens verksamma pedagoger och den tidigare forskningen visar på att barn lyssnar in och imiterar ord efter ord, samt att det nyfödda barnet påverkas av röster, rytmer, rörelser och andra ljud och att verktyg som bild, form, dans, musik, skapande, rörelse, sagor, fantasi, rim och ramsor ingår som viktiga ingredienser i språkutvecklingen. Tidigare forskning menade att barn skaffar sig nya erfarenheter och upplevelser med alla sina sinnen i leken eftersom språkutvecklingen också får mycket näring där och att utan rätt blandning av kunskapsinformation, egna erfarenheter och upplevelser kan inte språket utvecklas till fullo. Pedagogerna menade att barnens egen nyfikenhet påverkar deras egen språkutveckling mycket.

Författare

Evelina Backeström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..