Sök:

Sökresultat:

1263 Uppsatser om Advertising music - Sida 64 av 85

Sex säljer...eller?: En studie om hur ungdomar reagerar på sex i reklam

Sex är ett alltmer vanligt förekommande fenomen i marknadsföringsbudskap. Detta gäller inte enbart annonser där produkten har en sexuell koppling utan även i många fall även där sex inte har någon egentlig koppling till produkten som marknadsförs. Anledningen är att sexualiserad reklam antas väcka uppmärksamhet hos konsumenterna och får annonsen att stå ut ur det ständigt ökande mediebruset. Men den ökade förekomsten av sexualiserad reklam har dock blivit föremål för en växande debatt ? många människor motsätter sig användningen av sex i reklam.

?Passar inte galoscherna kanske vi får hitta en stråhatt i samma storlek?? En undersökning om bibliotekariers syn på inköp av skönlitteratur på folkbibliotek

The purpose of this bachelor thesis is to accomplish an understanding for how librarians purchase fiction literature in public libraries. To answer these questions, we have performed four qualitative interviews with librarians in three Swedish municipalities. We have also performed a smaller document study to give us an overview of the used guidelines at the selected libraries. The results of our survey have been analyzed on the basis of our revised version of Sanna Talja?s model The Interpretative Repertoires of the Music Library.

Musik som omvårdnadsåtgärd i samband med operation: en litteraturstudie

Syfte: Att undersöka hur musik som omvårdnadsåtgärd påverkar patienten fysiskt och psykiskt pre-, peri- och postoperativt. Metod: Deskriptiv litteraturstudie. 12 artiklar inkluderades som granskades, analyserades och sammanställdes. Sökningarna utfördes i databaserna PubMed och Cinahl. Huvudresultat: Resultatet visade att musik i samband med operation påverkar patienten både fysiskt och psykiskt på flera olika sätt.

Integrera mera : hur lärare använder etnisk musik i undervisningen

Syftet med min undersökning är att se hur lärare arbetar med ämnesintegrering genom att lyfta in etnisk musik i undervisningen. Jag har undersökt tre ämnen; musik, engelska och de samhällsorienterade ämnena. Vilka faktorer påverkar lärares användande av etnisk musik? Vilka vinster lärare kan göra genom att integrera etnisk musik i undervisningen? Jag har genomfört en kvalitativ studie med intervjuer som primärkälla. Svaren på intervjuerna har jag tolkat med hermeneutisk tolkningsmetod.

The mobile phone - a resource in schoolwork?

The aim of this thesis was to investigate how students, teachers and special teachers use, or may want to use, mobile phones as a resource in everyday schoolwork. An analysis of the result was made base on two main theories. One i Säljös theory about the sociocultural perspective, where artefacts play an important part in the devolopment of human society. The other is Laurillardss thougts of social learning and the use of technology in teaching. The methods used were inquiries and semi-structured interwiews with individuals and groups.

Entreprenöriell marknadsföring i entreprenöriella företag : Hur marknadsför och etablerar sig entreprenöriella företag på nya marknader?

Marketing is a broad subject with many different areas. Part of the marketing that has been of great importance is the 4P:s also known as the marketing mix. Marketing mix is included in one of the traditional marketing approaches. In recent years there have been some changes and have begun looking at new ways of looking at marketing. One of the ways is entrepreneurial marketing to the effect that the company tries to use its resources optimally.

Förutsättningar för distanskommunikation mellan reklambyråer och kunder : En intervju- och enkätundersökning

Små reklambyråer har, i skuggan av den ekonomiska krisen, fått konkurrens om sina kunder av större reklambyråer och tryckerier. En lösning kan vara att skapa relationer till företag utanför närområdet. Internetbaserade verktyg för distanskommunikation skulle i sådana fall kunna erbjuda ett bra komplement till det fysiska mötet.Distanskommunikation är effektivt eftersom det bland annat ger minskad tidsåtgång för möten och minskade resekostnader. Denna typ av kommunikation kan dock innebära större risk för missförstånd, och färre tillfällen att bygga en personlig relation till kunden. Användningen av internetbaserade verktyg för att kommunicera på distans förväntas dock bli allt vanligare i framtiden, i takt med att utbudet av kommunikationsverktyg ökar.Huvudmålet med denna studie har därför varit att undersöka förutsättningarna för distanskommunikation mellan reklambyrå och kund.

Från åkerbruk och fäboddrift : Den svenska vokala folkmusiken nu och då, har sångsättet förändrats?

Arbetet behandlar sättet att sjunga folkvisan från bondesamhället till modern tid. Mitt syfte är att ta reda på om sättet att sjunga folkvisan har förändrats genom åren, vidare vill jag undersöka hur folksången har förändrats och vad det beror på. Jag har intervjuat fem kvinnor som alla är verksamma folksångerskor, använt mig av litteraturstudium och lyssnat till arkivinspelningar. I mitt arbete har jag kommit fram till att folksången har förändrats under årens lopp. En skillnad som blev tydlig för mig är att sångarna förr generellt sjöng på ett mer osentimentalt sätt och att sångarna i dag ofta lägger större vikt vid att tolka texten och att de drillar mer idag.

Kvalitet: självklar måttstock eller förlegat tankesätt? Sju inköpsansvariga bibliotekariers syn på kvalitet i musiksammanhang

This master thesis focuses mainly on the concept of quality and how the librarians responsible for phonogram purchase use it. The main object is to investigate how the librarians responsible for the purchasing of phonogram works when in the process of selecting the phonograms and how they speak about the concept of quality. Based on this main object four problems has been addressed. The empirical material is interviews made with the seven librarians responsible for phonogram purchase at seven Swedish libraries. The result of this investigation is analyzed based on a theoretical framework created by Sanna Talja, which focuses on what a phonogram collection should contain.

Kulturupplevelsen - en tillväxtfaktor? : en fallstudie av festivalen Putte i Parken i Karlstad

As well as other politic fields, the cultural politics adapt to changes in society. The development in society has brought attention to the interaction between the cultural field and the economic field. One of the main goals within Swedish Cultural Policies today is the development of cultural and creative economics. Politicians and researchers claim that culture can be a significant part in economic growth in cities and making a place attractive to live in.I became interested in the discussion around the cultural experience as a factor of economic growth when I participated in a seminar at Karlstad CCC during Kulturparlamentet 2012. When I then started working at the music festival Putte i Parken during the spring of 2013 I thought about making this study.The main aim is to investigate in which way Putte i Parken can be a factor of growth and a factor of making Karlstad an attractive place to live in by analyzing documents, reports and literature in a qualitative way of working.

Sjung en saga och måla ett räknetal : En studie om användning av estetiska inslag i undervisningen

Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger på en kommunal skola arbetar med estetiska inslag i sin undervisning och varför de gör detta. Vidare var syftet att få reda på vilka resurser som behövs för ett vidgat användande av estetiska inslag i undervisningen. Genom kvalitativ forskning har jag intervjuat fyra pedagoger om deras användning av estetiska inslag. Resultatet visade hur de intervjuade använder sig av estetiska inslag i sin undervisning. Det visade också vilka motiv de har för att använda sig av dessa inslag.

Marknadsföring som konkurrenskraft under julhandeln : En studie av köpcentrum i Stockholmsområdet

Shopping is one of the most important social activities today and the majority of all shopping takes place in Shopping Centres. The number of Shopping Centres has increased and it is important to attract visitors by using the right marketing strategy. Christmas is an extra important period because the turnover normally increases three times in December compared to a ?normal? month. The purpose of this study is to analyze the marketing of Shopping Centres during the Christmas period, and analyze how this marketing contributes to the visitors? choice of Shopping Centre. This is a positivistic study that combines a quantitative and a qualitative method.This study concludes that range of stores and distance are the most important factors when a visitor decides which Shopping Centre to visit. During Christmas it is important to create a Christmas feeling, preferably made by offering decorations and music.

Då zappar de inte vidare : En semiotisk studie kring uppfattningar om kommunikationsstrategier i TV-reklam

Bakgrund: TV-reklam är något som de allra flesta kommer i kontakt meddagligen, och det är ett vanligt samtalsämne. Diskussioner kan fokusera på den roliga reklamfilmen som du kan se på TV just nu eller hur irriterande det är när en spännande film stannar för ett reklamavbrott. Vad vi kan säga är att de flesta människorna har en uppfattning om TV-reklam och en del människor tycker att reklam är något positivt och en del människor ser det som något negativt. TV är en av de största marknadsföringskanalerna, men samtidigt ett av de reklamformat som uppfattas mest negativt. Detta innebär ett problemför företag som väljer denna reklamkanal då de tilltänkta mottagarna väljer att byta kanal vid reklampauserna.

Hur påverkas studenters prestation i läsförståelse av klassisk musik i dur och moll? : Ett laboratorieexperiment

Syftet med denna studie var att undersöka om det fanns en skillnad på studentens prestation i ett läsförståelsetest (TISUS), beroende på vilket tonläge (dur eller moll) på klassisk musik de fick lyssna på. Undersökningen genomfördes som ett laboratorieexperiment i en studierum på Karlstads Universitet, utifrån en oberoende mellan-grupps-design. Urvalet var ett tillfällighetsurval av studenter (N= 26), i åldrarna 19 ? 33, inom Karlstads Universitet. Oberoende variabeln var klassiskt musik komponerad av Wolfgang Amadeus Mozart, vilket var uppdelat i de två olika betingelserna dur och moll.

Heinrich Wilhelm Ernst : En stor violinist i skuggan av Paganini

AbstractTobias Wilczkowski: Heinrich Wilhelm Ernst ? A great violinist in the shadow of Paganini. Uppsala universitet: Institutionen för musikvetenskap, uppsats för 60p., 2005.As a boy, Heinrich Wilhelm Ernst adopted Paganini's virtuosic style. He became a popular violinist who later developed his own style. He used the potential of the violin to its extreme and explored new possibilities on the instrument.

<- Föregående sida 64 Nästa sida ->