Sökresultat:
621 Uppsatser om Advertising creativity - Sida 13 av 42
Kommer produktplacering att ersätta traditionell TV-reklam?
The reason for this essay is to investigate if productplacement will replace the traditionall advertising on TV..
Pedagogers arbete för att främja kreativitet : En studie om hur karaktärsämneslärare inom gymnasieskolans medieprogram arbetar för att utveckla elevers kreativa förmåga
Detta examensarbete är en studie om hur karaktärsämneslärare inom gymnasieskolans medieprogram arbetar för att utveckla elevers kreativa förmåga. I uppsatsen synliggörs definition av kreativitet, arbetssätt för att främja kreativitet samt vad som är utmärkande för kreativa arbetsklimat. Undersökningen baseras på en kvalitativ studie i form av intervjuer som utmynnar i förståelse och handlingsmönster för de arbetssätt dessa pedagoger använder sig av för att främja kreativitet hos eleverna. Fem lärare från två olika gymnasieskolors medieprogram i skilda kommuner ingick i granskningen. Karaktärsämneslärarna definierar kreativitet med att det handlar om elevers personliga förnyelse av både tanke- och handlingsmönster.
Marknadsföring av folkbibliotek i teori och praktik ? En studie av marknadsföringsarbetet på två folkbibliotek
The competition for people´s attention becomes harder and harder. If the libraries want to continue to attract visitors it´s important that their business is promoted. The purpose of this thesis is to in-vestigate how two public libraries work with marketing. The study is based on a marketing model, introduced by Philip Kotler and further developed by Eileen Elliott de Sáez. Kotler believes that marketing is a social process and that everything can be promoted.
Innovation: Utvecklingskapitalbolagens påverkan på sina portföljföretag
Background: The importance of creativity and innovation is frequently stressed in modern literature on management. The significance of innovation gives entrepreneurs the reason to prior to the commencement of a relationship with a venture capitalist, obtain necessary insights regarding the influences such a relationship may have, in terms of innovation. Purpose: The purpose of this thesis is to scrutinise the influence of venture capital firms on their portfolio companies regarding their ability to be innovative. Delimitations: The intent is to study the impact of a venture capitalist from the viewpoint of its portfolio companies. In other words, what the portfolio companies have perceived as changes is our main area of concern, rather than what the venture capitalist has perceived as change.
Kreativiteten i Humor : Domängenerella Mätningar av ett Domänspecifikt Område
The aim was to examine whether measurements of creativity as a domain general trait can explain possible connections between a domain general creative performance and one of the creative domain specific areas, humor. Another aim was to examine whether the maladaptive humor styles can explain possible differences in creative performances. An Internet-based survey was used on 281 students from a Swedish university. The survey was composed of three parts consisting of three separate measuring instruments ? Sense of Humor Questionnaire (SHQ-6) was used to measure the respondents? sense of humor, Humor Style Questionnaire (HSQ) measured the respondents? humor style and Alternate Uses Test (AUT) gave the respondents an opportunity to account for their creative performances.
Musik i reklamfilm : Synkroniseringsprocessen och dess effekter
The purpose of this paper is to analyse, identify and clarify:- The integration of music and brands in commercials that are created for television, cinema or internet,- The effects that this integration has for the involved parties and the movie that is being created.Music is a big part of today's society and advertising is a big part of people's everyday lives. It is therefore natural that music in advertising can have the power to affect, attract, influence and interest human beings. We think that the music in commercials is a fascinating subject to study because the phenomenon is relatively unexplored in the academic sphere. The knowledge of the synchronization process of music and commercials is also becoming increasingly important for involved parties to understand and manage. The essay is developed through a qualitative methodology. We have conducted six interviews, with different players who all have extensive experience and knowledge about the chosen topic.
Burtenshaw med fleras arbetsprocess - en empirisk prövning
Det här examensarbetet är utfört på programmet Grafisk design och kommunikation vid Linköpings Universitet under vårterminen 2009. Syftet var att ta reda på hur väl de olika delarna i en processmodell från boken The Fundamentals of Creative Advertising av Ken Burtenshaw, Nik Mahon och Caroline Barfoot kunde appliceras på ett projekt, vilka delar som inte fungerade i praktiken och vilka för- och nackdelar som fanns.För att pröva processmodellen valde vi att genomföra en fallstudie i form av ett skarpt projekt på reklambyrån Acne Advertising. Genom att tillämpa modellen under arbetets gång fick vi en bra bild av hur modellen fungerar i praktiken.Våra slutsatser är att Burtenshaw med fleras processmodell är en välfungerade modell som går att applicera på ett typiskt projekt inom reklam. Alla steg i processen är genomtänkta och hakar i varandra på ett naturligt sätt. Där den ena tar slut tar den andra vid genom att utveckla den framtagna informationen i föregånde steg.
Varumärkeskommunikation : En analys av Borkas och BayIcons kommunikativa arbete i relation till WJOS
AbstractTitle: Brand communication ? An analyze of Borka and BayIcons communicative labor in relations with WJOS. (Varumärkeskommunikation ? En analys av Borka och BayIcons kommunikativa arbete i relation till WJOS)Number of pages: 53 (55 including enclosures)Author: Johan LarssonTutor: Göran SvenssonCourse: Media and Communications Studies CPeriod: Second term / autumn 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/aim: The purpose of this essay is to study how two small Swedish clothing companies, Borka and BayIcon, manage their brand communication. Brand communication includes work with target groups, brands, media and finally communication in a bigger perspective.
Faktorer vid val av marknadsföringsleverantör ? en studie inom livsmedelsbranschen i Skåne
Sammandrag
Rapporten ämnar att i huvudsak finna vilka faktorer som kunder värderar när de letar efter sin
marknadsföringsleverantör men även vilka faktorer som gör att kunden väljer att byta byrå. Vidare
för rapporten även en diskussion kring hur företagen bör göra när de ska leta efter en ny byrå.
Syftet med rapporten är således att göra branschen uppmärksam på hur kunder selekterar i utbudet
samt vilka saker som får samarbetet att hålla längre, men även för företagen att se hur de kan få ut
mer från branschen genom att utföra en ordentlig byråvalsprocess.
Arbetet bygger i huvudsak på gjorda intervjuer samt enkätundersökningar, uteslutande genomförda
i Skåne. Anledningen till denna geografiska avgränsning är för att begränsa arbetets storlek med
risk att den annars hade blivit för omfattande för kursen. Undersökningarna visade byråns
kreativitet samt god kommunikation som de två viktigaste faktorerna. Vidare visade
undersökningen också på att några av företagen hade valt sina nuvarande byråer genom etablerade
bekantskaper och rekommendationer, vilket är något som teoretikerna inte råder till.
Hur det kommer sig att kunden finner vissa faktorer viktigare än andra är svårt att diskutera kring,
eftersom syftet med arbetet är att kartlägga dessa.
Arena för ungt skapande. Hur biblioteket tar till vara unga människors kulturuttryck: exemplet Demoteket
The aim of this Master's thesis is to explore the function of public libraries as arenas for young people's artistic creations. It examines how the public library makes activities based on independent creativity visible, and what activities of this sort imply to the public library. The thesis also relates this to the public library's task in society. The main object of examination is Demoteket, an on-going project in the south-eastern parts of Sweden. In this project Länsbibliotek Sydost co-operates with Reaktor Sydost, a centre of resource in the fields of young communication and filmmaking.
Strävan för företaget Karlskrona Musikfest att uppnå maximal publiktillströmning ? En analys av Nyårsrevyn DNA 2003/04 och dess promotionmix
Sammanfattning Abstract Titel: Strävan för företaget Karlskrona Musikfest att uppnå maximal publiktillströmning ? En analys av Nyårsrevyn DNA 2003/04 och dess promotionmix Title: The Company Karlskrona Musikfest´s efforts to reach maximum attendance ? An analysis of the New Years review DNA 2003/04 and their promotion mix. Författare/Authors: Carina Assarsson & Ing-Marie Åkesson-Blomberg Handledare/Supervisor: Tom Michel Institution: Institutionen för Ekonomi och Management, Blekinge Tekniska Högskola Department: Department of Business Administration, Blekinge Institute of Technology Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng Course: Bachelor thesis in Business Administration, 10 credits. Syfte: Studien undersöker hur Karlskrona Musikfest har marknadsfört Nyårsrevyn och om den valda promotionmixen var bra. Undersökningen svarar även på frågan om vilken ålderskategori som främst tilltalas av Nyårsrevyn.
BETYDELSEN AV LEDARSKAP OCH GRÄNSLÖSHET FÖR KREATIVITET : En studie av reklambyråer och kulturskolor
SammanfattningStudien undersökte hur ledarskap och gränslöshet i arbetsförhållanden påverkade kreativiteten på fem svenska reklambyråer respektive fem svenska kulturskolor. Deltagarna angav i vilken utsträckning 61 påståenden stämde med deras upplevelse av gränslöshet rörande arbetet respektive sin chefs ledarbeteenden. Ledarbeteenden togs upp som, baserat på tidigare forskning, gynnar kreativitet. Arbetsplatsens kreativitet självskattades. Två frågor med öppna svar belyste faktorer som påverkat kreativiteten positivt respektive negativt.
Strävan för företaget Karlskrona Musikfest att uppnå maximal publiktillströmning ? En analys av Nyårsrevyn DNA 2003/04 och dess promotionmix
Sammanfattning
Abstract
Titel: Strävan för företaget Karlskrona Musikfest att uppnå maximal
publiktillströmning ? En analys av Nyårsrevyn DNA 2003/04 och dess promotionmix
Title: The Company Karlskrona Musikfest´s efforts to reach maximum attendance ?
An analysis of the New Years review DNA 2003/04 and their promotion mix.
Författare/Authors: Carina Assarsson & Ing-Marie Åkesson-Blomberg
Handledare/Supervisor: Tom Michel
Institution: Institutionen för Ekonomi och Management, Blekinge Tekniska
Högskola
Department: Department of Business Administration, Blekinge Institute of
Technology
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng
Course: Bachelor thesis in Business Administration, 10 credits.
Syfte: Studien undersöker hur Karlskrona Musikfest har marknadsfört Nyårsrevyn
och om den valda promotionmixen var bra. Undersökningen svarar även på frågan
om vilken ålderskategori som främst tilltalas av Nyårsrevyn. Slutligen så ger
den en bättre förståelse för liknande evenemangs promotionmixer.
Purpose: The study examines how the New Years review in Karlskrona markets
their show and if their promotionmix has been successful. The study also
answers the question of which age group the review interests.
Att se världen i svart och vitt : En kritisk granskning av SOS Barnbyars reklamkampanjer
The purpose of this thesis is to do a critical review of the aid organization SOS Children?s Villages text- and video campaigns, from a postcolonial perspective. Our purpose is divided into two questions: Are there colonial values in the advertising campaigns? Which language- and image strategies are used by SOS Children?s Villages to put across their messages? Our material consists of 10 selected video clips, and four printed ads that are made up of an image and a short text, which are part of a campaign named: Inte ett enda barn ska behöva vara ensamt (translation: Not a single child should have to be alone). We have chosen to use text- and image analysis as a method in our review of the material.
?Hyllan kan vara början till en stege!?: Sociokulturella aspekter på lärande i Demoteket
The aim of this master?s thesis is to explore what learning potentials there are in Demoteket. Demoteket is an on-going project that preserves and exhibits young people?s artistic creations. The idea is that public libraries receives and lends out the young people?s artistic creations.