Sökresultat:
82 Uppsatser om Administrera - Sida 2 av 6
Vidareutveckling av GLB-testet: kognitiva och emotionella faktorer
Denna studie handlar om en vidareutveckling GLB?testet. GLB?testet är ett gruppledartest utvecklat av leg. psykolog Kjell Ledin och mäter gruppledarbeteende i tio olika mötessituationer där störning uppstår.
Kvalitativa skillnader mellan olika grupper av utvärderare i en användbarhetsinspektion.
Denna studie syftar till att undersöka om det framkommer kvalitativa skillnader i de förväntade användbarhetsproblem som kommenteras på av olika grupper av utvärderare i en användbarhetsinspektion. Metoden som används för användbarhetsinspektionen är heuristik utvärdering, dock utan en sedvanlig problembedömning. De olika utvärderargrupperna som har undersökts är användbarhetsexperter och utvecklare. Den heuristiska utvärderingen har utförts på ett system utvecklat för att medborgare i Sverige ska kunna ansöka om tjänster hos socialtjänsten, Administrera sina ärenden och kontakta socialtjänsten. Utvärderarna har innan utvärderingen påbörjats informerats om användargrupper, användarscenarion och Nielsens tio heuristiker.
Automation i virtuella miljöer med VMware vCenter Orchestrator
Denna rapport beskriver det examensarbete som genomförts av Johan Möller. Examensarbetets syfte var att utveckla en lösning för att flytta virtuella maskiner mellan olika datastores som finns i virtuella miljöer. Examensarbetet utfördes på Atea Sverige AB som hyr ut virtuella serverlösningar till sina kunder. Arbetet är utfört på 10 veckor, där den största delen av tiden har gått åt till att sätta upp en lämplig virtuell testmiljö som liknar Ateas riktiga produktionsmiljö.Av rapporten framgår hur jag har satt upp den virtuella testmiljön. Jag redovisar även utvecklingsarbetet som genomförts för att få mitt script för att flytta virtuella maskiner mellan olika datastores att fungera på det sätt jag ville, det vill säga utföra uppgiften på ett så enkelt och säkert sätt som möjligt.
"Det finns minst ett barn med koncentrationssvårigheter i varja klass" : En intervjustudie med lärare verksamma i förskoleklass
Denna studie syftar till att undersöka om det framkommer kvalitativa skillnader i de förväntade användbarhetsproblem som kommenteras på av olika grupper av utvärderare i en användbarhetsinspektion. Metoden som används för användbarhetsinspektionen är heuristik utvärdering, dock utan en sedvanlig problembedömning. De olika utvärderargrupperna som har undersökts är användbarhetsexperter och utvecklare. Den heuristiska utvärderingen har utförts på ett system utvecklat för att medborgare i Sverige ska kunna ansöka om tjänster hos socialtjänsten, Administrera sina ärenden och kontakta socialtjänsten. Utvärderarna har innan utvärderingen påbörjats informerats om användargrupper, användarscenarion och Nielsens tio heuristiker.
Utvärdering och implementering av administrationsgränssnitt för säkerhets- och integrationsplattformen CESP
Cybercom Group AB har en kombinerad säkerhets- och integrationsplattform kallad CESP, Cybercom Enhanced Security Platform. I CESP finns bl.a. en autentiseringstjänst, åtkomstkontroll, loggning och logganalys. Det finns även ett webbaserat administrationsgränssnitt för att komma åt och Administrera tjänsterna.Examensarbetet har gått ut på att utvärdera och omforma adminis-trationsgränssnittet för att göra gränssnittet mer enhetligt och lättarbetat. Examensarbetet har varit inriktat på att ge utvecklarna ett stöd för vidare utveckling med fokus på användbarhet och avslutades med en utvärdering mellan den »gamla« och »nya« administrationsportalen.Examensrapporten kommer ta upp hela arbetsprocessen indelat i dess fyra faser; undersökning, design, implementation och utvärdering.Examensarbetet har lett till en implementation av en begränsad del i en administrationsportal samt en omfattande pappersprototyp som visar hur en vidare implementation av administrationsportalen kan se ut.
Kosovos etniska motsättningar: Relationen mellan serber och albaner under UNMIK:s styre
1999 auktoriserade FN:s säkerhetsråd fredsinsatsen där UNMIK fick mandat attpolitiskt Administrera och bygga upp provinsen Kosovo. Vår uppsats syftar till attstudera de etniska motsättningarna mellan kosovoalbaner och serber i Kosovounder UNMIK:s styre och även att studera UNMIK:s hantering avmotsättningarna samt de båda gruppernas förhållande till UNMIK. Vi gör dettagenom en beskrivande fallstudie som främst inriktar sig på vetenskapliga artiklaroch rapporter. Vi granskar hur de etniska motsättningarna har fått negativakonsekvenser för freden i Kosovo. Det har bildats en partition mellan de bådagrupperna och etniskt motiverat våld har förekommit.
Friårets införande - vad innebär det för arbetsförmedlingen som organisation?
I denna kvalitativa uppsats undersöks hur arbetsförmedlingen hanterar situationen då en ny åtgärd, i detta fall friåret, ska implementeras i organisationen. Utgångspunkten ligger i ett strukturfunktionalistiskt samhällsperspektiv då vi väljer att se arbetsförmedlingen och friåret som funktioner i samhället. Fokus i uppsatsen är att se hur åtgärden friåret påverkade arbetet inom arbetsförmedlingen. Det tas även upp vad arbetsförmedlingen är för en organisation och vad arbetsförmedlingen respektive friåret fyller för funktion i samhället. Friåret anses behövas då arbetsmarknaden och arbetslivet ställer allt högre krav på individen och samhället.
Undersökning, implementering och utvärdering av ett system för att visualisera immaterialrättsdata
Detta arbete har utförts tillsammans med Ipendo Systems AB i Linköping. Företaget utvecklar ett system för att Administrera immateriella rättigheter som heter Ipendo Platform. Kunder som använder Ipendo Platform saknar idag ett sätt att visualisera och analysera den data som de har inlagda i systemet. Syftet med detta examensarbete har varit att från grunden ta fram och realisera en modul till Ipendo Platform som visualiserar och analyserar kunders immaterialrättighetsdata. Vidare har syftet också varit att integrera modulen mot Europeiska patentverkets publika databas så att konkurrensanalyser kan göras mellan olika företag.
När attiyder till opioider blir ett hinder för smärtlindring
Smärta är förenat med ett lidande, och sjuksköterskan har ett stort ansvar vid smärtbedömning och smärtbehandling av patienter. Trots dagens väl utvecklade metoder och preparat för smärtlindring behandlas inte patienters smärta på ett adekvat sätt, bland annat på grund av negativa attityder hos sjuksköterskan när det gäller narkotikaklassade läkemedel. För att åskådliggöra hinder hos sjuksköterskan att Administrera opioider till patienter med smärta genomfördes en systematisk litteraturstudie baserad på 18 originalartiklar. Resultatet visade att opiofobi hos både patient och sjuksköterska kunde verka som en barriär. Bristande kunskaper angående smärtbedömning och opioid som preparat var ett hinder för tillräcklig smärtlindring Ett bra samarbete mellan sjuksköterska och läkare var av stor vikt för att uppnå goda resultat vid smärtbehandling.
Anpassning av internredovisning till ABC
Den traditionella påläggskalkylen har kritiserats för att ofta ge ett bristfälligt beslutsunderlag med schablonmässiga kostnadsfördelningar. ABC- kalkylen utvecklades för att ge mer detaljerade och rättvisande kalkyler och dess användningen har blivit omfattande bland företagen. Ofta används dock ABC-kalkylen som ett separat system utan att integreras med företagets andra system. Man fortsätter att använda den traditionella metoden till externa rapporter. Detta innebär att företaget måste Administrera två parallella system, vilket ofta förvirrar och irriterar beslutsfattarna.
Utveckling av webbsida för lokala prisjämförelser med användbarhetsmetoder
Företaget Ritkonsult är ett företag på Västkusten som utför diverse konsulttjänster, främst rituppdrag inom brandskydd. De har den senaste tiden sett ett uppsving för främst prisjämförelser på Internet. Detta arbete har därför gått ut på att utveckla en prisjämförelsetjänst för lokala företag på Internet. Tanken är att företag själva ska kunna lägga till uppgifter och Administrera dessa. Informationen ska kunna gå att söka efter och jämföras med annan liknande information.
En butik på Internet, Grandpa AB
Idag är webbhandel en del av vardagen och är ett utmärkt sätt för ett företag att kunna locka till sig nya kunder. Detta är något som den ny öppnade butiken Grandpa insåg och de ville därför ha en mer utvecklad webbsida. Till vårt förfogande för att skapa denna hade vi html, PHP, JavaScript? och MySQL. Detta för att systemet senare skulle kunna fungera på en Linux-server.
Dirigenten bakom scenen - producentens betydelse för det klingande resultatet vid inspelning av klassisk musik
Den klassiska musikens inspelningshistoria sträcker sig från det sena 1800-talets fonograf fram till dagens pluralism av digitala standarder. Parallellt med inspelningsteknikens utveckling har producentens yrkesroll emanerat och förändrats med tidernas skiftande ideal.Syftet med denna uppsats är att utforska vilken betydelse producenten har för det klingande resultatet före, under och efter inspelning av klassisk musik. Metodarbetet är uppdelat på tre avsnitt. Först görs en litteraturöversikt med en historisk genomgång av producentrollens utveckling. Därpå följer kvalitativa intervjuer med två etablerade svenska producenter av klassisk musik.
En butik på Internet, Grandpa AB
Idag är webbhandel en del av vardagen och är ett utmärkt sätt för ett företag
att kunna locka till sig nya kunder. Detta är något som den ny öppnade butiken
Grandpa insåg och de ville därför ha en mer utvecklad webbsida. Till vårt
förfogande för att skapa denna hade vi html, PHP, JavaScript? och MySQL. Detta
för att systemet senare skulle kunna fungera på en Linux-server.
Uppdraget var att skapa en webblösning med dessa element där besökare kan ta
del av information och bilder som bl.a.
Utveckling av fondförsäkringssystem
Idag används applikationen PensAd till att Administrera traditionellt förvaltade pensionsförsäkringar. Syftet med detta arbete var att undersöka möjligheten att vidareutveckla PensAd till att även kunna hantera fondförsäkringar.Arbetet, som utfördes vid Brüggemann System AB i Stockholm, inleddes med introduktion till pensionsförsäkringar, PensAd och tillgängliga utvecklingsverktyg. Därefter planlades och avgränsades projektet till fyra faser som sedan låg till grund för det vidare arbetet.Inledningsfasen bestod av att skriva en kravspecifikation. Därefter utformades i projektets andra fas en abstrakt datamodell. Denna modell omvandlades i den tredje fasen till konkreta databastabeller för vidare implementering i PensAds befintliga databas.