Sök:

Vidareutveckling av GLB-testet

kognitiva och emotionella faktorer


Denna studie handlar om en vidareutveckling GLB?testet. GLB?testet är ett gruppledartest utvecklat av leg. psykolog Kjell Ledin och mäter gruppledarbeteende i tio olika mötessituationer där störning uppstår. Syftet med vidareutvecklingen var att utforma och administrera två nya testdelar som mäter gruppledarens tankar (kognitioner) och känslor (emotioner) i dessa tio olika mötessituationer. Studien genomfördes i två faser och i båda har olika grupper av ledare och studenter använts som urvalsgrupper. I första fasen samlades det empiriska materialet in. Detta material kategoriserades med avseende på kognitioner och emotioner och sex variabler kunde identifieras. Variablerna för kognition var: extern attribution, intern attribution och utreda. Variablerna för emotion var: närma, kämpa och fly. I den andra fasen konstruerades ett frågeformulär utifrån det empiriska underlaget som erhölls i den första fasen. Testvariablerna för kognition och emotioner analyserades och korrelationer beräknades. Varje enskilt svar analyserades med hjälp av statistiska metoder och rekommendationer gavs till reduktion av antalet svarsalternativ, så att testet teoretiskt diskriminerar mellan individer.

Författare

Elina Halme-Chowdhury

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..