Sök:

Sökresultat:

1206 Uppsatser om Administration 2 - Sida 53 av 81

Utvärdering av projekt: IT-Telekom gentemot Övriga branscher

Kurs: Kandidatuppsats inom Företagsekonomi, C-uppsats 10 p Syfte: Syftet är att utreda i hur stor utsträckning projekt utvärderas och om det föreligger några skillnader mellan IT-Telekom och Övriga branscher. Syftet är även att utreda vilka kritiska moment och problem som framkommer vid utvärdering och utläsa eventuella samband mellan utvärdering av projekt, lärande och effektivisering. Metod: En positivistisk inriktning går att utläsas som en röd tråd genomgående i de valda metodansatserna i uppsatsen. Genom enkätundersökning per telefon med projektledare, från slumpmässigt utvalda företag inom IT-Telekom samt Övriga branscher, samlades empiri in för bearbetning och analysering. Slutsatser: Vad det gäller utvärdering av projekt framkom en viss skillnad mellan IT-Telekom och Övriga branscher. Utvärdering av projekt sker i regel på de flesta företag, men oftare inom IT-Telekom än inom Övriga branscher, dock inte efter samtliga avslutade projekt.

Det kommunikativa kontoret : En kvalitativ studie om aktivitetsbaserade kontors påverkan på intern kommunikation

TitleThe communicative office ? A study of the effects that Activity based offices has on internal communication.      Authors                             Carl Varli, Jonas Eklund and Petter Göransson Course                              Business administration III ? Organization ? Bachelor? thesis Tutor                                 Olle Duhlin           Examiner                          Mikael Lundgren Background                      The prime focus of activity based office designs are the though of choosing your workplace along with your work task, instead of the other way around. This means that you do not longer have a set workstation of your own, you move around according to where to your current work will be best performed.  Problem                           We want to explore how the communication within a company?s departments has been affected by the introduction of an activity-based office design.Purpose                             The purpose of this study was to get an understanding of how this office design could effect the communication within companies that uses it. Further more, we wanted to study the effects that this kind of office would have on the communication within a department.

GeoAnalys i Flashmiljö

There exists a great need among companies and other organizations to be able to visualize statistics. It?s also increasingly common to ask for web-based solutions for increased flexibility and accessibility for users. This paper describes how large amounts of geovisual data, for a large number of regions, can be visualized in an interactive and well-presented manner. The paper let?s you walk through two application scenarios, developed in a Flash environment, using the GeoViz component library for visualization. The first application has been developed for Statistics Sweden (SCB), to give a solution on how to visualize statistics for Sweden?s zip code regions.

Jämställdhetsarbete i Barn- och ungdomsförvaltning : Från politiskt beslut till aktiv praktik

Uppsatsen syftar till att fa? en bild av hur ja?msta?lldhetsarbete implementeras i en offentlig fo?rvaltning, fra?n politiskt beslut i na?mnd och ut i verksamheten. Underso?kningen a?r utfo?rd i en medelstor kommun och den valda fo?rvaltningen a?r Barn- och Ungdomsfo?rvaltningen. Denna fo?rvaltning valdes fo?r att vi anser att det a?r med barnens hja?lp vi kan a?ndra ra?dande normer kring ja?msta?lldhet.

Fett - rekommendationer, kostvanor och konsumtion mellan 1935 och 2009

This literature research is meant to answer the following questions: ? What was the Swedes consumption of fat from 1935 to 2009? ? How has the fat consumption corresponded to the current recommendations? ? What is LCHF and which are the main advantages and disadvantages? Fat supplies us with energy, isolates and protect organs from bumps and punches. Fat is insoluble in water but soluble in organic solvents. The properties of a fat depend on its structure. The most common fat in human food is triacylglycerides.

Gymnasieungdomars kostvanor under skoldagen och deras uppfattningar om skolkafeteriornas utbud

The aim of this thesis was to investigate whether the selection of products in the school cafeterias in Uppsala county high schools' comply with NFA's (National Food Administration) recommendations. Furthermore, the intention was to examine pupils´ eating habits before and during the school day, and their views on the school cafeteria´s selection of products. To investigate this, an inventory of school cafeterias in six high schools in Uppsala County, and a survey among 60 pupils were carried out. The results showed that the NFA's recommendations not always were followed. The survey showed that there were healthy products in the cafeterias but unhealthy products nevertheless constituted a large part of the selection.

Diskrepansen mellan policy och praktik. En kvalitativ intervjustudie om den lagstadgade introduktionsperioden f?r nyanst?llda l?rare

The aim of this study is to examine how the induction period for newly employed upper secondary school teachers is implemented in practice, in relation to the Swedish Education Act and the National Agency for Education?s general guidelines. Although this induction period has been legally mandated since 2010, both previous research and current statistics indicate significant shortcomings or wide variation in its practical execution. The study is based on a qualitative interview study involving 13 school leaders. The interview responses were analyzed using three complementary theoretical frameworks: Lipsky?s theory of street-level bureaucracy, Meyer and Rowan?s concept of decoupling, and Schein?s model of organizational culture.

Det är lite gambling, man kan aldrig veta hur det blir i slutändan : Socialsekreterares erfarenhet av bedömning av en viss insats för barn och ungdomar

Social workers in this study describes various experiences of the assessments of interventions for children and adolescents. Social workers experience of the many different situations where an assessment of best effort must be made on the basis of BBIC, which is the Social Services investigation records. To make this assessment, the Social workers need social assistance and support of their colleagues and manager. Knowledge mixed with experience is also an important part when it comes to being professional and not let emotions control that could otherwise be happened when the social worker meets and builds relationships with clients. Social workers are also those who will decide which achievement the client needs from the needs.

Effekter av nya PBL : En studie av processen från handläggning av bygglovsansökan till slutbesked

It has now passed two years since the new site- and construction law, PBL, went into force. It replaced the previous PBL applicable since 1987, and it involves relatively large changes in many different areas of the construction sector. The ambitions of the new law are for instance to simplify and clarify the legal text, increase efficiency in the permitting processes and improve the quality of construction. To achieve this, a variety of changes was made. Some of the most important are: inserted deadline in the processing of building applications, extended assessment of building applications, revised rules about controlplan and quality manager, a certificate is required to start and end the project, an additional meeting is inserted and the construction management of the municipalities will have to do a mandatory visit at the work scene.

Undersökning av det psykosociala arbetsklimatet på EBP

EBP tillverkar karosskomponenter för eftermarknaden till bilindustrin. Presshallen har genomgått en större förändring genom en investering i en presslinje. Förändringsprocessen har påverkat pressoperatörernas psykosociala arbetsklimat. Vi valde att undersöka medarbetarnas psykosociala arbetsklimat och hur förändringen har påverkat arbetsmotivationen bland medarbetarna på pressavdelningen. Undersökningens syfte var att studera hur medarbetarna uppfattar sin arbetssituation idag jämfört med före förändringen och hur man som ledare kan förbättra och skapa ett klimat för ökad motivation. Tillvägagångssättet för insamlingen av primärdata har skett genom en enkätundersökning och intervjuer. Enkätundersökningen var övergripande inom problemområdet och användes som underlag för intervjuerna.

Att avveckla tillsvidareanställda : Att undersöka arbetsgivarens kostnader samt skyldigheter vid avveckling av tillsvidareanställda på grund av missbruk eller narkotikainnehav

Lagstiftningen som reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare är arbetsrätten som regleras i lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Saklig grund måste uppfyllas för uppsägning samt avsked, för att dessa två ska vara giltiga i en rättsprocess. Detta innebär att arbetstagaren måste grovt ha åsidosatt sina åtaganden, detta kan exempelvis ske vid missbruk eller narkotikainnehav vilket framkommer i de rättsfall som behandlas i uppsatsen. Innan ett avsked eller uppsägning bör arbetsgivaren se över ett antal kriterier i valet av de två olika vägarna såsom omplacerings- och rehabiliteringsskyldigheten. En närmare granskning av de lagar samt kostnader som kan uppstå i och med den rådande lagstiftningen kommer att ses över.

Beteendeförändring och dess varaktiga resultat : En kvalitativ uppföljningsstudie av Umeå kommuns Kom igång-program

Society and the workplace are two factors that are important for the individual's health status. It is important that the individuals has the right skills to take care of their health. For organizations, it is important to strive for the welfare of their employees. This has proven to have a positive impact on work performance, reduced absenteeism and reduced costs for rehabilitation. In 2007, the local authorities in Umeå implemented a wellness offering for all employees working in the municipality administration.

Arbetsrelaterade konsekvenser för anställda vid minskad motivation

Samhället blir allt mer datoriserat och många anställda sitter framför datorn hela arbetsdagar eftersom datornär det huvudsakliga hjälpmedlet i arbetet. Det förutsätts att den ska fungera problemfritt. Då det uppstår datorproblem kan den anställde påverkas i form av en minskad motivation till arbetsuppgiften eller till arbetet som helhet. För att företaget ska kunna uppnå sina planerade mål och resultat, är det viktigt att alla delar i företaget fungerar. Vi inriktar oss på individen eftersom det är individen som först berörs av datorproblem. Då individen känner en minskad motivation på grund av datorproblem i arbetet, hur agerar denne då? Vilka arbetsrelaterade konsekvenser leder dessa handlingar till? Studien visar att en minskad motivation som följd av datorproblem i arbetet leder till handlingar för individen.

Produktplacering i tv : En studie om skillnaden mellan teori och praktik

Title: Communicate ? to provide an opportunity Authors: Ida Eriksson & Petra LindbergTutor: Johan Grinbergs, Mälardalen UniversityExaminer: Cecilia LindhSubject: Bachelor's essay, Business AdministrationKeywords: communication, internal communication, channels, communication models, communication theory, information, organizationPurposeThe idea of this study was to describe how ABB Sweden?s internal communication and information appeared in Västerås. The aim is also to see what tools and channels they use to communicate information internally and see how employees perceive them in Västerås.MethodWe have read literature in form of books and articles that discuss theories on the subject communication including internal communication, channels and tools. Interviews were conducted with employees of ABB and were to serve as the basis for our empirical work. A survey by the Communication Center was made in the spring 2010 and was also the basis for our empirical work.ConclusionsThe communication has been increasingly from one-to two-way communication. To get a functioning organization, it is required that the internal communication in the first place will work.

Serious games med rökdykningssimulering

Utbildning och träning av rökdykning inom räddningtjänsten är idag både dyrt ochtidskrävande. Vid praktisk träning måste räddningstjänsten bege sig ut till befintligaövningsområden och ta med sig en stor mängd utrustning: luftpaket, skyddskläder, radio etc. Detta gör det till ett omfattande och kostsamt moment. Detta öppnar tankebanor för alternativ och komplement till befintlig utbildning och träning.Serious games finns idag i många former och är ett utbildnings och rekryteringsredskap som bygger på datorstödd inlärning. Med detta menas att ett Serious game är ett spel som har som huvudsyfte att lära ut och om möjlighet vara underhållande under tiden.

<- Föregående sida 53 Nästa sida ->