Utvärdering av projekt
IT-Telekom gentemot Övriga branscher
FöretagsekonomiBusiness administration - organizationProjektProjektutvärderingItTelekomProjektprocessenProjektfaser
Kurs: Kandidatuppsats inom Företagsekonomi, C-uppsats 10 p
Syfte: Syftet är att utreda i hur stor utsträckning projekt utvärderas och om
det föreligger några skillnader mellan IT-Telekom och Övriga branscher. Syftet
är även att utreda vilka kritiska moment och problem som framkommer vid
utvärdering och utläsa eventuella samband mellan utvärdering av projekt,
lärande och effektivisering.
Metod: En positivistisk inriktning går att utläsas som en röd tråd genomgående
i de valda metodansatserna i uppsatsen. Genom enkätundersökning per telefon med
projektledare, från slumpmässigt utvalda företag inom IT-Telekom samt Övriga
branscher, samlades empiri in för bearbetning och analysering.
Slutsatser: Vad det gäller utvärdering av projekt framkom en viss skillnad
mellan IT-Telekom och Övriga branscher. Utvärdering av projekt sker i regel på
de flesta företag, men oftare inom IT-Telekom än inom Övriga branscher, dock
inte efter samtliga avslutade projekt. Undersökningen visar också att
IT-Telekom och Övriga branscher upplever/har till viss del olika kritiska
moment och problem idag. Medan IT-Telekombranschen har problem med att få
planeringen att stämma både internt och gentemot extern part och att
dokumentationen ofta skötts dåligt, har de i Övriga branscher istället problem
med konflikthantering. Vidare tyder undersökningen även på att ett samband
mellan utvärdering, lärande och i slutänden effektivisering existerar.