Sök:

Sökresultat:

1187 Uppsatser om Absolut avkastning - Sida 2 av 80

Företagsförvärv - Eventstudie om onormal avkastning vid offentliggörandet av förvärv

Syftet med uppsatsen är att undersöka om onormal avkastning genereras vid offentliggörandet av bud angående företagsförvärv för det förvärvande företagets aktieägare. Vidare jämför vi om avkastningen blir annorlunda beroende på företagens storlek, vilken bransch de tillhör samt vilken typ av företag som förvärvas.Studien utförs genom ett kvantitativt angreppssätt med hjälp av en eventstudie. Data består av aktiekurser från 34 bolag som jämförs med index. Eventfönstret som studeras är tio dagar, fyra dagar innan budet offentliggörs, buddagen samt fem dagar efter buddatumet. Studien baseras på bolag noterade på Stockholmsbörsen.

Utvärdering av introduktionsprogrammet på V&S Absolut Spirits

Begreppet ?livslångt lärande? är centralt inom området för arbetslivsfrågor. Man förväntar sig idag att människor ska lära om, lära nytt och utvecklas på många olika plan i livet. Detta avspeglas i organisationer där man som nyanställd har mycket att lära. Man ska lära sig sina nya arbetsuppgifter utifrån hur organisationen fungerar; dess struktur och kultur.

Är företagsförvärv lönsamma på lång sikt? : En studie av aktieavkastning hos förvärvande företag

Denna studie undersöker hur förvärvande företags långsiktiga aktieavkastning påverkas av att förvärva andra företag. Vilket betalningsmedel som används vid förvärvet och storleken på det förvärvande företaget är faktorer vars inverkan på avkastningen efter förvärv testas. I studiepopulationen ingår 20 förvärv som genomförts under åren 1999-2005. Genom en kvantitativ undersökningsmetod insamlas data för aktieavkastning för dessa 20 företag och förväntad avkastning skattas med hjälp av Fama-Frenchs trefaktormodell. Därefter genomförs statistiska hypotestest som jämför förväntad avkastning med faktisk avkastning för den månad som infaller två år efter att förvärvet genomförts.

Risky Business : En studie i avkastning och risk

SammanfattningDenna uppsats undersöker möjligheterna att bedöma en akties framtida risk och avkastning med hjälp av nyckeltalen soliditet och marknadstillväxt. För att göra detta undersöks företag noterade på Stockholmsbörsen under perioden 2004-12-31 till 2006-06-30. Analysen görs med hjälp av linjär regression och visar att nyckeltalen inte har något signifikant samband med risk och avkastning med reservation för ett lågt men signifikant samband mellan marknadstillväxt och beta på 5%-nivå..

Hedgefonders avkastningsmönster : En studie av hedgefonders prestation i förhållande till traditionella fonder

Bakgrund: De flesta svenskarna sparar i form av värdepapper för att investera sina pengar och få en avkastning. Vilket placeringsalternativ ska de välja mellan investering i traditionella eller speciella fonder? De traditionella fonderna har en relativ avkastning och en stor risk, medan de speciella eller hedgefonderna har en lägre risk och en absolut positiv avkastning oavsett marknadsläge.I denna studie kommer att undersökas om hedgefonders avkastningsmönster är trovärdig, och om deras målsättning har uppnåtts under åtta års period.Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om det finns ett samband mellan olika svenska hedgefonders investeringsstrategier och avkastningsmönster samt undersöka hur dessa hedgefonder skiljer sig från de traditionella fonderna och marknadsindexet. Delsyftet är att studera två olika perioder och urskilja hur fonderna presterar under hög respektive låg konjunktur läge.Metod: Studien är baserad på forskningsstrategin kvantitativa metoden. Sekundär data i form av historiska avkastningssiffror för åttaårsperiod är avhämtad.

Samband mellan rating och framtida avkastning-En studie av Morningstars rating i olika börsklimat

.Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka sambandet mellan Morningstars rating och framtida avkastning, samt om detta skiljer sig åt i olika börsklimat.Metod: Undersökningen bygger på en kvantitativ metod då vi har samlat in sekundärdata från dagstidningar och Internet. Den insamlade sekundärdatan kommer att ligga till grund för empirin då vi testar sambanden mellan variablerna rating och avkastning, risk och avkastning samt rating och risk. Teoretiska perspektiv: Uppsatsens teoretiska utgångspunkt är den effektiva marknadshypotesen och kapitalmarknadslinjen. Teorin grundas även på tidigare studier av bland annat Morey (2003). Empiri: Med hjälp av statistikprogrammet SPSS undersöker vi korrelationen mellan variablerna rating och avkastning, risk och avkastning samt rating och risk.

Dekonstruktion av äktenskapsbegreppet : En historisk-dekonstruktivistisk problematisering inom religionsvetenskapen om existensen av ett äktenskapsbegrepp med absolut bestämd innebörd, och en alternativ dekonstruktivistisk förklaringsmodell för existensen

Äktenskapsbegreppet har under 1990- och 2000-talet varit under het debatt. Debatten har gällt om äktenskapsbegreppet kan innefatta samkönade parrelationer eller inte. I debatten har argument framförts som verkar mena att äktenskapsbegreppet har en absolut bestämd innebörd och att äktenskapsbegreppet därför är någonting givet som människan kan upptäcka. I uppsatsen problematiseras idén om existensen av ett absolut bestämt äktenskapsbegrepp utifrån två inte helt åtskilda perspektiv, nämligen ett historiskt och ett filosofiskt dekonstruktivistiskt. Historien verkar vittna om att äktenskapsbegreppet har varit under förhandling förr.

Ny strid, Ny svid : En fallstudie av Absolut Vodkas visuella kommunikation med avseende på målgruppspositionering.

Title: A new battle, the same bottle: A case study of the visual communication of Absolut Vodka and how it?s positioned towards different market segments.Author: Anna von Friedrichs Grängsjö & Niklas SvanlindhTutor: Jessica GustafssonPurpose: To overview the visual communication of Absolut Vodka and how it?s positioned towards different market segments. Absolut Vodka is a brand that reaches a vast range of consumers through a single consistent marketing strategy. The hypothesis was that one can reach many different market segments with the marketing of a product by constantly keeping some components of the communication the same while constantly changing others. Key questions to be answered are: How do Absolut Vodka address their target audiences in their visual communication? Which market segments does the visual communication of Absolut Vodka seem to address?Method/Material: The research was conducted through a qualitative research study in which four Youtube videos by Absolut Vodka were analyzed.

Äldre personers attityd till styrketräning: utformning och reliabilitetstestning av en provenkät

Syftet med denna studie var att utforma och reliabilitetspröva enkätfrågor om äldre personers attityd till styrketräning. En enkät bestående av 47 frågor och påståenden delades ut till 31 äldre (60-81 år) personer som fick besvara enkäten vid två separata tillfällen. Varje enskild fråga analyserades för test-retestreliabilitet på tre olika sätt: 1/ Intraclass correlation coefficient (ICC) 2/ Absolut reliabilitet med 80% respektive 95% konfidensnivå samt 3/ Proportion of agreement (PA) med PA% och PA ±1%. Enligt gränsvärden som sattes för acceptabel reliabilitet hade 16 frågor ett värde på ICC <0,50, 11 frågor ett pa(%) <60%, 16 frågor ett värde &lt;80% på pa ±1%, nio frågor en absolut reliabilitet av =>2,0 vid 95% säkerhet och 12 frågor en absolut reliabilitet =>1,5 vid 80% säkerhet. Dessutom visade analysen av absolut reliabilitet att det för 2/3 av frågorna krävs två skalsteg för att påvisa en skillnad vid 95% säkerhet.

Avkastning : En studie av begreppet avkastning samt rätten till avkastning i olika rättsförhållanden

Vad är avkastning? Trots att de flesta är bekanta med ordet är det ett svårdefinierat begrepp.Avkastning kan även definieras på olika sätt i olika sammanhang. Detta kan illustreras med hjälp av ett exempel i form av en investering i en andel i ett aktiebolag. Bolagets vinst kan komma aktieägarna till del på två sätt, dels i form av utdelning, dels i form av att aktien ökar i värde. Ett snävt synsätt på avkastning skulle omfatta endast utdelningen, medan ett vidare begrepp inkluderar värdeökningen.Normalt tänker man sig att avkastningen av viss egendom tillfaller egendomens ägare, och att denne är fri att förfoga över densamma.

Företagsförvärv på kort sikt - en eventstudie om huruvida onormal avkastning genereras vid nyhet om förvärv

Genom en eventstudie undersöks huruvida onormal avkastning i samband med pressrelease angående företagsförvärv genereras i händelsefönstret hos det förvärvande företaget. Vidare testas valda koefficienters signifikansnivå för den onormala avkastningen genom en multipel regressionsanalys..

Avgiftens inverkan på avkastning - en studie av tillväxtmarknadsfonder

Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka om det föreligger något positivt samband mellan svenska tillväxtmarknadsfonders avgifter och avkastning under perioden 2002 till 2006. Metod: Metoden som har tillämpats för undersökningen är av det kvantitativa slaget. Regressionsanalyser har genomförts för att utreda huruvida sambandet mellan fonders kostnader och avkastning ser ut. De fonder som ingår är svenskförvaltade tillväxtmarknadsfonder med historik om fem år (2002 till 2006), där det juridiska sätet är lagt till Sverige. Slutsatser: I motsats till tidigare forskningsresultat i ämnet pekar studiens resultat, trots brister i undersökningen, på ett positivt samband mellan de undersökta fondernas avgifter och avkastning.

Risk och avkastning för tre portföljer på Stockholmsbörsen 2006-2010

Analys av portföljer, sammansatta av hög-, mellan- och lågrisk aktier..

The Fed Funds Rate

Syftet med uppsatsen är att med hjälp av händelsestudiemetodik undersöka om förändringar av The Federal Funds Rate ger avvikande avkastning på Stockholmsbörsen. Teorin utgörs av den effektiva marknadshypotesen, där vi utgår från den semistarka formen av marknadseffektivitet, aktiers räntekänslighet samt investerares beteende vid makroekonomiska nyheter. Undersökningen visar att det finns avvikande avkastning på Stockholmsbörsen vid förändringar av The Federal Funds Rate. Resultatet varierar dock mellan A- och O-listan..

Hur påverkas en fonds avkastning av antal förvaltare och dess avgift?

Syftet med denna uppsats är att undersöka om det finns något samband mellan antal förvaltare för en fond och dess avkastning. Vidare vill vi även studera sambandet mellan en fonds avgift och dess avkastning. Vår kvantitativa metod har baserats på åtta år och består av 31 svenska aktiefonder. Vårt urval av fonder till undersökningen har delvis gjorts med hjälp av slumpen och delvis styrts av oss själva. Vi räknade först ut de beroende variablerna alfa och totalavkastning.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->