Sök:

Sökresultat:

20 Uppsatser om Abaqus - Sida 1 av 2

Termomekanisk utmattning av Sanicro 25 : Materialmodellering med finita elementmetoden

The report aims to describe the austenitic stainless steel Sanicro 25 from a thermomechanical point of view. The thermal and mechanical properties of the material make it suitable for use in coal ? and thermal power plants. By the use of Sanicro 25 it would be possible to bring the efficiency of these plants up while bringing the carbon emissions down.A material model is created from material testing and validated through simulation in the finite element software Abaqus. The model that has been derived describes the material behavior during loading and stress relaxation for the first cycle in a thermomechanical fatigue test well.

FE-modellering av hjullast på sandwichpanel

This bachelor thesis in mechanical engineering was performed during the spring2015 in collaboration with Composite Consulting Group in Laholm. TheComposites Consulting Group works mainly with design and details of differentcomposite projects, their main area is FE-calculations, 3D-modelling andmechanical tests with composite materials.The aim of this bachelor thesis was to simplify the calculation process of solidmechanics for sandwich panels by simulation with computer software. The goalwas to decrease the time for the design and calculation process of the constructionand the cost of the practical tests. Our task was to build a static three dimensionalmodel with the computer software Abaqus, where the result should correspondwith the practical pressure tests in laboratory.The project started with collection of material data from Composites ConsultingGroup and by learning the software Abaqus, simultaneously a specification wasdeveloped in corporation with the company. Later on, a static wheel pressuremodel in the software Abaqus was produced which simulated the behavior of thesandwich panel during static wheel-pressure by a pallet truck.

Detaljerad FE-modellering

Detta examensarbete beskriver undersökningen av kärnmaterial i en sandwichpanel under belastning. Arbetet har utförts tillsammans med CCG i Laholm, Sverige. Kärnmaterialen lämpar sig vid design av sandwichpaneler på grund av sin låga vikt och sin förmåga att klara av högt tryck. Då materialet uppvisar ett ickelinjärt beteende skapar det problem vid design av sandwichpaneler och leder till att materialsammansättningarna tillverkas konservativa mot verkligheten. Projektet har gått ut på reducera designprocessen genom att bygga upp och simulera materialmodeller i programvaran Abaqus för att kunna analysera och förutse materialets beteende.

Simulering av sprängverkan med finita elementmetoden

Detta examensarbete har utförts för att undersöka vilka möjligheter Alvis Hägglunds AB har att med hjälp av datorsimulering förbättra minskyddet på företagets produkter. Två olika beräkningsprogram har utvärderats, Abaqus/Explicit samt Autodyn-2d, som båda baseras på FEM (Finita elementmetoden). Som grund för utvärderingen har mätdata från ett verkligt experiment använts som referens. En jämförelse mellan olika materialbeskrivningar har samtidigt utförts, för att undersöka skillnaden dem emellan. Dessa är Johnson-Cook?s materialmodell samt två olika varianter av en traditionell, klassisk plasticitetsmodell.

Användning av högpresterande betong i husbyggnader : Materialförsök och modellering

Idag är intresset för högpresterande betong (HPB) växande runt om världen då fördelarna är många, eftersom slankare, tätare, starkare och lättare konstruktioner kan tillverkas. Detta examensarbete handlar om materialförsök och modellering för en typ av HPB som ska användas i husbyggnation. Arbetet inleddes med materialförsök i färskt tillstånd, där god gjutbarhet och konsistens eftersträvades. Utgångspunkten var från ett grundrecept med två olika ballastsorter (slaggballast med flygaska och krossballast från asfaltindustrin med silikastoft), vilka namngavs till pilotförsök 1 och pilotförsök 2. Vidare valdes pilotförsök 1 att provas i hårdnat tillstånd då det visades att det var mer ekonomiskt lönsam eftersom ballasten inte behövde siktas, lägre vct tillhandhölls och att flygaskan som användes i pilotförsök 1 är billigare än silikastoft som användes i pilotförsök 2. Resultaten efter 28 dygn för de materialförsök som utfördes i hårdnat tillstånd var:Tryckhållfasthet; 141,9 MPaDraghållfasthet; 7,0 MPaBöjdraghållfasthet; 10,0 MPaElasticitetsmodul; 46,4 GPaKrympning efter 56 dygn; 0,5 ?Samtliga försök utfördes enligt svenska standarder (SS). Dessutom vidareutvecklas och förbättrades ett redan arkitektoniskt gestaltat Attefallshus ur ett konstruktions- och hållbarhets perspektiv, där fokus låg på transport- och produktionsförutsättningar.

FEM-modellering av en vattenkraftstation: Utvärdering av beräkningar i 3D

Finita Element Metoden (FEM) är en numerisk approximativ beräkningsmetod och dess ursprung kan spåras till 1940-talet. Metoden, som under andra halvan av 1900-talet krävde programmeringskunskap och en djup teoretisk förståelse har under det senaste decenniet implementerats i allt användarvänligare mjukvaror. Beräkningsmodeller byggs upp i CAD-liknande miljöer och resultaten kan återges i pedagogisk färgskala. Detta har gjort att beräkningar med hjälp av FEM blir allt vanligare vid dimensionering av betongkonstruktioner.Datorernas utveckling har medfört att allt mer komplicerade modeller kan byggas upp och analyseras. Denna utveckling har väckt ett intresse för att gå från mestadels 2D-beräkningar till fullskaliga 3D-modeller som beskriver hela konstruktioner.Arbetet med denna rapport har utförts i samarbete med konsultföretaget SWECO Infrastructure, som under första halvan av 2011 har detaljprojekterat en vattenkraftstation.

Utvärdering av en Magnetic Harmonic Traction Drive

In this report a new gear concept is evaluated using the magnetic finite element method (FEM)software MagNet and Ansys as well as the mechanical FEM software Abaqus. The gear conceptis evaluated in terms of maximum torque capability, torsional stiffness, gear ratio and efficiency.ABB Corporate Research has proposed a new gear concept which should be less expensive thangearboxes used today. The new concept is called aMagnetic Harmonic Traction Drive and usesthe principles of a harmonic drive gear to achieve a high reduction ratio. The gear conceptreplaces the wave generator used in traditional harmonic drives with magnets and uses tractioninstead of gear teeth to transfer the torque. The main components in the gearbox are the magnets,the flexspline, the magnetic portion and the circular spline.

Fundament för vattenkraftgeneratorer: analys av krafter och deformationer

Ett relativt stort upprustnings- och förnyelseprogram pågår för att säkra framtida svensk vattenkraftproduktion och för att möta nya riktlinjer för dammsäkerhet. Under dessa förnyelseprojekt har vissa skador i form av sprickor i betongfundamenten upptäckts, bland annat kring statorfötternas upplag. Orsaken till dessa sprickor härleds till statorfötternas funktion, samt till temperaturvariationer vid förändrade driftsmönster. Tidigare gick generatorerna kontinuerligt medan det nu är vanligt med flera starter och stopp varje dygn. Denna rapport har som syfte att förtydliga det kraftspel som finns i dagens generatorfundament, att beräkna uppträdande spänningar och att försöka hitta data som bekräftar sprickbildningen.

Konceptkonstruktion med hjälp av topologioptimering

Den här rapporten handlar om det examensarbete som utförts mot Volvo 3P genom forskningsprojektet Viktor. Viktor är ett projekt som ska visa möjligheten med virtuell produktframtagning av gjutna komponenter. Volvo 3P är ett företag som utvecklar lastbilar. Uppgiften har varit att visa möjligheten att använda topologioptimering som ett verktyg i konstruktionsfasen. Detta har gjorts med hjälp av ett case som erhållits från Volvo 3P.

Utmattningsbedömning av hyttfront

Denna rapport behandlar utmattningsbedömning av en hyttfront. Wöhlerprovning av sammanlagt 12 stycken hyttfronter har genomförts på lastnivåer mellan F kN och 0,6F kN. Proven styrdes på last och som utfallskriterium sattes en fördubbling av spannet hos lägesgivaren. Livslängderna för proven varierade mellan 14825 och 811953 lastcykler och en Wöhlerkurva har sammanställts för resultaten med hjälp av programvaran UTM1. En jämförelse har gjorts av utfallen hos skakriggarna H och K och den Wöhlerrigg som använts i detta examensarbete.

Analysmetoder för rörsystem

The purpose of this thesis work is to evaluate how the physical behaviour of a pipe bend is affected by the pipe bending procedure. Effects such as initial ovalization, thinning, thickening and plastic hardening from the bending procedure are examined and the mechanical properties of pipe bends containing these effects are investigated.This has been evaluated by creating a detailed Finite Element model of a pipe that is being bent. Then the differences compared to a bent tube in a virgin state, so called Elbow elements and an analytical in-house program have been evaluated. The virgin state refers to a model of a pipe that is bent from the beginning, thus having a homogeneous thickness and not containing any plastic hardening. The Elbow element is a calculationally cheap element, specially developed for accurate calculations of pipe bends in an initially virgin state.The goal with the thesis work is to get a better picture of what happens to a pipe as it is being bent, how this affects the mechanical properties and to evaluate the possibility to develop an easy method for taking these effects into account when using the Elbow element.This report describes the layout of the work and how the detailed FE-model has been constructed.

Kvalitetssäkring av gjutgods till verktyg och utrustningar för karosstillverkning inom bilindustrin

Detta examensarbete är ett försök att skapa en enkel handbok, där man lätt kan slå upp fakta om olika typer av gjutlegeringar. Samtidigt är det en undersökning om hur man kan förbättra kvalitetssäkringen av gjutgods. För att uppnå det förstnämnda har grundliga litteraturstudier utförts och resultatet har blivit ett antal avsnitt som tar upp det viktigaste om gjutning och gjutgods. I dessa avsnitt kan man läsa om olika gjuttekniker, legeringars gjutegenskaper, olika typer av värmebehandlingar, gjutdefekter, vanliga metoder för kontroll etc. Undersökningen av kvalitetssäkringen, och om dess förbättring, möjliggjordes genom kontakt mellan olika företag och genom att prova tekniker, såsom finita element beräkning (FEM) och gjutsimulering, och dra slutsatser från dessa resultat.

Metoder för trådlös gästaccess

Idag är intresset för högpresterande betong (HPB) växande runt om världen då fördelarna är många, eftersom slankare, tätare, starkare och lättare konstruktioner kan tillverkas. Detta examensarbete handlar om materialförsök och modellering för en typ av HPB som ska användas i husbyggnation. Arbetet inleddes med materialförsök i färskt tillstånd, där god gjutbarhet och konsistens eftersträvades. Utgångspunkten var från ett grundrecept med två olika ballastsorter (slaggballast med flygaska och krossballast från asfaltindustrin med silikastoft), vilka namngavs till pilotförsök 1 och pilotförsök 2. Vidare valdes pilotförsök 1 att provas i hårdnat tillstånd då det visades att det var mer ekonomiskt lönsam eftersom ballasten inte behövde siktas, lägre vct tillhandhölls och att flygaskan som användes i pilotförsök 1 är billigare än silikastoft som användes i pilotförsök 2. Resultaten efter 28 dygn för de materialförsök som utfördes i hårdnat tillstånd var:Tryckhållfasthet; 141,9 MPaDraghållfasthet; 7,0 MPaBöjdraghållfasthet; 10,0 MPaElasticitetsmodul; 46,4 GPaKrympning efter 56 dygn; 0,5 ?Samtliga försök utfördes enligt svenska standarder (SS). Dessutom vidareutvecklas och förbättrades ett redan arkitektoniskt gestaltat Attefallshus ur ett konstruktions- och hållbarhets perspektiv, där fokus låg på transport- och produktionsförutsättningar.

3D FE Analys av korttidsmätningar hos samverkansbro med integrerade landfästen över Leduån

Broar med integrerade landfästen är i Sverige i dagsläget en relativt ovanlig brotyp, som endast finns av ett fåtal slag. Främsta fördelarna med integrerade landfästen är att rullager inte behövs mellan överbyggnad och landfästen. I nuläget finns inte tillräckligt med underlag för normer med tydliga riktlinjer och regler för projektering av sådana broar. Därför har projektet INTAB startats som har till huvudsyfte att studera integrerade broar och anpassa bronormer till dessa. Som en del i projektet INTAB (Economic and Durable Design of Composite Bridges with Integral Abutments, RFCS, 2005-2008), gjordes 2006 en pilotstudie där en samverkansbro med integrerade landfästen byggdes över ån Leduån som är belägen ca 50 kilometer söder om Umeå.

Konstruktion av bottenlocket till kalottventil PN25 DN500

Av vår uppdragsgivare SOMAS i Säffle har vi fått uppgiften att konstruera ett bottenlock till kalottventil DN500 PN25. Vårt mål med arbetet är att minimera vikt och bearbetnings kostnad för locket. Materialet består av CF8M enligt Amerikansk standard.[2] Locket ska godkännas enligt SS-EN 13445-3:2002.[1] För FEM-analys används bilaga C design by analysis. [1]Locket ska analyseras i 3 lastfall.  Täthetsprovning av sätet, påverkar locket med en radiallastTryckprovning, påverkar locket med en övertryckslastDrift baklänges, både radiallast och inre övertryck Med utgångspunkt från kalottventil DN500 PN10, som har identisk axel och kalott, analyserades locket till DN500 PN10 i Abaqus med övertrycket 25bar. Där locket inte uppfyllde kraven sattes stödfjädrar för att styva upp locket.

1 Nästa sida ->