
Sökresultat:
339 Uppsatser om Ögats främre segment - Sida 22 av 23
Metoder som minskar bildning av teratom vid in vivo transplantation av inducerade pluripotenta celler
Inducerad pluripotens innebĂ€r att man inducerar mogna celler till att övergĂ„ i ett pluripotent stadium och bilda sĂ„ kallade inducerade pluripotenta celler (iPS-celler). Detta görs till exempel genom viral integration av transkriptionsfaktorerna octamer-binding transcription factor 3 och 4 (Oct3/4), sex determining region Y-box 2 (Sox2), KrĂŒppel-like factor 4 (Klf4) och c-Myc. Pluripotenta celler har förmĂ„gan att bilda vilken vĂ€vnadstyp som helst i kroppen och detta vill man i framtiden anvĂ€nda för behandling av olika degenerativa tillstĂ„nd sĂ„ som Parkinsons sjukdom. Idag kan iPS-celler inte anvĂ€ndas kliniskt eftersom de ger upphov till tumörtyperna teratom och teratokarcinom vid injektion in vivo. Under de senaste Ă„ren har mycket forskning lagts ned pĂ„ att hitta metoder som förhindrar/minskar teratombildningen.
Ett sÀtt att förhindra detta Àr genom att lÄta iPS-celler differentiera, sÄ att deras pluripotensgrad minskar innan de injiceras.
BÀttre service och de senaste modetrenderna till ett lÄgt pris - Àr en personal shopper tjÀnst bra att införa pÄ Gina Tricot?
I denna rapport undersöker vi om en personal shopper tjÀnst Àr bra att införa i en modekedja med en bred mÄlgrupp inom lÄgprissegmentet. Vi samarbetar med Gina Tricots huvudkontor dÀr vi ska utveckla tjÀnsten tillsammans med Fredrik Appelqvist, retail ansvarig pÄ Gina Tricot. I rapporten tar vi reda pÄ om mÄlgruppen Àr intresserad av tjÀnsten och hur de i sÄ fall vill att den ska vara utformad. Detta för att se om det Àr ett strategiskt val för modekedjan Gina Tricot att starta upp en personal shopper tjÀnst ute i butik.I detta arbete har vi tillÀmpat nÄgra modeller för att undersöka pÄ vilket sÀtt kunderna tar sina köpbeslut. Modellerna anvÀnds för att se vart personal shoppern kan komma in och pÄverka kundens köpbeslut, för att kunden ska bli nöjd och sprida en positivitet om företaget.
Internationell bygglogistik vid installationsinköp: En studie om materialansvar mellan entreprenör och underentreprenör
Ăkad internationell volym Ă€r en trend inom byggbranschen som funnits under en tid dĂ€r de stora svenska byggbolagen Ă€r pĂ„drivande. Skanska försöker leda denna utveckling genom att ta in utlĂ€ndska underentreprenörer inom utvalda segment som kan hjĂ€lpa till att bĂ„de sĂ€nka kostnaderna men Ă€ven möta den ökade efterfrĂ„gan för bostadshus och kommersiella fastigheter som finns i dagslĂ€get. Denna studie Ă€r ett led i denna utveckling och bidrar med ett sĂ€tt för Skanska att öka de internationella volymerna och samtidigt sĂ€kerstĂ€lla att materialet uppfyller de krav pĂ„ miljö, kvalitet, arbetsmiljö, sĂ€kerhet och kostnader som stĂ€lls. Syftet med detta examensarbete Ă€r att studera hur ansvaret för materialförsörjningen bör vara utformad nĂ€r Skanska köper in utlĂ€ndska installationsunderentreprenader. Studien Ă€r ett led i Skanskas arbete med att minska risken, minimera kostnaderna samt öka volymen pĂ„ de internationella inköpen.
Venture Capital investeringar i Cleantech-bolag i Sverige : Klassificering och kategorisering av svenska Cleantech- bolag
SammanfattningUnder 2000-talet har hotet mot miljön och klimatet nĂ„tt oss med stormsteg och en omstĂ€llning till ett hĂ„llbart samhĂ€lle Ă€r ett krav och omstĂ€llningen förvĂ€ntas bli lĂ„ng. I ljuset av miljöhotet utvecklas nya investeringssektorer med fokus pĂ„ att stilla den ökande efterfrĂ„gan pĂ„ produkter och tjĂ€nster som minskar miljöpĂ„verkan, en av de mest populĂ€ra investeringssektorerna med fokus pĂ„ miljön Ă€r Cleantech. Cleantech Ă€r en ny investeringskategori som kom till Sverige runt Ă„r 2005.Begreppet och investeringskategorin, Cleantech hĂ€rstammar frĂ„n USA och organisationen Cleantech Group LLC. Cleantech Group delar upp Cleantech i elva olika segment pĂ„ följande sĂ€tt; (1) Energiproduktion, (2) Energiförvaring, (3) Energiinfrastruktur, (4) Energieffektivitet, (5) Transport, (6) Vatten & Avfallsvatten, (7) Luft & Miljö, (8) Material, (9) Tillverkning/Industriell, (10) Jordbruk, (11) Ă
tervinning & Avfallshantering. För att Cleantech-bolag skall utvecklas sÄ anvÀnds ofta riskkapital frÄn VC-bolag.
SvanenmÀrkning av smÄhus : Kan Faluhus uppnÄ en Svanencertifiering?
Eco certification of small housesTo construct an environmental friendly building and show that as a company you care for the environment, is presently very attractive in the Swedish real estate market.This degree thesis covers the environmental certification called ?SvanenmÀrkning? the Swan, witch is the Swedish equivalent to the European standard ?the EU Flower?. It is concentrated on the certification process in small houses that the Swedish institute of standard, SIS, has presented. We have worked together with the company Faluhus witch is a Swedish producer of small family houses.Faluhus is located in the town of BorlÀnge, Dalarna and has produced family houses since the 1950:s. They have a great heritage born in the old Swedish mining culture, with great wooden mansions and country homes.
Marknadskommunikation : hur anvÀnder butiker inom hemelektronikbranschen sig utav lÀge, sortiment, pris och kommunikationskanaler i sin marknadskommunikation?
Under de senaste Ären har branschen hemelektronik ökat pÄtagligt och vi konsumenter har mer pengar att spendera pÄ kvalitativa mÀrkesprodukter. Eftersom fler och fler butiker uppstÄr och Àven trycket frÄn internethandlarna ökar mÄste butiker idag anvÀnda sig av andra knep Àn vad de tidigare gjort för att nÄ ut till kunderna. Det kan vara svÄrt att nÄ ut till det kundsegment butiken tÀnkt sig och för att uppnÄ sina mÄl mÄste butiken vara klar över hur den vill framstÄ och vilken image den vill Ät. Det blir allt mer vanligt att butiker anvÀnder sig utav nya kommunikationsknep för att fÄ kunderna uppmÀrksamma och bli trogna kunder.VÄr uppsats bygger pÄ att vi gjort tre besök i butiker och dessa Àr Bang Olufsen, Televisionen och Onoff. Under dessa besök gjordes en intervju med butikscheferna dÀr vi diskuterade butikernas syn pÄ pris, kommunikation, service och sortiment.
Modeller för restidsuppskattning baserat pÄ Floating Car Data
I storstadsregionerna blir trafiklÀget allt mer anstrÀngt för vart Är som gÄr. Inflyttningen fortsÀtter i oförÀndrad takt och fler mÀnniskor mÄste försöka samsas om samma utrymme. Situationen pÄ vÀgarna börjar bli ohÄllbar och det mÄste till att dessa problem löses snart för att utvecklingen i regionerna inte ska stagnera. Möjligheter för ytterligare utbyignationer finns dock i en begrÀnsad grad och man mÄste börja se till andra lösningar. Inom omrÄdet för intelligenta transportsystem(ITS) erbjuds mÄnga nya tillÀmpningar dÀr man med ny teknik försöker hitta lösningar till dagens trafikproblem.
Etablering i frÀmmande kulturer : En fallstudie över smÄ svenska tekoföretags etablering i Spanien
This bachelor of economics paper discuss that the increasing globalization has put the small companies in the Swedish textile and clothing industry in a situation where internationalization has become a necessity. Furthermore has the European Union lead to that this type of companies has to seek growth on foreign markets with great socio cultural distance from the home country, Sweden. Nowadays there?s no time to internationalize in the same course of action like before. Before, the Swedish companies begun their operations abroad in fairly nearby countries and only gradually penetrated more far-flung markets.
Functional Foods-nÄr hÀlsobudskapet ut?
VÄrt syfte med denna uppsats Àr att ge en ökad förstÄelse för hur hÀlsobudskapet kankommuniceras pÄ förpackningar och i marknadsföring för att underlÀtta att budskapet nÄr ut till konsumenterna. Vi har anvÀnt oss av en deduktiv ansats för att ta fram antagande om hur functional foodsföretag effektivt ska kommunicera sitt hÀlsobudskap. Dessa antaganden har vi sedantestat med kvalitativa empiriska undersökningar. VÄra intervjuer presenteras i ett empirikapitel som sedan analyseras. I teoriavsnittet har vi anvÀnt oss av flera modeller och teorier varav tvÄ varit av stor vikt.
Made in China- Kinesiska lastvagnars varumÀrken
Den viktigaste förmĂ„gan en marknadsförare behöver Ă€r kapaciteten att bygga, underhĂ„lla, utveckla och skydda varumĂ€rken. VarumĂ€rken har idag en livsviktig roll för tillverkare av alla sorters produkter.För att lyckas pĂ„ den globala marknaden rĂ€cker det inte med en bra produkt eller kvalitet. Ăven innebörden av ett starkt varumĂ€rke och dess varumĂ€rkesvĂ€rde Ă€r en nyckel till framgĂ„ng. Enligt Kotler kan ett starkt varumĂ€rke ge effekter som ?A powerful brand enjoys a high level of consumer brand awareness and loyalty, and the company will incur lower marketing costs relative to revenues?.Inom lastvagnsindustrin med produkter mellan tillverkare som blir allt mer lika kommer varumĂ€rket att fĂ„ en allt större betydelse.
Styrning för att uppnÄ kundlönsamhet - en studie av den svenska bankmarknaden
Bakgrund och problem: Kundlönsamhetsanalyser har sedan en lÀngre tid utförts inombankbranschen (Söderlund, 1997). Banker rankar sjÀlva kundlönsamhet som en ytterst viktig faktor försin fortlevnad (Hart & Smith, 1998). Trots att kundlönsamhet har varit kÀnt som begrepp sedan enlÀngre tid tillbaka och att anvÀndningen av kundlönsamhetsanalyser Àr utbredd, finns det endast enbegrÀnsad mÀngd empirisk forskning kring hur praktiskt arbete bedrivs inom omrÄdet (CÀker, 2000).Vi har dÀrför funnit det vara intressant att utföra en empirisk studie om hur styrning sker för att uppnÄkundlönsamhet pÄ den svenska bankmarknaden, eftersom det Àr uppenbart att det finns motiv för attarbeta med detta omrÄde.Syfte: Studien syftar till att ge en bred bild av hur styrning för att uppnÄ kundlönsamhet sker pÄ densvenska bankmarknaden. En rÀttvisande och bred bild skapas genom att kartlÀgga och analysera bÄdestorbanker och nischbanker i studien, eftersom den svenska bankmarknaden inbegriper bÄda dessabankkategorier. Fokus i studien ligger pÄ storbankerna och studiens tyngdpunkt lÀggs i dengeneralisering som Àmnas göras av storbankernas styrning.
Studie över lÀkemedelsförskrivningen av NSAID i 12
Europeiska lÀnder
Det finns skillnader i lÀkemedelsanvÀndningen mellan Europas lÀnder. Skillnaderna kan bla ligga i olika förskrivningsmönster dÀr antal tillgÀngliga lÀkemedel pÄ marknaden och olika behandlingsstrategier har en viss betydelse. BÄde ur samhÀlls- och individperspektiv Àr det viktigt att ha en hög kvalité pÄ förskrivningen av lÀkemedel och det har föreslagits att det finns ett samband mellan hög kvalité och anvÀndningen av ett begrÀnsat antal vÀldokumenterade lÀkemedel. Internationella jÀmförelser ger möjligheter för lÀnder att jÀmföra sin lÀkemedelsanvÀndning med andra, vilket kan leda till utveckling av nya riktlinjer i en strÀvan mot evidensbaserad lÀkemedelsanvÀndning. Internationella jÀmförelser Àr dock förenat med mÄnga fallgropar och stÀller krav pÄ standardiserade metoder för mÀtningar.
Unga konsumenters köpvanor rörande vÀxter : en studie av hur unga konsumenter vÀljer vÀxter
Dagens konsumenter inom alla Älderskategorier handlar idag blommor och vÀxter i genomsnitt 10,2 gÄnger per Är. Den yngre generationen som Àr upp till 29 Är (generation Y) har inköpsfrekvensen sjunkit frÄn att handla 4,7 gÄnger per Är till 4,3 gÄnger per Är (Gfk, 2012, muntl.).
I dagens samhÀlle kan vi se bÄde generation X och generation Y, det innebÀr att det Àr konsumenter som har olika köpbeteende och olika preferenser nÀr de vÀljer vÀxter. Beroende pÄ vilket segment man tillhör, det kan vara Älder, kön, inkomst och demografi som bestÀmmer vÄrt beteende att det handlas pÄ olika sÀtt. Undersökningen innehÄller bÄda generationerna. En stor uppgift för dagens företag Àr att ta reda pÄ sÄ mycket som möjligt om konsumenterna för att kunna marknadsföra rÀtt produkt till rÀtt konsument.
MÄlet med detta kandidatarbete Àr att ta reda pÄ hur de unga konsumenterna 25-40 Är vÀljer vÀxter idag.
Den nya gemensamma europeiska köplagen (CESL) : En analys av kritiken mot förslaget och konsekvenser för svenska företag
I oktober 2011 framlade Europaparlamentet det senaste försöket till en mer samstÀmmig europeisk avtalsrÀtt, genom ett förslag till en förordning om en gemensam europeisk köplag, CESL. Den europeiska köplagen innehÄller bÄde avtals- och köprÀttsliga regler med det övergripande syftet att, likt den inter-nationella motsvarigheten CISG, underlÀtta den unionsinterna handeln för konsumenter och företag. Mot bakgrund av att förslaget har mötts av omfattande kritik Àr det av intresse att stÀlla sig frÄgan om CESL kommer att bidra med de uppenbara skillnader, som har angetts bÄde i förarbeten och i förslaget som sÄdant.Uppsatsen syftar till att granska och analysera förslaget till en ny gemensam europeisk köplag, CESL, tillsammans med den kritik som framförts frÄn svenskt hÄll. Med utgÄngspunkt frÄn det arbetet analyseras slutligen de konsekvenser förslaget, vid ett eventuellt införande, fÄr för svenska företag.Kritiken som lyfts fram i studien kommer frÄn 12 svenska intressenter, med hÀrkomst bÄde frÄn nÀringsliv, akademi och doktrin. Efter en systematisering, och en efterföljande analys, av denna kritik kan fyra segment urskiljas.
Identifying the extent of Knowledge Management during staff turnover and the process of learning within Trading and Execution at Capital Markets, Handelsbanken AB.
PÄ aktiemarknaden skapas och förloras förmögenheter varje dag dÄ investerare försöker förutspÄ marknadens upp och nedgÄngar. En av förutsÀttningarna för att skapa en förmögenhet inom aktiehandeln krÀvs bland annat en intuition för att förutspÄ och tolka marknaden, men allra viktigast Àr en bred kunskapsbas i kombination med tillgodosedd information frÄn externa kÀllor. Processen för hur kunskap hanteras och överförs inom en organisation kallas, Knowledge management eller kunskapshantering. Fungerar denna process bra sÄ medför den flera fördelar inom organisationen; information behandlas snabbare, anstÀllda kan fatta rÀtt beslut kvickare och kunskap behöver inte lÀras om pÄ nytt. Vikten av att kunna fatta snabba beslut i osÀkra och stÀndigt förÀndrande miljöer Àr nÄgot som starkt kan kÀnnas igen pÄ aktiemarknaden dÀr ett snabbt beslut kan vara skillnaden pÄ vinst och förlust.Syftet med denna rapport Àr att skapa förstÄelse för hur kunskapsutbytet sker inom Trading & Execution vid personalomsÀttning och upplÀrning pÄ Capital Markets, Handelsbanken AB, Sverige.