Sök:

Sökresultat:

336 Uppsatser om Ögats främre segment - Sida 20 av 23

Striden om VindelÀlven: början till slutet pÄ den svenska vattenkraftsutbyggnadesepoken

Utbyggnaden av vattenkraften var en viktig del av industrialiseringen i Sverige. Ett nytt skede i denna historia inleddes pÄ 1950-talet dÄ alltfler invÀndningar började resas ur naturskyddssynpunkt. MotsÀttningarna mellan naturskydds- och utbyggnadsintressena kulminerade vid 1960-talets slut i striden om VindelÀlven. Den kom att markera början till slutet för den svenska vattenkraftsutbyggnadsepoken Hur avgörande denna pÄ naturskydds- och forskningsintressen grundade motstÄndsopinion var för den fortsatta vattenkraftsutbyggnadens historia Àr inte helt lÀtt att avgöra. Tydligt Àr att vattendragen dittills hade byggts ut i den turordning som de kraftekonomiska motiven inbjudit till.

BelÀggning - Ett planeringssystem

Inriktningen pÄ detta examensarbete Àr kapacitetsbelÀggning och uppdragsgivaren Àr System Andersson som utvecklar, tillverkar och installerar verkstadssystem. Detta arbete Àr ett led i skapandet av förslag pÄ verkstadssystem som Àr under utveckling och bakgrunden Àr att kraven frÄn marknaden har ökat.Syftet med arbetet har varit att ge förslag pÄ hur belÀggningsdelen i ett alternativt system kan se ut. Som utgÄngspunkt har ett antal frÄgestÀllningar anvÀnts. Exempelvis vad som hÀnder om kapaciteten eller planeringen inte hÄller samt hur kunskapen om planerarens vardag kan anvÀndas.För att genomföra arbetet har författarna anvÀnt sig av litteraturstudie som grundar sig pÄ tidigare kurslitteratur pÄ programmet, intervjuer av personal pÄ System Andersson samt egna idéer.System Anderssons kunder Àr frÀmst smÄ och medelstora svenska tillverkande företag. Det vanligaste Àr att de arbetar efter principen funktionell verkstad och tillverkning mot order.

Scandic Plaza i UmeÄ -en ljus framtid till mötes?

Scandic Plaza i UmeÄ Àr ett av de 160 hotell som ingÄr i Nordens ledande hotellkedja Scandic. UmeÄ Àr en stad med stark tillvÀxt och har blivit utnÀmnd till kulturhuvudstad 2014, nÄgot som vÀntas locka tusentals besökare. Vidare har Àven IKEA bestÀmt sig för att etablera sig i det kommande köpcentraprojektet Entré Syd. Detta skapar goda chanser för Scandic Plaza att ytterligare vÀxa och stÀrka sin position pÄ hotellmarknaden i UmeÄ. Det finns en rad olika faktorer som pÄverkar en konsuments förvÀntningar, samt upplevelse och utvÀrdering av en hotellvistelse. Varför det gör som de gör, hur de gör det samt vad de har för förvÀntningar och behov, Àr nÄgra viktiga aspekter att kartlÀgga för att förstÄ konsumenters beteende.

Tribal tillhörighet ? Ett framtida perspektiv pÄ marknadssegmentering?

För att fÄ en tydlig bild av en marknad anvÀnder företag sig av segmenteringstekniker för att dela upp konsumenter i olika segment med mÄlet att kunna precisera sina marknadsföringsÄtgÀrder och optimera sina försÀljningsutsikter. I dagens globaliserade multikanalsamhÀlle suddas landsgrÀnser stÀndigt ut, vilket skapar ett behov för företag att istÀllet identifiera regionala marknader. Genom att karlÀgga regioner Àr det möjligt att röna ut om det Àven inom ett land kan finnas skillnader i attityder till olika varumÀrken. Kombinationen av geografisk, demografisk och psykografisk segmentering möjliggör för företag att inte enbart se vilken Älder konsumenter har eller vilken stad de bor i, utan Àven vilken typ av attityd de har gentemot en viss produkt eller ett varumÀrke.Studien syftar till att ta reda om det finns regionala skillnader i varumÀrkesattityder i Sverige samt vad attityderna grundar sig i. I form av en studie över tre geografiskt skilda omrÄden i Sverige, dÀr 239 respondenter medverkade i strukturerade intervjuer undersöktes om varumÀrkesattityder kan skilja sig Ät i de olika regionerna.

Sveriges turismmarknadsföring : En fallstudie om bilden av Sverige internationellt

It today's global world we live in the media have started to examine businesses more and more. In addition consumers are expecting more from products, because they are well informed. This means that companies need to market themselves effectively, to convince and get across their message to their customers. Marketing is an extensive process in which different factors must be taken into account. A company must know what the coustomer needs in order to get through to them.

Exponering av trÀgolv och lister i butik och pÄ mÀssor : en jÀmförande studie mellan sport- och bygghandeln

The business cycle of the wood flooring branch is currently high however that situation may not be sustainable. In a possible future weaker business climate, the importance of marketing becomes accentuated for firms that aim to maintain their sales levels. We can see trends that competition among the Swedish and foreign manufactures is already stepping up. The intent of this study is to establish marketing guidelines for floor- and molding manufacturers, so they can establish a clearer brand image in DIY retail outlets. By comparing the approach of sports- and DIY stores to brand and product placement, this study aims to bring new knowledge to the DIY branch for improved consumer and product handling.

?Vi har ju förlitat oss vÀldigt mycket pÄ förvaltaren? : Mot en mer aktiv och medveten styrelse i UmeÄ kommuns pensionsstiftelse

Scandic Plaza i UmeÄ Àr ett av de 160 hotell som ingÄr i Nordens ledande hotellkedja Scandic. UmeÄ Àr en stad med stark tillvÀxt och har blivit utnÀmnd till kulturhuvudstad 2014, nÄgot som vÀntas locka tusentals besökare. Vidare har Àven IKEA bestÀmt sig för att etablera sig i det kommande köpcentraprojektet Entré Syd. Detta skapar goda chanser för Scandic Plaza att ytterligare vÀxa och stÀrka sin position pÄ hotellmarknaden i UmeÄ. Det finns en rad olika faktorer som pÄverkar en konsuments förvÀntningar, samt upplevelse och utvÀrdering av en hotellvistelse. Varför det gör som de gör, hur de gör det samt vad de har för förvÀntningar och behov, Àr nÄgra viktiga aspekter att kartlÀgga för att förstÄ konsumenters beteende.

Konsumentbeteende vid köp av fÀrsk fisk : en kvalitativ studie för utveckling av ett produktkoncept hos ICA

Health and convenience trends dominate the food industry and retailing business of today. The health consciousness is spreading while appealing product attributes concerning taste and packaging also are increasingly important. At the same time, the competition is growing fierce in the Swedish market with hard discount formats and niche concepts who also are trying to provide the market with perishables. Therefore, the pressure to lower prices is increasing making economies of scale and rationalization progressively more important. In 2004, ICA launched private label meat packaged in a modified atmosphere. Consequently, many stores went from in-store cutting-up and packaging to selling centrally packaged and distributed meat. ICA is now developing a concept with fresh fish in modified atmosphere packages and needs to increase the knowledge about the market and the consumer.

Beteende som driver e-handel

Den svenska e-handeln ökar markant och tar marknadsandelar frÄn fysiska butiker, expansionen gör det dÀrför betydelsefullt att förstÄr konsumenters beteende pÄ webben. Den globala marknaden bidrar till hÄrd konkurrens mellan aktörerna och konsumenters stora valmöjligheter gör det svÄrt för mindre aktörer att synas och behÄlla sina marknadsandelar. Denna vÀxande marknad krÀver kontinuerligt nya studier om konsumentens beteende och tidigare forskning visar pÄ betydelsen för företag att förstÄ sina konsumenters beteende och de bakomliggande faktorerna till konsumtion. Denna studie syftar till att studera kvinnors köpbeteende vid konsumtion av klÀder pÄ webben och bidra med kunskap till de forskningsluckor som finns inom konsumtionsbeteende. Vi studerar hur kvinnligt beteende ser ut genom hela konsumtionsprocessen samt de tendenser som pÄverkar köpbeslutet.

En företagsanalys av Electrolux

Syftet med denna uppsats Àr att analysera Electrolux aktie ur ett aktieÀgarperspektiv under desenaste Ären. Electrolux verkar pÄ en marknad med hÄrd konkurrens dÀr det blir nödvÀndigtatt finna nya sÀtt att skapa konkurrensfördelar. Enbart konkurrera med produktens tekniskakvalité rÀcker inte. DÀrför tvingas de producerande företagen till att Àven förbÀttra denfunktionella kvalitén. För detta krÀvs det att de producerande företagen blir kundorienterade.PÄ det hÀr sÀttet vill företaget ta reda pÄ vad konsumenterna verkligen vill ha och Àr en del iden extremt lyhörda kundorientering som Àr utgÄngspunkten för Electrolux produktförnyelse.Electrolux Àr ett tillverkningsföretag inom vitvarubranschen och företagets verksamhet Àrindelad i konsumentprodukter och professionell produkter.Under 1970-talet började en stor expansiv period dÄ företaget gjorde ett stort antalföretagsförvÀrv.

Antideutsche : Tidskriften Bahamas ideologiska intervention gentemot den tyska radikala vÀnstern 2001-2003

The aim of this thesis is to investigate how Bahamas, a magazine belonging to the antideutsche current in German left-wing politics, acted during a two year period between the summer 2001 and 2003. When explaining the anti-deutsche phenomena and the editors? politics it is common to take the currents own history-writing as a fact, thus presenting the development of the current as a reaction to outside factors and impulses outside. In this thesis it is stressed that the editors are far from only passively reacting, rather the opposite is true. I claim that the editors have a fixed ideology that they strive to implant in to certain parts of the radical left.

Skolan och vÀrldsmedborgarskapet : Om vÀrldsmedborgarskap som pedagogiskt ideal

It today's global world we live in the media have started to examine businesses more and more. In addition consumers are expecting more from products, because they are well informed. This means that companies need to market themselves effectively, to convince and get across their message to their customers. Marketing is an extensive process in which different factors must be taken into account. A company must know what the coustomer needs in order to get through to them.

Kundrelationer pÄ Internet : en utveckling av Skandias webbplats

This study is made in cooperation with the insurance company, Skandia. Skandia is a part of Old Mutual group?s Nordic division and is one of Swedens largest insurance companies with a total of 1.9 million customers. The company offers traditional life assurance, unit-linked insurance, private healthcare insurance and banking services. Insurance companies such as Skandia operate in a highly competitive environment.

CSR : Mycket snack, liten verkstad?

Inledning: CSR stĂ„r för Corporate Social Responsibility och innebĂ€r företagens ansvarstagande i samhĂ€llet med hĂ€nsyn till sociala, etiska och miljömĂ€ssiga aspekter. CSR- arbete innefattar ansvar gentemot Ă€gare, anstĂ€llda, kunder, lĂ„ngivare, myndigheter och övriga intressenter samt ett ansvar och engagemang i samhĂ€llet och vĂ€rlden utanför företaget.Problemformulering: Denna uppsats avser att undersöka hur mycket som skrivs om CSR- arbete pĂ„ börsnoterade företags hemsidor, och utifrĂ„n det kartlĂ€gga hur mycket av den givna informationen som visar pĂ„ vad företagen konkret Ă„stadkommer.ProblemstĂ€llningar:I vilken utstrĂ€ckning kommunicerar företagen sitt CSR- arbete via sina hemsidor?Hur stor andel av kommunikationen utgörs av konkreta Ă„tgĂ€rder och exempel?Vilka mönster kan urskiljas i företagens CSR- kommunikation via hemsidorna?Är CSR viktigt för företagens varumĂ€rkesbyggande?Syfte: Syftet med uppsatsen Ă€r att ur ett organisationsperspektiv genomföra en explorativ/komparativ studie för att undersöka hur konkret företag förmedlar sitt CSR- arbete pĂ„ sina hemsidor.Metod: En undersökning har genomförts pĂ„ 30 börsnoterade företag. Observationer pĂ„ deras hemsidor har gjorts för att se hur konkret företagen förmedlar sitt CSR - arbete. Kvalitativa intervjuer har genomförts för att komplettera analysen av hemsidorna och fĂ„ en bredare syn pĂ„ CSR- arbete.Teori: Följande teorier har anvĂ€nts under uppsatsen: Carrolls CSR- pyramid, Profil, image och identitet, VarumĂ€rkesidentitetsmodellen, en teori om risker som kan pĂ„verka köpbeslut, Kommunikationsprocessen och Intressentmodellen.Slutsats: Företag finner stort intresse av att skriva om CSR- arbete pĂ„ sina hemsidor.

UpprÀttande & arbete med ÄtgÀrdsprogram i grundskolan : En jÀmförande studie mellan tvÄ skolor

Inledning: CSR stĂ„r för Corporate Social Responsibility och innebĂ€r företagens ansvarstagande i samhĂ€llet med hĂ€nsyn till sociala, etiska och miljömĂ€ssiga aspekter. CSR- arbete innefattar ansvar gentemot Ă€gare, anstĂ€llda, kunder, lĂ„ngivare, myndigheter och övriga intressenter samt ett ansvar och engagemang i samhĂ€llet och vĂ€rlden utanför företaget.Problemformulering: Denna uppsats avser att undersöka hur mycket som skrivs om CSR- arbete pĂ„ börsnoterade företags hemsidor, och utifrĂ„n det kartlĂ€gga hur mycket av den givna informationen som visar pĂ„ vad företagen konkret Ă„stadkommer.ProblemstĂ€llningar:I vilken utstrĂ€ckning kommunicerar företagen sitt CSR- arbete via sina hemsidor?Hur stor andel av kommunikationen utgörs av konkreta Ă„tgĂ€rder och exempel?Vilka mönster kan urskiljas i företagens CSR- kommunikation via hemsidorna?Är CSR viktigt för företagens varumĂ€rkesbyggande?Syfte: Syftet med uppsatsen Ă€r att ur ett organisationsperspektiv genomföra en explorativ/komparativ studie för att undersöka hur konkret företag förmedlar sitt CSR- arbete pĂ„ sina hemsidor.Metod: En undersökning har genomförts pĂ„ 30 börsnoterade företag. Observationer pĂ„ deras hemsidor har gjorts för att se hur konkret företagen förmedlar sitt CSR - arbete. Kvalitativa intervjuer har genomförts för att komplettera analysen av hemsidorna och fĂ„ en bredare syn pĂ„ CSR- arbete.Teori: Följande teorier har anvĂ€nts under uppsatsen: Carrolls CSR- pyramid, Profil, image och identitet, VarumĂ€rkesidentitetsmodellen, en teori om risker som kan pĂ„verka köpbeslut, Kommunikationsprocessen och Intressentmodellen.Slutsats: Företag finner stort intresse av att skriva om CSR- arbete pĂ„ sina hemsidor.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->