Sök:

Sökresultat:

329 Uppsatser om Ćterfall i brottslighet - Sida 7 av 22

Ekonomisk brottslighet och revisorn : En studie om revisionsbolagens ansvar och roll i tillÀmpningen av penningtvÀttsdirektivet

Globaliseringen har medfört stora positiva effekter pÄ den ekonomiska vÀlfÀrden runt om i vÀrlden. Den har dock Àven bidragit till utvidgningen av den svarta marknaden, som senare resulterat i att den ekonomiska brottsligheten har kunnat expandera. NÀr vinsterna frÄn den brottsliga verksamheten blir stora Àr det nödvÀndigt att fÄ in pengarna i den legala ekonomin. Ett verktyg som dÄ anvÀnds Àr penningtvÀtt. För att motverka penningtvÀtt har flera direktiv tillkommit.

Revisorers oberoende : En kvalitativ studie med utga?ngspunkt i revisorers agerande vid missta?nkt brottslighet

Av de ekobrottsmisstankar som varje a?r la?mnas till a?klagare sta?r revisorer fo?r ungefa?r 1,4 procent. Detta anses vara remarkabelt med tanke pa? att revisorer a?r den externa part med mest insyn i ett bolags verksamhet. Tidigare forskning menar att den la?ga andelen rapporterade brott av revisorer kan fo?rklaras av att revisorer a?r beroende av ett fo?rha?llande till sina klienter ur ba?de ett socialt som ett affa?rsma?ssigt perspektiv.

Stöld ur bil : En brottspreventiv studie över bilinbrottsproblematiken i ett av Göteborgs parkeringshus

Bilrelaterad brottslighet medför stora kostnader bÄde för samhÀllet och den enskilde. Att förebygga brott som stöld ur bil Àr dÀrför en viktig uppgift, bÄde för polis och de ansvariga för de omrÄden dÀr bilar parkeras. Vi har valt att arbeta med ett av Göteborgs Parkeringshus (?Lisebergs parkeringshus?, SofierovÀgen) i syfte att finna konkreta förslag pÄ hur stöld ur bil kan förebyggas pÄ platsen, hur brotten varierar över Äret och om det i sÄ fall skulle krÀvas sÀrskilda insatser under den tid dÄ parkeringshuset Àr som mest drabbat av brott..

FörÀldrars utvisning pÄ grund av brott : med fokus pÄ barns rÀttigheter

Förevarande uppsats belyser de fall dÄ en förÀlders utvisning pÄ grund av brott medför men för den tilltalades barn och i vilken mÄn det ska beaktas dÄ domstolen fattar beslut i utvisningsfrÄgan. Enligt art 3 Barnkonventionen och 1 kap 10 § UtlÀnningslagen (2005:716), UtlL, ska barnets bÀsta beaktas vid Àrenden som rör barn. Principen om barnets bÀsta medför emellertid inte att barns intressen i alla lÀgen ska vara utslagsgivande. 8 kap 8 § UtlL Àr utformad att utgöra avvÀgning mellan behovet av effektiv allmÀn och individuell utlÀnningskontroll och humana aspekter, varför skÀl som talar emot utvisning mÄste prövas om förutsÀttningar för utvisning Àr uppfyllda.SkÀl emot utvisning framgÄr av 8 kap 11 § UtlL. SamhÀllets reaktion gentemot brottslighet ska vara proportionerlig med de följder som utvisning skulle medföra sett till den tilltalades samhÀllsanknytning.

Manipulation av kassaregister : Ett omfattande samhÀllsproblem

Den svarta marknaden kostar staten ca 70 miljarder kr eller ca 4% av bruttonationalprodukten. Ekonomisk brottslighet i sin helhet Àr ett omfattande och aktuellt problem. Kontantbranschen Àr den bransch som frÀmst berörs av detta. Restaurangbranschen Àr en av de omtalade branscherna dÀr manipulation av kassaregister pÄgÄr. Detta brott sker pÄ mÄnga olika sÀtt, vilket dels kan bero pÄ att det idag inte existerar nÄgon regel som innebÀr att samtliga ska ha ett kassaregister.Syftet med denna uppsats har varit att ur empiriskt underlag öka kunskapen om del mÀngden av manipulation av kassaregister.

Designa bort kriminalitet? : En ekonomisk analys av arkitektur som ett instrument för prevention av brott

Förekomsten av brott Àr ett stort problem i vÄrt samhÀlle och har stor inverkan pÄ de enkla beslut som tas i vÄr vardag, exempelvis pÄ valet av omrÄde att bosÀtta sig i. Historiskt sett har ansvaret för att förebygga brottslighet legat hos polisen och de enskilda hushÄllen men de kan inte allena lösa problemen med brottslighet, och följaktligen blir en bredare strategi för brottsförebyggande arbete nödvÀndig. Ett sÀtt att utforma sÀkerheten Àr genom arkitektur och kallas för Crime Prevention through Environmental Design (CPTED). Perspektivet avser att minska bÄde möjligheter och rÀdslan för brott genom att utnyttja de möjligheter som finns att öka överblickbarheten, att ta vara pÄ framtoningen av ett omrÄde och att stÀrka den territoriella kÀnslan hos invÄnare i ett bostadsomrÄde.Grunden för den teoretiska ramen kommer frÄn artikeln Towards an Economic approach to Crime and Prevention (2002), och anvÀnder sig av de fyra begreppen som utvecklades av Clark och Homel (ökad anstrÀngning, en ökad risk, minska belöningar och minimera antalet potentiella ursÀkter). Det finns mÀngder av litteratur som behandlar ett ekonomiskt angreppssÀtt pÄ brottslighet, men det finns emellertid fÄ ekonomiska bidrag vad gÀller att förebygga brott, och Ànnu fÀrre inom omrÄdet för att utforma brottsförebyggande arkitektur.

Ekobrott och revisors anmÀlningsplikt : En kvalitativ studie om hur revisorer och berörda myndigheter hanterar ekobrott

SammanfattningEkonomisk brottslighet Àr ett stort problem i dagens samhÀlle. En brottslighet som gör att staten förlorar miljardbelopp varje Är. En brottslighet som kan pÄverka oss fastÀn brottet utförs i utlandet. För att bekÀmpa ekobrott grundades Ekobrottsmyndigheten (EBM) 1998, med riktpunkt pÄ att skapa trygghet och rÀttvisa. Ytterligare ett steg togs för att förebygga dÄ ABL Àndrades pÄföljande Är, 1999, nÀr anmÀlningsplikt infördes för revisorer.

KILL THE INVENTOR : En konsekvensanalys av manschettbrottslighet

Denna studie syftar till att synliggöra olika bedrÀgliga beteenden som riktar sig mot innovatörer. I studien diskuteras möjligheterna till att etablera en funktion som skyddar innovatörer mot en typ av övergrepp som blir allt vanligare. Hur skall subtil manschettbrottslighet begrÀnsas nÀr den Àr bÄde riskfri och lönsam?En vÀgledande frÄga i diskussionen har varit: Skall innovatörer ha samma skydd för sin upphovsrÀtt som andra fria yrkesutövare, eller ska de fortsÀtta fÄ vara villebrÄd utan skydd av rÀttsvÀsendet?Resultatet bygger pÄ dokumentanalyser och en kvalitativ studie om upphovsmÀn till patent, samt intervjuer med personer inom branschen innovationer och entreprenörskap. Resultat baseras bl a pÄ den kvalitativa studien och beskrivs genom fakta om innovatörerna Dr.

Internets intÄg i stugorna - anledningen till ett ökat bedrÀgligt beteende? : En studie om internettillgÄngen och internetanvÀndandets inverkan pÄ antalet anmÀlda bedrÀgerier i Sverige.

Detta arbete behandlar frÀmst bedrÀgeribrott och om denna brottslighet ökat till följd av att tillgÄngen till internet och att internetanvÀndandet ökat i samhÀllet. Syftet med denna studie Àr att ge en bild och förstÄelse av hur ett ökat internetanvÀndande kan pÄverka ett bedrÀgligt beteende, det vill sÀga om ett ökat internetanvÀndande eller tillgÄngen till internet pÄverkar hur antalet bedrÀgeribrott förÀndras. FrÄgestÀllningarna i detta arbete Àr: Finns det ett samband mellan internetanvÀndande och tillgÄng till internet hos befolkningen och antalet anmÀlda fall av bedrÀgerier? Kan detta eventuella samband förstÄs mot bakgrund av teorier rörande rationella val, samt sociala och ekonomiska faktorers pÄverkan pÄ brottslighet? För att kunna besvara frÄgestÀllningen och syftet för studien har undersökningen baserats pÄ en kvantitativ metod dÀr officiell kriminalstatistik frÄn Brottsförebyggande rÄdet och Ekobrottsmyndigheten anvÀnts. Vidare har viss statistik rörande sociala och ekonomiska faktorer inhÀmtats frÄn Statistiska centralbyrÄn.

Fritidsrelaterad brottslighet som saklig grund för uppsÀgning

Studiens syfte var att undersöka kriminalvÄrdens centrala riktlinjer för psykisk ohÀlsa bland anstaltsklienter och om dessa riktlinjer realiseras i praktiskt arbete pÄ tvÄ olika avdelningar: normalavdelning och behandlingsavdelning pÄ en anstalt av högsta sÀkerhetsklass i Sverige. Data samlades in genom intervjuer med Ätta kriminalvÄrdare och en psykolog. Resultatet visade att psykisk ohÀlsa ur ett personalperspektiv Àr vanligt förekommande, frÀmst ADHD, depression, Ängest och sömnsvÄrigheter. Majoriteten av respondenterna visste inte om vilka riktlinjer som finns vid behandling av klienters psykiska ohÀlsa. Slutsatsen Àr att det rÄder brister i kommunikationen mellan ledningen och kriminalvÄrdarna inom anstalten..

Litar norrbottningarna pÄ rÀttsvÀsendet?: en studie av 686 norrbottningars förtroende för rÀttsvÀsendet i Norrbotten

Brottslighet Àr ett stÀndigt aktuellt Àmne som uppmÀrksammas i flera olika sammanhang. Allt högre krav stÀlls pÄ rÀttsvÀsendets och samhÀllets förmÄga att motverka de problem som brottsligheten innebÀr i form av brottsoffer, otrygghet och rÀdsla för brott. Ofta ifrÄgasÀtts de brottsbekÀmpande myndigheternas förmÄga att bemöta brottsutvecklingen vilket ökar behovet för rÀttsvÀsendets myndigheter att följa och analysera brottsligheten och förtroendet för rÀttsvÀsendet. Som ett led i detta arbete har polismyndigheten i Norrbotten tillsammans med institutionen för industriell ekonomi och samhÀllsvetenskap vid LuleÄ tekniska universitet gjort en enkÀtundersökning om norrbottningarnas uppfattning om brottsligheten, tryggheten och förtroendet för rÀttsvÀsendet i Norrbotten. Totalt har 686 personer valt att besvara enkÀtundersökningen.

Revisorns anmÀlningsplikt - revisorns roll efter dess införande

Under de senaste decennierna har den ekonomiska brottsligheten ökat allt mer, vilket har resulterat i omfattande diskussioner angÄende hur denna ska kunna bekÀmpas. Staten tvingades att agera för att öka effektiviteten att komma till rÀtta med lagövertrÀdarna. Genom en lagÀndring i aktiebolagslagen infördes en anmÀlningsplikt för revisorer vid misstanke om ekonomisk brottslighet, vilken trÀdde i kraft den 1 januari 1999. Kritikerna fruktade att revisorn genom anmÀlningspliktens införande, i företagsledningen ögon, skulle komma att uppfattas som statens förlÀngda arm, en form av ekopolis pÄ uppdrag av myndigheterna, med en försÀmrad förtroenderelation som en naturlig följd. Syftet med föreliggande uppsats Àr att undersöka hur revisorn ser pÄ sin roll idag, efter anmÀlningspliktens införande, och stÀlla detta mot vad lagstiftaren Äsyftar med lagÀndringen.

SammantrÀffande av brott och iterativa tillÀmpningssituationer

NÀr Ätal för flerfaldig brottslighet handlÀggs i olika rÀttegÄngar, exempelvis dÄ nyupptÀckt brottslighet handlÀggs i en senare rÀttegÄng Àn den tidigare brottsligheten, kan den tidigare domen bli föremÄl för en upprepad bedömning p.g.a. reglerna i 34 kap. BrB. Prövningen blir alltsÄ att betrakta som iterativ eftersom domstolen under vissa förutsÀttningar beaktar den tidigare domen, t.ex. avseende en ny pÄföljdsbestÀmning för den samlade brottsligheten.

Nöjesrelaterat vÄld i Falun

Arbetet har gjorts för att hur stort problemet med nöjesrelaterat vÄld Àr i Faluns centrum. MÄlet Àr att kunna hitta de platser som Àr mest brottsutsatta, sk ?Hot-Spots?. Ett annat mÄl med arbetet Àr att ge förslag pÄ ÄtgÀrder för att motverka problemet. I Falun finns ett visst problem med nöjesrelaterat vÄld.

Omvandlingslagen i förÀndring : En utvÀrdering av Lag (2006:45) om omvandling av fÀngelse pÄ livstid

Denna uppsats har till syfte att frĂ€mst utvĂ€rdera hur tillĂ€mpningen av Lag (2006:45) om omvandling av fĂ€ngelse pĂ„ livstid (OmvL) sett ut sedan dess ikrafttrĂ€dande den 1 november 2006, men Ă€ven att diskutera hur denna lagstiftning förhĂ„ller sig till de grundlĂ€ggande principer som prĂ€glar det svenska straffsystemet i övrigt. UtvĂ€rderingen har skett med utgĂ„ngspunkt i en studie av frĂ€mst de avgöranden enligt OmvL som meddelats av Örebro tingsrĂ€tt och Göta hovrĂ€tt, men Ă€ven andra rĂ€ttskĂ€llor, sĂ„som OmvL i sig, samt förarbeten och doktrin har utgjort kĂ€llmaterial för denna framstĂ€llning.OmvL tillkom som en reaktion pĂ„ att antalet livstidsfĂ„ngar i svenska fĂ€ngelser ökat kraftigt under de senaste 20 Ă„ren. Lagstiftningen infördes vidare i syfte att skapa ett mer rĂ€ttssĂ€kert och förutsebart system för frigivning av livstidsdömda jĂ€mfört med det dittills gĂ€llande diskretionĂ€ra nĂ„deinstitutet. Enligt OmvL skall vid omvandlingsprövningen sĂ€rskilt beaktas den tid som den dömde har avtjĂ€nat, vad som av domen framgĂ„r om de omstĂ€ndigheter som legat till grund för straffmĂ€tningen, om det finns risk för att den dömde Ă„terfaller i brottslighet av allvarligt slag, om den dömde har Ă„sidosatt vad som gĂ€ller för verkstĂ€lligheten, samt om den dömde har medverkat till att frĂ€mja sin anpassning i samhĂ€llet.Av den företagna rĂ€ttsfallstudien framgĂ„r att de viktigaste kriterierna för omvandlingsprövningen Ă€r den tid som den dömde avtjĂ€nat och om det finns risk för att den dömde Ă„terfaller i allvarlig brottslighet. Uppsatsens slutsats Ă€r att tillĂ€mpningen av OmvL huvudsakligen har skett i enlighet med vad som uttalades i förarbetena till lagstiftningen.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->