Sökresultat:
38 Uppsatser om Ćtagande - Sida 3 av 3
Sponsring : En kvalitativ studie om hur elitidrottsföreningar i UmeÄ arbetar med sponsring
Denna uppsats kommer att behandla Àmnet sponsring, sett ur ett föreningsperspektiv. Sponsring Àr idag ett viktigt ekonomiskt stöd i idrottsverksamheten och för dess utveckling. NÀr vi som författare tÀnker sponsring tÀnker vi pÄ affÀrer, avtal, marknadsföring, hjÀrta, samarbete och stöd. VÄrt intresse inom sport samt marknadsföring har lett oss till vÄrt Àmnesval. Av egna erfarenheter vet vi hur svÄrt det Àr att fÄ ekonomiskt stöd frÄn företag utan att ha en vÀl förberedd strategi. Sponsringen har utvecklats de senaste 20 Ären frÄn en vÀlgörenhet till ett givande och tagande mellan idrottsföreningar och företag.
Att vÀlja gymnasieskola : Vilka faktorer och informationskanaler Àr det som pÄverkar?
Denna uppsats kommer att behandla Àmnet sponsring, sett ur ett föreningsperspektiv. Sponsring Àr idag ett viktigt ekonomiskt stöd i idrottsverksamheten och för dess utveckling. NÀr vi som författare tÀnker sponsring tÀnker vi pÄ affÀrer, avtal, marknadsföring, hjÀrta, samarbete och stöd. VÄrt intresse inom sport samt marknadsföring har lett oss till vÄrt Àmnesval. Av egna erfarenheter vet vi hur svÄrt det Àr att fÄ ekonomiskt stöd frÄn företag utan att ha en vÀl förberedd strategi. Sponsringen har utvecklats de senaste 20 Ären frÄn en vÀlgörenhet till ett givande och tagande mellan idrottsföreningar och företag.
Samverkan i ett lokalt perspektiv : En studie om kommunalpolitikers upplevelser och uppfattningar kring samverkan i relation till folkhÀlsoarbete
I framtiden stÄr vi inför stora utmaningar i frÄga om hÄllbar utveckling, fortsatt vÀlfÀrd och god folkhÀlsa. FolkhÀlsan pÄverkas sÀrskilt av samhÀllsförÀndringar och politiska beslut, i synnerhet av beslut tagna pÄ regional och kommunal nivÄ, eftersom de faststÀllda besluten berör mÀnniskors dagliga förutsÀttningar. Framtidens organisering av vÀlfÀrden kan samtidigt inte enbart lösas genom enskilda organisationsförÀndringar utan det behövs ett lÄngsiktigt arbete med attitydförÀndringar och metoder som stödjer samverkan och nya förhÄllningssÀtt. Politikers intresse och kunskaper Àr dÀrför betydelsefulla för att folkhÀlsofrÄgor ska prioriteras, vilket vanligtvis sker genom samverkan. Syftet med studien Àr följaktligen att skildra samverkan i relation till det lokala folkhÀlsoarbetet hos ledande kommunalpolitiker och om deras upplevda erfarenheter och uppfattningar av denna samverkan.
FrÄn extern information till intern kunskap : CRM ur ett medarbetarperspektiv
CRM Àr ett verktyg för att hjÀlpa företag med deras lÄngsiktiga kundrelationer. Trots de stora möjligheter som finns med detta hjÀlpmedel har företag i mÄnga fall problem med att generera bra resultat frÄn CRM-arbetet. Forskningen hÀnvisar till den mÀnskliga faktorn och mÀnniskans involvering i CRM-arbetet som orsaken till detta. Syftet med denna studie Àr dÀrför att studera medarbetares förutsÀttningar i CRM-arbetet.   Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och syftar till att fÄ en bÀttre förstÄelse för medarbetares subjektiva uppfattning av sitt CRM-arbete. Vi har genomfört nio kvalitativa intervjuer pÄ en stor konferens-, restaurang och evenemangsanlÀggning i VÀsterbotten. Den data vi har samlat in har vi sedan analyserat med hjÀlp av teorier inom organisatoriskt lÀrande.
Termofil efterrötning av avloppsslam : En pilotstudie
Termofil efterro?tning av avloppsslam ? En pilotstudieMagnus PhilipsonGenom naturva?rdsverkets fo?rslag till ny slamfo?rordning a?r sannolikheten stor att det inom en snar framtid kommer att info?ras krav pa? hygienisering av det avloppsslam som produceras vid Sveriges reningsverk. Idag a?r hygienisering ett frivilligt a?tagande som i praktiken mest tilla?mpas i de fall da?r avloppsslam a?r avsett att sprids pa? produktiv mark inom ramen fo?r slamcertifieringssystemet REVAQ. I Naturva?rdsverkets fo?rslag till ny slamfo?rordning fo?resla?s termofil ro?tning vid 55 °C med en garanterad exponeringstid pa? 6 timmar vara en godka?nd hygieniseringmetod.
Strategier och budskap i CSR-kommunikation : En studie av tva? konsumentfo?retags tillva?gaga?ngssa?tt och anseende
Att ta ett större ansvar inom miljömĂ€ssiga, ekonomiska och sociala frĂ„gor blir en allt viktigare punkt pĂ„ mĂ„nga företags agendor, och en allt betydelsefullare aspekt för konsumenter att ta hĂ€nsyn till nĂ€r de övervĂ€ger köp av produkter eller tjĂ€nster. Företagsansvar, internationellt benĂ€mnt som corporate social responsibility eller CSR, har ocksĂ„ fĂ„tt ett genombrott bland myndigheter och andra officiella organ sĂ„som FN och EU, som jobbar för att underlĂ€tta för företag genom olika riktlinjer och redovisningsÂstandarder för CSR. FristĂ„ende intresseorganisationer har ocksĂ„ en viktig del i CSR-frĂ„gan, bĂ„de som samarbetspartner och som granskare. MĂ„nga av företagens intressenter Ă€r intresserade just av statistik och resultat, men hur kommunicerar ett konsumentföretag till sina kunder att de satsar pĂ„ CSR-frĂ„gor? Hur kan företag anvĂ€nda av olika typer av strategier, kanaler och budskap för att stĂ€rka sitt varumĂ€rke och nĂ„ ut med sitt ansvarstagande? Trots att arbetet med CSR ofta föregĂ„s av noggranna strategiska övervĂ€ganden och diskussioner om hur CSR pĂ„verkar varumĂ€rket, Ă€r det inte alla företag som har en tydlig plan för hur de ska kommunicera CSR mot konsumenter.Denna uppsats syftar till att undersöka hur kommunikationen kring företags CSR-arbete sker, ser ut och uppfattas hos den intressentgrupp som företagets produkter eller tjĂ€nster riktar sig mot Â? konsuÂmenterna.
Den enskildes samtycke till kroppsbesiktning
I denna uppsats behandlar jag den rĂ€ttsliga regleringen som omgĂ€rdar kroppsbesiktning och de rĂ€ttsliga förutsĂ€ttningarna för att genomföra denna Ă„tgĂ€rd med tvĂ„ng. Vidare behandlas frĂ„gan huruvida kroppsbesiktning fĂ„r genomföras med stöd av ett samtycke frĂ„n den enskilde. Det föreligger ett oklart rĂ€ttslĂ€ge i denna frĂ„ga och syftet med denna uppsats Ă€r att utreda betydelsen av ett samtycke frĂ„n den enskilde till kroppsbesiktning. Vilka rĂ€ttsliga konsekvenser fĂ„r det att den enskilde lĂ€mnar sitt samtycke till kroppsbesiktning? Ăr frĂ„gan om samtycke relevant? I denna del redogörs för de Ă„sikter som framförts i frĂ„gan samt mina egna uppfattningar.
MÀnniskohandel, en ÀndamÄlsenlig straffbestÀmmelse?
Förebyggandet och bekÀmpandet av mÀnniskohandel Àr sedan lÀnge en högt prioriterad frÄga för Sverige, och en viktig del i detta arbete Àr att kriminaliseringen av mÀnniskohandel fungerar effektivt. DÀrtill kommer att mÀnniskohandel Àr en komplex och ofta grÀnsöverskridande företeelse, och som en konsekvens dÀrav kan enskilda lÀnder inte komma tillrÀtta med de problem som handeln innebÀr och orsakar genom enbart nationella ÄtgÀrder. Internationell samverkan Àr med andra ord en förutsÀttning för att handel med mÀnniskor skall kunna bekÀmpas effektivt. Den svenska kriminaliseringen av mÀnniskohandel bygger dÀrför i grund och botten pÄ de definitioner av mÀnniskohandelsbrottet som utformats och avgrÀnsats i de internationella överenskommelser som Sverige Ätagit sig att följa.Den ursprungliga straffbestÀmmelsen om mÀnniskohandel för sexuella ÀndamÄl var begrÀnsad till den grÀnsöverskridande handeln med mÀnniskor. Brottet ansÄgs som fullbordat nÀr offret hade anlÀnt till det land i vilket utnyttjandet var tÀnkt att Àga rum.