Sök:

Sökresultat:

2924 Uppsatser om Ämnesplan 2011 - Sida 2 av 195

MÄrran som stÄr i trÀdgÄrden medan homsor och knytt gnyr av förskrÀckelse : Mediebilden av SannfinlÀndarna i riksdagsvalet 2011

Uppsatsen undersöker hur det finlĂ€ndska partiet SannfinlĂ€ndarna framstĂ€lls i sex olika tidningar i samband med riksdagsvalet 2011. Studien Ă€r komparativ och utgĂ„r frĂ„n gestaltningsteorin och tidigare forskning om populistiska partier i medierna. Den bygger pĂ„ en kvantitativ innehĂ„llsanalys gjord pĂ„ utvalt material frĂ„n Hufvudstadsbladet, Vasabladet, Nya Åland, Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter, sammantaget 141 artiklar som publicerades under 14 dagar i samband med valet i april 2011.Studien visar att de som röstar pĂ„ SannfinlĂ€ndarna inte fĂ„r komma till tals i medierna. Även de SannfinlĂ€ndska politikerna Ă€r underrepresenterade i materialet. NĂ€r de vĂ€l fĂ„r uttala sig sĂ„ bemöts sĂ€llan deras pĂ„stĂ„enden av journalisten.Undersökningen visar ocksĂ„ att SannfinlĂ€ndarna ofta slĂ€ngs in i alla möjliga sammanhang i de finlandssvenska tidningarna.

Sexköp och fiskmetaforer - En diskursanalys av prostitutionsdebatten 1993-2011

"A discourse analysis of the debate on prostitution 1993-2011" The aim of this essay is to investigate how prostitution is constructed in the debate. The analysis is based off debate articles from four of the biggest Swedish news papers. Articles from two periods of time has been chosen, 1993-1999 and 2008-2011. The specific periods were selected because they revolve around the Swedish ban on the purchase of sexual services in 1999, and when it was evaluated in 2008. With a constructivist aim based on gender research, the themes and subject positions of the debate are explored via discourse analysis.

Implementering av historia som kÀrnÀmne i gymnasiet

Sammanfattning Historia blev ett kÀrnÀmne pÄ gymnasiet 2011, vilket innebÀr att Àmnet nu Àr obligatoriskt Àven pÄ yrkesprogrammen. Syftet med föreliggande arbete har varit att kartlÀgga och analysera hittills gjorda erfarenheter av implementeringen av historia som kÀrnÀmne. KartlÀggningen genomfördes vÄrterminen 2011 genom att fyra lÀrare som undervisar pÄ den nya kÀrnÀmneskursen Historia 1a1 intervjuades. Det framkom att lÀrarna sÄg det som positivt att historia blivit ett kÀrnÀmne. Samtidigt menade de att Historia 1a1 har för fÄ undervisningstimmar, vilket ansÄgs medföra svÄrigheter att ge eleverna förstÄelse för den historiska utvecklingen.

Ändrade nutritionsregimer och dess betydelse för nĂ€ringsintag och viktutveckling hos extremt prematura barn

Bakgrund Extremt prematura barn har svÄrt att tillgodogöra sig nÀring pÄ grund av att mag- tarmkanalen Àr omogen. Barnen har hög risk för undernÀring och tillvÀxthÀmning Àr vanligt. Nutritionen mÄste dÀrför optimeras och vara individuellt anpassad efter varje barns behov. För att nÄ de uppskattade nÀringsbehoven och möjliggöra att den fetala tillvÀxten efterföljs Àr det nödvÀndigt att berika den enterala nutritionen.Syfte Att undersöka nÀringsintaget mellan tvÄ Ärs-kohorter av extremt prematura barn och jÀmföra nÀringsintaget med uppskattat nÀringsbehov samt undersöka om Àndrade nutritionsregimer pÄverkat viktutveckling. SekundÀrt undersöktes förekomst av nekrotiserande enterokolit (NEC). Metod En retrospektiv observationsstudie av extremt prematura barn (<27 gestationsveckor) födda under 2006 respektive 2011.

Delade livsvÀrldar : Upplevelser av en nÀrstÄendes synnedsÀttning eller blindhet

UtifrÄn grundskolans nya kursplan i Àmnet svenska studeras i denna uppsats skolreformen 2011. Genom att textanalytiskt jÀmföra kursplanen i svenska i Lgr11 med dess motsvarighet i lpo94 lÀggs i första hand fokus pÄ vad som reformertas och reviderats i de tvÄ lÀroplanerna med syftet att undersöka om Lgr11 möter regeringens proposition (2008/09:87), vilken lÄg till grund för skolreformen 2011.I resultatet framgÄr att Lgr11 möter regeringens önskemÄl i propposition 2008/09:87 Tydligare mÄl och kunskapskrav - nya lÀroplaner för skolan..

Livsstilsmagasin och den sociala konstruktionen av manlighet

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om det gÄr att finna relevanta skillnader i framstÀllandet av mannen över tidsperioden 1999 till 2011. Om en förÀndring har skett vill vi försöka ta reda pÄ hur den ser ut. UtifrÄn en socialkonstruktivistisk utgÄngspunkt och med hjÀlp av begreppsliga redogörelser av genus, maskuliniteter och homosocialitet Àmnar vi analysera de bÄda livsstilsmagasinen Café och Slitz. Vi kommer sÀrskilt ta fasta pÄ studier om massmedia och dess inverkan pÄ mÀnniskors vardagliga liv. Metoden som anvÀnds för att vi nÀrmare ska kunna analysera materialet Àr kritisk diskursanalys, som gÄr ut pÄ att skÀrskÄda textens grundlÀggande meningssammanhang.

Vad Àr viktigt i bemötandet mellan vÄrdare och patient?: En brukarorienterad utvÀrdering av alConsulta

Detta examensarbete utgörs av en brukarorienterad utvÀrdering med syfte att kartlÀgga patienters upplevelse av bemötande frÄn beroende-verksamheten alConsulta. Examensarbetet har genomförts pÄ uppdrag av verksamheten. Syftet Àr att jÀmföra resultatet med Priebe et al:s (2011) fem grundlÀggande riktlinjer för ett gott bemötande och en god kommunikation samt utreda om det finns nÄgon annan viktig faktor utöver de riktlinjer som beskrivs av Priebe et al. (2011). UtvÀrderingen har skett i form av intervjuer med tidigare patienter hos alConsulta.

Existentiella frÄgor i undervisningen : En lÀromedelsstudie av hur existentiella frÄgor tas upp i religionskunskap, SET och Lgr 11.

Studien undersöker lÀromedlen PM och Livsviktigt, som anvÀnds i religionskunskap och i social och emotionell trÀning (SET). Och fokuserar pÄ hur dessa belyser existentiella frÄgor i jÀmförelse med de riktlinjer som LÀroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, (Lgr 11)[1] tar upp. Syftet Àr att se hur dessa lÀromedel svarar mot Lgr 11 och om lÀromedlen tar upp de omrÄden som Lgr 11 sÀger ska ingÄ i undervisningen. För att nÄ information om detta genomfördes en innehÄllsanalys av lÀromedlen som anvÀnds i religionskunskap och SET undervisningen. LÀromedlen jÀmfördes med Lgr 11, för att se om dessa belyser samma omrÄden som styrdokumentet.

PÄ vÀg mot likvÀrdighet: LÀrares strategier i bedömningsarbetet med Gy 2011

I denna studie har vi undersökt förutsÀttningarna för likvÀrdig bedömning i den nya lÀroplanen för gymnasiet. Bakgrunden till studien Àr vÄrt intresse för den skoldebatt som under flera Är lyft frÄgor kring betygsinflation, bedömningspraxis och bristerna med den föregÄende lÀroplanen. Vi har genom intervjuer med sju gymnasielÀrare pÄ fyra lika skolor, verksamma inom Àmnena Svenska och Matematik undersökt vilka strategier de anvÀnder sig av vid bedömning, hur dessa skiljer sig mellan skolorna och hur detta i slutÀndan pÄverkar likvÀrdigheten. Vi har i litteraturen studerat rapporter frÄn utbildningsdepartementet, Skolverket och andra myndigheter, nationell och internationell forskning, samt modern litteratur som berör bedömningsfrÄgor i samband med Gy 2011. Resultaten frÄn intervjuerna visar pÄ en ökad tilltro till den nya lÀroplanen, som upplevs tydligare och mer enhetlig Àn den föregÄende lÀroplanen Lpf94.

SuverÀnitet kontra humanitÀr intervention i Libyen 2011

For one month during the beginning of 2011, the world followed the violent events in Libya. During this time the United Nations was faced with a complex question, could they handle the ongoing violence and find a solution to the killings or would the hostile situation go on. We now know what happened, but not why. It is this question that this essay aims to answer. This essay covers the discussion of sovereignty on the one hand and humanitarian intervention on the other and responsibility to protect in between.

Backlash för feminismen? : En analys av svensk jÀmstÀlldhetspolitisk idédebatt 1998 - 2011

The aim of this thesis is to investigate and analyse the debate of ideas on gender equality policy during 1998 - 2011. The questions raised in this thesis are; which gender equality policy ideology has prevailed during 1998 - 2011, and which ideological orientation have the different ministers of gender equality expressed during the same period of time? I have conducted the study by analysing government publications and debate articles against a ideological framework consisting of different types of feminist theory. In order to get a result as representative as possible, I have only used the material from each of the ministers during their time in office. The research method that I have used when analyzing the material is qualitative text analysis.

Filmen Thor (2011) : En religionsvetenskaplig analys av filmkaraktÀrenThor

Denna uppsats syftar till att göra en religionsvetenskaplig analys av filmen Thor frÄn 2011.De grundlÀggande metoderna som anvÀnts i arbetet Àr en diskursanalysmetod som Àr influerad av Simon Lindgrens populÀrkulturella arbetsfÀlt, och en komparativ studie av Joseph Campbells teoriom monomyten.VÄra tolkningar och arbetet kommer fram till att Thor passar in i Campbells teori om monomyten.This essay aims to make a religious scientific based analysis of the movie Thor from 2011.The basic methods used in this work are a discourse analysis, influenced by Simon Lindgren?s popular culture field of expertise, and a comparative study of Joseph Campbell's theory of the monomyth.Our interpretations and this work concludes that Thor fits into Campbell's theory of the monomyth. The results imply that Campbell's theory proves to be applicable in modern times narration on film. Events and actors in the film fit with several elementary parts in a hero-myth according to Campbell..

Elevers uppfattning om den fysiska miljön pÄ sin skola

Syftet med detta examensarbete var att analysera en del av det undervisningsmaterial som producerades i samband med Kemins År 2011 och empiriskt undersöka gymnasielĂ€rares syn pĂ„ materialets anvĂ€ndbarhet i gymnasieskolans kemiundervisning. Detta gjordes med hjĂ€lp av innehĂ„llsanalys, respektive en webbaserad enkĂ€t och uppföljande intervjuer. Min analys visar att materialet frĂ„n Kemins År 2011 stĂ€mmer vĂ€l överens med syftet med kemiĂ€mnet enligt Ă€mnesplanen i kemi för gymnasieskolan, och till stora delar med det centrala innehĂ„llet i kurserna Kemi 1 och Kemi 2. Det som kunde utvecklats mer var omrĂ„dena analytisk kemi samt reaktionshastighet och kemisk jĂ€mvikt. Materialet stĂ€mmer Ă€ven vĂ€l överens med elevers intressen, framförallt det som handlar om mĂ€nniskokroppen. Kemikalendern relaterar till elevers intressen om aktuell forskning, medan de populĂ€rvetenskapliga artiklarna relaterar till elevers intressen om rymden och kemiska risker. En majoritet av gymnasielĂ€rarna i studien Ă€r positiva till att anvĂ€nda materialet frĂ„n Kemins År 2011 i kemiundervisningen.

Tar pulsen pÄ reportaget : En studie av reportagegenrens förÀndring i en storstadstidning och en regionaltidning mellan Är 2000 och 2011

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka huruvida nyhetsreportaget som berÀttarform har förÀndrats i storstadstidningarna Dagens Nyheter och Göteborgs-Postens huvuddelar med avseende pÄ utrymme och sprÄkliga uttrycksformer mellan Ären 2000 och 2011, under en vecka i mars och en vecka i oktober bÄda Ären. Den undersökta tidsperioden Àr vald utifrÄn det formatbyte som mÄnga dagstidningar gick igenom pÄ 2000-talet, Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten bytte slutgiltigt format frÄn det större broadsheet till tabloid Är 2004. Undersökningen bestÄr huvudsakligen av en kvalitativ metod, en massmedieretorisk analysmetod, men Àven en kvantitativ del dÀr antalet reportage under tidsperioden rÀknades och bidrog till en helhetsbild av materialet.Undersökningen visar att antalet nyhetsreportage i de valda tidningarna minskat med cirka 30 procent 2011 jÀmfört med Är 2000 enligt min definition. Reportagen delades in i tvÄ för ÀndamÄlet sjÀlvdefinierade kategorier, hel- och halvreportage, beroende pÄ hur mycket reportagekaraktÀr texterna hade. Undersökningen visade en minskning av nyhetsreportagen med en högre reportagekaraktÀr Är 2011 jÀmfört med Är 2000.

Tas Nordkorea nÄgonsin pÄ allvar? : En studie av Nordkoreabilden i tvÄ svenska tidningar

North Korea has been on people?s minds lately. This essay is a study of what image Swedish press gave of North Korea starting in 1948 and ending in 2011. The study looks at two of the largest newspapers in Sweden, Aftonbladet and Dagens Nyheter.  During the 1950Žs the image given was that North Korea was part of the communists, a puppet state of the Soviet Union.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->